USB - bluetooth dongle
Fra : Kim

Dato : 16-11-03 08:13

Hej i gruppen

Jeg har lige købt en Sonyericsson og overvejer så at købe en usb - bluetooth
dongle til at overføre data mellem mobil og pc.
Der er dog stor prisforskel og jeg vil gerne trække på gruppens erfaring på
dette område, jeg kan se man kan få en gongle for 249 kr, som har 10 m
rækkevidde og en data hastighed på 723 kb/s, er der grund til at ofre mere
??

Mvh.

Kim

Fra : JMo.

Dato : 16-11-03 13:13

"Kim" <k@lazy.dk> wrote in

> [...]
> erfaring på dette område, jeg kan se man kan få en gongle for 249 kr,
> som har 10 m rækkevidde og en data hastighed på 723 kb/s, er der grund

Datahastigheden er ens på alle dongles.
Rækkevidden er enten 10m eller 100m alt efter om det er en class 2 eller
class 1. Vær dog opmærksom at class 1 bruger væsentligt mere strøm.
Der kan dog være forskel på hvor god antennen er - det kan begrænse
rækkevidden. Men her er der sjældent nogen sammenhæng mellem pris og
kvalitet.

Det du primært bør se efter, er om de ønskede profiler er understøttet. Der
er mange dongles der ikke understøtter headset-profil. Dvs. hvis du
anskaffer dig et headset, vil du kun kunne bruge det med din pc, hvis
headset-profil er understøttet.

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 16-11-03 14:27

Hej,
De har et også billigt dongle hos Zitech:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=89825

Er der nogen, der kan anbefale dette kabel?
(eller et link til et andet anbefalelsesværdigt kabel)

Er det kompatibelt med Siemens s55?

Vil det kunne bruges til unlock af s55 vha. fx freesiemens.exe, eller vil
dette kræve et datakabel?

Og er der evt. nogen der ved, om det er helt umuligt at få sådan noget
til at virke under Linux?

Mvh.
Kasper

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 16-11-03 17:20

Kasper Nielsen wrote:

> Vil det kunne bruges til unlock af s55 vha. fx freesiemens.exe, eller vil
> dette kræve et datakabel?

Jeg er næsten sikker på, at du skal bruge et (uoriginalt) datakabel, da
du i FreeSiemens ikke kan vælge andet end COM1-COM4 til kommunikation
med mobiltelefonen!

> Og er der evt. nogen der ved, om det er helt umuligt at få sådan noget
> til at virke under Linux?

-Det kræver jo bare, at der findes et tilsvarende program til linux og
jeg tror ikke umiddelbart at FreeSiemens findes til andet end PC!

Mvh

Tommy

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 16-11-03 17:23

>-Det kræver jo bare, at der findes et tilsvarende program til linux og
>jeg tror ikke umiddelbart at FreeSiemens findes til andet end PC!
Du mener andet end Windows, ikke? Du kan sagtens køre Linux på en PC.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 16-11-03 17:53

Adam Nørregaard wrote:
> Du mener andet end Windows, ikke? Du kan sagtens køre Linux på en PC.

Selvfølgelig - næsten pinligt, når jeg selv kører Linux på min PC

-Tommy

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 16-11-03 22:48

On Sun, 16 Nov 2003 17:19:49 +0100, Tommy Ipsen wrote:
> Jeg er næsten sikker på, at du skal bruge et (uoriginalt) datakabel, da
> du i FreeSiemens ikke kan vælge andet end COM1-COM4 til kommunikation
> med mobiltelefonen!

Det lyder som en rimelig antagelse for det specifikke program, men er der
nogen der kan svare på, hvorvidt det burde kunne lade sig gøre at
unlocke via bluetooth? (Sådan et BT dongle har trods alt lidt bredere
anvendelsesmuligheder en et Siemens-specifikt datakabel - og så for blot
en god 100-krone oveni.)

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 16-11-03 20:57

"Kim" <k@lazy.dk> writes:
> [...]
>dette område, jeg kan se man kan få en gongle for 249 kr, som har 10 m
>rækkevidde og en data hastighed på 723 kb/s, er der grund til at ofre mere

Jeg er i gang med at teste en række USB Bluetooth-dimser, dog primært ift.
Pocket PC'er. Og alle de fem, jeg har haft fingre i, har kunnet
kommunikere fint med min Siemens S55 samt min Nokia 6310i. Men der er
alligevel stor forskel i kvaliteten, og jeg vil ikke umiddelbart anbefale
dig at købe den billigst mulige, med mindre du er helt sikker på, at den
kan det, du skal have den til.

Den billigste, jeg har haft fat i er, en model fra AmbiCom. Softwaren til
denne er meget mangelfuld og jeg fik den aldrig til at fungere ordentligt
sammen med min Pocket PC (iPAQ 2120). Belkins tilsvarende fungerer
udmærket - softwaren er forståelig og jeg havde det til at køre med alle
tre devices på under ½ time. TDK's er dog klart at anbefale. Den er
væsentligt dyrere, men såvel rækkevidde som software var markant bedre med
denne model.

Men hvis du blot skal benytte den til at overføre billeder etc. til din
mobil, så tror jeg næsten alle kan bruges. Men hvis du senere vil benytte
BT-headsets eller evt. koble andre enheder sammen, så benyt hellere et par
hundrede kroner ekstra.

Se evt. http://www.pocketfreak.dk/tips/bluetooth/bluetooth.html - det er
også her, at jeg vil lægge den sammenlignende test, når jeg en dag får tid
til at få gjort den færdig

Jeg vil i øvrigt meget gerne høre om positive/negative historier om
BT-USB-dimser.

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.pocketfreak.dk