Gregoriansk kirkemusik
Fra : Søren

Dato : 17-11-03 18:27

Et musikhistorisk spørgsmål melder sig. Kan det bekræftes at den
gregorianske kirkemusik i Europa udelukkende var i tredelt takt på grund af
treenigheden. Senere (efter reformationen) blev den lavet i firedels takt,
men kirken betragtede det som en verdsliggørelse af musikken og anerkendte
det derfor ikke.

M.v.h. Søren

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 18-11-03 09:41

Nej, det mener jeg ikke er rigtigt. Den gregorianske kirkemusik var vist
ikke indelt i egentlige taktarter, men istedet indelt i fraser, da kunne
variere lidt i længde og som ikke havde faste betoninger. Hvis du ser på
gregorianske noder er der derfor ingen taktstreger, men netop indelinger af
fraser, typisk med en fermat over sidste tone er hver frase.

Jeg er ikke sikker i min, sag men det er mit bud.
Andreas

Fra : Holger Jensen

Dato : 21-11-03 23:25

Man brugte dengang neumer og havde endnu ikke udviklet nodesystemet som vi
kender det.
Tredelingen blev betegnet som perfekt og todeling som imperfekt.
Har du interesse i dette emne og endnu ikke har fået det belyst er du
velkommen til at kontakte mig pr. e-mail; har evt. titler,som du kan få, på
de bøger vi bruger på uni.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards

Holger L. Jensen

E-mail: hlj@pc.dk

"still I know I ain't no poet
but it's the best way I can show it"