Stak af.....
Fra : martin helsted

Dato : 26-11-03 14:31

hej gruppe

jeg har en labradore på 1½ år en handhund. Som da han var mindre gik frit
herhjemme har en stor grund med 100 m til den nærmeste nabo, det var der
såen set ikke nogen problemer i han lå altid inde på gårdpladsen når man
kørte forbi. så havde vi et lille sammestød med min genbo, noget med nogen
høns og min hund og at ville skyde osv. så kan i nok regne id hvad der var
sket, jeg hegner min gårdsplads ind, for at i tilfælde af det var min hund,
så skulle det ikke ende med jeg ingen hund havde... bryder mig heller ikke
om han krydser vejen, de køre meget stærkt her hvor jeg bor..

så i sidste uge, mens jeg ikke var hjemme havde han skubbet lågen op og
løbet hen til en aden genbo lægeere hen af vejen, han var så venlig at følge
ham hjem igen og lukke lågen... har et par gange inden for den sidste mdr,
fanget Hunden i at havde skubbet lågen op og ligge ude i have, det sker der
ikke noget ved men han skal ikke andet end når han får lov..

Så i dag, nu her for 30 min siden ringede min lillebror de bor ca 600 m
herfra på den anden side af vejen ( der er mark hele vejen hen til dem) og
sagde at min hund var hos dem, (vi er tit hos mine forædre.) henetede ham og
skældte ham ud og ruskede ham. nu står han bundet ude i gården, selvfølgelig
med vand.

Mit spørgsmål går på om han forstår hvorfor han står der og om det hjælper?
Hvorfor ''bryder'' han ud? kunne selvfølgelig sætte hasp på lågen... men han
har aldrig gjort det før!!
Hvad kan man gøre? ud over at sørger for han ikke kan komme ud..

Gode råd modtages gerne!!

det er min først hund, og han er så god som dagen er lang, vil altid lege og
med når man køre nogen steder...

Mange hilsner fra

Martin

Fra : Rikke Andersen

Dato : 26-11-03 15:18

Hejsa

Det forstår han overhovedet ikke en bønne af. (hvorfor han pludselig står
bundet)

Han forstår heller ikke hvorfor han pludselig fik skældud da han blev
hentet.

Der er lavet forsøg med hvor hurtig ris/ros skal falde efter en handling for
at få optimal udbytte af det - jeg kan ikke huske de nøjagtige tal men det
falder mange gange hvis der først bliver rost/skældt ud 1 sekund efter
handlingen i forhold til ½ sekund efter. Så kan du selv regne ud hvor meget
han forstår efter 10 sekunder, 1 minut eller sågar 10 minutter. Prøv at lave
et lille forsøg med dig selv. Du sidder på en stol og får en hjælper til at
give dig kommandoen rejs dig og derefter ros for at du rejser dig. Hvis du
får rosen bare 2 sek. efter du har rejst dig og bagefter skal fortælle hvad
du egentlig blev rost for, vil du givetvis sige at du fik ros for at stå op.

Det samme gælder modsat. Hvis din hund skal have skæld ud for at løbe væk
skal skæld ud'en falde i det sekund han sætter næsen mod døren - hvilket jo
ikke er muligt fordi du ikke er der. Altså kan du ikke gøre noget som helst
for at lære ham at blive inde i gården med mindre du sætter dig ud i gården
i timevis og irettesætter i det sekund han rører ved døren.

Dernæst skal du huske at hunde ikke er mennesker, så der er ingen chancer
for at du nogensinde vil kunne stole 100% på at han ikke løber væk igen
selvom du har siddet i 100-vis at timer og har lært ham at han ikke må røre
ved døren endsige åbne den.

Så det du kan gøre er:

1. Undskylde i din aftenbøn de næste mange dage at du skældte din hund ud da
du hentede ham - og du bliver sikkert tilgivet for du er jo ikke den første
der har handlet i afmagt eller uvidenhed. Har jeg såmen også selv gjort
mange gange.

2. Gå i gang med at sikre at der ikke er nogensom helst chance for, at din
hund kan bryde ud af sin hundegård (i dit tilfælde en dejlig stor
gårdsplads) Og jeg mener virkelig INGEN chancer. Altså ingen steder hvor der
er nogen chancer for at han kan grave sig ud, hoppe eller kravle over eller
åbne låger eller åbne hasper lågerne er lukkede med.

Rigtig god fornøjelse og mange hilsner

Rikke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 21:20

Wed, 26 Nov 2003 14:31:06 +0100, martin helsted wrote:

>jeg har en labradore på 1½ år en handhund.

Har du tænkt på, at en labrador er en jagthund?

>nu står han bundet ude i gården, selvfølgelig med vand.

Det er i DK forbudt at binde/lænke en hund!

>Mit spørgsmål går på om han forstår hvorfor han står der og om det hjælper?

Det har en anden svaret glimrende på.

>Hvorfor ''bryder'' han ud?

Han keder sig!

>kunne selvfølgelig sætte hasp på lågen...
>Hvad kan man gøre? ud over at sørger for han ikke kan komme ud..

Du har jo selv svaret...

>det er min først hund, og han er så god som dagen er lang, vil altid lege
>og med når man køre nogen steder...

Ja selvfølgelig! For så sker der da noget!
Hvorfor må han ikke være inde?

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.

Fra : Winther

Dato : 27-11-03 08:23

<x Vuf x> skrev i en meddelelse

> Det er i DK forbudt at binde/lænke en hund!

Det er forbudt at have lænkehund. altså have hunden lænket døgnet rundt, men
det er ikke forbudt at binde hunden i perioder..

Vh. Winther

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 22:55

Thu, 27 Nov 2003 08:22:35 +0100, Winther wrote:

>Det er forbudt at have lænkehund. altså have hunden lænket døgnet rundt, men
>det er ikke forbudt at binde hunden i perioder..

Tak Winther.
Men hvorfor ha' hund, hvis den bare skal stå bundet ude i haven?

Fra : Winther

Dato : 28-11-03 09:40

<x Vuf x> skrev i en meddelelse

> Tak Winther.
> Men hvorfor ha' hund, hvis den bare skal stå bundet ude i haven?
>

> --
Det kommer vel an på alternativet.

Vh. Winther

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-11-03 16:32

Hej Martin

Det som du først og fremmest skal gøre, er at lære hunden, hvortil han må
gå. Disse grænser må så kun krydses med behørig tilladelse fra dig eller
din evt. kone.

Jo mere jord du har, jo større arbejde er det ...

Noget helt andet er, han er jo lige på kanten til at blive voksen, så der er
nok lidt rebel i ham lige nu. Han har ikke spor lyst til at lære nye
grænser, men er meget interesseret i at lære, hvordan man bøjer dem, eller
helt omgå dem. Han er vel så at sige, i starten af sidste lømmelalder. Som
du har bemærket, så er meget af det han har kunnet, forsvundet ud i den blå
luft.
Men det skal nok komme tilbage, det samme gælder det du lærer ham nu.
Derfor er det specielt nu, hvor du skal lægge dig i tøjret, og de regler du
har sat, skal håndhæves. Skal der skældes, skal det falde prompte, så snart
fadæsen bliver lavet, ikke når du opdager den. Hvis du kommer hjem, og
opdager han har gravet din bedste rose op, så plant den igen, medens hunden
er tilstede, og vær meget ked af det. Det kan fortælle ham, at det var
måske ikke lige det smarteste jeg har gjort, når nu far er så ked af det.
Det hjælper ikke at skælde hunden ud.
Hvis du til gengæld ser ham gøre det, er det en helt anden snak. Så skælder
du ud. Højlydt og med store armbevægelser, viser og fortæller hunden, at
dette er dit, og ikke hans, eller dertil må han gå, og ikke et skridt
længere. Det kan måske hjælpe, hvis du tænker lidt a la hunden, den kender
kun to måder. Behag, eller ubehag. Har den gjort som den skulle, så er der
behag i luften. Gør den det modsatte, så er der ubehag i luften.
Husk lige, når du planter rosen, er det altså ikke nok, at du ser sur ud,
lad ham høre, du er altså meget meget ked af det, men snak til dig selv,
ikke til hunden. Taktikken kan du så oversætte, til også at dække andre
områder. Det vigtigste er, at skal der falde brænde ned, så sker det i
øjeblikket, ikke senere, der er du bare meget ked af det.

M.V.H......Benny..

Fra : martin helsted

Dato : 27-11-03 18:52

hej

tak for alle de gode svar, det har givet mig lidt stof at arbejde med...

mvh martin