Pærer til akvariebrug
Fra : thomas schreiber

Dato : 25-11-03 15:24

Hej,

Nogen der kender til nogen pærer(gerne elspare, med alm. fatning) som kan
bruges til akvarie med planter?

--

Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-11-03 18:40

thomas schreiber skrev i sit indlæg på usenet:
> Nogen der kender til nogen pærer(gerne elspare, med alm. fatning) som
> kan bruges til akvarie med planter?

Almindelige gllødepærer giver faktisk et udemærket lys til planter.

I tidernes morgen (slutningen af 1960'erne) da jeg fik mit første akvarie
var det et 20 liter med en lampe, der indeholdt en alm pære.

Senere fik jeg et 54 liter, der også var oplyst med en lampe med to
glødepærer.

Og planterne groede fortrinligt.

Men ulempen var at de agav en frygtelig masse varme, så en gang imellem
blev, der så varmt, at dækglasset revnede

Sparepærer har jeg ikke prøvet.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : thomas schreiber

Dato : 26-11-03 19:26

> Men ulempen var at de agav en frygtelig masse varme, så en gang imellem
> blev, der så varmt, at dækglasset revnede

Sparepærer bliver ikker et varme. Ikke meget varmere end man stort set kan
holde om på dem med de hænderne, selv efter flere timers brug.

> [...]
> Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
> Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen

Det kan vel kun lade sig afgøre vha. en prøve så.

Fra : Mogens Andersen

Dato : 27-11-03 07:35

Jeg har haft et 64L kørende i godt og vel et halt år på en
sparepære, og jeg synes ikke det er super godt til palnterne de
vokser ikke meget og er blevet lidt kedelige at se på, der for
skiftede jeg til en almindelig pære men som det tidligere blev
nævnt giver det en del varme, og der er ikke synlig forskel, da
lampen kun må køre med 25W, det er der ikke meget lys i.
Min i går så jeg så at man kan få groluxpæer hos:
http://www.dyrecenter.dk gå til fisk /lys / pærer..

sådan en vil jeg anskaffe mig det er helt sikkert.
--
mvh.

Mogens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-03 17:10

"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> wrote in message

> Nogen der kender til nogen pærer(gerne elspare, med alm. fatning) som
> kan bruges til akvarie med planter?

Jeg har prøvet med lidt forskellige, men resultaterne er ikke specielt
oplivende, hvis det er med henblik på plantevækst.

vh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 27-11-03 18:53

> [...]
>
> Jeg har prøvet med lidt forskellige, men resultaterne er ikke specielt
> oplivende, hvis det er med henblik på plantevækst.

Tror "desværre" du har helt ret. Dog findes der heldigvis en hel planter,
som ikke kræver det vilde lys. Nu må vi se. Jeg sætter i hvert fald mit
lille "økologiske" projekt igang, ved først komne lejlighed.

Tak for svaret.

Fra : Jens Nykær

Dato : 01-12-03 19:46

Husk at melde resultatet tilbage til NG.

/Jens