Bedste lys til planter??
Fra : Jens Nykær

Dato : 24-11-03 12:47

Jeg har et Juwel Trigon akvarie. Og er meget tændt på at starte det op
som et planteakvarie. Men alle de planter jeg virkelig gerne vil have
har nogle ret kaftige krav til lys. Jeg har C02, men vil have totalt
styr på lys. Jeg har kun plads til et par 18W rør (omkring 38cm).
Hvad
findes der af rør eller alternativ belysning som kan stoppes ned i mit
akvarie.

Nogle ideer omkring hvordan jeg skal gribe det an?

/Jens

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 24-11-03 15:18

Jens Nykær wrote:
> [...]
> har nogle ret kaftige krav til lys. Jeg har C02, men vil have totalt
> styr på lys. Jeg har kun plads til et par 18W rør (omkring 38cm).

Hvis det er standardrør du taler om vil 18W have en længde på 590mm.

> Hvad
> findes der af rør eller alternativ belysning som kan stoppes ned i mit
> akvarie.

Hvis du vil blive ved alm. lysstofrør skal du sørge for at få nogle gode
og korrekt udformede paraboler som dem der sidder i Akvastabils aktuelle
armaturer.

De vil sørge for at så meget som muligt af lyset vil blive sendt ned i
akvariet.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>