Skal jeg starte forfra?
Fra : Jakob

Dato : 18-11-03 15:56

Hej i gruppen!

Jeg har et 40L akvarium, som i bund og grund kører helt fint. Jeg synes bare
det er ved at blive lidt kedeligt. Og så er der en masse snegle!
P.t. er der ikke så mange fisk i det - ca. 10 Guppy'er, der har yngel ligenu
og to neonfisk. Jeg ved godt det er for få neoner, men de andre døde for
nogle måneder siden og jeg har ikke fået gjort noget ved det siden. Jeg har
haft nogle Platy'er, men dem kunne jeg heller ikke holde liv i.
Planterne gror som bare f*nden og i det hele taget tror jeg det kører som
det skal. Jeg har ikke noget måleudstyr til at måle vandkvalitet osv., men
ligenu ser det fint ud og det er længe siden at jeg har mistet nogle fisk.

Jeg har snakket med dyrehandleren (var lige ved at sige fiskehandleren
-) ), og han vil gerne tage mine fisk, så jeg kan få nogle andre.

Men er det klogt at starte akvariet helt forfra fra bunden hvis jeg vil
nyindrette det? Altså ud med det hele, rense sten og grus, nye planter, nyt
filter osv.?
Jeg synes det er sådan et drastisk indgreb... Men det skal der måske til en
gang imellem.
Eller burde man bevare nogle af akvariebakterierne (eller hvad det nu
hedder) for hurtigt at få genoprette balancen? F.eks. fra mine nuværende
planter.

Jeg tenderer mest til at starte helt forfra for at få rene linier, men det
kan jo osse blive _for_ rent, ik'?

Er der nogen der har en konstruktiv kommentar til det?

Hilsen Jakob

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-11-03 16:39

> [...]
nyt
> filter osv.?
>
> Er der nogen der har en konstruktiv kommentar til det?

Hvorfor vil du starte forfra?

--

Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)

Fra : Jakob

Dato : 18-11-03 18:09

> Hvorfor vil du starte forfra?

Fordi jeg gerne vil have et nyt akvarie uden at skulle have et nyt akvarie -
hvis Du forstår hvad jeg mener....
Det skal se anderledes ud (indeni...) og der skal være andre fisk i. Og ikke
så mange snegle!

Men derfor kan det selvfølgelig godt være, at man kan lade selve akvariet
køre som det gør, og bare flytte lidt rundt på planter og erstatte nogle med
andre.
Tror du det er en bedre idé? Det kræver jo heller ikke så meget arbejde...

Jeg har bare en lille mistanke til at der har været noget sygdom, for de
Platy'er, vi fik, fik noget svamp og døde, og to små sugemaller så vi heller
ikke mere til efter vi satte dem i. "De gemmer sig nok bare", sagde
dyremanden... Det har de nu gjort siden i sommers....

Men det er flere måneder siden, og resten ser ud til at trives, så det er
nok overstået (?).

Skal jeg lade det køre og bare skifte fiskene ud?

Jakob

Fra : Jesper Buch

Dato : 18-11-03 16:41

> [...]
> planter.
>
> Jeg tenderer mest til at starte helt forfra for at få rene linier, men det

Hvis ikke du har sygdom behøver du ikke starte forfra.

Hvis dine planter er pæne ville jeg nok bare rense akvariet og
bundmaterialet.

Det tager jo ingen tid i et 40 Liters

Du kan jo bare beholde 10 liter akvarie vand og blande det op med nyt vand

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-11-03 17:53

"Jakob" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligenu ser det fint ud og det er længe siden at jeg har mistet nogle fisk.

Jeg ville ikke starte forfra - du angiver at det kører godt og at planterne
gror fint, så prøv at trimme lidt i den hvis det er det, der er problemet.

Mvh
Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-11-03 18:26

Jakob skrev i sit indlæg på usenet:
> Men er det klogt at starte akvariet helt forfra fra bunden hvis jeg
> vil nyindrette det? Altså ud med det hele, rense sten og grus, nye
> planter, nyt filter osv.?

Nej - det lyder som om, du endelig er ved at få det til at køre - og det vil
du så ødelægge ved at starte helt forfra.

> Jeg synes det er sådan et drastisk indgreb... Men det skal der måske
> til en gang imellem.

Nej - og hvis du gør det - så gem noget af det gamle vand - og lad være med
at rense dit filter, så du får en god portion "miljø" med.

> Eller burde man bevare nogle af akvariebakterierne (eller hvad det nu
> hedder) for hurtigt at få genoprette balancen? F.eks. fra mine
> nuværende planter.

Netop.

> Jeg tenderer mest til at starte helt forfra for at få rene linier,
> men det kan jo osse blive _for_ rent, ik'?

Jo.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-11-03 19:57

> [...]
> Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
> Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen

Husk at hvis du undlader at rense dit filter(hvilket imho er en meget god
ide), så skal filterret ikke stå standby "i flere dage", da bakteriekulturen
så dør og rådner, og derfor vil forpeste dit akvarie. Et filter kan stå et
par timer max.

Fra : Jakob

Dato : 19-11-03 13:29

> [...]
bakteriekulturen
> så dør og rådner, og derfor vil forpeste dit akvarie. Et filter kan stå et

Tak for tippet, det skal jeg nok huske.
Hvis projektet varer længere må jeg jo lade filteret køre i det vand jeg
gemmer.

Hilsen Jakob