lys-løsning søges
Fra : Jon Batsberg

Dato : 16-11-03 14:18

Haj!

Jeg vil have monteret en timer til mit lys i akvariet. Problemet er at mit
128l har 2 rør i armaturet og når skyggerne blir lange plejer jeg først at
slukke plante-røret og 10min. senere fiske-røret for ikke at stresse fisk og
planter alt for meget. Det er ret enkelt da der på effect lines armaturer er
en kontakt til begge rør.
Hvis jeg sætter en timer på strøm-stikket slukkes begge rør samtidig da de
deler stikket og det er ikke så smart.
Jeg havde forestillet mig at købe 2 timere til 50 kr. (set i Kvickly).
Hvad har i andre gjort? Skal jeg føre 2 ledninger fra armaturet eller dele
det op i en "y" ved kontakten? Jeg er sikker på at jeg ikke er den første
der har fået denne ide!
Jeg har også tænkt på en løsning hvor begge rør "fades" langsomt ned
samtidig - findes der færdige løsninger til dette?

Jeg er åben for alle forslag; eneste krav er at det skal se "flot" ud
forstået at jeg ikke vil have ledning-kaos omkring akvariet.

M.v.h.
Jon Batsberg

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 16-11-03 14:46

> [...]
> en kontakt til begge rør.
> Hvis jeg sætter en timer på strøm-stikket slukkes begge rør samtidig da de

Jeg har selv tænkt på det samme men har endnu ikke sat mig ind i det da jeg
stadig arbejder på lyset i skabet under akvariet..
Jeg har endnu ikke kigget på den tekniske forbindelse af spolerne, men kan
ikke se at det skulle være noget problem...

> [...]
> Jeg har også tænkt på en løsning hvor begge rør "fades" langsomt ned
> samtidig - findes der færdige løsninger til dette?

Hvis du ønsker de skal drosles er der 2 muligheder, den ene er at købe HF
spoler til de rør du har(billigste) eller købe T5 tør som er noget dyrere
men tilgengæld mere kompakt og bedre lysudbytte pr. watt.

Så er valget lagt på dine skuldre, jeg vil gerne hjælpe dig så godt jeg kan.
Og der kan laves mange dejlige løsninger....
Hvis du lider af "Teknik Lidderligheds" genet skal du nok aflever bankkonti
og andre aktiver til en der kan administrere det..:)

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Jon Batsberg

Dato : 16-11-03 15:31

>eller købe T5 tør som er noget dyrere
>men tilgengæld mere kompakt og bedre lysudbytte pr. watt.

Har T5 indbygget "fade" eller hvad? Foregår det bare ved at man slukker for
dem og så fader de selv langsomt ned?

M.v.h.
Jon Batsberg

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 16-11-03 16:15

> Har T5 indbygget "fade" eller hvad? Foregår det bare ved at man slukker
for
> dem og så fader de selv langsomt ned?

T5 rør kører med HF spoler(HøjFrekvens) og HF spoler kan dæmpes.....

Der er ikke så stor foreskel på de lysrøre T8 og så T5 andet end de nye T5
fylder mindre og giver et større lysudbytte...

Groft set er det det samme... De kan dæmpes lidt bedre...

Jeg kender til 2 måder at dæmpe dem på... I starten dæmpede man dem med en
lysdæmper men nu gør man det ved at sende en spænding på 0-10V ind på 2
klemmer på spolen.... Hvordan det teknisk fungerer ved jeg ikke....

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-11-03 16:57

Hej Ja....

Jeg har hørt at T5 ikke er så gode, da de afgiver temmelig megen varme, og
dervad kan skabe temperatursvingninger i akvariet, som fiskene ikke særligt
godt kan klare.

Hilsen Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-11-03 17:30

"Peter Jensen" <roedsgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har hørt at T5 ikke er så gode, da de afgiver temmelig megen varme, og
> dervad kan skabe temperatursvingninger i akvariet, som fiskene ikke

Mon ikke termostatvarmeren, der vel er enerådende i dag, blot slår fra noget
før ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 16-11-03 17:41

> Jeg har hørt at T5 ikke er så gode, da de afgiver temmelig megen varme, og
> dervad kan skabe temperatursvingninger i akvariet, som fiskene ikke
særligt
> godt kan klare.

Det mener jeg er en skrøne blot, da watt tilsætningen til røret er mindre og
lysudbyttet er større.
Jeg kan ikke lige se hvor varmeenergien skal hente effekten fra....

Derud over tror jeg ikke man producerer et lysstofrør som afgiver mere varme
end den gamle type da man idag skal spare på strøm vand osv...

Dette er dog kun min mening, jeg vil gerne høre om nogle der har erfaringer
med det...

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-11-03 22:03

Jeg kan kun sige hvad jeg fik at vide, da jeg ville anskaffe mig et, og det
var at folk fik temperaturer i deres akvarier på 30 grader eller derover.
Det bevirker så at temperaturen sænkes til det termostaten er indstillet
til, når luset slukkes. Det ville være ok, hvis man ville have høje
temperaturer.
Referencen er nogle tyske forhandlere.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 16-11-03 22:19

> [...]
> Det bevirker så at temperaturen sænkes til det termostaten er indstillet
> til, når luset slukkes. Det ville være ok, hvis man ville have høje

Ja det er da klart at du kun kan vidregive de informationer du har fået
afvide...
Jeg syntes bare det lydder utroligt...

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-11-03 19:29

> [...]
> lysdæmper men nu gør man det ved at sende en spænding på 0-10V ind på 2
> klemmer på spolen.... Hvordan det teknisk fungerer ved jeg ikke....

Af færdige armaturer til T5 findes der både dæmpbare og ikke dæmpbare.
De ikke dæmpbare er dyre, og de dæmpbare er meget dyre. Ved ikke om de kan
dæmpes med andet end
en IKS computer.

Carsten

Fra : Jesper Buch

Dato : 16-11-03 16:17

> [...]
og
> planter alt for meget. Det er ret enkelt da der på effect lines armaturer

Den eneste forskel på de rør er frekvenserne i lyset.

Hvor har du fra at det skulle gør nogen forskel at slukke det ene 10min før
det andet ??

Det skulle da lige være fordi du syns det kunne være sjovt

Hvis man endeligt skulle lave noget i den retning er det jo en lysdæmper som
dæmper lyset over f.eks 25 minutter . . . det andet er da meningsløst

Fra : Jon Batsberg

Dato : 16-11-03 19:29

> [...]
som
> dæmper lyset over f.eks 25 minutter . . . det andet er da meningsløst

Nu er plante-lyset et ret svagt violet lys som tændes før det andet rør. På
samme måde bliver det slukket sidst. Jeg har med min egne øjne set at
fiskene reagerer stærkere hvis man tænder og specielt SLUKKER samtidig end
når man bruger den anden teknik.
Kald det bare meningsløst hvis du vil... det er nok ikke et tilælde..
Der kan tales timevis om teknikker, traditioner og tommel-finger-regler
indenfor denne hobby. I sidste ende lærer man mest ved at observere fiskenes

M.v.h.
Jon Batsberg