Hår på planter :o)
Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 13:22

Jeg har nu haft akvarie i 2 måneder, sådan stort set uden problemer. I de
sidste uger er der dog begyndt at komme en smule alger i det. En del af dem
sidder som små grønne pletter på glasset, og dem regner jeg med skyldes for
meget sollys. De sidste dage er der ovenikøbet begyndt at komme nogle,
indtil videre 1-2 cm lange, alger på nogle af planternes blade. Algerne er
mørkegrønne, og ret kraftige. Hvordan kan man komme disse alger til livs? Er
der evt nogle fisk der elsker at gnaske dem?

Fra : Jesper Buch

Dato : 13-11-03 14:39

"HH" <hans-henrik at ravn dot dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Er
> der evt nogle fisk der elsker at gnaske dem?

De mørkegrønne er nok pensel agler.

fisk som black molly, Flyvende Ræv, Siamesis Agleæder og Dværg Sugemaller
æder alger men penselalger er sværer at komme af med.
Du skal sørge for at skifte vand jævnligt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-11-03 14:43

HH wrote:
> [...]
> I de sidste uger er der dog begyndt at komme en smule alger i det.
> kan man komme disse alger til livs? Er der evt nogle fisk der elsker

Trådalger eller penselalger ?

Siamesisk Algeæder og enkelte andre kan æde dem.

Hvis akvariet har kørt i 12 måneder bør du udskifte dine lystofrør, da
de efter 12 måneder ikke giver fuldt lys længere - selvom de ser ud til
at virke fint (Triton rør undtaget).

Og med dårligt lys vokser planterne ikke optimalt - og bruger ikke
næringsstofferne i vandet - og så tager algerne over.......

Hvis du ellers har planter - ellers skal du nok skifte vand lidt oftere
for at slippe af med de overskydende næringsstoffer, som algerne lever
af.

Hvis du gøder for meget eller tilsætter diverse mystiske ting, så kan
det også være at du skal spare på det....

Eller hvis du overfodrer - så spar på det......

Eller.........

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 01:35

> Trådalger eller penselalger ?

Tjah.. Hvordan ser man forskel. Har ikke haft akvarie så længe jo, så bær
lidt over med mig

> Siamesisk Algeæder og enkelte andre kan æde dem.

Er der nogen der ved hvor man kan få fat i sådan en i nærheden af århus?

> Og med dårligt lys vokser planterne ikke optimalt - og bruger ikke
> næringsstofferne i vandet - og så tager algerne over.......

De vokser næsten for godt. er blevet nødt til at studse dem lidt da de
nærmest vokser for voldsomt. Tror nærmest det har noget at gøre med
overfodring, da mig og min kæreste har haft lidt problemer med at koordinere
hvem der skulle fodre dem hvornår . Jeg prøver med hyppige vandskift.
Hvor meget er det? 10% hver 4-5 dag i en periode eller hvordan?

Fra : Per W.

Dato : 14-11-03 08:07

"HH" <hans-henrik at ravn dot dk> skrev i melding

> [...]
> hvem der skulle fodre dem hvornår . Jeg prøver med hyppige vandskift.
> Hvor meget er det? 10% hver 4-5 dag i en periode eller hvordan?

Jeg ville sagt 40-50% hver 2-3 dag en 4-5 ganger for hyppig vannskifte, og
som regel er det ikke skadelig å bruke temperert vann rett fra springen, men
det kommer litt an på hvilke fisker du har.

/Per W.

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-11-03 10:42

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse

> "HH" <hans-henrik at ravn dot dk> skrev i melding

Det er ikke særligt svært at se forskel. trådalger er grønne og lange
som tråde.
Penselalger er sorte og sidder lige som hår på en pensel, i små
totter. samtidigt er de sorte.

Penselalger kan komme af forkert og for dårligt lys! Hvordan er
lyset??

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 12:39

> Penselalger er sorte og sidder lige som hår på en pensel, i små
> totter. samtidigt er de sorte.
>
> Penselalger kan komme af forkert og for dårligt lys! Hvordan er lyset??

I så fald tror jeg da næsten det er penselalger. De ligner nærmest meget små
buske, der vokser på bladene. Lyset er tændt fra 9-22 og klares af et
aqua-glo og et sun-glo rør.

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-11-03 14:20

> I så fald tror jeg da næsten det er penselalger. De ligner nærmest meget
små
> buske, der vokser på bladene. Lyset er tændt fra 9-22 og klares af et
> aqua-glo og et sun-glo rør.

Det er også mange timer det er tændt!

Næste spørgsmål, hvor gamle er rørene?? Et lysrør taber temmeligt meget
energi i løbet af bare et par måneder, på trods af at vores øjne ikke kan
registere det. Så hvis rørene er meget over ½ år gamle skal du nok tænke på
en udskiftning, trods forhandlerens lovprisninger om at det sagens kan
holde meget længere.

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 14:21

> Næste spørgsmål, hvor gamle er rørene??

2 måneder. Købte det hele fra ny.

Har netop fået nogle hint om at det kan være fordi mit vand ikke er så
modent, og at der er kommet fisk i for tidligt (det er åbenbart ikke noget
almindelige dyrehandlere har tænkt sig at fortælle når man køber et helt nyt
akvarie hos dem :o/ ). Er blevet tilrådet at smide lidt jord i en nylonsok,
og smide den i, for at fremme modningen. Det lød sådan set logisk nok da jeg
fik det forklaret, så hvis der ikke er nogen der har nogle indvendinger imod
det, tror jeg jeg vil prøve det.

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-11-03 22:46

> [...]
> almindelige dyrehandlere har tænkt sig at fortælle når man køber et helt

Det er noget totalt vrøvl!!
Den gang jeg havde den slags alger kom de først i akvariet da det havde
stået i 3/4 år!!

Hvem var det der kom med det vrøvl??

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 22:54

> Det er noget totalt vrøvl!!
> Den gang jeg havde den slags alger kom de først i akvariet da det
> [...]

En bekendt der mener at have forstand på akvarier
Har i mellemtiden fået at vide at det nok nærmere er mine planter der ikke
er "kommet ordentligt igang" endnu, og dermed ikke vokser hurtigt nok til at
optage næringsstoffer nok fra vandet. Der er vel ikke andet at gøre end at
give det lidt tid til at vokse til så.