/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Montering af ekstra lygter
Fra : Jakob


Dato : 27-11-03 23:25

Hvordan monterer man et sæt tåbelygter og trækker de nødvendige ledninger?
De skal have sin egen forbindelse til batteriet, ikke sandt? Ikke noget med
at parallelkoble dem med nærlyset, vel? Mit nærlys er 55 W og det er
tåbelygterne også ...

Bilen er en Astra ...

På forhånd tak for brugbare svar ...



 
 
Leonard (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 28-11-03 00:17

"Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> wrote:

>Hvordan monterer man et sæt tåbelygter og trækker de nødvendige ledninger?
>De skal have sin egen forbindelse til batteriet, ikke sandt? Ikke noget med
>at parallelkoble dem med nærlyset, vel?

De skal monteres med seperat afbryder, der kun kan tænde når bilens
positionslys er tændt.
Og nej, de må ikke sluttes til parallelt med nærlyset, det er ikke
lovligt at køre med tågelygter og nærlys i klart vejr, tågelygterne må
kun være tændt om dagen som kørelys (uden nærlys) eller i tåget vejr
med dårlig sigt.

Teknisk kan de tilsluttes med et relæ der får plus fra positionslyset
og stel fra kontakten. Og husk at der skal være sikring i ledningen
fra plus på batteriet til relæet.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Jakob (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-11-03 00:42

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
news:291dsv8197v6nomp9223gr577f1f26k82b@4ax.com...
> "Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> wrote:
>
> >Hvordan monterer man et sæt tåbelygter og trækker de nødvendige
ledninger?
> >De skal have sin egen forbindelse til batteriet, ikke sandt? Ikke noget
med
> >at parallelkoble dem med nærlyset, vel?
>
> De skal monteres med seperat afbryder, der kun kan tænde når bilens
> positionslys er tændt.
> Og nej, de må ikke sluttes til parallelt med nærlyset, det er ikke
> lovligt at køre med tågelygter og nærlys i klart vejr, tågelygterne må
> kun være tændt om dagen som kørelys (uden nærlys) eller i tåget vejr
> med dårlig sigt.

Ok... så blev jeg så klogere

Dem jeg har i tankerne er dem her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=187823113&n=517689648&pn=820703372

Men så skal jeg vel også have sådan et sæt her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=187823113&n=517689648&pn=616316134

> Teknisk kan de tilsluttes med et relæ der får plus fra positionslyset
> og stel fra kontakten. Og husk at der skal være sikring i ledningen
> fra plus på batteriet til relæet.

Findes der nogle lidt mere håndgribelige vejledninger, evt. på nettet? Jeg
mener, dét med at tage plus fra positionslyset kan jeg godt finde ud af. Men
når du skriver kontakten, hvad er det så for en kontakt du tænker på? Er
det:


--------------------------------------------------------------
Stel --> Kontakt til tågelygter -->
--> Relæ --> Tågelygter
Positionslys' plus --> Sikring -->
--------------------------------------------------------------

Er det nogenlunde rigtig opfattet?

Btw: Er et relæ en form for sikring?

Hilsen Jakob



Morten Fruergaard (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 28-11-03 06:00

"Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er det nogenlunde rigtig opfattet?

Stel på 85.
12 v fra pos. lys på 86
12v fra batteri på 30
ledning til plus på lygten på 87.
Den anden ledning fra lygten til stel.

Hvis du vil lave det helt rigtigt tager du et relæ mere, som du:
klipper ledningen fra kommer med 12 v fra pos. lys. Klipper den, sætter den
ene på 87a, den anden på 30. Så sætter du stel på 85 og 12 v fra fjernlyset
på 86.

Dermed kan du tænde lyset, når der er pos. lys på, men ikke når der er
fjernlys. Dvs.tågelyset slukker automatisk, hvis du sætter det lange lys på.

>
> Btw.: Er et relæ en form for sikring?


Nej. Et relæ afbryder/slutter en anden kreds. Dermed kan du sætte ekstra
lygter på, som får 12 v fra batteriet i stedet for at bruge den originale
ledning, som ellers kunne blive overbelastet....

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jakob (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-11-03 09:31

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:bq6koi$mh5$1@sunsite.dk...
> "Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> > Er det nogenlunde rigtig opfattet?
>
> Stel på 85.
> 12 v fra pos. lys på 86

Altså plus?

> 12v fra batteri på 30

Altså plus?

> ledning til plus på lygten på 87.
> Den anden ledning fra lygten til stel.

Hvor sluttes tågelygte-kontakten til?

Skal sikringen sættes mellem plus på batteriet og 30?

Når man skal tage strøm direkte fra batteriet, skal man så have sat en
ekstra "strømtyv" på batteriet? Eller er der et kabel, man kan snuppe strøm
fra?



Morten Fruergaard (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 28-11-03 10:00

"Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Altså plus?
> Altså plus?

Ja.

>
> > ledning til plus på lygten på 87.
> > Den anden ledning fra lygten til stel.
>
> Hvor sluttes tågelygte-kontakten til?

Den glemte jeg lige i farten...

Inde i bilen sætte du en kontakt. Det ene ben sætter du en ledning på, som
går direkte til stel. Det andet ben sætter du en ledning på, som du trækker
ud til det første relæ. I stedet for en stel ledning på 85 sætter du denne
ledning. Dermed får den kun stel, når kontakt er aktiveret. Dermed er der
kun tågelys på, når du har tændt for kontakten...

>
> Skal sikringen sættes mellem plus på batteriet og 30?

Ja. Så tæt på batteriet, som muligt.


> Når man skal tage strøm direkte fra batteriet, skal man så have sat en
> ekstra "strømtyv" på batteriet? Eller er der et kabel, man kan snuppe
strøm
> fra?

Normalt sætter jeg ledningen på, der hvor man strammer... Der sidder højst
sandsynligt en møtrik, som du kan pille af, og så sætte ledningen fast under
den med en kabelsko...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jakob (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-11-03 10:14

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:bq72pn$s5b$1@sunsite.dk...
> "Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> > Altså plus?
> > Altså plus?
>
> Ja.
>
> >
> > > ledning til plus på lygten på 87.
> > > Den anden ledning fra lygten til stel.
> >
> > Hvor sluttes tågelygte-kontakten til?
>
> Den glemte jeg lige i farten...
>
> Inde i bilen sætte du en kontakt. Det ene ben sætter du en ledning på, som
> går direkte til stel. Det andet ben sætter du en ledning på, som du
trækker
> ud til det første relæ. I stedet for en stel ledning på 85 sætter du denne
> ledning. Dermed får den kun stel, når kontakt er aktiveret. Dermed er der
> kun tågelys på, når du har tændt for kontakten...

Det var fornemt. Tusind tak for hjælpen. Jeg kaster mig ud i det i weekenden
....



Jakob (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-11-03 16:52

Ekstra spørgsmål:

I monteringsdiagrammet skal man også bruge "jord" til relæet. Det er så bare
stel, ikke sandt?



Mogens Knudsen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 28-11-03 16:51

On Fri, 28 Nov 2003 16:51:38 +0100, "Jakob" <jakob_2004@ofir.dk>
wrote:

>I monteringsdiagrammet skal man også bruge "jord" til relæet. Det er så bare
>stel, ikke sandt?

Jow, jow...


/Mogens

Jakob (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-11-03 17:04

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:bnresv0qn6gnut40peou04i6r5ikjiflfj@4ax.com...
> On Fri, 28 Nov 2003 16:51:38 +0100, "Jakob" <jakob_2004@ofir.dk>
> wrote:
>
> >I monteringsdiagrammet skal man også bruge "jord" til relæet. Det er så
bare
> >stel, ikke sandt?
>
> Jow, jow...

Ok, så fik jeg også det på det rene ... :)

Under monteringsarbejdet, kan det da anbefales at man fjerner
batteriklemmerne fra batteriet, så man undgår evt. stød? Jeg har også hørt
om, at man skulle nøjes med at fjerne den ene batteriklemme (minus, så vidt
jeg husker...). Kan dette gøres med en ganske alm. (uisoleret) svensknøgle?

Hilsen Jakob, der glæder sig til at få sat dem i, men gerne vil være sikker
på ikke at fucke noget op :))



Mogens Knudsen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 28-11-03 17:06

On Fri, 28 Nov 2003 17:03:40 +0100, "Jakob" <jakob_2004@ofir.dk>
wrote:

>Ok, så fik jeg også det på det rene ... :)
>Under monteringsarbejdet, kan det da anbefales at man fjerner
>batteriklemmerne fra batteriet, så man undgår evt. stød?

Man får ikke "stød" ifm. elektrisk arbejde på en bil.

> Jeg har også hørt om, at man skulle nøjes med at fjerne den ene
> batteriklemme (minus, så vidt jeg husker...).

Det kan man da godt gøre. Jeg fjerner i nogle tilfælde plus-ledningen,
men det er der helt sikkert nogle skribenter, der vilvære uenige i...

>Kan dette gøres med en ganske alm. (uisoleret) svensknøgle?

Du skal blot passe på, at svensknøglen ikke smutter således, at du
berører begge poler på een gang. Så for du nemlig et alvorligt "stød"
(lortet vil muligvis springe i luften)


/Mogens

jan@stevns.net (28-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 28-11-03 19:57

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Det kan man da godt gøre. Jeg fjerner i nogle tilfælde plus-ledningen,
>men det er der helt sikkert nogle skribenter, der vilvære uenige i...

Jep - det korrekte siges at være "pil stel på batteriet fra"


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

jan@stevns.net (28-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 28-11-03 00:19

"Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev :

>Hvordan monterer man et sæt tåbelygter og trækker de nødvendige ledninger?
>De skal have sin egen forbindelse til batteriet, ikke sandt? Ikke noget med
>at parallelkoble dem med nærlyset, vel? Mit nærlys er 55 W og det er
>tåbelygterne også ...
>
>Bilen er en Astra ...

http://www.dkfritidbil.dk/howto/taagelygter_volvo/taagelygter.htm


>På forhånd tak for brugbare svar ...

Hvis ikke du har 10 tommeltotter, burde det være til at hitte u' a



--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Brian (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 28-11-03 01:00

Hejsa

jan@stevns.net wrote:

> http://www.dkfritidbil.dk/howto/taagelygter_volvo/taagelygter.htm

Så vidt jeg kan forstå det diagram, kan man ikke have tåbelygterne tændt
*samtidig* med nær/fjernlys ?
Er det ikke lovligt at have tåbelygterne tændt *sammen* med nær/fjernlys,
hvis vejret er til det ?

/Brian



Michael Olesen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 28-11-03 09:43

> Så vidt jeg kan forstå det diagram, kan man ikke have tåbelygterne tændt
> *samtidig* med nær/fjernlys ?
> Er det ikke lovligt at have tåbelygterne tændt *sammen* med nær/fjernlys,
> hvis vejret er til det ?

Jeg kan ikke huske hvordan lovgivningen på det område er, men på min Toyoyo
Celica er der originalt fra fabrikken monteret tågelys for og bag... både
dem for og bag kan først tændes når der kommer positionslys eller alm lys på
bilen (ikke kørelys)... derudover er tågelyset (både for og bag) flintrende
ligeglad med om der er kort eller langt lys på bilen.

Og da det er en forholdsvis ny Toyoyo, så må den vel være godkendt med det
lys?!?!?
Men bortset fra det, så bruger jeg dem aldrig - jeg kontrollerer kun at de
virker en gang i mellem

/Michael




jan@stevns.net (28-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 28-11-03 19:55

"Brian" <Brian@nej.tak> skrev :

>Så vidt jeg kan forstå det diagram, kan man ikke have tåbelygterne tændt
>*samtidig* med nær/fjernlys ?

Tanken med det viste diagram er at tågelyset slukker, når man skifter
til nær/fjernlys - altså en slags kørelys.
(Der mangler, så vidt jeg kan se, 2 dioder, til at levere lys i
baglygterne - så er ægte kørelysautomatik klaret)


>Er det ikke lovligt at have tåbelygterne tændt *sammen* med nær/fjernlys,
>hvis vejret er til det ?

Jo - hvis man siger "Når vejret er til det" - altså stærkt usigtbart
vejr. Når jeg oplever kraftig tåge, vil det være en dum ide at køre
med nær/fjernlys, da det vil bygge en veritabel lysmur lige foran dig,
og du kan ikke se en bønne - her kravler korrekt monteret tågelys så
at sige ind under tågen, og oplyser vejbanen for dig.



--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jakob (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 30-11-03 11:03

"Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bq5tan$bke$1@news.cybercity.dk...
> Hvordan monterer man et sæt tåbelygter og trækker de nødvendige ledninger?
> De skal have sin egen forbindelse til batteriet, ikke sandt? Ikke noget
med
> at parallelkoble dem med nærlyset, vel? Mit nærlys er 55 W og det er
> tåbelygterne også ...

Ekstra spørgsmål: Jeg har købt en kontakt (den der skal sidde inde i kabinen
og tænde/slukke tågelyset). På den er der tre ben: "Power", "Acc" og
"Ground".

Hvilket ledninger skal sluttes til den?



Morten Fruergaard (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 30-11-03 19:37

"Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Ekstra spørgsmål: Jeg har købt en kontakt (den der skal sidde inde i
kabinen
> og tænde/slukke tågelyset). På den er der tre ben: "Power", "Acc" og
> "Ground".
>
> Hvilket ledninger skal sluttes til den?


Jeg vil tro, at det er:

Ground = Stel.
Power = 12 v.
Acc. = 12 v, når kontakten er tilsluttet.

Dermed skal du lave lidt om på den tidligere ledningsførelse.
De 12v fra pos. lyset skal ind i kabinen og sættes til POWER. Acc trækkes
igen ud i motorrummet og sættes til 86 på det første relæ. Du skal nu igen
have direkte stel på 85 - den skal ikke længere til kontakten...

Stelforbindelsen er til pæren, som formodentligt er i kontakten.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jakob (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 01-12-03 00:15

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:bqddc2$2c1$1@sunsite.dk...
> "Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> > Ekstra spørgsmål: Jeg har købt en kontakt (den der skal sidde inde i
> kabinen
> > og tænde/slukke tågelyset). På den er der tre ben: "Power", "Acc" og
> > "Ground".
> >
> > Hvilket ledninger skal sluttes til den?
>
>
> Jeg vil tro, at det er:
>
> Ground = Stel.
> Power = 12 v.
> Acc. = 12 v, når kontakten er tilsluttet.
>
> Dermed skal du lave lidt om på den tidligere ledningsførelse.
> De 12v fra pos. lyset skal ind i kabinen og sættes til POWER. Acc trækkes
> igen ud i motorrummet og sættes til 86 på det første relæ. Du skal nu igen
> have direkte stel på 85 - den skal ikke længere til kontakten...
>
> Stelforbindelsen er til pæren, som formodentligt er i kontakten.

Nu har jeg på fornemmeren, at jeg er ved at fatte det. Når man gør det på
den her måde, kan tågelygterne ikke tændes, hvis positionslygterne ikke er
tændt, right? Men strømmen til tågelygterne tappes stadigvæk direkte fra
batteriet, så man ikke opnår for voldsom strøm gennem det allerede
eksisterende ledningsnet?

Tak for gode råd. Jeg vil kaste mig ud i det i morgen.

Er der for øvrigt nogle gode tricks til, hvordan man får ført en ledning fra
motorrummet og ind i kabinen?



Brian (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-12-03 00:29

Hejsa

Jakob wrote:

> Er der for øvrigt nogle gode tricks til, hvordan man får ført en
> ledning fra motorrummet og ind i kabinen?

Når det kun drejer sig om en enkelt ledning, kan du jo klemme den igennem
ved en ekstisterende gennemføring.
Der skal nok være et par stykker omkring instrumentbrættet.

/Brian



Morten Fruergaard (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 01-12-03 08:29

"Brian" <Brian@nej.tak> skrev i en meddelelse
> Når det kun drejer sig om en enkelt ledning, kan du jo klemme den igennem
> ved en ekstisterende gennemføring.


Det plejer jeg at gøre.
Jeg bruger gerne et stykke svejsetråd, hvor jeg taper ledningen fast på.
Dermed har jeg noget stift, som jeg kan bruge til at presse igennem
gennemføringen...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste