Bakterier i Aircon?
Fra : Towli

Dato : 27-11-03 21:29

Hej alle

Jeg står overfor at skulle købe ny vogn og under hensyntagen til den varme
sommer vi havde i år kunne jeg vildt godt tænke mig en med
aircon/klimaanlæg. Imidlertid har en kammerat fortalt mig at der vistnok er
noget med at "der kan gå bakterier" i sådan noget. Jeg har en lungesygdom og
er ret modtagelig for alle mulige åndsvage bakterier/ svampe.

Har i nogen erfaringer med aircondition i biler? Er det rigtigt at det
danner grobund for bakterier? hHvad kan man evt. gøre for at undgå bakterie/
svampedannelse (hvis det er rigtigt at det er et problem) ?

Mange tak

/T

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 27-11-03 21:31

jeg var lige ved en autoelektriker idag... der var et opslag om at man skal
have den serviceret hvert år ellers kan der komme baktirier i den!

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk
ja min mail addresse er : nospam@minvogn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 22:01

> er
> og

> bakterie/

Ja ved forkert brug af aircondition kan der godt dannes bakterie på
kondensatoreren, man skal altid huske at slukke for A/C ca. 10 min inden man
stopper kørslen. Det giver A/C mulighed for at fjerne kondensen i
varmeapperatet. Jeg prøvede det på min forrige Golf hvor den i løbet af den
første vinter kom til at lugte af sure tæer. adddrrrr.

Volkswagen værkstedet bruger noget stads der hedder Airspet til at
desinficere klimaanlægget.
Jeg har forhørt mig ved en kammerat som er kølemontør, han siger at et A/C
ikke skal serviceres med mindre det er defekt. Man kan ikke gøre noget
forebyggende, og da slet ikke skifte kølemidlet.

Skulle der komme bakterier i anlægget behandles det med f.eks Airsept.

Se Technical Bulletin på subject:

http://www.20vturbo.com/tsb/mirror/pdf/v879901.pdf

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Nansen

Dato : 28-11-03 00:23

> Ja ved forkert brug af aircondition kan der godt dannes bakterie på
> kondensatoreren,

Du mener da forhåbentlig: Fordamperen !!!
Kondensatoren er den der sidder ude foran køleren.

Nansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 17:59

"Nansen" <m.nansen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener da forhåbentlig: Fordamperen !!!
> Kondensatoren er den der sidder ude foran køleren.

Ja du har helt ret, jeg kom til at kløjs idet da det er kondens i
varmeapparattet (på fordamperen) der er skyld i bakteriedannelsen.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Jørgen L

Dato : 28-11-03 00:40

"Nikolai R. jensen" <ntrj@cvom.dk> skrev i en meddelelse
> jeg var lige ved en autoelektriker idag... der var et opslag om at man
skal
> have den serviceret hvert år ellers kan der komme baktirier i den!

Nu er det sådan at bakterier under de rigtige forhold kan komme på få dage,
derfor er det jo underligt at man skulle have den renset en gang om året for
at forebygge dette da det jo kan komme igen efter få dage, så det er pjat at
det skal være hvert år, det skulle nærmere være hver uge .
Svamp som der nok er støre sandsyndelighed for, kan komme næsten lige så
hurtigt.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 18:04

"Jørgen L" <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det skal være hvert år, det skulle nærmere være hver uge .
> Svamp som der nok er støre sandsyndelighed for, kan komme næsten lige så

Helt enig.

Det er nok nærmere for at de skal lave nogle lettjente penge.
Hvis man bruger sit A/C rigtigt kan man sagtens undgå det.
Af skade blev jeg klogere. Jeg har nu undgået ildelugtende dufte i min Bora
på nu tredie år.

Husk at slukke for A/C i godt tid inde kørslen stoppes og skru gerne op for
varmen de sidste par minutter så får man tørret fordamperen og
varmeapparatet indvendigt.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-11-03 10:20

> [...]

pjat at
> det skal være hvert år, det skulle nærmere være hver uge

Ved en rensning fjerner du grundlaget som mikroorganismerne kan formere
sig på.
Uden snavs, ingen opformering af mikroorganismer.

Mvh.

Fra : flemming

Dato : 27-11-03 23:42

Tunap har lavet et produkt der fjerner diverse bakterier i A/C systemet

--
BR
Flemming

Fra : Jesper Bach

Dato : 29-11-03 11:35

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> wrote in message
> [...]
bakterie/
> svampedannelse (hvis det er rigtigt at det er et problem) ?

Jeg tror ikke du skal være bange for bakterie/svampeinfektioner, hvis din
bil også har pollenfilter. Infektionerne kommer næppe fra bilens aircon.

I de "varme lande" kommer Legionella infektioner ofte fra aircon anlæg på
hotelværelser, så det samme må kunne ske i en bil-aircon, men mon ikke den
er langt ude.

Til gengæld synes jeg mit anlæg lugter af ozon lige når jeg standser det, og
så vidt jeg ved er ozon kræftfremkaldende. Laserprintere, der udskiller
ozon, må f.eks. ikke være placeret i kontorlokaler hvor der sidder personale
fast, men skal placeres i separat lokale/gang.

Nogen kommentarer ?

/jesper

http://w123.homepage.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-03 12:12

> [...]
personale
> fast, men skal placeres i separat lokale/gang.

OT: Der har ikke været produceret ozon udskillende laserorinter siden
starten af 90'erne.
De sidste IBM/Lexmark printer med transfer Corona (der hvor ozon'en kommer
fra) er 4029 modellen dvs. 4039 og alle Optra er ozonfri.
De sidste HP LaserJet der udskiller ozon var laserjet III serien.

Men ganske korrekt Ozon er sundhedsskadeligt. Og jeg tror næppe at der er
noget i et A/C der udskiller Ozon.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

(IT-tekniker).

Fra : Jesper Bach

Dato : 29-11-03 18:38

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> De sidste HP LaserJet der udskiller ozon var laserjet III serien.
>
> Men ganske korrekt Ozon er sundhedsskadeligt. Og jeg tror næppe at der er

Hej Claus,

Siden du nu vil diskutere ozon
Fra 1997 :
http://www.teknologisk.dk/_root/media/HP%20Color%20LaserJet%205M.PDF
Testen er endda foretaget med et eksternt Ozon filter, da det indbyggede
Ozonfilter regnes for relativt ringe og med kort holdbarhed.

Jeg er villig til at æde min gamle hat på, at de 2 store HP laserprintere vi
har stående på gangen på mit arbejde, udskiller Ozon - "duften" af vasketøj
fra tørresnoren er da ikke sådan at tage fejl af ?

Mvh.

Jesper

(osse IT-tekniker)

Fra : Jesper Bach

Dato : 29-11-03 19:21

> [...]

> De sidste HP LaserJet der udskiller ozon var laserjet III serien.
>
> Men ganske korrekt Ozon er sundhedsskadeligt. Og jeg tror næppe at der er

Og for lige at holde subj bare lidt til emnet, så lugter min aircon også af
tøj fra tørresnoren, bare lige 2 sek, når jeg standser den.

Ozon, eller ??

/jesper

Fra : DJ Bobo

Dato : 29-11-03 19:26

On Sat, 29 Nov 2003 19:20:44 +0100, "Jesper Bach"
<jesper.bach@nospam.12move.dk> wrote:

>Og for lige at holde subj bare lidt til emnet, så lugter min aircon også af
>tøj fra tørresnoren, bare lige 2 sek, når jeg standser den.

På nogle systemer kan der samle sig "mug" i systemet (Ford).
Men "duften" plejer nu at komme i starten...

/Mogens
Mine biler? => fra Alfa til Omega...

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-03 20:40

> /Mogens
> Mine biler? => fra Alfa til Omega...

Så mangler du bare en Zastawa for at udfylde hele "alfa"betet

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : DJ Bobo

Dato : 29-11-03 20:53

On Sat, 29 Nov 2003 20:40:17 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Så mangler du bare en Zastawa for at udfylde hele "alfa"betet

Uddd-solgt :)