ford sierra 1991 og bagsmæk
Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-11-03 13:26

min bagsmæk kan næsten ikke åbnes med nøgle mere - den bliver værre og
værre - har ikke haft bilen længe, men det går stærkt med at den forværres -
er det en billig operation eller skal hele låsen ud og skiftes?
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : bme

Dato : 27-11-03 13:46

> [...]
forværres -
> er det en billig operation eller skal hele låsen ud og skiftes?

Er det fordi den går trægt? og i så fald har du prøvet at smøre den?

/bo

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-11-03 14:01

> Er det fordi den går trægt? og i så fald har du prøvet at smøre den?

næ - da jeg fik den for kort tid siden stak jeg nøglen ind og drejede og den
åbnede rimeligt let - nu er det som om jeg skal stikke nøgle nøjagtigt ind -
altså stå og trække den et par millimeter ud og ind mens jeg drejer så vil
den lige pludselig - men det bliver værre og værre, når først jeg rammer det
punkt hvor den vil åbne, så åbner den ligeså fint som den hele tidne har
gjort, men nøgle skal være helt præcis - jeg skal næsten vride den og jeg
frygter for dene går helt i stykker - det er lidt svært at forklare, men det
skader da ikke at prøve med lidt smørelse - hvad skal jeg bruge - noget
spray eller noget?

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-11-03 15:15

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message
> skader da ikke at prøve med lidt smørelse - hvad skal jeg bruge - noget
> spray eller noget?
Jeg bruger grafitpulver (fås på tankstationer) - men det er ikke godt i
kombination med olie. Brug hvadsomhelst, bare fortsæt med den type.

Check om låsen lukker af for vand vha. en lille plade for hullet når nøglen
ikke er i.

vh
Torben

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-11-03 15:17

> Jeg bruger grafitpulver (fås på tankstationer) - men det er ikke godt i
> kombination med olie. Brug hvadsomhelst, bare fortsæt med den type.

det vil jeg gøre

> Check om låsen lukker af for vand vha. en lille plade for hullet når
nøglen
> ikke er i.

finno - tak for de gode råd - jeg vil da opdatere når jeg ved om det
virker

Fra : Søren \(9000\)

Dato : 27-11-03 15:47

Jeg vil nu foretrække at demontere låsen.
Med lidt snilde er det faktisk ikke svært, bare du sørger for at lægge
stumperne i rigtig rækkefølge......

Simpelthen ta´ den ud af bagsmækken, find en hvid klud og saml alle
stumperne på den.

I låsen er der nogle små plader og fjedre....ta´ det hele ud og gør det
rent. Pladerne er af messing og kan forsigtigt slibes med fint
smergellærred.
Pas på at det hele bli´r samlet som det sad.

Der hvor fjedrene sidder kan der let samle sig en masse skidt som du ikke
kan smøre væk med hverken låseolie eller grafit,....

Det kan også være at pladerne sidder fast......hvis låsen har været udsat
for saltpåvirkning i vinteren er det sikkert det der holder på skidtet.

Hilsen en som har gjort det et par gange......

Fra : bme

Dato : 27-11-03 18:06

Brug hvadsomhelst, bare fortsæt med den type.

hark host osv...

Lad være med at bruge højtryksfedt, så går låsen bare endnu trægere.

Brug enten låseolie, symaskineolie eller grafit

/bo

Fra : Troels Pedersen

Dato : 27-11-03 17:45

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> værre - har ikke haft bilen længe, men det går stærkt med at den
> forværres - er det en billig operation eller skal hele låsen ud og

Hvilken Sierra er der tale om, Sedan 3/5 dørs, stationscar?

Det er et kendt problem at Ford låsene specielt de udvendige slides! Så hvis
ikke det hjælper med olie (Brug ikke grafit pulver), så er der ingen vej
uden om.

På en sedan tager det 2 sec at pille låsecylinderen ud. Tag den ud, fræs ned
til Ford og få dem til at lave en ny efter din nøgle. Et par hundrede kroner
fattigere og du kan låse op igen!

Der sidder en låse-clips på indersiden af bagsmækken som du kan nå med
fingrene hiv den af og tag cylinderen ud, nemmere kan det ikke være!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0I Sedan

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-11-03 21:14

> [...]
forværres -
> er det en billig operation eller skal hele låsen ud og skiftes?

Havde samme problem med vores, den kunne slet ikke åbnes med nøglen.

1) Af med låsen
2) Splitte hele låsen ad (en hel del stumper at holde rede på)
3) Rense/smøre det hele
4) Samle låsen igen og se at den virkede
5) Montere låsen igen
6) Smile!

Som du kan se, det er kun 6 enkle step der skal udføres.
Især det sidste er meget vigtigt

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Troels Pedersen

Dato : 28-11-03 06:46

Uffe Bærentsen wrote:
> Som du kan se, det er kun 6 enkle step der skal udføres.
> Især det sidste er meget vigtigt

Havde du cylinderen adskilt?
For min drillede for nogle måneder siden, hvor jeg bare skiftede, jeg har
stadig den gamle cylinder, og det kunne jo være sjovt hvis jeg nu kunne øve
mig lidt på den til næste gang

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0I DOHC

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-11-03 07:23

Troels Pedersen wrote:

> Havde du cylinderen adskilt?
> For min drillede for nogle måneder siden, hvor jeg bare skiftede, jeg
> har stadig den gamle cylinder, og det kunne jo være sjovt hvis jeg nu
> kunne øve mig lidt på den til næste gang

....jeg *har* haft div. cylindre adskilt et par gange - men de er / var
egentlig ikke beregnet til det, så når man samler igen, skal man liiige
finde på et par tricks...

....vær opmærksom på, at der oprindelig ligger en 6-8 utroligt små fjedre
inden i - "kun" holdt på plads af låsetappene - hvis da ikke fjedrene er
ædt næsten op af korrosion...
Hans

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-11-03 08:39

puha - tak til jer alle for de mange fine forslag - jeg kan dog læse mig
frem til at det overgår mine vner at skille den ad - jeg skal have skiftet
en tandrem og have bilen sporet - så der må jeg lige høre mekanikeren hvad
jeg gør - med jeres svar i baghovedet kan jeg jo høre om han skal tjene til
sit sommerhus osse
tak for svarene til alle!

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-11-03 20:38

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ...vær opmærksom på, at der oprindelig ligger en 6-8 utroligt små fjedre
> inden i - "kun" holdt på plads af låsetappene - hvis da ikke fjedrene er

Nok ikke den store fare for, og så er der en anden finurlighed.
Tappene i en Ruko cylinder sidder på tværs af cylinderen.
Fords sidder på langs....................
Men som sagt, en grundig gang rens + smørelse = underværker.
Pas på med smørelsen i låsen, den har det med at give beskidte nøgler.
Dette 'kan' medføre 1 stk. muggen bedre halvdel, da lommerne ikke har så
godt af olien.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-11-03 12:51

> Dette 'kan' medføre 1 stk. muggen bedre halvdel, da lommerne ikke har så
> godt af olien.

lol - det vil jeg helt sikkert tage mig i agt for

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-11-03 20:11

Uffe Bærentsen wrote:

> Tappene i en Ruko cylinder sidder på tværs af cylinderen.
> Fords sidder på langs....................

....i min Granada var de på tværs (i bagklappens lås), som jeg husker
det...

....der var osse gået stålorm i dem...

Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-11-03 11:26

> ...i min Granada var de på tværs (i bagklappens lås), som jeg husker
> det...
>
> ...der var osse gået stålorm i dem...

Granada havde også den gamle type lås (den hvor der kun var 2000
kombinationer
Sierra har den nye runde type lås, og jeg aner ikke hvor mange kombinationer
der er med den.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Hans, takker for cola + hyggesludder

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-12-03 00:10

Uffe Bærentsen skrev:

> Granada havde også den gamle type lås (den hvor der kun var 2000
> kombinationer

....det var ellers den "nye" model...

> Hans, takker for cola + hyggesludder

....skal over grænsen i morgen og hente flere colaer - så du ka bare
kigge ind igen! - har dog fået nye arbejdstider...
Hans

Fra : laasen

Dato : 30-11-03 22:47

http://www.kandu.dk/

Fra : laasen

Dato : 30-11-03 22:47

Fra : laasen

Dato : 30-11-03 22:47

> [...]
forværres -
> er det en billig operation eller skal hele låsen ud og skiftes?

den type lås du har er en låse type man kalder TIPPE og der er ikke
nogle fjedre inde i låsen det er runde skiver der drejes i forhold til
nøglen og har du en slidt nøgle så ødelægger det låsen og har du en
dårlig låse så ødelægger det nøglen. Prøv at kikke på din nøgle og se om
der er mærker på kantan af nøglen ud for de dybeste hak. Låsesystemet
er 13 års skandale fra fords side og de skifter i år til et nyt system
på den nye Ford C MAX det er meget lig Mercedeses.
mvh Autolåsesmeden.
PS. Din lås kan kodes op igen til samme nøgle det koster 165,00 kr.+ moms

http://www.kandu.dk/