Fed Peugeot
Fra : EjS

Dato : 27-11-03 12:49

Hej gruppe

Hvad siger I til den her slæde:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=315900655&partner=bm

Jeg synes den er alt for fed. Tror I den er til at forsikre når jeg snart
skal have min første bil???

Overboost på turboen (215 Hk), 4-hjulstræk, fedt interiør... Nogen
erfaringer?

MVH EjS

=======================
Stud. M.Sc.E.E.
Esben Juul Sørensen

Aalborg University, Denmark
Institute of Electronic Systems
Department of Control Engineering

http://www.control.auc.dk/~03gr931a

Fra : H.S.

Dato : 27-11-03 13:27

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes den er alt for fed. Tror I den er til at forsikre når jeg snart

Ring til dit forsikringsselskab før du bliver for glad for den

Jeg til tro en førstegang bilist skal af med 20.000 - 25.000 årligt for at
få en kasko på den.

Fra : Klaus G.

Dato : 27-11-03 15:58

> Ring til dit forsikringsselskab før du bliver for glad for den
>
> Jeg til tro en førstegang bilist skal af med 20.000 - 25.000 årligt for at
> få en kasko på den.

Jeg har en Peugeot405 Mi16 1,9 fra 89', og jeg skal ud med 32k i kasko, da
jeg er førstegang bilist, så jeg drøner rundt uden kasko, og kun ansvar, som
i øvrigt ligger på knap 15k.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Rasmus

Dato : 27-11-03 13:26

> [...]
> skal have min første bil???
>
> Overboost på turboen (215 Hk), 4-hjulstræk, fedt interiør... Nogen

Inde på www.hi-speed.dk kan de fortælle dig mere om bilen. Men din chance
for at forsikre den som ny billist, er nok den samme som en snebolds i
helved. Men grib knoglen, ring rundt og få dig et chok over prisen. Bilen er
i øvrigt en sjældenhed, som der ikke findes mange af. Ergo er den nok
svære/dyr at købe dele til !!

Fra : Nicholas

Dato : 27-11-03 15:29

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> wrote in message

> [...]
er
> i øvrigt en sjældenhed, som der ikke findes mange af. Ergo er den nok

Hvor mange er der egentlig solgt i DK?
Delene kan som regel skaffes, hvis ikke kan de bestilles fra Fr, det er i
hvertfald min erfaring, og visse dele deler den også med MI16 2.0

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-11-03 13:30

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> wrote in message
> [...]
> skal have min første bil???
>
> Overboost på turboen (215 Hk), 4-hjulstræk, fedt interiør... Nogen

Ingen erfaringer, men den er for dyr. Kig evt på en Rover 620ti - jeg fik en
´95er i 2001 for 110.000 med 140000 på klokken (privatkøb). De er generelt
faldet meget i pris, og er iflg motor et godt køb. Spec's ligner en del -
soltag, læder, man. klima, 200hk Det meste er Honda, men motoren er Rovers
egen lavtryksturbo med et godt ry.

Jeg vil tro at du vil blive flået af forsikringen - jeg giver 7400 årligt
som elite, over 30, udenfor KBH, med Runa rabat osv.

vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-11-03 13:33

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> soltag, læder, man. klima, 200hk Det meste er Honda, men motoren er Rovers

f.eks denne :
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=420200330

Fra : EjS

Dato : 27-11-03 14:02

> en
Rovers

> f.eks denne :
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=420200330

Ja - det er også en god bil. Men det bliver under alle omstændigheder ikke
sådan en. Der er lidt for meget blød hat ;)) - og 200 Hk og forhjulstræk...

Men feeeeed langtursbil!

MVH EjS

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-11-03 15:11

> Ja - det er også en god bil. Men det bliver under alle omstændigheder ikke
> sådan en. Der er lidt for meget blød hat ;)) - og 200 Hk og
forhjulstræk...

Tjah, nogle ville kalde den underspillet - det er desuden en god
tyverisikring. Men du kan jo montere blåt neonlys i ventilkapperne og i
gearknoppen, hvis du er til den slags

Forhjulstrækket er ikke et praktisk problem - hvis man er glad for sin
gearkasse. Men du kan selvfølgelig ikke lave BMW burnout's, men det kan du
jo heller ikke i 4WD'en.

Held og lykke - jeg vil nok foreslå dig at få en bil der er sjov ved lavere
hastigheder, både pga økonomi og for dit helbreds skyld. Forstå mig ret -
jeg kender ikke din køreerfaring, men véd hvor nemt hastigheden snyder i en
bil af den kaliber.

vh
Torben

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-11-03 13:33

> Ingen erfaringer, men den er for dyr. Kig evt på en Rover 620ti -

Jeg har én gang kigget på sådan en. Kan ikke klare designet indvendigt...

Ellers en fin bil...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Nicholas

Dato : 27-11-03 15:30

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> "EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> wrote in message
>
> Ingen erfaringer, men den er for dyr.

ja, den virker ret dyr ifh. km og årgang.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-11-03 18:21

Torben Scheel wrote:
[...]

Dét kan så diskuteres.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-11-03 13:31

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes den er alt for fed. Tror I den er til at forsikre når jeg snart
> skal have min første bil???

Ja, ansvar. Og kasko hvis din far heller lars larsen...

> Overboost på turboen (215 Hk), 4-hjulstræk, fedt interiør... Nogen
> erfaringer?

Pga. 4x4 skulle den veje så meget mere, at den ikke skulle være meget
hurtigere end Mi16. netop pga. at den ikke kører med maks. hk hele tiden...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : EjS

Dato : 27-11-03 14:04

> Pga. 4x4 skulle den veje så meget mere, at den ikke skulle være meget
> hurtigere end Mi16. netop pga. at den ikke kører med maks. hk hele
tiden...

På flere årgange af MI16 er der vist også 4x4. Selvom 405 har gode
køreegenskaber er jeg ikke så meget til forhjulstrækket når der er tale om
så (relativt) mange Hk.

Så hellere en lidt mere brugt 325i :)

MVH EjS

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 27-11-03 14:16

On Thu, 27 Nov 2003 13:31:24 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Pga. 4x4 skulle den veje så meget mere, at den ikke skulle være meget
>hurtigere end Mi16. netop pga. at den ikke kører med maks. hk hele tiden...

Hmm, ifølge specs går den da vist fra 0-100 på under 7 sekunder. En
Mi16 gør det på 8+ (afhængig af motor), så vidt jeg husker?

Ifølge min hukommelse (som har info fra et site jeg engang trawlede)
kan den iøvrigt fint køre på "overboost" gennem længere tid.
Det aktiveres, så vidt jeg husker, i 60 sekunder ad gangen (ellers var
det 90), og hvis motoren iøvrigt har det fint (ikke bliver for varm
eller lign.) aktiveres det bare igen så snart de 60 (90?) sekunder er
gået - og holder således gerne dampen oppe i lang tid forudsat den
selv synes, den kan holde til det.

/Tommy

Fra : Nicholas

Dato : 27-11-03 15:31

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Pga. 4x4 skulle den veje så meget mere,

Den vejer ifølge registeringsattesten 1275 kr, ved ikke hvad en alm. 2.0
MI16 vejer.

> at den ikke skulle være meget
> hurtigere end Mi16. netop pga. at den ikke kører med maks. hk hele
tiden...

Er det nu også sandt?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-11-03 19:01

"Nicholas" <Virkerikke@mail.com> skrev i en meddelelse
> Den vejer ifølge registeringsattesten 1275 kr, ved ikke hvad en alm. 2.0
> MI16 vejer.

1125kg.

> Er det nu også sandt?

Eller også er det mig der møder for tidligt...

Hvis jeg nu tænker mig godt om, er det nok gældende for den alm. MI16 med
MI16 4x4.
Hvor 4x4 ikke er bedre end 2x4. Det bedre grip = dårligere acc. pga. vægten.

Et hurtigt opslag på www.biltorvet.dk bekræfter at jeg skal tidligt i seng.

4x4 vejer 125 kg mere end 2x4, tager 1,2 sek. mere til 100, og kører 9 km
mindre i timen på toppen...

Udover at det er rart med 4x4 hvorfor skulle man så dengang betale 55.000
kr. mere for en 4x4?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-11-03 19:39

On Thu, 27 Nov 2003 19:01:13 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>mindre i timen på toppen...
>Udover at det er rart med 4x4 hvorfor skulle man så dengang betale 55.000

Gå i seng, mand - vrøvl fra ende til anden :)

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-11-03 19:44

vægten.

> Gå i seng, mand - vrøvl fra ende til anden :)

Helt vrøvl er det ikke....
MI16 4x4 er dårligere end MI16 i alle discipliner - på nær når 4x4 er godt,
fx i snevejr eller andet vådt/glat underlag...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-11-03 19:47

On Thu, 27 Nov 2003 19:43:52 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Helt vrøvl er det ikke....
>MI16 4x4 er dårligere end MI16 i alle discipliner - på nær når 4x4 er godt,
>fx i snevejr eller andet vådt/glat underlag...

Acceleration er jo ikke alt. Iøvrigt kan en 4x4 godt være hurtigere i
virkeligheden, idet det er de færreste chauffører, der kan håndtere
160 hk på forhjulene (uden antispin). Jeg ved det min tidligere Alfa,
der havde 232 hk på forhjulene !

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-11-03 20:50

> [...]
> virkeligheden, idet det er de færreste chauffører, der kan håndtere
> 160 hk på forhjulene (uden antispin). Jeg ved det min tidligere Alfa,

Nu er der forskel på 160 hk og 232 hk.
Min tidligere 605 havde 173 hk og den kunne da sagtens lave hjulspind, men
det var da ikke svært at lade være...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 27-11-03 23:41

Morten Fruergaard wrote:
:: Nu er der forskel på 160 hk og 232 hk.
:: Min tidligere 605 havde 173 hk og den kunne da sagtens lave
:: hjulspind, men det var da ikke svært at lade være...

Vil give dig ret. Havde en Saab 900 Turbo (lettere tunet), som jeg kunne
starte med minimalt spin. Man lærer jo, hvor og hvor meget gas der kan
gives, for at holde trækkraften...

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-11-03 08:02

On Thu, 27 Nov 2003 23:40:35 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> [...]

>Vil give dig ret. Havde en Saab 900 Turbo (lettere tunet), som jeg kunne
>starte med minimalt spin. Man lærer jo, hvor og hvor meget gas der kan

Jamen jeg er da slet slet ikke i tvivl om, at en racerkører og en
prof. kører kan magte diciplinen. Jeg nævner blot, at det er langt fra
alle, der kan dét, hvorimod med 4x4 er den "sikker" hvér gang..

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-11-03 08:41

> Jamen jeg er da slet slet ikke i tvivl om, at en racerkører og en
> prof. kører kan magte diciplinen. Jeg nævner blot, at det er langt fra
> alle, der kan dét, hvorimod med 4x4 er den "sikker" hvér gang..

Jeg er ikke enig i, at man behøves at være en meget god chauffør for at
kunne styre en 2x4, men klart, en 4x4 er meget lettere...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : EjS

Dato : 28-11-03 10:27

> Jamen jeg er da slet slet ikke i tvivl om, at en racerkører og en
> prof. kører kan magte diciplinen. Jeg nævner blot, at det er langt fra
> alle, der kan dét, hvorimod med 4x4 er den "sikker" hvér gang..

Ikke at forglemme - så er det jo også et fysisk faktum at man kun kan
overføre en given mængde kræfter til vejen før dækket mister sin friktion.
Accelererer du fx. kraftigt i en forhjulstrukket bil ud af en kurve med
drejet rat vil der som følge af hjulenes vinkel i forhold til bilen opstå
sideværts kræfter på dækket ud over centripetalkraften man bruger til at
dreje bilen med. Således er man nødt til at foretage svinget med lavere
hastighed (medmindre man gør svingkurven tilsvarende større) - da man har en
mindre mængde sideværts kræfter at dreje med som følge af accelerationen.

Derfor opnår man bedre svingegenskaber med 4x4 herunder:

1. Mindre understyring
2. Højere maksimal svinghastighed
3. Mindre dækslid

Der er sikkert flere fordele. Det ved racerkørere formentlig meget mere om
:)

Netop BMW har med deres X3 indført en ny type elektronisk reguleret 4x4
(X-Drive) der ud over at give en bedre kraftfordeling end ordinære 4x4 (med
visco eller haldex kobling) fuldstændig fjerner trækkraften fra forhjulene
når DSTC systemet aktiveres for netop at maksimere svingegenskaberne. Og når
BMW laver det - virker det også i praksis ;)

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-11-03 11:12

On Fri, 28 Nov 2003 10:26:35 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>mindre mængde sideværts kræfter at dreje med som følge af accelerationen.

Min chippede turboladede Volvo var et godt eksempel på dét

>Der er sikkert flere fordele. Det ved racerkørere formentlig meget mere om

He, he... en ingeniøruddannet racerkører

>Netop BMW har med deres X3 indført en ny type elektronisk reguleret 4x4
>(X-Drive) der ud over at give en bedre kraftfordeling end ordinære 4x4

Tillad mig venligst at gøre opmærksom på, at min nyerhvervede Alfa
Romeo 164 Q4 fra '95 har et næsten ligeså soffstikeret system fra
Steyr!

>Og når BMW laver det - virker det også i praksis ;)

Jeg mener, de får eller har fået lavet "trækket" ude i byen? (Steyr)

/Mogens
som går ind for brug af sele

Fra : EjS

Dato : 28-11-03 11:46

> Min chippede turboladede Volvo var et godt eksempel på dét

DET tror jeg gerne...

> He, he... en ingeniøruddannet racerkører

Ja, det var nok en mere eller mindre slet skjult bemærkning... Jeg må prøve
at være mindre provokerende ;)

> Tillad mig venligst at gøre opmærksom på, at min nyerhvervede Alfa
> Romeo 164 Q4 fra '95 har et næsten ligeså soffstikeret system fra
> Steyr!

Det vidste jeg ikke. Er der ikke en mekanisk/hydraulisk kobling der kobles
ind ved forskel på hjulenes omdrejningshastighed - eller reguleres det også
elektronisk ud fra sensor målinger??

> Jeg mener, de får eller har fået lavet "trækket" ude i byen? (Steyr)

Det er sgu én stor rodebutik dernede i Sydtyskland :)

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-11-03 12:04

On Fri, 28 Nov 2003 11:46:04 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Det vidste jeg ikke. Er der ikke en mekanisk/hydraulisk kobling, der kobles
>ind ved forskel på hjulenes omdrejningshastighed - eller reguleres det også
>elektronisk ud fra sensor målinger??

Systemet er meget avanceret (mekanisk og elektronisk) og arbejder via
3 differentialer inkl. spær således, at man får trækkraften på dét
hjul, hvor der er mest brug for den.

Jeg har tidligere beskrevet det i nyhedsgruppen og gør det lige igen.
Læg mærke til dé afsnit, der beskriver netop dé punkter, du opridsede
vedr. "at dreje om hjørner" (cornering). Computeren måler via sensorer
og reducerer automatisk trækkraften!

Alfa Romeo 164 Q4
"... A huge amount of work (and money: $34 million) went into the Q4's
development, because of its radically innovative design and high level
of sophistication compared to similar permanent 4wd systems."

"...It utilises viscous couplings (in which the fluid density can now
be varied through a hydraulic pump to alter the slip), an epicyclic
differential (center, Ed.) and a Torsen rear diff. The system is
integrated with the ABS and the Motronic engine brain to offer what
seems like complete flexibility."

"...The amount of torque drive transmitted to the rear axle can be
adjusted frm zero (making it essentially front-drive) to 100 percent
(making it pure rear-drive). Both these extremes occur only when the
front or rear wheels loose their grip entirely."

"...The control unit actually processes information on running
conditions, such as the angle and speed of each wheel, the steering
angle, brake pedal pressure and whether or not the reverse gear is
engaged."

"...In the case of light braking, a larger amount of torque is
transmitted to the front wheels. ...An interesting feature of the
Viscomatic system is the absence of stress on the steering wheel when
cornering. In fact the system recognizes cornering maneuver from the
steering angle, and adopts a specific drive torque split. When grip is
reduced by slippery roads. The system uses specific computer maps that
guarantee constant traction no matter the conditions."

"...What is the result for the driver of this boatload of technology?
....With no wheelspin, no torque oversteer, the system always delivers
an extremely responsive and neutral car. The Q4 truly handles like a
proverbial train on rails."
---

Jeg har jo som nævnt haft en Alfa magen til, men uden 4x4, og der
er virkelig stor forskel, når du hamrer afsted ind over de små veje
med løst underlag.

Faktisk glæder jeg mig til at prøve vognen, når det bliver vinter og
dermed sne. Den østrigske ejere fortalte lidt om det. Han var ingeniør
som jeg, så jeg fik en malerisk beskrivelse ift. en færdselssituation,
hvor han var "tæt på", hvis ikke han havde haft 4x4.

Systemet støjer iøvrigt lidt, når det træder i fuld funktion - lidt a
la ABS...

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 28-11-03 12:29

> [...]
> Læg mærke til dé afsnit, der beskriver netop dé punkter, du opridsede
> vedr. "at dreje om hjørner" (cornering). Computeren måler via sensorer

Det er interessant det findes på en bil fra 95. Ingen tvivl om det har været
svært (og dyrt) at udvikle. I det lys kan godt forstå dit valg - det er
simpelt hen teknik (og elektronik) når det er bedst.

<SNIP det tekniske>

Selvom det er lidt af en salgstale må man sige det er et imponerende system.
Har lige siddet og kigget i bilrevyen '95... Nyprisen taget i betragtning
har der også været råd til at proppe alt det teknik i der kan være ;)

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-11-03 12:49

On Fri, 28 Nov 2003 12:29:09 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Det er interessant det findes på en bil fra 95. Ingen tvivl om det har været
>svært (og dyrt) at udvikle. I det lys kan godt forstå dit valg - det er
>simpelt hen teknik (og elektronik) når det er bedst.

Ar 164 Q4 var - indtil 2003, hvor AR 166 kom med 240 hk - det
ypperste, Alfa Romeo havde præsteret. Dét er det stadig, når talen
falder på teknikken, men altså ej, hvis kræfterne medtages også.
Derfor _måtte_ jeg prøve at eje sådan een
(...sagde jeg også i tidernes morgen, da vi en week-end havde lånt en
'93 AR 164 QV 24V med 85.000 km på "klokken...")

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-11-03 18:37

> [...]
> falder på teknikken, men altså ej, hvis kræfterne medtages også.
> Derfor _måtte_ jeg prøve at eje sådan een

Derfor må jeg have en tur...
Hvem sagde tid til træf..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : EjS

Dato : 27-11-03 15:47

> Ja, ansvar. Og kasko hvis din far heller lars larsen...

Er klar over det :)

Jeg har måske et par muligheder. Det vil jeg selvfølgelig undersøge lige så
snart det bliver rigtigt alvor...

> Pga. 4x4 skulle den veje så meget mere, at den ikke skulle være meget
> hurtigere end Mi16. netop pga. at den ikke kører med maks. hk hele
tiden...

Min hukommelse er ikke så god - men jeg har fundet Bilrevyen 95 frem:

T16 4x4 (Mi16 med forhjulstræk):

0-100 km/t: 7.1 (9.8)
Topfart: 235 (215)
Hk: 196@5000 (152@6500)
Nm: 318@2400 (182@3500)
Egenvægt: 1275 (1125)
Vægt/Effekt: 6.5 (7.4)

Endvidere er der som sagt overboost (215 Hk) i indtil 45 s kontinuert og
variabel turbogeometri. Og som nævnt niveauregulering på baghjulene. Iøvrigt
med de sædvanlige langsgående svingarme.

Specifikationerne taler vist for sig. Momentforløbet er helt anderledes med
den variable turbo. Den ekstra vægt samt inertien i 4-hjulstrækket kan vist
ikke tage samtlige 63 Hk :)

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-11-03 15:59

On Thu, 27 Nov 2003 15:47:21 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>variabel turbogeometri. Og som nævnt niveauregulering på baghjulene. Iøvrigt
>med de sædvanlige langsgående svingarme.

Total iorden bil, IMO - respekt herfra :)
Men du kan sikkert ikke få den forsikret under normale omstændighader.

>Specifikationerne taler vist for sig. Momentforløbet er helt anderledes med
>den variable turbo. Den ekstra vægt samt inertien i 4-hjulstrækket kan vist
>ikke tage samtlige 63 Hk :)

Nu har jeg i al beskedenhed haft "den samme bilmodel" som henholdsvis
2 WD (forhjulstræk) og 4WD -> der er tale om den 232 hk's Alfa Romeo
164 QV 24V (2WD) og Q4 (4wd).

De 2 biler kører vidt forskelligt, hvor Q4'eren med sit 4WD er unik.
Man drømmer slet ikke om, hvor meget 4x4 det "styrer", før man har
prøvet den direkte sammenligning, som jég altså har oplevet.

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4

Fra : EjS

Dato : 27-11-03 19:38

> Total iorden bil, IMO - respekt herfra :)
> Men du kan sikkert ikke få den forsikret under normale omstændighader.

Jeg tænkte nok jeg ville få respekt fra netop den kant. Tro mig - jeg går
stadig og overvejer hvad jeg kan få af AR til 100k... Og jeg har sådan set
også god tid til at overveje det :)

> Nu har jeg i al beskedenhed haft "den samme bilmodel" som henholdsvis
> 2 WD (forhjulstræk) og 4WD -> der er tale om den 232 hk's Alfa Romeo
> 164 QV 24V (2WD) og Q4 (4wd).

Jeg ved det. Følger med her og i alt.* grupperne. Jeg ved godt hvordan alfas
"6. symfoni" lyder... Resten kan jeg tænke mig til.

> De 2 biler kører vidt forskelligt, hvor Q4'eren med sit 4WD er unik.
> Man drømmer slet ikke om, hvor meget 4x4 det "styrer", før man har
> prøvet den direkte sammenligning, som jég altså har oplevet.

Jep. En anden skrev at han ville vælge en anden bil der giver mere sjov i
det daglige. Hmm - mon ikke vores kørselsmønster er forskelligt så ;)

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-11-03 19:52

On Thu, 27 Nov 2003 19:38:09 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Jeg tænkte nok jeg ville få respekt fra netop den kant.

>Tro mig - jeg går stadig og overvejer hvad jeg kan få af AR til 100k...

Hold fast i denne T16 - dén er sgu okay, IMO :)
(du ved det sikkert allerede, men den 1. ejer skulle godkendes af
importøren "himself", før handlen kunne effektueres)

>Jeg ved det. Følger med her og i alt.* grupperne. Jeg ved godt hvordan alfas
>"6. symfoni" lyder... Resten kan jeg tænke mig til.

Jeg tænker ikke på at omvende dig - det var mere 2 ift 4WD.
Man bli'r virkeligt overrasket over trækkets formå'en.

>Jep. En anden skrev at han ville vælge en anden bil der giver mere sjov i
>det daglige. Hmm - mon ikke vores kørselsmønster er forskelligt så ;)

Sikkert - jeg kan ikke forestille mig, at T16 ikke skulle være sjov.
Alene det første træf i "P klubben" må være interessant

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 27-11-03 22:42

> Hold fast i denne T16 - dén er sgu okay, IMO :)
> (du ved det sikkert allerede, men den 1. ejer skulle godkendes af
> importøren "himself", før handlen kunne effektueres)

Det havde jeg glemt. Men jeg kan godt huske de ikke blev solgt til hvem som
helst nu du siger det... Der er mange interesser der skal stemme sammen når
man kigger på bil. Jeg er sgu også lidt varm på en 156 1.8-2.0 TS. Jeg har
prøvet en 2001 1.8 TS og den havde skide gode køreegenskaber. Og meget
federe design end Peugeot...

> Jeg tænker ikke på at omvende dig - det var mere 2 ift 4WD.
> Man bli'r virkeligt overrasket over trækkets formå'en.

Jeg skal ikke omvendes. Jeg er allerede til sydeuropæiske biler...

> Sikkert - jeg kan ikke forestille mig, at T16 ikke skulle være sjov.
> Alene det første træf i "P klubben" må være interessant

Uden tvivl. Det vil jeg så glæde mig til (medmindre jeg alligevel ender med
en skiden Polo 1.træls pga forsikringen)...

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-11-03 22:49

On Thu, 27 Nov 2003 22:41:56 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

> Jeg er sgu også lidt varm på en 156 1.8-2.0 TS. Jeg har prøvet en
> 2001 1.8 TS og den havde skide gode køreegenskaber.

Minimum 2.0, IMO...

>Jeg skal ikke omvendes. Jeg er allerede til sydeuropæiske biler...

Nice :)

>Uden tvivl. Det vil jeg så glæde mig til (medmindre jeg alligevel ender med
>en skiden Polo 1.træls pga forsikringen)...

Så køb i det mindste en 1.4 16V - jeg fik en ny i '97, hvor modellen
med 101 hk kom frem, og dén er da okay...

/Mogens

Fra : Christian Lodberg

Dato : 27-11-03 23:46

EjS wrote:

> [...]
>
> Uden tvivl. Det vil jeg så glæde mig til (medmindre jeg alligevel ender med
> en skiden Polo 1.træls pga forsikringen)...

Hey EjS .... en Polo 1,træls den er fed ... du ved godt KISS
!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/Christian

Fra : EjS

Dato : 28-11-03 00:22

> Hey EjS .... en Polo 1,træls den er fed ... du ved godt KISS
> !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Haha - jeg tænkte nok du læste med. Ja, det er sgu en fin bil som jeg
sikkert ender med når vi engang er færdige (hvis fornuften ellers sejrer -
det håber jeg ikke). Har du fået målt stelforbindelserne??

MVH EjS
P.S. Fest på lærerseminariet imorgen. Skal du med Christian?

Fra : Nicholas

Dato : 27-11-03 15:27

> Hej gruppe
>
> Hvad siger I til den her slæde:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=315900655&partner=bm

Ser lækker ud, har faktisk selv en nøjagtig magen til
Samme farve osv.

> Jeg synes den er alt for fed. Tror I den er til at forsikre når jeg snart
> skal have min første bil???

måske, jeg giver ca. 11500 kr. med kasko.
Men prøv at kontakte de forskellige forsikringsselskaber.

> Overboost på turboen (215 Hk), 4-hjulstræk, fedt interiør... Nogen
> erfaringer?

Ja,
Jeg er selv faldet for det samme som du er og fik at vide, at jeg skulle
forberede mig på at den ville koste kassen at holde kørende.
Da jeg næsten lige har købt min, har jeg desværre ikke det store
erfaringsgrundlag, men jeg kan kort sige at den er rimelig hurtig, har en
lækker kabine (gode sæder, a/c) god plads, fine køreegenskaber.

Det negative er, elendig benziinøkonomi, lidt dyre dele, du skal holde øje
med drivlinien, niveaureguleringen, rust og ellers normale sliddele.

Jeg holder et løbende regnskab over hvad den har kostet mig, og på
benzinsiden ser det ikke godt ud.
Mit snit ligger vel omkring 8,4 km/l og det er vel at mærke ved pæn kørsel
dvs. ca. 120 km/t på motorvejen samt bykørsel.

Men jeg kan kun anbefale den, det er en lækker bil, der har næsten alt og
den behøver ikke at være dyr at holde kørende.

Hvis du vil vide mere, kan du kontakte mig på nbryde@image.dk

Fra : EjS

Dato : 27-11-03 15:37

> [...]
> erfaringsgrundlag, men jeg kan kort sige at den er rimelig hurtig, har en
> lækker kabine (gode sæder, a/c) god plads, fine køreegenskaber.

Det kan jeg næsten se på billedet. Resten kender jeg fra en del erfaring med
Peugeot...

> Det negative er, elendig benziinøkonomi, lidt dyre dele, du skal holde øje
> med drivlinien, niveaureguleringen, rust og ellers normale sliddele.

Ok - det er skrevet bag øret!

> [...]
> Mit snit ligger vel omkring 8,4 km/l og det er vel at mærke ved pæn kørsel
> dvs. ca. 120 km/t på motorvejen samt bykørsel.

Det er ikke meget - men jeg får givetvis heller ikke det store kørebehov.

> Men jeg kan kun anbefale den, det er en lækker bil, der har næsten alt og
> den behøver ikke at være dyr at holde kørende.

Det tror jeg heller ikke. Selvom det er en specialbil er det jo en Peugeot.
Sliddele er normalt ikke særligt dyre.

> Hvis du vil vide mere, kan du kontakte mig på nbryde@image.dk

Tusind tak. Det vil jeg gøre når tiden kommer. Så har du sikkert også fået
rullet nogle flere km i den fede fede slæde :)

MVH EjS

Fra : Nicholas

Dato : 27-11-03 15:52

"EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk> wrote in message

> Det kan jeg næsten se på billedet. Resten kender jeg fra en del erfaring
med
> Peugeot...

Yep, den er lækker.

> Ok - det er skrevet bag øret!

Jeg har været lidt uheldig, fik ugen efter køb skiftet dysebroen, som skulle
hentes hjem fra Fr, den var dog i landet et par dage efter og lige til at
skifte, efterfølgende viste det sig, at jeg slet havde behøvet at skifte
dysebroen men kun klippe et lille stykke af den slange som går op til broen

Så meget for den mekaniker.

Ugen efter igen, skulle jeg have skiftet tomgangsregulator, det kostede ca.
3K
Men derud over har der intet været i vejen som jeg ikke viste da jeg købte
den. (Fik lavet en liste med de ting der skulle laves)

> Jeg holder et løbende regnskab over hvad den har kostet mig, og på
>
> Det er ikke meget - men jeg får givetvis heller ikke det store kørebehov.

mjah, det er ok, tror fakisk jeg i denne uge, kan få den op på ca. 9,5 i
snit

> Det tror jeg heller ikke. Selvom det er en specialbil er det jo en
Peugeot.
> Sliddele er normalt ikke særligt dyre.

næh, har da også en klar forventning om at den ikke bliver meget dyrere end
min tidligere bil, dvs. ingen overraskelser.

> Tusind tak. Det vil jeg gøre når tiden kommer. Så har du sikkert også fået
> rullet nogle flere km i den fede fede slæde :)

Du er velkommen, har indtil videre rullet ca. 3000 km.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 18:57

"Nicholas" <Virkerikke@mail.com> wrote in message
> Mit snit ligger vel omkring 8,4 km/l og det er vel at mærke ved pæn kørsel
> dvs. ca. 120 km/t på motorvejen samt bykørsel.

Man må altså kun køre 50 i byen.....

Mvh. Christian ;)

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 27-11-03 17:17

> Jeg synes den er alt for fed. Tror I den er til at forsikre når jeg snart
> skal have min første bil???

Lad os nu antage (løseligt baseret på din signatur) at du er ingeniør. Så
køber du en gammel motorcykel (ligegyldigt du ikke har kort), og
ansvarsforsikrer den. Om tre år (hvor jeg står nu) kan du så få ansvar på
peugeut'en for 3500,- pr år hos IDA. Billigt, IMO.
Mvh
Anders O

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-11-03 17:41

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> wrote in message news:3fc62364$0$25796$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> ansvarsforsikrer den. Om tre år (hvor jeg står nu) kan du så få ansvar på
> peugeut'en for 3500,- pr år hos IDA. Billigt, IMO.

Nope - den går ikke. IDA (som samarbejder med Tryg) vil ikke
forsikre biler der har mange hk set i forhold til bilens vægt - de
nævner bl.a. Golf VR6 som eksempel på en bil de ikke vil forsikre.
Jeg tror næppe at Golfen med sine 174 hk (?) er værre end den
der er tale om her.

/Jakob
Ing. med forsikring i IDA

Fra : EjS

Dato : 27-11-03 19:41

> [...]
> nævner bl.a. Golf VR6 som eksempel på en bil de ikke vil forsikre.
> Jeg tror næppe at Golfen med sine 174 hk (?) er værre end den

Jeg tror sgu heller ikke den går. Nu kan jeg heller ikke vente 3 år med en
motorcykel ude i skuret.... :)

MVH EjS

Fra : Troels Pedersen

Dato : 27-11-03 19:53

Jakob Jeppesen wrote:
> [...]
> nævner bl.a. Golf VR6 som eksempel på en bil de ikke vil forsikre.
> Jeg tror næppe at Golfen med sine 174 hk (?) er værre end den

Tryg og IDA har en pulje der hedder specialbiler. Her kan alle de sjove
biler indgå under, godt nok er det dyrere,men det er ofte noget billigere
end gennemsnittet! Det skal tilmed siges at de er meget lette at snakke med
hos IDA, flinke og hjælpsomme!

--
MVH Troels
Stud. Ing. med bilforsikring hos IDA

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-11-03 20:52

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> biler indgå under, godt nok er det dyrere,men det er ofte noget billigere
> end gennemsnittet! Det skal tilmed siges at de er meget lette at snakke

Nå. Det er ikke den oplevelse jeg har...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Ing. med IDA som tidligere forsikringsselskab.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 28-11-03 06:43

> Nå. Det er ikke den oplevelse jeg har...

Nu er det nok som hos alle andre selskaber, at det kommer meget an på hvem
fra selskabet du snakker med når man vil handle lidt. Hende jeg snakkede med
omkring min Sierra foreslog selv et tilbud som jeg ikke kunne afslå!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0I DOHC

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-11-03 07:26

> [...]
med
> omkring min Sierra foreslog selv et tilbud som jeg ikke kunne afslå!

De var også flinke - indtil den dag jeg fik brug for dem...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 27-11-03 23:50

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3fc647f5$0$27430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
billigere
> end gennemsnittet! Det skal tilmed siges at de er meget lette at

Enig :D - Besparelse ved at flytte Alfaen (156 2.0) fra IF til IDA lig
8.000 kr :D - samt en lavere selvrisiko.

\Mandal, Civilingeniør, medlem af IDA

Fra : Troels Pedersen

Dato : 28-11-03 06:44

> Enig :D - Besparelse ved at flytte Alfaen (156 2.0) fra IF til IDA lig
> 8.000 kr :D - samt en lavere selvrisiko.

Jeg sparede rundt regnet 4000 kr. ved at flytte fra Alka til IDA på Fården,
trods det at jeg har taget kurset Respekt For Fart hos Alka, og får noget
der ligner 60%!

Så jeg er ganske godt tilfreds

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0I DOHC

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-11-03 08:37

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote in message news:3fc647f5$0$27430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Tryg og IDA har en pulje der hedder specialbiler. Her kan alle de sjove
> biler indgå under, godt nok er det dyrere,men det er ofte noget billigere
> end gennemsnittet!

Aha - en detalje som jeg ikke havde bemærket tidligere

/Jakob

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 27-11-03 22:36

> [...]
> nævner bl.a. Golf VR6 som eksempel på en bil de ikke vil forsikre.
> Jeg tror næppe at Golfen med sine 174 hk (?) er værre end den

Det er at regne for en specialbil (jeg har undersøgt det), og koster dermed
de nævnte 3500,- pr år med 3 års anciennitet hvis man ikke bor i storbyen,
jvf ida.dk -> medlemsbutik -> forsikring . Til almindelig orientering kommer
her lige en mailkorrespondance jeg har haft med dem, så kan man se
forskellige bilmodeller. Læg mærke til at ingen af dem er umulige at
forsikre (bortset fra cabriolet)
Det er i mine øjne ret spøjst, at en Alfa 75 3,0 er normalbil, mens 155 2,0
er specialbil, men dem om det.
Mvh
Anders O

<Mail fra mig>
Hejsa.
jvf. tidligere forespørgsel om liste over, hvilke biler der er at regne for
special biler, har jeg nu følgende modeller, jeg gerne vil forespørge på.
Jeg kan sagtens selv slå dem op efter vægt i tabellen på hjemmesiden, så det
eneste jeg skal vide er, om der er tale om almindelige biler, specialbiler
eller biler I slet ikke vil forsikre.

Som du kan se er der mange modeller, men dette skyldes at det for en gut på
min alder er nødvendigt at kende forsikringen, før man overhovedet kan
begynde at overveje en givet model. Jeg villederfor mene det ville være
hensigtsmæssigt, hvis I på en eller anden måde kunne offentliggøre på
hjemmesiden, hvilke kriterier der gør en bil til en specialbil, således at
både I og kunderne kunne spare lidt tid.

De nominerede er:

-Alfa 155 2,0 TS årg 93-96
-Alfa 75 3,0 V6 ca '90
-Alfa GTV6 2,5/3,0 ca '84
-Audi 100 2,3/2,6 ca '93
-BMW 525i ca '90
-Ford Mondeo 2,0 ca. '96
-Honda civic vti 1,6/1,8 ca '98
-Mitsubishi Galant 2,0 GTi ca. '92
-Peugeut 306 2,0 XSI ca. '97
-Peugeut 306 S16/GTi ca '98
-Peugeut 405 Mi16 ca. '95
-Peugeut 405 T16 ca. '95
-Toyota MR2 ca '86
-Toyota Celica 2,0 ca '86

Hvis det har nogen indflydelse på noget er mine personlige oplysninger:

Mand, 24 år.
Elektronik ingeniør.
Bosiddende i 8260 i ejerlejlighed med forlovet (jurastuderende)
Kørekort siden '99
Har kørt bil flere gange ugenligt siden '99, men har ikke haft egen bil før.
Har haft egen motorcykel forsikret i eget navn små 3 år (derigennem har jeg
også erfaring med at styre køretøjer, der er en del hurtigere end
ovenstående biler).

<Svar fra IDA>
Hej Anders.

Her er så svar på dine spørgsmål.

Spørgsmål 2-4-6-9 er normalbiler, de øvrige er specialbiler. Husk vi tegner
ikke Cabriolet med blødt tag.

Fra : yamaha tdm

Dato : 27-11-03 21:29

> [...]
> Department of Control Engineering
>
> http://www.control.auc.dk/~03gr931a
>
> det er en total fed pegot men prøv lige at undersøge lidt om dens
reservedels priser da de er rasende dyre, og jeg ved fra en bekendt at
brænder turboen af så kan du godt begynde at spare sammen hvis du i hele
taget kan skaffe en da det er en ret special slags turbolader prøv evt at
søge på peugeot club danmarks hjemme side der er vist nok en som desværre
har prøvet det uheld
mvh lasse

Fra : EjS

Dato : 27-11-03 22:45

> [...]
> søge på peugeot club danmarks hjemme side der er vist nok en som desværre

Præcis det med turboen er jeg klar over. Når tingene bliver alvor leder jeg
også efter et eksemplar til en pris der ligger godt under det budget jeg
har. Skulle der så ryge 10k til reparation - så er det sgu bare prisen for
den fede fornemmelse det er at eje/køre en specialbil - som jeg vil tillade
mig at kalde T16...

MVH EjS

Fra : Morten Nielsen

Dato : 28-11-03 13:44

> [...]
> har. Skulle der så ryge 10k til reparation - så er det sgu bare prisen for
> den fede fornemmelse det er at eje/køre en specialbil - som jeg vil

Så hellere end 205 T16 ;)

/Morten N

---

Fra : Morten Nielsen

Dato : 28-11-03 14:34

> Så hellere end 205 T16 ;)

Hvis i vil se lidt mere om denne "klassiker"

18 Mg: Peugeot 205 Turbo 16 "Street Version" (road test)
http://digilander.libero.it/jhonplayerspecial/peugeot/205/newfoto/205serie200.zip

21 Mg: Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 1 & 2 (rally shots)
http://digilander.libero.it/jhonplayerspecial/peugeot/205/newfoto/205grb.zip

8 Mg: Pikes Peak 1987
http://digilander.libero.it/jhonplayerspecial/peugeot/205/newfoto/205pikes.zip

8,5 Mg: Peugeot 205 Turbo 16 "Grand Raid" (Paris-Dakar 1987-1988)
http://digilander.libero.it/jhonplayerspecial/peugeot/205/newfoto/205ParisDakar.zip

Eller evt. selv købe en :)

http://www.bensrallypage.com/forsale/keenly_peugeot.html
http://www.carclassic.com/html/PEUGEOT.htm

/Morten N

---

Fra : EjS

Dato : 28-11-03 16:34

> [...]
ip

> 8,5 Mg: Peugeot 205 Turbo 16 "Grand Raid" (Paris-Dakar 1987-1988)

STOP STOP STOP! Nypris omkring en mio. svjh. Der må også gerne være bare et
minimum af komfort og plads til flere end 2 personer... Men fed nok...!

MVH EjS