Renault Megane st. 1,6 fra 1999
Fra : Heidi Kjær

Dato : 27-11-03 09:19

Hej Nyhedsgruppe

Vi har et problem med vores Renault Megane. Den lyser i Serv og Airbag.
Nogen gange holder den op med at lyse og så begynder den igen. Elektronik
kan da ikke virke nogen gange og andre gange ikke. Eller hva?? En
"sælger/mekaniker" på et autoriseret værksted fortalte mig i går, at pæren
godt kan gå ud når den har lyst længe, og så begynde at lyse igen.... Vi
fatter det ikke.

Vi har haft den på et autoriseret værksted og her fortalte de os at den
skal have en ny elektronikboks til 3500 kr. Vi fik også at vide at airbaggen
ikke kunne gå af. Nu har vi hørt at der sidder en kontakt under sædet som
evt. kan være problemet. Er der nogen der kender til det problem ? Den blev
kasseret ved syn fordi lampen lyser, og nu har vi en måned til at få rettet
problemet.

Er der nogen der kan hjælpe os ? Det er jo en lidt træls måned at skulle
betale en mekaniker mange penge.

Med venlig hilsen
Anders og Heidi Kjær

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-11-03 09:36

Hvis nu det havde været en Citroen, havde standardsvaret været at det var
stikforbindelsen til selestrammeren der var dårlig - den sidder under
forsæderne. Denne stikforbindelse har det med at korrodere. Enten renser man
den med kontaktspray eller også fjerner man stikket og lodder ledningerne
sammen, og beskytter lodningerne med krympeflex.
Selestrammeren er ligesom airbag'en en "krudt-ting" som ved kolision
strammer selen hårdt op - derfor kontrolleres de af samme elektronik som
air-bag'en.
Om det samme gør sig gældende for en Renault ved jeg ikke, men det er jo en
fransk bil

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 27-11-03 22:51

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> Om det samme gør sig gældende for en Renault ved jeg ikke, men det er jo
en
> fransk bil

Det gør det .. rens stikket og få slettet fejlkoden så skulle den med airbag
være løst .. men der sidder vist også et ekstra battari .. hvis det er ved
at være fladt lyser airbag-lampen også .. tror jeg i hvert fald :)

/Jan

Fra : bme

Dato : 27-11-03 09:42

> [...]
blev
> kasseret ved syn fordi lampen lyser, og nu har vi en måned til at få

Renault megane er kendt for at have dårlig forbindelse i stikket under
forsædet, så det er da værd at kigge på først. Udbedring sker ved at fjerne
stikket og lodde ledningerne sammen.

Hvorvidt det så er det der er problemet er jo ikke til at svare på.

Ellers kunne du jo overtaler værkstedet til at låne dig en ny elektronikboks
og se om det afhjalp problemet, et ordentligt værksted har ikke skrupler ved
at gøre det.

/bo

Fra : Heidi Kjær

Dato : 28-11-03 10:26

Tak for svarene. Min mand er sat på sagen og vi håber at finde en løsning på
problemet.
Anders og Heidi Kjær