Golf V - dyr bil ?
Fra : Arne

Dato : 26-11-03 18:23

Hej Allesammen

Var her i søndags ude og kigge på den nye Gluf

Første indtryk
Nydelig bil - dejlig plads på både førersæde og bagsæde

Andet indtryk:
Brugte lidt tid i bilen og satte mig ind i passerser siden - lodt mærke til
at jeg kunne mærke plastickanten af sædet i min bagdel.
hmm mærkeligt - kiggede så lidt mere på sædet og synes egentligt ikke
stoffet føltes specielt lækkert. Kiggede nærmere rundt i bilen - men resten
var
egentlig okay. (skal lige nævnes at jeg kun vejer 70 kg og at jeg ikke kan
huske det er sket i en anden bil...)
Nå - men som sagt - en Okay lille lækker bil (okay ikke specielt lille mere
4.30 meter lang....) men nu kommer sjokket (hør et lille skrig i baggrunden)
WV mener at en 1.6 liter med 5 døre og Aircon skal koste

1.6 5 dørs 270.000
Aircon 23.000 (ikke fuldautomatisk - den koster 9000 mere)
Metallak 4.300
VinterpakkeI 5.000 (varme i forsæder etc)

Ialt 302.300 300.000 er det ikke i den høje ende
for en Gluf ?

Lad mig lige komme lidt salt i såret 1.6 Liter FSI motoren taber cirka
9% (ifølge bilmagasinet) i effekt - fordi man
ikke kan købe 98 oktan i Danmark - dermed er det reelt kun en 104.6 HK
motor.
Hvad man ellers få af bil for 300.000 ? Meget lad mig lige nævne:

Hvad med f.eks den nye Mazda3 med Touring plus udstyr (bl.a fuldautomatisk
Aircondition) læderrat osv osv osv
1.6 257.000
2.0 267.000
2.0 sport 286.000 (bl.a 17 tommer alufælge - regnsensor - Xenonlygter
Forøvrigt leveres Mazdaen med Alufælge osv osv og den er året bil i DK
Så Golfen er en dejlig bil - og kostede de det samme købte jeg den - men med
en prisforskel på mindst 50-80.000 - så ved jeg godt
i hvilken kø jeg kommer til at stå

Ha det munter

Eivind

(Som tidligere bl.a har haft en WV polo)

Fra : Martin Sand.

Dato : 26-11-03 18:43

Arne wrote:
> [...]
> i DK Så Golfen er en dejlig bil - og kostede de det samme købte jeg
> den - men med en prisforskel på mindst 50-80.000 - så ved jeg godt

Hvis Mazda 3 har samme billige plastkvalitet i interiøret som 6'eren, så kan
du ikke sammenligne den med en Golf. Jeg overvejde engang at købe en Mazda 6
2,0, men jeg blev MEGET skuffet over det billige indtryk den efterlod. Ud
over den billige plastikkvalitet, så er der meget støj i bilen ved normal
dansk motorvejshastighed. Så jeg ville føle mig skuffet hvis jeg skulle give
280.000 kr. for en Mazda 6.
Men jeg er helt enig i, at 300.000 kr. for en Golf 5 med 1,6 liters motor er
ALT for meget. Det er faktisk latterligt.

MVH Martin

Fra : K

Dato : 26-11-03 22:28

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> ALT for meget. Det er faktisk latterligt.

Personligt synes jeg, at det tåbeligt, at nogen tror, at VW=kvalitet, fordi
de har lavet en kabine, der ser dyrere ud end konkurrenternes. I praksis er
selv kabinen ikke bedre end f.eks. de franske eller japanske - knirkeri og
udtrukne tråde i møbelstoffet er kendte problemer i VW.

Se desuden http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=2191 - i
en kvalitetsundersøgelse hos tyske AutoBild, får VW en flot 2. plads - fra
bunden!

Mazda's plastikkvalitet ville ikke bekymre mig - heller ikke selv om VW og
Mazda kostede det samme. Erfaringen siger, at Mazda'ens kvalitet i praksis
er højere - selv om VW er bedre til at LIGNE kvalitet.

PS. Jeg kører hverken japansk eller tysk ...

Fra : Martin Sand.

Dato : 27-11-03 14:36

K wrote:
> PS. Jeg kører hverken japansk eller tysk ...

Nej, og det kan tydelig læses i dit indlæg. Måske burde du besøge hhv. en
Mazda og VW-fohandler og - VED SELVSYN - se/mærke forskellen. Hvis du ikke
har være inde i nogen af de omtalte biler, så kan du ikke udtale dig om
kvalitetesfornemmelsen. Men igen, der findes sikkert folk rundt omkring som
ikke kan skelne (eller ikke sætter pris på) detaljer - bare der er et rat og
4 hjul så er alt fino... tragisk.

MVH Martin

Fra : C. Caspersen

Dato : 27-11-03 17:01

ikke kan skelne (eller ikke sætter pris på) detaljer - bare der er et rat og
> 4 hjul så er alt fino... tragisk.

Årh, hold da op. Du fortjener ikke et kørekort, hvis din opmærksomhed under
kørslen går med at "pette" instrumentbordet LOL

/Caspersen

Fra : Martin Sand.

Dato : 28-11-03 16:03

C. Caspersen wrote:
> Årh, hold da op. Du fortjener ikke et kørekort, hvis din opmærksomhed
> under kørslen går med at "pette" instrumentbordet LOL

Hehe... bare fordi der er kommet slidmærker på instrumentbordet, da jeg
åbenbart har været lidt for kærlig ved bilen i de sene nattetimer.

/Martin
www.car-fetish.dk *LOL*

Fra : K

Dato : 30-11-03 21:07

> [...]
som
> ikke kan skelne (eller ikke sætter pris på) detaljer - bare der er et rat

Tjah - jeg kender forskellen: VW LIGNER kvalitet, Mazda ER kvalitet! Jeg må
indrømme, at selv om jeg (efter at have siddet i og endda kørt i VW) synes
at VW's kabine ser lækker og indbydende ud, vil jeg foretrække en bil, hvor
kabinen ser mindre indbydende ud, men hvor kvaliteten er iorden. Ikke at VW
er specielt dårlig, men den lever på ingen måde op til det indtryk, man får
umiddelbart. De sælger på at den ligner kvalitet - og tager oven i købet en
voldsom overpris. Var prisen på linie med kvaliteten, kunne man med
rimelighed diskutere, om man prioriterede kabinedesign eller
driftsikkerhed/kvalitet højest, men med den urimelige merpris uden indhold,
er valget nemt (og det falder ikke ud til fordel for VW's kulisser).

For mig er det ikke tilstrækkeligt med en kvalitetsFORNEMMELSE - for at
følge din stil: Der er folk, der tror, at bare det ligner kvalitet - og VWs
marketingsfolk fortæller at det er kvalitet - så kan man roligt tro på det -
trods alle beviser på det modsatte.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-11-03 21:24

K wrote:

> Tjah - jeg kender forskellen: VW LIGNER kvalitet, Mazda ER kvalitet!

Hvad er det da for en omgang fis..?

Der er en lang række punkter, hvor en VW Golf er en Mazda totalt overlegen -
OGSÅ når vi taler om kvalitet. Jeg tænker ikke bare på de dyrere tekstiler
og plastkvaliteter i kabinen - men for eksempel også på selve karosseriet.

Karossen - som må siges at være en central del af bilen - er af hamrende god
kvalitet på en VW Golf IV eller V.

Pladekvalitet, limninger, samlinger, galvanisering, hulrulmsbeskyttelse
etc - dét er også langt bedre end det er på Mazda. Det er blandt andet
derfor dåsen ikke ruster på samme måde som en Mazda - eller en Opel, som jeg
selv kører i.

> [Jeg] vil jeg foretrække en bil, hvor kvaliteten er iorden.

At en bilmodel statistisk set ikke har mange havarier er ikke det samme, som
at den har en generelt overlegen kvalitet, IMO.

--
Jan W Nielsen

Fra : K

Dato : 30-11-03 22:12

> Hvad er det da for en omgang fis..?

Blot en lille provokation til en meget "firkantet" holdning

> [...]
> og plastkvaliteter i kabinen - men for eksempel også på selve karosseriet.

UPS! Tekstilerne har netop vist sig at være et af de svage punkter hos VW:
Sæderne får ekstremt nemt trukket tråde ud! (Set omtalt adskillige steder +
erfaring fra venner, der ellers er meget begejstrede for VW - trods
gennemsnitligt 1 besøg på værkstedet om måneden i de første 2 år gr. defekte
bremser, forhjulsophæng m.m. på en Passat).

> [...]
> etc - dét er også langt bedre end det er på Mazda. Det er blandt andet
> derfor dåsen ikke ruster på samme måde som en Mazda - eller en Opel, som

Det er da rigtigt, at rustbeskyttelsen er bedre i (de fleste) VW end i (de
fleste) Mazda'er - i hvertfald tidligere modeller. Jeg ved ikke, hvordan
rustbeskyttelsen på de nye 2/3/6-modeller er. VW har dog også haft problemer
på denne front (bl.a. Transporter) - så intet er sort/hvidt. En Mazda er
trods alt ikke værre end at en supplerende rustbeskyttelse i ny og næ kan
eliminere denne forskel .

> At en bilmodel statistisk set ikke har mange havarier er ikke det samme,
som
> at den har en generelt overlegen kvalitet, IMO.

Nu er det jo altid et spørgsmål, hvordan man definerer "kvalitet", men mht.
driftsikkerhed og slidstyrke, må man sige at Mazda generelt er VW overlegen.
Dermed ikke være sagt, at der ikke er punkter, hvor det kan være omvendt.
Det må så være op til den enkeltes personlige preferencer, hvad man lægger
mest vægt på. Da jeg sidst skulle vælge bil, var Mazda 6 ikke kommet - og
tidligere Mazda'er var for kedelige til at jeg har haft Mazda, men jeg vil
da ikke afvise, at jeg kunne overveje det næste gang. Omvendt kunne jeg også
sagtens overveje VW - hvis prisen havde en rimelig sammenhæng med
kvaliteten - og det er netop her, det springende punkt er: Der er et
voldsomt misforhold mellem pris og kvalitet. Alligevel er der mange, der
hopper på VW's bluf: De tror, at blot fordi kabinen ligner god kvalitet, så
er hele bilen god kvalitet - og det er denne misforståelse, jeg reagerer på.

Bemærk iøvrigt, at Autobild's undersøgelse, der placerer VW på en
næstsidsteplads, baserer sig på 100.000km tests, vejhjælpsstatistikker,
TüV-rapporter, læsernes klager, garantirep. m.m. - det er mao. et rimeligt
bredt grundlag.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 00:26

K wrote:

> Blot en lille provokation til en meget "firkantet" holdning

Så forstår jeg.

> UPS! Tekstilerne har netop vist sig at være et af de svage punkter
> hos VW: Sæderne får ekstremt nemt trukket tråde ud!

Efter min mening er tekstilerne ikke det samme som syningerne. Der er tale
om metervare af usædvanlig god og stærk kvalitet - dette uanset
tråd-problemer, der jo i øvrigt er blevet udbedret uden beregning for
kunden.

> Det er da rigtigt, at rustbeskyttelsen er bedre i (de fleste) VW end
> i (de fleste) Mazda'er - i hvert fald tidligere modeller.

Jeg ved ikke, hvordan det ser ud med rust på de absolut nyeste modeller fra
Mazda, og det er der nok ingen, der gør, for de skal jo trods alt køre to
til fire år, før man kan sige noget kvalificeret om det - men hvos vi ser på
VAG-produkter (personbiler), der er præsenteret efter 1995 har Mazda aldrig
lavet noget, der var tilnærmelsesvist i samme liga.

> En Mazda er trods alt ikke værre end at en supplerende
> rustbeskyttelse i ny og næ kan eliminere denne forskel.

Nej, det kan det ikke.

> Nu er det jo altid et spørgsmål, hvordan man definerer "kvalitet",
> men mht. driftsikkerhed og slidstyrke, må man sige at Mazda generelt
> er VW overlegen.

Slidstyrke - hvor har du den fra..?

> Bemærk i øvrigt, at Autobild's undersøgelse, der placerer VW på en
> næstsidsteplads, baserer sig på 100.000km tests,

Jeg tror, jeg kender samtlige undersøgelser, optællinger, dauertest osv, der
findes, så der er ikke noget, der kommer bag på mig der.

Som det gode magasin AutoBild skriver i seneste tryk, så har en del af de
tyske bilfabrikker forsømt den solide fejlfinding, inden de sender deres
biler på gaden. Det slår igennem i statistikkerne og på værkstederne. (Min
fætter har også en VW - Lupo 3L - der driver ham til vanvid). Men det rokker
ikke en tøddel ved de kvaliteter, som bilerne også har.

Du kan jo gå ud og finde en Passat fra 1998, der har kørt 250.000 km - og
derefter finde en Mazda 626. Mazda´en vil i sammenligning med Passaten ligne
en udtrådt gummisko. Desuden vil den om 5 år være angrebet af rust, mens
Passat´en stadig er kernesund. Dette uanset at Passaten skulle have spilere
på forbremserne, da ingeniørerne havde sendt den afsted lidt for tidligt til
at opdage problemerne i regnvejr. Sammenligningen her siger faktisk det
hele.

--
Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-12-03 11:18

> [...]
> om metervare af usædvanlig god og stærk kvalitet - dette uanset
> tråd-problemer, der jo i øvrigt er blevet udbedret uden beregning for

At det bliver repareret UB ændrer jo ikke ved et kvalitetsproblem.

> Du kan jo gå ud og finde en Passat fra 1998, der har kørt 250.000 km - og
> derefter finde en Mazda 626. Mazda´en vil i sammenligning med Passaten
ligne
> en udtrådt gummisko.

Det er da vist en gang sortsnak. Du vil da overhovedet ikke kunne se
forskel. Hvor har du det fra ?

> [...]
til
> at opdage problemerne i regnvejr. Sammenligningen her siger faktisk det

Passaten, den forrige, er af flere magasiner dømt som den mest ringe VW rent
kvalitetsmæssigt.

Nå, men det er vist en religionskrig. *Jeg* betaler ikke 30% mere for mine
biler for at få kvalitets"fornemmelse".

/Caspersen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 14:30

C. Caspersen wrote:

> At det bliver repareret UB ændrer jo ikke ved et kvalitetsproblem.

Nej, men det ændrer ved, om man gør et godt køb.

> Det er da vist en gang sortsnak. Du vil da overhovedet ikke kunne se
> forskel. Hvor har du det fra ?

Fra den virkelige verden. Jeg har kun een ting at sige: Gå ud til
forhandlerne og kik på sæder etc på de biler, der har kørt 250.000 km. Jeg
har aldrig haft en VW - men hvis man sætter pris på at "kikke bil" i
weekender og andet, og man derved får sig et ordentligt og kvalificeret
erfaringsgrundlag, er der intet at være i tvivl om.

> Passaten, den forrige, er af flere magasiner dømt som den mest ringe
> VW rent kvalitetsmæssigt.

Som skrevet flere gange taler jeg om VAG´ere, der er præsenteret efter 1995.
Hvis du også taler om den model, og samtidig svarer på det jeg skrev (om
rust), så tror jeg, vi mosforstår hinanden - eller også aner du ikke, hvad
du snakker om. VAG´erne er ekstremt ruststærke.

> Nå, men det er vist en religionskrig. *Jeg* betaler ikke 30% mere for
> mine biler for at få kvalitets"fornemmelse".

Det gør jeg heller ikke.

--
Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-03 14:37

Jan W Nielsen wrote:
:: C. Caspersen wrote:
::
::: At det bliver repareret UB ændrer jo ikke ved et kvalitetsproblem.
::
:: Nej, men det ændrer ved, om man gør et godt køb.

At man skal holde på værksted hele tiden?

M.v.h.

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 14:47

On Mon, 1 Dec 2003 14:37:25 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> [...]

Dét er ellers ikke, hvad SBi siger om bilen - de ser ret mange

Desuden er interiøret ikke slidstærkt på VAG'er - det bli'r relativt
hurtigt nusset undtagen udgaver med læder :)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 14:54

DJ Bobo wrote:

> Dét er ellers ikke, hvad SBi siger om bilen - de ser ret mange

Jeg gentager lige: Taler om VAg´ere præsenteret efter 1995.

Derfor: Ævl..

> Desuden er interiøret ikke slidstærkt på VAG'er - det bli'r relativt
> hurtigt nusset undtagen udgaver med læder :)

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med nussede - de sælger jo en del lyse
kabiner, hvorfor der måske kan afsættes snavs - men det er ikke det, jeg
taler om.

--
Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 15:26

On Mon, 1 Dec 2003 14:54:23 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jeg gentager lige: Taler om VAg´ere præsenteret efter 1995.

Dét er jeg helt klar over.
Som jeg har nævnt tidligere, talte jeg for kort tid siden med SBI,
fordi jeg ovre at syne en Audi. Under dette besøg nævnte jeg den nye
MB E-klasses rustproblemer, hvilket SBI sagde var småting ift. VW
Passat !!!

>Derfor: Ævl..

I lige måde :)

>Jeg ved ikke helt, hvad du mener med nussede

Slidte

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 17:33

DJ Bobo wrote:

> Under dette besøg nævnte jeg den nye
> MB E-klasses rustproblemer, hvilket SBI sagde var småting ift. VW
> Passat !!!

Hvis der virkelig sagt det (og han ikke har talt om ældre VAG-biler), så
giver jeg helt ærlig ikke ret mange potter lunken tis for den synsmand. Er
det den samme som ham med chiptuning..?

Hvis det skulle være rigtigt, går det stik imod ALT hvad der er skrevet om
de biler - og lavet af seriøse undersøgelser.

--
Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 17:43

On Mon, 1 Dec 2003 17:33:14 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hvis der virkelig sagt det (og han ikke har talt om ældre VAG-biler)

De syner en del frikørte taxa'er "over there", så dét er det ikke.
Deres holdning kom iøvrigt også til udtryk ift. Passat'ens
"kvaliteter" (eller mangel på samme) efter 2 år/250.000 km som taxa !

>Er det den samme som ham med chiptuning..?

LOL

>Hvis det skulle være rigtigt, går det stik imod ALT hvad der er skrevet om
>de biler - og lavet af seriøse undersøgelser.

Læs lidt i tråden om V70

/Mogens
som tror, at en Passat er okay til "almindeligt" brug,
blot alt for dyr...

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-12-03 17:46

"DJ Bobo" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Læs lidt i tråden om V70

Neeej, nu har vi balladen der igen o:)

/Mark.

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 17:46

On Mon, 1 Dec 2003 17:45:58 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Neeej, nu har vi balladen der igen o:)

Nope - "han" har lige skrevet, at "han" er ligeglad

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-12-03 17:49

"DJ Bobo" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nope - "han" har lige skrevet, at "han" er ligeglad

OK - Vi få straks se om "han" mener det..........

/Mark.

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 17:56

On Mon, 1 Dec 2003 17:49:18 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>OK - Vi få straks se om "han" mener det..........

Selvfølgelig er "han" ikke det - det er en jysk vending
(liigglååååh...)

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-12-03 18:22

"DJ Bobo" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> (liigglååååh...)

Jan W forstår nok ikke dit udtryk

/Mark.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 18:51

DJ Bobo wrote:

> [...]
> fordi jeg ovre at syne en Audi. Under dette besøg nævnte jeg den nye
> MB E-klasses rustproblemer, hvilket SBI sagde var småting ift. VW

I øvrigt - brugtrevyen 2002 nævner problematisk rustbeskyttelse ved samtlige
Mazda-modeller.

Samtidig nævnes der ved nyere VAG-biler faktisk alle steder forbilledlig
rustbeskyttelse.

--
Jan W Nielsen

Fra : Arne

Dato : 01-12-03 19:28

Uha - fik vist startet lidt af en diskussion her

Anyway - jeg har selv haft en WV polo (den nye model fra 94)
Den var supergodt rustbeskyttet - meget meget bedre en den Ford Focus
jeg kører rundt i nu - til gengæld er det blevet klaret vha en supplerende
beskyttelse - cirka 3000 kr.
Rent mekanisk var den dermed skuffende - hvilket bl.a også ADAC's 100.000 km
test vidste
en anden ting var dog at den var meget frisk i det - den var opgivet til 75
Hk - men mange
blev målt til +90 Hk
Vil også sige at lakering osv er helt i top - til gengæld havde jeg mange
dårlige oplevelser med WV værkstedet jeg brugte - men det skal slf ikke
ligge
producenten (WV) til last.
WV har også en anden kedelig trend. Deres priser på ekstra udstyr virker som
om det er taget fra
NASA's rumfartsprogram.
F.x
Læderrart til 10-15000 kr (audi) jeg mener - vi snakker bare om et rat ? -
har koen fået massage af 10 jomfruer hver morgen eller ?
jeg ved godt vi har høje afgifter osv osv meeen

Nå men dybest set er det jo ren udbud/efterspørgsel - hvis vi ikke kan li
bagerens brød - så må vi købe noget andet
Og dermed - jeg tror grunden til at så mange har en mening om netop WV - er
at de gerne vil ha en WV (gælder f.eks mig)
men at følelserne bliver parkeret når man ser prissedlen

hasta la pasta

Eivind

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 19:43

On Mon, 1 Dec 2003 18:51:28 +0100, "Jan W Nielsen"

>Samtidig nævnes der ved nyere VAG-biler faktisk alle steder forbilledlig
>rustbeskyttelse.

Men altså ikke en opfattelse, der deles af eksperter, der arbejder med
alle mulige biler til hverdag. De har jo virkeligt noget at
sammenligne med!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 20:04

DJ Bobo wrote:

> Men altså ikke en opfattelse, der deles af eksperter, der arbejder med
> alle mulige biler til hverdag. De har jo virkeligt noget at
> sammenligne med!

Der er noget, der tyder på, at vi ikke har samme opfattelse af, hvem der er
eksperter.

Hvis jeg i dagligdagen skulle basere mine historier på tilfældige mekanikere
og andre fagfolk siger, så ville jeg ikke komme ret langt.

--
Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 20:22

On Mon, 1 Dec 2003 20:03:39 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Der er noget, der tyder på, at vi ikke har samme opfattelse af, hvem der er
>eksperter.

Jep

>Hvis jeg i dagligdagen skulle basere mine historier på tilfældige mekanikere
>og andre fagfolk siger, så ville jeg ikke komme ret langt.

Hvis jeg skulle bassere min daglige "indkøb" på tilfældige
journalisters mening om dette og hint, var jeg nok ikke kommet ret
langt.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 21:26

DJ Bobo wrote:

> Hvis jeg skulle bassere min daglige "indkøb" på tilfældige
> journalisters mening om dette og hint, var jeg nok ikke kommet ret
> langt.

Nej, derfor skal man finde sig nogle folk, der ikke bare ser verden fra
frøperspektiv, hvis man vil have OVERordnede vurderinger. De ses nemlig
bedst fra fugleperspektiv.

(Stol aldrig på journalisten - men på hans kilder. Forhåbentlig er det ikke
bare ammestuesnak og fuldemandshistorier - eller for den sags skyld
frokost-sladder ved den lokale smed.)

--
Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 22:44

On Mon, 1 Dec 2003 21:25:35 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>(Stol aldrig på journalisten - men på hans kilder. Forhåbentlig er det ikke
>bare ammestuesnak og fuldemandshistorier - eller for den sags skyld

Jeg har sagt det før og lad mig blot nævne det igen: Motorjournalister
siger mig ikke en skid - de behøver nemlig ikke _nødvendigvis_ at ha'
jobbet, fordi de interesserer sig for jobbet (du er undtaget).

Derfor hører jeg hellere - i forbindelse med en Vectra-test - på en
Jan W Privat end en Jan W Prof., fordi i førstnævnte tilfælde udtaler
han sig forhåbentligt ud fra dé erfaringer, han selv har høstet, og
dém kan jég bruge til noget!

En motorjournalidt af værste skuffe er eksempelvis ham, som
- mener at bagagerummet er for lille i den cabrio, han lige har testet
- mener undervognen er for hård i en BMW M3

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 23:04

DJ Bobo wrote:

> En motorjournalidt af værste skuffe er eksempelvis ham, som
> - mener at bagagerummet er for lille i den cabrio, han lige har testet
> - mener undervognen er for hård i en BMW M3

Ja, så har han jo ikke fattet noget.

Det svarer til en vinanmelder, der mener vinen er dårlig, fordi han stadig
ikke er rigtig fuld som en høne.

--
Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-12-03 22:18

> [...]
samtlige
> Mazda-modeller.
>
> Samtidig nævnes der ved nyere VAG-biler faktisk alle steder forbilledlig

Til gengæld skriver de om en del rasle og klapre lyde I kabinen, andre
steder har jeg også set at knirken fra den lækre plastic skulle være et
problem i Golf IV. Jeg kan godt nøjedes med en plastic der er knap så
lækker, nå jeg bare slipper for at den driver mig til vanvid under kørslen
med sine "ulyde".

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 22:24

Kim Kristensen wrote:

> [...]
> et problem i Golf IV. Jeg kan godt nøjedes med en plastic der er knap
> så lækker, nå jeg bare slipper for at den driver mig til vanvid under

Helt sikkert - dét holder ikke en meter.

Heldigvis kan det udbedres.

Men det burde ikke være nødvendigt på så dyre biler.

--
Jan W Nielsen

Fra : Arne

Dato : 01-12-03 22:27

joeee

Men helt generelt er det sådan at biler der er faste i affjedringen vil
nemmere kunne give
knirkelyde fra sig og omvendt - spørg f.eks folk med lavprofil.

Det er noget med at pga den mindre optagelse af ujævnheder i dæk+fjedre - så
bliver kabinen udsat for større kræfter.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-12-03 22:45

"Arne" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er noget med at pga den mindre optagelse af ujævnheder i dæk+fjedre -

> bliver kabinen udsat for større kræfter.

Jeg har netop spurgt mig selv om der efter 6 år og 4 måneder (præcist
faktisk) og ca. 133.500 km er knirke, klapre eller raslelyde i min japansk
bil som 2/3 til 3/4 af tiden kører på profil 45. Svaret var nej ingen
overhovedet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Sand.

Dato : 02-12-03 17:38

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> faktisk) og ca. 133.500 km er knirke, klapre eller raslelyde i min
> japansk bil som 2/3 til 3/4 af tiden kører på profil 45. Svaret var

Dengang var der vel også ½ meter i spaltemål...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-12-03 19:08

> Dengang var der vel også ½ meter i spaltemål...

Hmmm spaltemål, er det ikke noget med staldgulve?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Sand.

Dato : 03-12-03 17:32

Kim Kristensen wrote:
> Hmmm spaltemål, er det ikke noget med staldgulve?

Nu vil jeg ikke sammenligne din japanske bil med et staldgulv, men......
*hehe*
Det kunne jo også være afstanden mellem de enkelte bildele der var så stor,
at de ikke berører hinanden og dermed ikke knirker.

MVH Martin

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 14:53

Henrik B. wrote:

> At man skal holde på værksted hele tiden?

Henrik, hvis det er en joke, er den ikke sjov.

Hvis det ikke er en joke, vælger du jo bevidst at overse indholdet i det,
jeg skriver.

--
Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-12-03 15:22

> Nej, men det ændrer ved, om man gør et godt køb.

VW: 2 års *reklamationsret*
Mazda, Nissan, Toyota: 3 års *garanti*

Det kan være, at der findes eksempler på japaner-ejere, der har haft bøvl
med at få garantien dækket, men jeg kender ikke til dem.

Men jeg er stadig af den overbevisning, at hvis man vitterligt har et godt
produkt er det for tarveligt med den lovpligtige reklamationsret.

> [...]
> weekender og andet, og man derved får sig et ordentligt og kvalificeret
> erfaringsgrundlag, er der intet at være i tvivl om.

Den køber jeg ikke, så det behøver vi så ikke at diskutere mere.

> [...]
> rust), så tror jeg, vi mosforstår hinanden - eller også aner du ikke, hvad
> du snakker om. VAG´erne er ekstremt ruststærke.

Hvis vi udelukkende taler rust, har jeg ingen grundlag for at udtale mig.
Snakker vi yderligere kvalitetsproblemer er der noget der siger mig, at Golf
4 har været en af de ringeste i serien rent fejlmæssigt.

> Det gør jeg heller ikke.

Så er der da noget vi er enige om

/Caspersen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 17:40

C. Caspersen wrote:

> Den (kabinestyrke, red.) køber jeg ikke, så det behøver vi så ikke at
diskutere mere.

Så lad os lade være med at diskutere det mere - jeg gør mig ikke
forhåbninger om, at jeg kan overbevise alle om, at sagen forholder sig, som
den gør. Og hvis jeg kunne, ville jeg ikke gide stå på hovedet efter den
dokumentation, det kræver. Gør evt dig selv den tjeneste og gå ud og kik på
sammenlignelige biler. Audi´erne og VW´erne bruger nogle gode tekstiler.

> Hvis vi udelukkende taler rust, har jeg ingen grundlag for at udtale
> mig. Snakker vi yderligere kvalitetsproblemer er der noget der siger
> mig, at Golf 4 har været en af de ringeste i serien rent fejlmæssigt.

Som sagt er jeg slet ikke uenige i, at der var været for mange fejl med
folkevognene de seneste år. Det har jeg heller ikke bestridt på nogen måde.

Jeg gentager blot for gang nummer 110 - de ting rokker ikke en tøddel ved de
kvaliteter, som kabine og karossseri har - og som slår igennem på lang sigt.

Fra : KASO

Dato : 01-12-03 13:35

"Jan W Nielsen" skrev d. 01-12-03 00:26 dette indlæg :

> [...]
> om metervare af usædvanlig god og stærk kvalitet - dette uanset
> tråd-problemer, der jo i øvrigt er blevet udbedret uden beregning for

Det drejer sig ikke om syninger, men om selve stoffet, der er i så
dårlig kvalitet, at der trækkes tråde ud (af stoffet - ikke af
syningerne). VW gør intet ved dette, ligesom de ikke altid vil vedkende
sig problemerne med forhjulsophængene!

> [...]
aldrig
> lavet noget, der var tilnærmelsesvist i samme liga.

Under forudsætning af at man forventer max levetid på bilen til 15 år,
vil en rustbeskyttet Mazda uden problemer kunne klare dette uden at
skulle have gang i svejseapparatet. Det er muligt, at du kan lokke en VW
til at holde 20 år (med supplerende rustbeskyttelse - som du iøvrigt
ikke må bruge iflg. VW) - men spørgsmålet er, om det er relevant, hvis
resten er slidt op inden da (og/eller bilen iøvrigt ikke lever op til
tidens krav længere).

> [...]
ligne
> en udtrådt gummisko. Desuden vil den om 5 år være angrebet af rust,

Og hvor har DU det fra?

En bil med knirkende interiør og sæder, der ligner frotté ligner da mere
en udtrådt gummisko ....

> [...]
tidligt til
> at opdage problemerne i regnvejr. Sammenligningen her siger faktisk

Ja - VW sender en ufærdig bil på markedet, nægter først at vedkende sig
problemet, laver derefter en lapning, der efter sigende ikke fungerer
optimalt, og tilbyder den kun til de mest ihærdige kunder - resten
overlades til sig selv. Eksempler: Bremser blev først benægtet, siden
kom spoileren, men den løser angiveligt ikke problemet, forhjulsophæng
repareres ikke generelt uden beregning, sikkerheds"problemer" med ny
Polo (der i 1. generation var dårligere end den gl.) løses kun, hvis
kunden selv henvender sig og insisterer på at få opdateret, ....

Mazda sender tilsyneladende mere "færdige" produkter på markedet.

Du skulle vel ikke høre til de, der lider af vrangforstillingen om at
"tyske biler er bare bedre" - trods at alle statistikker (selv de tyske)
siger det modsatte ?

(Jeg har personligt - med sorg - måttet revidere min opfattelse af MB
efter de seneste generationer af E-klassen har været mere problematiske
end godt er ;~( ).

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 14:50

KASO wrote:
¨
> Det drejer sig ikke om syninger, men om selve stoffet, der er i så
> dårlig kvalitet, at der trækkes tråde ud (af stoffet - ikke af
> syningerne).

Det har som sagt ikke nødvendigvis noget med den anvendte metervare at gøre.
Det kan være syninge, der er lagt forkert og en lang række andre ting. Det
er et faktum, at sæde-beklædningen i nyere VAG-biler er af høj kvalitet -
det vil sige, at det holder farver og form længe ligesom der sjældent slides
hul.

> Under forudsætning af at man forventer max levetid på bilen til 15 år,
> vil en rustbeskyttet Mazda uden problemer kunne klare dette uden at
> skulle have gang i svejseapparatet.

Ja, hvis du hvert eneste år køber dig til dyre undervognsbehandlinger. Det
er et faktum, at VAG´erne er langt mere ruststærke end Mazda´erne har været
indtil nu. Dette skyldes både nye limnings-typer, tykke galvaniseringer og
samlinger.

> Det er muligt, at du kan lokke en
> VW til at holde 20 år (med supplerende rustbeskyttelse - som du
> iøvrigt ikke må bruge iflg. VW)

Jeg har net5op været i kontakt med pladeværkføreren hos SMC Biler i Århus.
Han aner ikke hvad det er for et forbud, du taler om, KASO. Han siger, at du
skal få påført voksbaseret rustbeskyttelse, hvis du vil undervognsbehandle
(som til alle nyere biler), og at der intet forbud er mod det.

>- men spørgsmålet er, om det er
> relevant, hvis resten er slidt op inden da (og/eller bilen iøvrigt
> ikke lever op til tidens krav længere).

Det er rigtigt - på danske veje har det imidlertid altid været
karosserierne, der har været det svage punkt - fremfor generel opslidning af
mekanikken.

> Og hvor har DU det fra?

Det har jeg fra Europas førende korrosionsekspertise - Korrosionsinstituttet
i Sverige - jeg har før skrevet en del om det her i gruppen (Se evt
gruppesøgning på Google). Jeg har også angivet navnet på den ledende
medarbejder, der står for de årlige undersøgelser.

> [...]
> sig problemet, laver derefter en lapning, der efter sigende ikke
> fungerer optimalt, og tilbyder den kun til de mest ihærdige kunder -

Jeg er helt enig i, at Volkswagens service ikke altid er i orden.

> Mazda sender tilsyneladende mere "færdige" produkter på markedet.

Det er jeg også enig i.

> Du skulle vel ikke høre til de, der lider af vrangforstillingen om at
> "tyske biler er bare bedre" - trods at alle statistikker (selv de
> tyske) siger det modsatte ?

Absolut ikke - jeg mener sjældent, at jeg har vrangforstillinger og
hallucinerer. Det plejer du i jo i øvrigt heller ikke at gøre de par år,
jeg har læst dine skriblerier.

> (Jeg har personligt - med sorg - måttet revidere min opfattelse af MB
> efter de seneste generationer af E-klassen har været mere
> problematiske end godt er ;~( ).

Enig - alvorlige rustproblemer på 210´eren og nu også mekaniske problemer
med den nye. Fy, Mercedes...!

Pointen i det jeg siger er, at man ikke blot kan slå flot ud med armene og
sige, at en VAG-bil ikke er god kvalitet og at den er for dyr - dertil er
sagen for sammensat. Selvom en Mazda ofte har færre fejl som nye end
Volkswagen, så har VW´en nogle kvaliteter der slå igennem i det lange løb -
derom ingen tvivl.

--
Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-12-03 15:25

> [...]
> sagen for sammensat. Selvom en Mazda ofte har færre fejl som nye end
> Volkswagen, så har VW´en nogle kvaliteter der slå igennem i det lange

Dit budskab har vi så forstået, men nu mangler du bare at forklare, hvad det
er for kvaliter, der slår igennem i det lange løb - hvis man ser bort fra
rustbeskyttelsen, som du mener er bedre.

/Caspersen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 17:43

C. Caspersen wrote:

> [...]
> hvad det er for kvaliter, der slår igennem i det lange løb - hvis man
> ser bort fra rustbeskyttelsen, som du mener er bedre.

Altså, for fa´en, gutter. Nu må I sgu da lige læse, hvad jeg skriver..

Jeg skriver, at karrosseri og kabine er af høj kvalitet hos VAG´erne.
Karosseriet ruster ikke - og kabinerne er slidstærke.

Det betyder, at en A4´er (første VAG af nye generation) fra 1995 (8-9 år
gammel) endnu er uden rust i hulrum og har en fin kabine. Det har en
tilsvarende Mazda ikke i samme grad.

Sådan er DET bare - og kan I ikke forstå det, er jeg sgu ligeglad.

--
Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 01-12-03 18:11

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> bare at forklare,
>
> Altså, for fa´en, gutter. Nu må I sgu da lige læse, hvad jeg skriver..

Jeg prøver. Nu vil jeg læse hvad du skriver udover det med rust og
kabinekvalitet.

> Jeg skriver, at karrosseri og kabine er af høj kvalitet hos VAG´erne.
> Karosseriet ruster ikke - og kabinerne er slidstærke.

Begge dele bestrides. Problemer med tekstilerne nævnes. Problemer med rust
nævnes.

> Det betyder, at en A4´er (første VAG af nye generation) fra 1995 (8-9 år
> gammel) endnu er uden rust i hulrum og har en fin kabine. Det har en
> tilsvarende Mazda ikke i samme grad.

Sammenligningen gik i første omgang på Passat og ikke på A4. Er de ens hvad
angår rust og kabinekvalitet?

> Sådan er DET bare - og kan I ikke forstå det, er jeg sgu ligeglad.

Ligeglad bliver du vist aldrig, du ildsjæl

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 18:23

Peter Weis wrote:

> Jeg prøver. Nu vil jeg læse hvad du skriver udover det med rust og
> kabinekvalitet.

Jeg mener ikke, VAG´erne har synderligt fantastiske egenskaber udover de to
nævnte ting.

(Det skulle lige være 1,8T-motoren og deres dieseler, der er gode, IMO.)

> Begge dele bestrides. Problemer med tekstilerne nævnes. Problemer med
> rust nævnes.

Der har været problemer med at trådene skred i nogle biler, ja. Det blev
ordnet uden beregning. Rust - glem det. (Se andet sted i tråden.)

> Sammenligningen gik i første omgang på Passat og ikke på A4. Er de
> ens hvad angår rust og kabinekvalitet?

Stor set, ja. Læg her mærke til, at jeg taler om modeller PRÆSENTERET efter
1995.

> Ligeglad bliver du vist aldrig, du ildsjæl

Primært fordi I rotter jer sammen. Sekundært fordi det irriterer mig
fælt, når det er nogle af gruppens (ellers) skarpeste penne. Tertiært fordi,
jeg VED, jeg har ret.

--
Jan W Nielsen

Fra : Fly Christensen

Dato : 01-12-03 18:21

On Mon, 1 Dec 2003 18:23:17 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>nævnte ting.
>
>(Det skulle lige være 1,8T-motoren og deres dieseler, der er gode, IMO.)

Deres 1.9 TDI får tæsk i en AutoBild test mellem Honda Accord, Ford
Mondeo, Citroën C5 og Skoda Superb. Superb har den superb dårligste
maskine.

[snip]

>Primært fordi I rotter jer sammen. Sekundært fordi det irriterer mig
>fælt, når det er nogle af gruppens (ellers) skarpeste penne. Tertiært fordi,
>jeg VED, jeg har ret.

Fis med de undersøgelser, der siger noget andet. De er allesmmen dumme!

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 18:32

Fly Christensen wrote:

> Fis med de undersøgelser, der siger noget andet. De er allesmmen
> dumme!

Ja, det har jeg bemærket..

--
Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 19:56

Fly Christensen wrote:

> Deres 1.9 TDI får tæsk i en AutoBild test mellem Honda Accord, Ford
> Mondeo, Citroën C5 og Skoda Superb. Superb har den superb dårligste
> maskine.

Det er da rigtigt, at TDi´eren her kommer lidt til kort på moment mod de
nyere eller større motorer fra de andre fabrikanter. Spørgsmålet er, om der
er noget mærkeligt i det - 100 eller 200 ccm skulle da også gerne give lidt
i bunden.

Til gengæld ligger den stadig i den bedste ende, når det handler om
forbrug - dette vel at mærke samtidig med, at den ligger i den bedste ende
mht acceleration gennem gearerne.

Endeligt - Skoda´en vurderss til at have den bedste kvalitet af dem alle.

*knækker af grin*

--
Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-12-03 22:36

> [...]
der
> er noget mærkeligt i det - 100 eller 200 ccm skulle da også gerne give

Forden er jo kun 102 ccm større, alligevel giver det et 45 Nm højere moment.

Direktøren hvor jeg arbejder har en 130 hk Passat TDI stationcar årg. 2000,
den syntes jeg har et godt moment. Det har en dieselbil nok altid nå man
plejer at kører i en bil med en mindre benzinmotor, men jeg syntes hurtigt
den løber tør for moment. Det er også det man i nogle af følgende tests
brokker sig over og mener at de 6 gear i mange diesel biler er et forsøg på
at kompensere for det.

http://www.fleetnewsnet.co.uk/roadtests/fullroadtest/?articleid=31887

http://w3.cambridge-news.co.uk/motors/roadtest.asp?StoryID=40069

http://icnorthernireland.icnetwork.co.uk/icmotors/news/content_objectid=13510880_method=full_siteid=91603_headline=-Honda-in-Accord-with-New-Diesel-name_page.html

http://www.honestjohn.co.uk/road_tests/index.htm?id=99

> Til gengæld ligger den stadig i den bedste ende, når det handler om
> forbrug - dette vel at mærke samtidig med, at den ligger i den bedste ende
> mht acceleration gennem gearerne.

Måske, men Accorden er stadig både hurtigere og mere økonomisk samt mindre
forurenende, og det er trods alt den første diesel Honda sender på markedet.

> Endeligt - Skoda´en vurderss til at have den bedste kvalitet af dem alle.

Jeg tror bestemt ikke Skodaen er nogen dårlig bil, i nogens øjne gør navnet
den dårlig (dog ikke i mine).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 23:15

Kim Kristensen wrote:

> Forden er jo kun 102 ccm større, alligevel giver det et 45 Nm højere
> moment.

Flere kræfter er jo ikke noget problem på 1,9´eren. 150 hk standard - og 180
med chip. De 130 hk er et politisk valg.

> Måske, men Accorden er stadig både hurtigere og mere økonomisk samt
> mindre
> forurenende, og det er trods alt den første diesel Honda sender på
> markedet.

Jeg vil hellere sige, FORDI den lige er kommet på markedet.

--
Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-12-03 23:38

> Flere kræfter er jo ikke noget problem på 1,9´eren. 150 hk standard - og
180
> med chip. De 130 hk er et politisk valg.

Det er det vel heller ikke på de øvrige tre i testen eller på motorer med
turbo i det hele taget, og det er jo ikke hk men moment de nævner.

> Jeg vil hellere sige, FORDI den lige er kommet på markedet.

Ja men som et første forsøg er det tilsyneladende ikke så tosset, specielt
ikke nå dem der har testet den siger ting som:

What is probably the best diesel engine of its size on the market enhances
an already highly desirable car.

This is truly a state-oftheart power plant.

While the Accord CDTI may not worry BMW unduly, it's a car that's going to
steal sales by the thousand from the Mercedes C220CDI.

It is a difficult thing to compare different sized engines, like comparing a
heavyweight boxer against a flyweight. Volkswagen's 5.0-litre V10 is
staggering and the BMW 3.0-litre straight six is fantastic but
litre-for-litre the four cylinder, 2.2-litre i-CTDi engine could well be the
best diesel engine in the world.

Hvad kan det ikke blive til nå de har øvet sig lidt mere?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 23:42

Kim Kristensen wrote:

> Hvad kan det ikke blive til nå de har øvet sig lidt mere?

Så bliver det sikkert rigtig fint..

Min spådom er, at vi et stykke tid endnu vil se MEGET store forbedringer
hver gang, der kommer nye dieselmotorer fra de store fabrikker.

Kender du noget til, hvilket dysesystem, der er brugt...?

Bosch, Siemens eller hvad..?

Og hvor mange bar, der spørøjtes med..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-12-03 00:12

> [...]
> hver gang, der kommer nye dieselmotorer fra de store fabrikker.
>
> Kender du noget til, hvilket dysesystem, der er brugt...?

Jeg har ikke meget forstand på diesel, men det her er nappet fra
www.honda.dk

"Firecylindret rækkemotor
Tværstillet
DOHC 16 ventiler
Anden generations indsprøjtningssystem med common-rail-teknik
Turbolader med variabel geometri og intercooler
Motorens slagvolumen er på 2.204 ccm med cylinderdiameter/slaglængde på 85 x
97,1 mm.
Kompressionsforholdet er 16,7:1 og brændstoftrykket 1.600 bar.
Motoreffekt på 140 hk
Drejningsmoment på minimum 340 Nm
Opfylder emissionskravene i Euro IV"

Rygtet sagde engang at Honda lavede deres egen indsprøjtning (i hvert fald
til benzinmotorer), om det er tilfældet her ved jeg ikke.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-12-03 00:35

Kim Kristensen wrote:

> Kompressionsforholdet er 16,7:1 og brændstoftrykket 1.600 bar.

1600 bar er ret pænt for commonrail - men stadig langt fra pumpedyse.

Gad vide om ikke også VAG går til commonrail på et tidspunkt...?

> Motoreffekt på 140 hk
> Drejningsmoment på minimum 340 Nm

Ja, man har snart svært ved at se, at en BMW 523i skulle være så attraktiv
med sådan en benzinsluger ude foran.

Efterhånden synes jeg at diesel er meget attraktivt - på grund af forholdet
mellem kræfter og brændstoføkonomi.

--
Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-12-03 00:58

> [...]
> med sådan en benzinsluger ude foran.
>
> Efterhånden synes jeg at diesel er meget attraktivt - på grund af

Ja jeg syntes bare at indkøbsprisen er et problem, ellers er diesel skal
attraktivt nok.

> --
> Jan W Nielsen

Det som testkørerne tilsyneladende så godt kan lide ved Hondas diesel er som
der står:

It soon becomes patently obvious that five ratios are enough. The i-CTDi
starts to wind itself up at about 1,000rpm, really gets going at 1,500rpm
and keeps the same unwavering thrust going until 5,000rpm.

Den eneste diesel jeg har kørt I nyere tid er direktørens 130 hk Passat TDI
stationcar, den trækker godt ved lave omdrejninger men taber hurtigt sutten.
Det er sikkert kontrasten fra det boost turboen giver der får det til at
føles som om kæden knækker, som om de sidste 2000 omdrejninger på tælleren
er overflødige (stort men smalt moment).

Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 07:30

On Tue, 2 Dec 2003 00:34:59 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja, man har snart svært ved at se, at en BMW 523i skulle være så attraktiv
>med sådan en benzinsluger ude foran.

? -> en 523 er skam meget økonomisk, størrelsen taget i betragtning.

>Efterhånden synes jeg at diesel er meget attraktivt - på grund af forholdet
>mellem kræfter og brændstoføkonomi.

Jow, jow

/Mogens

Fra : MM

Dato : 02-12-03 21:16

> Gad vide om ikke også VAG går til commonrail på et tidspunkt...?

Den nye 4,0 liters TDI i Audi A8 er bruger commonrail...

http://www.audi.com/de/de/neuwagen/a8/limousine/details/technische_daten.jsp
vælg en af de to 4,0 liters TDI udgaver i sammenligningn og gå ned til
'motormanagement'...

~Malcolm

Fra : Olesen

Dato : 01-12-03 23:46

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan det ikke blive til nå de har øvet sig lidt mere?

Nu er det jo set mange gange før, at journalister
er blevet begejstret, måske alene fordi, de mener, de
etablerede bør ta' sig sammen, måske endda
uden grund.

Mener ikke hverken PSA/Ford eller VW's TDI
bør være nervøse.

De har jo også Alfa Romeos diesel at konkurrere mod,
men jeg tror såmænd ikke vi vil se hverken flere
eller færre dieselmaskiner i gadebilledet fra
hverken Honda eller Alfa.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-12-03 00:25

> [...]
> >

> Nu er det jo set mange gange før, at journalister
> er blevet begejstret, måske alene fordi, de mener, de
> etablerede bør ta' sig sammen, måske endda

Det er sandt, man kan jo bare se på listen af "årets bil" og finde flere
eksempler på det.

> Mener ikke hverken PSA/Ford eller VW's TDI
> bør være nervøse.

Det er de sikkert heller ikke, tiden vil vise om der er grund til det. Den
engelske motorcykelindustri var jo heller ikke bange for de japanske
motorcykler i sin tid, det burde de måske have været.

> De har jo også Alfa Romeos diesel at konkurrere mod,
> men jeg tror såmænd ikke vi vil se hverken flere
> eller færre dieselmaskiner i gadebilledet fra
> hverken Honda eller Alfa.

Nej andelen af Alfa diesel i forhold til benzin vil nok ikke ændres meget,
men det er nu også mit indtryk at folk med hang til Alfa vælger benzin ud
fra et sportsligt synspunkt (selv om diesel kan være underholdende). Mon
ikke der kommer lidt flere dieselmaskiner på gaden fra Honda, der er jo
ingen nu.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Arne

Dato : 02-12-03 05:41

> Flere kræfter er jo ikke noget problem på 1,9´eren. 150 hk standard - og
180
> med chip. De 130 hk er et politisk valg.

Som byboer må jeg lige skrige - arrrrrhhhh - ifølge en undersøgelse fornylig
(har den ikke lige i hukommelsen - men kan finde den - hvis det kræves)
Så er chiptunede diesel biler klart de biler der forurener mest ved
igangsætning - og
det er ikke specielt fedt for hverken fodgængere eller cyklister at få en
gang skidt i hovedet.
Så jeg mener faktisk at man burde teste bilerne ved syn eller evt på gaden
for partikler - eller det bedste var
nok at kræve en lav partikel grænse - evt at alle biler skulle have filtre -
det ville også betyde, at hvis bilen
blev tunet - så ville der evt komme så mange partikler i filtret at det
ville lukke til

Vil gerne selv ha en diesel - men altså ikke før der kommer filtre på

Eivind

Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 07:44

On Tue, 2 Dec 2003 05:40:48 +0100, "Arne"
<Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> wrote:

> [...]
>(har den ikke lige i hukommelsen - men kan finde den - hvis det kræves),
>så er chiptunede diesel biler klart dé biler, der forurener mest ved

Du tænker måske på undersøgelsen, dette TV-klip tager udgangspunkt i:
www.dr.dk/nsapi.dr/newton/tva_indslag/io_tvindexview.asp?id=70929

/Mogens

Fra : Arne

Dato : 02-12-03 18:41

Ja det var den

Tak for det

Eivind

Fra : Michael

Dato : 02-12-03 22:43

> Vil gerne selv ha en diesel - men altså ikke før der kommer filtre på
>
> Eivind

og hva med at de kære politiker tog sig lidt sammen og sænkede afgiften på
miljøvenligt diesel/biodiesel...... så bliver partikeludledning over
halveret uden at der bliver sat filter på...... og det miljøvenlige diesel
er vis kun 6 øre dyre........ men det vil de ikke!!!! og co2- netrualt
biodiesel skal man narturlivis betaler co2 afgifter af ligesom
vindmøller.... dybtlatterligt...... det handler kun om penge i statskassen,
og ikke om miljøet.....
Typisk dobbelmoral hos politiker...... vi skal jo også helst køre med busser
og tog, og vis vi endelig skulle fristes/eller nød til at have en bil fordi
man på bor landet hvor der ikke kommer nogen busser eller tog, så skal vi jo
vælge en lillerpitte miljø rigtig bil...... MEN det gælder naturligvis ikke
for politiker , De skal narturligvis have en stor benzinsluger, for de er
åhh så vigtige for samfundet.....det er den alm borge ikke, han skal jo bare
betaler for dem, og deres høje løn og oveni høje skattefradrag..... For de
regler de laver gælder naturligvis ikke for dem, for de er jo åhh så
højheldlige.....

Dobbel MORAL FØJ FOR SATAN....
de sku fammer selv gå foran som et godt eks, start med at sælge minnister
bilerene, og indkøb så en eller to eks vw lupo 3l og dels så om dem og
resten må tage busen eller tog'et, sådan vil de have vi skal gøre, så må de
fammen også selv gøre det......

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-12-03 20:03

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Stor set, ja. Læg her mærke til, at jeg taler om modeller PRÆSENTERET efter
>1995.

De burde vel også snart have lært at bygge biler - efter 30 års
bessermachen ..... høhø.

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 20:20

On Mon, 01 Dec 2003 20:02:49 +0100, jan@stevns.net wrote:

>De burde vel også snart have lært at bygge biler - efter 30 års
>bessermachen ..... høhø.

Kom lige til at tænke på min gamle kollega, som var uhyggelig skøn
funny type - klog på biler, og iøvrigt VAG-mand, indtil dén dag, han
købte sig en splinterny 2 liters Golf (dén der rungede ganske
forfærdentligt).

Min kollega hér kørte jeg mange km med i servicevognen, og han opdelte
altid folk ud fra 3 kategorier (når der taltes om biler), hvorfor hans
spørgsmål gerne var: Er "han" en Alles-wissen, en Besser-wissen eller
blot en almindelig Klugscheise?

Man skal nok ha' oplevet min kollega for at finde det morsomme element
frem i ovenstående. En pragtfuld fyr, som til en privat fest
præsterede at klippe sit nylagte gulvtæppe med en plæneklipper, fordi
han fandt luv'en for lang

/Mogens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-03 20:35

DJ Bobo wrote:

> [...]
> frem i ovenstående. En pragtfuld fyr, som til en privat fest
> præsterede at klippe sit nylagte gulvtæppe med en plæneklipper, fordi

LOOOOOL!! Kan lige forestille mig typen...

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Fly Christensen

Dato : 01-12-03 20:43

On Mon, 01 Dec 2003 20:20:24 +0100, DJ Bobo
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

(snip)
> [...]
>altid folk ud fra 3 kategorier (når der taltes om biler), hvorfor hans
>spørgsmål gerne var: Er "han" en Alles-wissen, en Besser-wissen eller

Nu må du selv om, hvilken kategori jeg tilhører, men det er en -wisseR
og -scheißeR

Han har set for mange svenske serier.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : bme

Dato : 01-12-03 16:27

> [...]
> gruppesøgning på Google). Jeg har også angivet navnet på den ledende
> medarbejder, der står for de årlige undersøgelser.

host, var det ikke volvo og saab der lå i spidsen, stærkt forfulgt af audi.
Så vidt jeg husker lå vw et stykke nede af stigen.

/bo
Som har kørt i vw og næppe kommer til det igen.

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 16:40

On Mon, 1 Dec 2003 16:27:27 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

>host, var det ikke volvo og saab der lå i spidsen, stærkt forfulgt af audi.
>Så vidt jeg husker lå vw et stykke nede af stigen.

Ovesigten er her - lidt nede på siden. Golf er ikke forrest, men foran
Mazda: www.corr-institute.se/Svenska/nyheter.html

/Mogens

Fra : bme

Dato : 01-12-03 17:05

> Ovesigten er her - lidt nede på siden. Golf er ikke forrest, men foran
> Mazda: www.corr-institute.se/Svenska/nyheter.html

Så var det da ikke helt forkert. Ser endda at megane'n er foran golfen, det
er vist ikke så ringe (hint, hvilket mærke mon jeg kører?)

/bo

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 17:50

DJ Bobo wrote:

> Ovesigten er her - lidt nede på siden. Golf er ikke forrest, men foran
> Mazda: www.corr-institute.se/Svenska/nyheter.html

Ja, og vel at mærke taler vi her om Golf III, der IKKE er et VAG-produkt
præsenteret efter 1995, og som slet ikke kan sammenlignes med en Golf VI.
Nye VW´ere ligger nemlig i top sammen med A4 etc.

Det der slår igennem er - som jeg skrev før - nye samlings-metoder uden små
kanter og huller, der samler skidt, ny lim-teknologi og ny galvanisering.
Derudover en forbilledelig voksbeskyttelse.

--
Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 17:55

On Mon, 1 Dec 2003 17:49:41 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>kanter og huller, der samler skidt, ny lim-teknologi og ny galvanisering.
>Derudover en forbilledelig voksbeskyttelse.

Jaaa-men så find da dén opgørelse. Nu har jeg søgt i de gamle tråde
(som du henviste til) og har fundet ovenstående. Den nævnte linkede
undersøgelse viser biler frem til '97, hvor du nævner, at ændringerne
skete fra '95, så det...

Hvis du mener, der er en nyere undersøgelse, der viser et endnu bedre
resultat, så må vi ha' den frem. "Sådan er dét", citat slut

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 18:03

DJ Bobo wrote:

> [...]
> (som du henviste til) og har fundet ovenstående. Den nævnte linkede
> undersøgelse viser biler frem til '97, hvor du nævner, at ændringerne

Kære gode bil-venner.

Jeg skriver "PRÆSENTERET" efter 1995. Golf III kom lang tid før 1995.

> Hvis du mener, der er en nyere undersøgelse, der viser et endnu bedre
> resultat, så må vi ha' den frem. "Sådan er dét", citat slut

Ikke nødvendigt, hvis I tørrer øjnene og læser det jeg skriver. ))

--
Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 18:07

On Mon, 1 Dec 2003 18:02:53 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Kære gode bil-venner.
>Jeg skriver "PRÆSENTERET" efter 1995. Golf III kom lang tid før 1995.

Citat fra rapporten, udgivet i 2001 !!!
Oversigt 1) - Rangordning och medelbetyg av rostgrad för bilmodeller
av 1994-1995 års modeller.
Oversigt 2) - Rangordning och medelbetyg av rostgrad för bilmodeller
av 1996-1997 års modeller.

Der er altså tale om de biler, du hele tiden taler om.

>Ikke nødvendigt, hvis I tørrer øjnene og læser det jeg skriver. ))

Get real, man

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 18:31

DJ Bobo wrote:

> Citat fra rapporten, udgivet i 2001 !!!
> Oversigt 1) - Rangordning och medelbetyg av rostgrad för bilmodeller
> av 1994-1995 års modeller.

Jeps - Golf III.

> Oversigt 2) - Rangordning och medelbetyg av rostgrad för bilmodeller
> av 1996-1997 års modeller.

Jeps - Golf III.

> Der er altså tale om de biler, du hele tiden taler om.

Nej, jeg taler om Golf VI, Audi A4/6 (A6 fra 1997), Passat model 3B osv,
osv. Det er dén generation, hvor de enkelte modeller er blevet præsenteret
efter 1995.

> Get real, man

I just did - U 2..

--
Jan W Nielsen

Fra : bme

Dato : 01-12-03 18:55

> Nej, jeg taler om Golf VI, Audi A4/6 (A6 fra 1997), Passat model 3B osv,
> osv. Det er dén generation, hvor de enkelte modeller er blevet præsenteret
> efter 1995.

Så må der være sket et kvantespring fra 1994 til 1995, for min polo (intro i
1994) fra 1995 var absolut ikke i den stærke ende hvad angik rust. Rust ved
dørhængslerne, i dørbundede, i skærmkanter, ved overgang fra kofanger til
skærm, under alle gummilister ved dørene, og det var da helt slemt inde
under bilen. Dum som jeg var fik jeg den ikke på en lift da jeg købte den i
1999, men da havde rusten desværre godt fast i forbro mm.

Hvad angik kabinen, ok det var lækre kontakter, sædebetrækket var
slidstærkt, men den raslede af h. til.

Mekanisk: inden 100kkm blev følgende skiftet/repareret:

tandstang, tre hjullejer, bundstykke i tændingslås, bøsninger i forreste
bærearme (de nye holdt ca 30kkm) ventildækselpakning, bundkar udskiftet pga
rust, trækakselmanchet, hydrauliske ventilløftere, bremsecylindre i
bagbremser og der er sikkert mere jeg lykkeligt har glemt.

Jeg HAR lært lektien. Jeg vil ikke give 30 % mere for en bil som har mindst
lige så mange fejl, bare for at få et lidt mere lækkert interiør, og nogle
mindre spalter ved samlingerne.

Skiftede iøvrigt poloen ud med en Laguna Stationcar, som jeg gav det samme
for som jeg havde givet for poloen, (og begge var lige gamle da jeg overtog
dem).
Jovist, lagunaen har da ikke et lige så lækkert interiør som poloen, men du
kan ikke se på sæderne at den har tilbagelagt 130 kkm, de er nøjagtig som
nye.
Der er INGEN rust overhovedet (det er en 98' model) og jeg har fået den
fulde servicehistorie fra den gamle ejer, der er kun blevet lavet tårnlejer,
skiftet koblingskabler og lavet en stelforbindelse ud over normale sliddele.

/bo

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 19:28

bme wrote:

> Så må der være sket et kvantespring fra 1994 til 1995, for min polo
> (intro i 1994) fra 1995 var absolut ikke i den stærke ende hvad angik
> rust.

Hej Bo

Det er synd, du havde så mange problemer med din Polo - gearkasserne var i
øvrigt også noget lort på 1,6´erne.

Imidlertid blev din Polo, som du skriver, ikke præsenteret efter 1995. Den
eneste model, der falder indenfor dén afgrænsning er den seneste, der kom i
2001.

Jeg synes, "bestridelserne" er forstummet - men måske er folk bare ved at
spise aftensmad..

--
Jan W Nielsen

Fra : bme

Dato : 01-12-03 19:43

">
> Det er synd, du havde så mange problemer med din Polo - gearkasserne var i
> øvrigt også noget lort på 1,6´erne.

mest synd for muldvarpen, den havde det sgu ikke godt til sidst.
Sjovt nok var netop gearkassen det jeg var mest tilfreds med på bilen, den
skiftede perfekt og dejligt blødt.

> [...]
> eneste model, der falder indenfor dén afgrænsning er den seneste, der kom

a' ve' 'et, men hvad var det folkevogn gjorde i 1995, som de ikke gjorde i
94? For efter mine erfaringer var der vist en del at indhente.

Har iøvrigt en kollega der skiftede fra golf4 til 99' passat (efter at
golfen havde kysset et træ), han er ved at være temmelig træt af VW, men det
er pga mekanikken, den er der ikke meget kvalitet ved.

> Jeg synes, "bestridelserne" er forstummet - men måske er folk bare ved at
> spise aftensmad..

ja, eller også har de bare opgivet at afrette dig, du ved gamle hunde kan
ikke lære nye tricks

/bo

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-12-03 22:28

> Jeg synes, "bestridelserne" er forstummet - men måske er folk bare ved at
> spise aftensmad..

Ha - næ, du. men der er ligesom ikke kommet noget nyt på bordet. Men hvis du
tror, at du vinder ved at få sidste ord, skal jeg nok sørge for, at denne
tråd bliver den længste nogensinde i dfb´s historie !

/Caspersen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 23:25

C. Caspersen wrote:

> Ha - næ, du. men der er ligesom ikke kommet noget nyt på bordet. Men
> hvis du tror, at du vinder ved at få sidste ord, skal jeg nok sørge
> for, at denne tråd bliver den længste nogensinde i dfb´s historie !

Ha-ha.... Der har sørme godt nok været nogle lange nogen, så vi får travlt..

--
Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 22:56

On Mon, 1 Dec 2003 19:28:12 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er synd, du havde så mange problemer med din Polo - gearkasserne var i
>øvrigt også noget lort på 1,6´erne.

Nåååh, "dét" kommer måske lidt hen afvejen...:)

>Jeg synes, "bestridelserne" er forstummet - men måske er folk bare ved at
>spise aftensmad..

Vi _har_ et liv udenfor den gruppe også - dérfor

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 23:25

DJ Bobo wrote:

> Vi _har_ et liv udenfor den gruppe også - dérfor

Og så den med julemanden..

--
Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 01-12-03 19:49

> [...]
> er et faktum, at sæde-beklædningen i nyere VAG-biler er af høj kvalitet -
> det vil sige, at det holder farver og form længe ligesom der sjældent

Kunden er vel ligeglad om VAG ikke kan sy eller vælge stof: et laset sæde er
et laset sæde - uanset årsag - og det er dårlig kvalitet! Dermed kan man
heller ikke sige, at sædebeklædningen er af høj kvalitet - for det er ikke
kundens oplevelse!

> [...]
været
> indtil nu. Dette skyldes både nye limnings-typer, tykke galvaniseringer og

Det er formentlig billigere at rustbeskytte hvert andet år sammenlignet med
merpris på VW og de løbende (ekstra) reparationer. Eksempelvis vil en Polo
have brugt adskillige gearkasser (visse versioner) og hjullejer i løbet af
250.000 km.

> [...]
> skal få påført voksbaseret rustbeskyttelse, hvis du vil undervognsbehandle
> (som til alle nyere biler), og at der intet forbud er mod det.

Det fremgår ellers tydeligt at diskussioner hos bl.a. FDM, at mange
VW-værksteder udsteder forbud, andre foreslår oliebaserede produkter, og
atter andre vælger den holdning, du har mødt i Århus. Generelt advares mod
efterbehandling, da VW så vil fralægge sig ethvert ansvar (jeg tror, at det
var seneste nr. af Motor, der havde emnet oppe (igen)).

> Det er rigtigt - på danske veje har det imidlertid altid været
> karosserierne, der har været det svage punkt - fremfor generel opslidning
af
> mekanikken.

Ja - det er rigtigt, men med "rimelig" pasning, holder de fleste idag uden
problemer 15 år - og så er tiden alligevel løbet fra dem - på den ene eller
anden måde.

> [...]
>
> Absolut ikke - jeg mener sjældent, at jeg har vrangforstillinger og
> hallucinerer. Det plejer du i jo i øvrigt heller ikke at gøre de par

Tak!

> [...]
> sagen for sammensat. Selvom en Mazda ofte har færre fejl som nye end
> Volkswagen, så har VW´en nogle kvaliteter der slå igennem i det lange

Hmm - ikke enig! Efter bedste overbevisning leverer VW et ringe udstyret,
gennemsnitligt produkt mht. kvalitet - men tager pris som om det var et
luksusprodukt med høj kvalitet. Der er mao. ingen sammenhæng ml. pris og
kvalitet. En god rustbeskyttelse er ikke nok til at ændre på dette - den kan
købes for færre penge.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 21:01

KASO wrote:

> Kunden er vel ligeglad om VAG ikke kan sy eller vælge stof: et laset
> sæde er et laset sæde - uanset årsag - og det er dårlig kvalitet!

Ja, det er jo en definitionssag.

For mig er det ikke dårlig kvalitet, hvis de retter fejlen, og sædet så i
øvrigt holder sig pænt meget længe.

Hellere en fejl kort efter købet - end et sæde, der ser nuset ud efter kun
100-200.000 km.

> Det er formentlig billigere at rustbeskytte hvert andet år
> sammenlignet med merpris på VW

Husk et også brugtprisen er højere. Man skal her ser på merafskrivningen ift
prisen på for eksempel 10 års rustbeskyttelse.

> Generelt
> advares mod efterbehandling, da VW så vil fralægge sig ethvert ansvar

Ok, den kendte de så ikke til i hos SMC i Århus. Hverken den sælger jeg
først talte med - eller pladeværkføreren. Til gengæld vil de ikke erstatte
rust om borehullet, hvis noget sådan skulle forekomme.

> Hmm - ikke enig! Efter bedste overbevisning leverer VW et ringe
> udstyret, gennemsnitligt produkt mht. kvalitet - men tager pris som
> om det var et luksusprodukt med høj kvalitet.

Jeg mener, der er stor forskel på en Passat 3B fra 1997 - og på en Mondeo,
Carina E, Mazda 626 eller tilsvarende. Her er rusten et væsentligt element -
men som sagt også kabinerne. Slidstyrke og "lækkerheds-fornemmelse".

Desuden er designet lækkert - som på en PH Kugle-lampe og en Charles Eames
kontorstol ift et Ikea-produkt.

Men det sidste er naturligvist rent subjektivt.

--
Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 02-12-03 08:03

> [...]
> øvrigt holder sig pænt meget længe.
>
> Hellere en fejl kort efter købet - end et sæde, der ser nuset ud efter kun

Problemet er, at de IKKE retter fejlen (dem jeg kender har ikke fået skiftet
indtræk - de må leve med "frotté-sæder") - og VW-sæder kan sagtens se
nussede ud efter få km. Min søster har en Polo, der endnu ikke har nået
100.000km - og der ser sæderne nussede ud (og nej - det er ikke et
hygiejnespørgsmål ) og indstrumentbordet er revnet i det ene hjørne
(set på andre af samme slags - det må være et svagt punkt). Jeg kender andre
med meget "nussede" Passat-kabiner efter få år/km - så historien om bedre
kvalitet her holder desværre ikke!

> Husk et også brugtprisen er højere. Man skal her ser på merafskrivningen
ift
> prisen på for eksempel 10 års rustbeskyttelse.

Jo-da - men man skal også forrente merprisen undervejs - og forrentningen af
ekstra 50.000 kr. kan godt finansiere en ekstra rustbeskyttelse hvert andet
år - beholder man bilen længe, skal VW jo også efterbehandles....

> Ok, den kendte de så ikke til i hos SMC i Århus. Hverken den sælger jeg
> først talte med - eller pladeværkføreren. Til gengæld vil de ikke erstatte
> rust om borehullet, hvis noget sådan skulle forekomme.

Jeg korrigerer lige mig selv: Det var i seneste nr. af Bilmagasinet, der var
en historie om emnet!

> [...]
element -
> men som sagt også kabinerne. Slidstyrke og "lækkerheds-fornemmelse".

De to japanere vil være i væsentligt bedre stand mth. mekanik og elektronik
end VW - driftsikkerheden vil være væsentlig bedre. Der vil ikke være
forskel i kabinerne - bortset fra at japanerne fortsat vil være kedelige
-) - både Toyota og Mazda er kendt for stor slidstyrke - bortset fra at
Toyota havede problemer med indtræk i Avensis-serien (forrige model).
Mondeo vil jeg helst ikke udtale mig om - jeg har hørt en del om at der
dukker dyre småfejl op, når de har nogle år på bagen....

> Desuden er designet lækkert - som på en PH Kugle-lampe og en Charles Eames
> kontorstol ift et Ikea-produkt.

Afh. af model: Kabinerne har lækkert design, udvendigt er Passat nydelig,
men f.eks. Golf er temmeligt kedelig og intetsigende efter min mening.

> Men det sidste er naturligvist rent subjektivt.

Det skal der også være plads til - ellers ville vi alle køre i kedelige, ens
biler

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-12-03 22:30

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> luksusprodukt med høj kvalitet. Der er mao. ingen sammenhæng ml. pris og
> kvalitet. En god rustbeskyttelse er ikke nok til at ændre på dette - den

Thats a good vending. Maybe we kan use it in another afsnit ! Ovenstående må
være definitionen på VW

/Caspersen

Fra : Michael

Dato : 02-12-03 22:54

> Det er da rigtigt, at rustbeskyttelsen er bedre i (de fleste) VW end i (de
> fleste) Mazda'er - i hvertfald tidligere modeller. Jeg ved ikke, hvordan

rustbeskyttelsen på de nye 2/3/6-modeller er efter min menning ikke blevet
meget bedre, i hvertfald ikke på mazda 6, de bruger FLIT som inderskærme
hvor fedt er det??? Skide fedt at det holder på vand og salt..... hvor længe
tror i det holder??? FDM har også kritiseret det punkt.... og det er vist
også noget med at ford er begyndt at bruger filt.....

og når i nu går så meget op i prisen hvorfor jagter i ikke Audi A3 i stedet
for den er da meget dyre..... og nok ikke meget bedre end en golfV,

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-03 15:47

Michael wrote:
:: rustbeskyttelsen på de nye 2/3/6-modeller er efter min menning ikke
:: blevet meget bedre, i hvertfald ikke på mazda 6, de bruger FILT som
[...]

Er der også på den nye Avensis. Men mon ikke det er testet for at det ikke
skal lave ravage m.h.t. rust...?

M.v.h.

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 03-12-03 16:03

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message

> Er der også på den nye Avensis. Men mon ikke det er testet for at det ikke
> skal lave ravage m.h.t. rust...?

Hvad? Jeg syntes da jeg kiggede inderskærme på Avensis'en (den nye) og
konstaterede at de var af plastic?

/Rolighed

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-03 01:59

René Rolighed Christensen wrote:
:: Hvad? Jeg syntes da jeg kiggede inderskærme på Avensis'en (den nye)
:: og konstaterede at de var af plastic?

Kun i den ene ende....

M.v.h.

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 04-12-03 09:53

> René Rolighed Christensen wrote:
> :: Hvad? Jeg syntes da jeg kiggede inderskærme på Avensis'en (den nye)
> :: og konstaterede at de var af plastic?
>
> Kun i den ene ende....

HVAD? *LOL*
Det var da specielt? Så det er altså filt i bagenden (kan jeg regne ud)!

/Rolighed

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 10:00

On Thu, 4 Dec 2003 09:52:44 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>Det var da specielt?

Din kommende bil ér speciel.................... :)

/Mogens

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 04-12-03 16:10

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Din kommende bil ér speciel.................... :)

He he! Du kunne ikke lade være hva'!?!

/Rolighed

Fra : Arne

Dato : 03-12-03 18:14

Tror filtskærmene er på ikke fordi de er billigere - men fordi de tager
noget af støjen når man kører i regnvejr.
Det må vel kaldes en whosh fjerner

Eivind

Fra : Deaster

Dato : 04-12-03 11:50

Michael wrote:

> [...]
>
> og når i nu går så meget op i prisen hvorfor jagter i ikke Audi A3 i
> stedet for den er da meget dyre..... og nok ikke meget bedre end en

Det uhyggelige er at den faktisk ikke er så meget dyrere.

Deaster

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 16:17

Deaster wrote:

> Det uhyggelige er at den faktisk ikke er så meget dyrere.

Det synes jeg nu nok, den er. I hvert fald en række modeller..

1,6 FSi & 2,0 FSi er hhv 50- og 60.000 kroner dyrere.

--
Jan W Nielsen

Fra : Arne

Dato : 04-12-03 22:17

næææ

1.6 FSI 3.dørs Gluf Trend 259.998

1.6 FSI 3 dørs A3 Attraction 276.999

pris forskel 17.000 kr
lad os nu se om der er udstyr i audien som ikke er i Golfen...
nå det er ikke lige sådan at afgøre - undrer mig forøvrigt over hvad der
egentligt er
ekstra udstyr i en Audi. Isofix beslag koster 1900 kr - troede jeg
da var en selvfølge.
ESP til 500 kr skal også lægges til.....

nå inden man ser sig om er den jo nok nået pænt over 300 kkr - både Golfen
og Audien for helt ærligt - skal man
ikke ha aircondition i en så dyr og fin bil ? - den skal vel på ferie engang
imellem og en tur til stranden og vises frem
med en cola i den ene hånd og kæresten i den anden ?
Okay så den ene hånd på rattet og colaen i kopholderen

Eivind

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 22:33

Arne wrote:

> 1.6 FSI 3 dørs A3 Attraction 276.999

Det er ikke for en FSi - men for den gamle 1,6´er.

--
Jan W Nielsen

Fra : Arne

Dato : 06-12-03 01:25

Arrrh OK

Min fejl - men er forskellen så stor ?
Jeg har ikke kørt i den nye - men den gamle motor er rimelig ok indtil
4500 omdr - så begynder den at larme mere end den gør nytte....

Fordi jeg tror ikke den har flere hk på oktan 95.....

Eivind

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-12-03 06:23

Arne wrote:

> Min fejl - men er forskellen så stor ?

Mnnnjaaa - det er jo lidt på decimalerne, men det er det nok ofte, når der
"kommer en afløser".

- 3 ccm større den den gamle
- 1 lille sek hurtigere fra 0-100 end den gamle
- lidt hurtigere på toppen
- omkring 8 procent bedre brændstoføkonomi

Dette naturligvis forudsat, der tanes 98 oktan - ellers smutter en del af
forskellen præstationer - ikke det hele.

Bilen er i øvrigt anderledes end Golf ved at den er lavere, bredere,
strammere i affjedrngen og generelt mere sportslig.

Jeg sparede de 50.000 og nappede en Golf.. hvis jeg i øvrigt mente, den var
det bedste køb - men kan man nøjes med en 1,6, hvorfor ikke stikke af med
sådan en her, hvor klimaanlæg er MED i prisen:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=51400524&page=2

Lidt ældre motorkonstruktion - men federe bil til ikke mere i afskrivning
(eller samlede omkostninger, tror jeg)i

--
Jan W Nielsen

Fra : Arne

Dato : 06-12-03 08:23

> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=51400524&page=2
>
> Lidt ældre motorkonstruktion - men federe bil til ikke mere i afskrivning
> [...]

Fuldstændig enig
Jeg er også køber til en brugt A4 - evt importeret brugt fra Tyskland

Eivind

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-11-03 22:30

> Hvad er det da for en omgang fis..?

Nej.

> Karossen - som må siges at være en central del af bilen - er af hamrende
god
> kvalitet på en VW Golf IV eller V.

Jeg har ikke hørt om en bil endnu, der ikke har kunnet holde sammen på
stumperne..

> [...]
> etc - dét er også langt bedre end det er på Mazda. Det er blandt andet
> derfor dåsen ikke ruster på samme måde som en Mazda - eller en Opel, som

Øhh, find lige en Golf 3 eller Vento, der ikke har fået lavet rust på
bagklappen. Jeg har ikke set så udpræget et problem på japanere.

> At en bilmodel statistisk set ikke har mange havarier er ikke det samme,
som
> at den har en generelt overlegen kvalitet, IMO.

Nå. Skal den gå i stykker før du vil kalde det kvalivare ? LOL

/Caspersen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-03 00:01

C. Caspersen wrote:

> Jeg har ikke hørt om en bil endnu, der ikke har kunnet holde sammen på
> stumperne..

? - mon ikke du roder lidt rundt i det her..?

> Øhh, find lige en Golf 3 eller Vento, der ikke har fået lavet rust på
> bagklappen. Jeg har ikke set så udpræget et problem på japanere.

Jeg taler om VAG-produkter præsenteret efter 1995. Der er sket et
kvantespring siden.

> Nå. Skal den gå i stykker før du vil kalde det kvalivare ? LOL

Nej - men den der ikke kan se VAGs kvaliteter i de nævnte årgange ved ikke
en kæft om biler.

Jeg orker ikke IGEN at skrive en roman om det - søg evt på Google.

--
Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 01-12-03 19:58

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh, find lige en Golf 3 eller Vento, der ikke har fået lavet rust på
> bagklappen. Jeg har ikke set så udpræget et problem på japanere.

Min Polo fra 1981 har aldrig fået lavet rust
på bagsmækken...er kernesund, hehe...

Glem ALT om VW efter 1981 *SF*...

Fra : C. Caspersen

Dato : 26-11-03 20:31

> Ialt 302.300 300.000 er det ikke i den høje
ende
> for en Gluf ?

*Fuldstændig* vanvittigt ! Træk 8 heste samt 100.000 fra og køb en Nissan
Almera f.eks. Samme størrelse udstyr etc.

Jaja, plastickvalitet, tysk kvalitet(sfornemmelse), gensalgsværdi og bla bla
bla.

Ikke 10 vilde heste kan få mig til at skifte mening for kr. 100.000

> [...]
> 2.0 sport 286.000 (bl.a 17 tommer alufælge - regnsensor - Xenonlygter
> Forøvrigt leveres Mazdaen med Alufælge osv osv og den er året bil i DK

Nemlig !

/Caspersen

PS: Du glemte at nævne anhængertrækket til 15.000

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 26-11-03 21:31

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
> [...]
bla
> bla.
>
> Ikke 10 vilde heste kan få mig til at skifte mening for kr. 100.000

Hvad med en brugt bil i stedet? En passat eller en Audi?

Fra : Arne

Dato : 26-11-03 21:36

> Hvad med en brugt bil i stedet? En passat eller en Audi?

Har jeg også tænkt på - og der er konkurrancen også for hård. selv inden for
samme familie

f.eks er en Audi A4 (den nye model) ret konkurrancedygtig - man kan f.eks få
en A4 med 20.000 på tælleren til 270.000 dkr
den har klimaanlæg som standard og meget bedre kabine/sæder.

Eivind

Fra : jk

Dato : 27-11-03 08:39

> [...]
> Metallak 4.300
> VinterpakkeI 5.000 (varme i forsæder etc)
>
> Ialt 302.300 300.000 er det ikke i den høje

hovsa, du glemte 15.000 for træk på bilen - og husk endelig at få det
monteret fra starten - skal det eftermonteres bliver det endnu dyrere - jam,
det er da FUNDET for de penge.

"mere værd" ?? ,-))))

øhm... jeg gir' MANGE penge for en VW, jeg sælger den og får en højere pris
for bilen, end for en tilsvarende bil... - øhh.. jeg gir FÆRRE penge for en
bil af et andet mærke, jeg sælger den og får tilsvarende mindre for den... -
hvor er det liiiiige nøjagtig jeg har fået mest for pengene...

helt ærligt .... for en sk*de Golf ?? - der er GODT nok 5-600 andre biler
jeg hellere ville ha'.

/JK

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-03 19:29

jk wrote:

> [...]
> den... - hvor er det liiiiige nøjagtig jeg har fået mest for pengene...
>
> helt ærligt .... for en sk*de Golf ?? - der er GODT nok 5-600 andre biler

Det er jo det jeg har sagt hele tiden der var bare ingen som bakkede mig
op sidst det var oppe og vende... :-/

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-12-03 22:31

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo det jeg har sagt hele tiden der var bare ingen som bakkede
mig
> op sidst det var oppe og vende... :-/

Hø, så har jeg misset tråden.

/Caspersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-03 22:44

C. Caspersen wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse

> mig
>
> Hø, så har jeg misset tråden.

Den var også gemt godt inde i en som havde udviklet sig, så du er lovligt
undskyldt