Alarmlampe tilslutning
Fra : Anders H. Nielsen

Dato : 25-11-03 21:35

Jeg vil tilslutte sådan en lille rød-blinkende lampe til min Fiat Bravo
- købt hos thansen.dk

> http://www.thansen.dk/product.asp?c=186870218&n=517794899&pn=616329593

Der står - "Tilsluttes 12V via bilens ledningsnet". Hvordan gør jeg
liiige det? Syntes ikke lige jeg kan finde så mange steder at sætte den
til...

Pft,
Anders

Fra : bme

Dato : 25-11-03 21:38

> Jeg vil tilslutte sådan en lille rød-blinkende lampe til min Fiat Bravo

god ide

> - købt hos thansen.dk

ingen kommentarer
> Der står - "Tilsluttes 12V via bilens ledningsnet". Hvordan gør jeg
> liiige det? Syntes ikke lige jeg kan finde så mange steder at sætte den
> til...

Du skal have fat i en stelforbindelse, og en forbindelse der giver 12v når
bilen er slukket. På tændingslåsen er der en udgang der giver 12v når bilen
er slukket, den hedder vist kl30.

Så frem med et multimeter eller en prøvelampe og gå igang.

/bo

Fra : Anders H. Nielsen

Dato : 25-11-03 21:45

bme wrote:
> god ide

Vil jeg sku håbe. Har lige mistet en rude og et anlæg til en flok
drengerøve - vil jeg sku gerne undgå sker igen...

> [...]
> er slukket, den hedder vist kl30.
>
> Så frem med et multimeter eller en prøvelampe og gå igang.

Og det siger du som det mest naturlige i verden. Jeg må vist ha hjælp af
en eller anden - tak for det...

Anders

Fra : bme

Dato : 25-11-03 22:05

> Vil jeg sku håbe. Har lige mistet en rude og et anlæg til en flok
> drengerøve - vil jeg sku gerne undgå sker igen...

Der hjælper kun en pittbulterrier på bagsædet, er jeg bange for. (har selv
fået skrællet bilen to gange på tre måneder)

> Og det siger du som det mest naturlige i verden. Jeg må vist ha hjælp af
> en eller anden - tak for det...

Det er ikke så svært.

Der er to steder du med fordel kan tage strøm fra. Bag sikringsboxen eller
fra tændingslåsen.

Jeg ville tage det fra tændingslåsen.

Fjern beklædningen fra ratstammen indtil du har adgang til ledningerne i
bunden af tændingslåsen. Find nu en god stel, eksempelvis på en bolt på
dørhængslerne eller stel fra tændingslås (normalt sort ledning). Mål nu på
de forskellige ledninger (med slukket motor) indtil du finder en ledning med
12v. Sæt derefter tænding på, og kontroller at der nu ikke er spænding på
den valgte ledning, ellers fortsætter du indtil du har resultat. Monter nu
dioden.
Som sagt skulle der være en ledning der hedder kl30 ved tændingslåsen, kig
efter den, så har du din plusledning.

håber det var hjælp nok, ellers må du sige til

/bo

Fra : Anders H. Nielsen

Dato : 25-11-03 22:47

bme wrote:
> Der hjælper kun en pittbulterrier på bagsædet, er jeg bange for. (har selv
> fået skrællet bilen to gange på tre måneder)

Surt - det er ærgelige penge...

> Det er ikke så svært
> håber det var hjælp nok, ellers må du sige til
> /bo

Fornemt - jeg ser på det, ellers vender jeg tilbage. Men med den
beskrivelse, der burde jeg sku ku finde ud af det.
Tak for hjælpen..

Anders

Fra : bme

Dato : 25-11-03 22:52

">
> Surt - det er ærgelige penge...

Første gang kostede det en udskiftning af låsen og en 2 mdr gl sony radio.
Anden gang havde jeg akkurat lige købt en ny grundig radio, der var gjort
klar til at jeg kunne klikke den på plads udenfor butikken, men valgte at
smide den i bagagerummet, da jeg lige havde et par ærinder mere. Under et af
disse ærinder blev fordøren åbnet, heldigvis gik de ikke i bagagerummet .

/bo

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-11-03 05:56

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
> Jeg ville tage det fra tændingslåsen.

Der er (normalt) ikke en ledning ved tændingslåsen, som giver 12 V kun når
bilen er slukket. Der er en ledning, hvor der er konstant 12 V og så er der
nogle som giver 12 volt, når nøglen sidder i, acc. ING1, ING2, start.

Alternativt kan fx acc. bruges med et relæ.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Paw Jensen

Dato : 26-11-03 07:01

Den type "snydeblinkdioder" jeg tror du mener tilsluttes ved at montere den
røde til klemme 30 og den sorte til klemme 15 på tændingslåsen.
Der vil altid være + 12 volt på den røde og når der er tænding på biklen er
der også +12 volt på den sorte, altså den blinker ikke.
Når du fjerner tændingen, så forsvinder +12 volt fra klemme 15, og der
kommer stel i stedet, og vupti. Din diode blinker...

Hvis du monterer den så den blinker hele tiden, også når du kører, så bliver
du vanvittig om natten.

Paw