Audi TDi R5 vs. V6
Fra : Morten Koch

Dato : 25-11-03 13:48

Hej NG.

Er der mon en venlig sjæl i gruppen, som ved hvornår Audi skiftede deres
5-cyl. række 2.5 TDi ud til fordel for den nye V6'er 2.5 TDi ??
Der er R5 i en 95'er, men V6 i en 98'er, men helt præsist hvornår skete
skiftet ??

pft. Morten

Fra : EjS

Dato : 25-11-03 15:03

> [...]
> 5-cyl. række 2.5 TDi ud til fordel for den nye V6'er 2.5 TDi ??
> Der er R5 i en 95'er, men V6 i en 98'er, men helt præsist hvornår skete

Det aner jeg ikke men se evt. denne tråd:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=1078215.aLW7PbaBX1
%40lagengymnastik.dk&rnum=23&prev=/groups%3Fq%3DAudi%2BA6%2BTDi%2Bdk.fritid.
bil%26start%3D20%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3D1078215.aLW7PbaBX1%
2540lagengymnastik.dk%26rnum%3D23

Om der er svage punkter generelt på R5'eren ved jeg ikke men V6 udgaven skal
man holde sig fra:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3f85d0ea%240%24274
62%24edfadb0f%40dread16.news.tele.dk&rnum=5&prev=/groups%3Fq%3DAudi%2BA6%2BT
Di%2Bdk.fritid.bil%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3D3f85d0ea%25240%25
2427462%2524edfadb0f%2540dread16.news.tele.dk%26rnum%3D5

Steen Meldhede der skriver et par indlæg er VW mekaniker hvis jeg har
forstået det rigtigt...

Iøvrigt - er det "Koch Sokker og Sko" der spørger?? Jeg troede ærlig talt
farmand skulle have en Camry igen-igen...?

MVH EjS

Fra : Morten Koch

Dato : 25-11-03 20:08

> Iøvrigt - er det "Koch Sokker og Sko" der spørger?? Jeg troede ærlig talt
> farmand skulle have en Camry igen-igen...?

Jeg er blevet kaldt "Koch Sokker og Sko", men har aldrig haft en Camry.

MK

Fra : EjS

Dato : 25-11-03 22:20

> Jeg er blevet kaldt "Koch Sokker og Sko", men har aldrig haft en Camry.

Ok :)

Der er så mindst to af jer (med det navn i hvert fald) kan jeg regne ud. Jeg
kan oplyse den anden kører Camry og Pug 106 :)

MVH EjS

Fra : Martin Sand.

Dato : 25-11-03 15:40

> [...]
> deres 5-cyl. række 2.5 TDi ud til fordel for den nye V6'er 2.5 TDi ??
> Der er R5 i en 95'er, men V6 i en 98'er, men helt præsist hvornår

I Bilrevyen står D2,5V6 først opført fra årg. 98.
I 1997 var det stadig D2,5R5.

MVH Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 17:36

"Morten Koch @mail.dk>" <mkoch<antispam> skrev i en meddelelse
> [...]
> 5-cyl. række 2.5 TDi ud til fordel for den nye V6'er 2.5 TDi ??
> Der er R5 i en 95'er, men V6 i en 98'er, men helt præsist hvornår skete

De 5 cylindre TDI har motortypen AAT (115 Hk) og AEL (140 Hk)
Det er begge brugt i Audi 100 og A6 fra August 1991 til oktober 1997.

Den 6 cylindre TDI motor AFB (150Hk) er brugt i A6 fra november 1997 til
juni 2000.
AKN (150 Hk) er anvendt i A6 fra oktober 1998.
AKE (180 Hk) er anvendt i A6 fra november 1999.

Så svaret på dit spørgsmål er: Skiftet skete ca. 31 oktober (min fødselsdag)
1997.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Søren Christensen

Dato : 25-11-03 19:09

> [...]
> AKE (180 Hk) er anvendt i A6 fra november 1999.
>
> Så svaret på dit spørgsmål er: Skiftet skete ca. 31 oktober (min

He he min også...

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 19:08

> Så svaret på dit spørgsmål er: Skiftet skete ca. 31 oktober (min fødselsdag)
> 1997.

Hej Claus

Jeg ved ikke, hvem jeg ellers skal henvende mig til, så her kommer et ekstra
spørgsmål:

Hvordan kan jeg se, hvad det er for en motor, der ligger i Audi A6 Avant...?

Der holder et hamrende lækkert eksemplar på min vej - men den er totalt strippet
for skilte og andre kendetegn, der gør den identificer-bar.

Havde det været så mange andre biler ville jeg kunne kikke indenfor, kikke på
bremser, kikke på udstødningsrør etc - men ved Audi véd jeg simpelthen ikke, hvad
jeg skal se efter..

Er det mon en lam 2.0 - eller noget helt vildt..?

Hit med nogle kendetegn..

Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-11-03 19:13

On Tue, 25 Nov 2003 19:08:18 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>Hvordan kan jeg se, hvad det er for en motor, der ligger i Audi A6 Avant...?
>Hit med nogle kendetegn..

Udstødningsrørene fortæller dig da en del...
Både antal, dimension samt bøjning - sidstnævnte betyder diesel.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 19:35

> Udstødningsrørene fortæller dig da en del...
> Både antal, dimension samt bøjning - sidstnævnte betyder diesel.

Ok - jeg er/var nemlig ikke helt sikker på dén side af sagen. Jeg tror, at også
den gamle A3´er med 1,6 benzin har nedbøjede rør.

I øvrigt er jeg ret sikker på, det er en binziner - og hvad gør jeg så..?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-11-03 20:11

On Tue, 25 Nov 2003 19:35:28 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>Ok - jeg er/var nemlig ikke helt sikker på dén side af sagen. Jeg tror, at også
>den gamle A3´er med 1,6 benzin har nedbøjede rør.

Nu blander du jo tingene - du sankkede om A6. Ganske rigtigt har en A3
som Golf bukkede rør ifm. benzinmotoren

>I øvrigt er jeg ret sikker på, det er en binziner - og hvad gør jeg så..?

Alt efter årgang har såvel en turboladet som V6'er 2 rør - enten 2 rør
i een side eller eet rør i hver side.

En V8'er har 2 store skjulte rør (eet i hver side), hvor RS6 udgavens
alligevel er mulig at ane i bagskørtet (der er 2 svage vælvinger).

En 2.7 bi-turbo har eet bøjet kæmperør i hver side (altså 2 stk),
ligesom TDI "Cross Country" udgaven.

TDI'erne har 2 bøjede rør i een side.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 21:18

> [...]
> alligevel er mulig at ane i bagskørtet (der er 2 svage vælvinger).
>
> En 2.7 bi-turbo har eet bøjet kæmperør i hver side (altså 2 stk),

Takker og bukker.

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 25-11-03 19:58

> Udstødningsrørene fortæller dig da en del...
> Både antal, dimension samt bøjning - sidstnævnte betyder diesel.

Jeg mener også at 1,8T, 2,4V6 og 3,0V6 har et afgangsrør i hver side !

Mvh Morten

Fra : Mark Sandberg

Dato : 25-11-03 19:32

<Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse:

> Hit med nogle kendetegn..

Tæl antal af tændrør!
Audien er en diesel, hvis antal = 0

/Mark

Fra : Morten Koch

Dato : 25-11-03 20:26

> [...]
> AKE (180 Hk) er anvendt i A6 fra november 1999.
>
> Så svaret på dit spørgsmål er: Skiftet skete ca. 31 oktober (min

Det var lige præsist det jeg efterlyste.

Er der rigtigt som EjS skriver, at V6'er er dårlig ??
Har selv haft 2 stk 100HK/2.0 TD (som vist danner grundlag for 2.5TDi) og
var af den overbevisning at V6'ern var en forbedring ??

Morten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-11-03 20:34

On Tue, 25 Nov 2003 20:26:12 +0100, "Morten Koch"
<mkoch.antispam@mail.dk> wrote:

>Er der rigtigt som EjS skriver, at V6'er er dårlig ??
>Har selv haft 2 stk 100HK/2.0 TD (som vist danner grundlag for 2.5TDi) og
>var af den overbevisning at V6'ern var en forbedring ??

Nope - det er ikke længe siden, at dårligdommen var nævnt her i
gruppen. Søg via google.com. Det er en dyr reparation.

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 25-11-03 22:24

> Nope - det er ikke længe siden, at dårligdommen var nævnt her i
> gruppen. Søg via google.com. Det er en dyr reparation.

Jeg har givet hyperlinket andetsteds i denne diskussion. Til Morten: Kopier
nedenstående (også det der ikke er understreget) og sæt det ind i din
browsers adresselinie:

[...]

- Det er en diskussion fra denne gruppe for ikke særligt lang tid siden. En
af folkene der udtaler sig er mekaniker og har skiftet en del (dyre) dele på
de motorer - men det kan du læse om ved at følge linket...

MVH EjS

Fra : Morten Koch

Dato : 26-11-03 00:17

> [...]
> af folkene der udtaler sig er mekaniker og har skiftet en del (dyre) dele

> de motorer - men det kan du læse om ved at følge linket...

Åhhh ja. Tak for det.
Det er vel en lidt foruroligende historie på så ny en motor.
Måske skulle man alligevel koncentrere indsatsen på en A100 Avant 2.5TDi
Quattro fra '92.
(Alternativt en tilsvarende A6 fra '94-95). Puha det er en dejlig vogn !!!
Den er også til at betale afgiften på

Morten

Fra : EjS

Dato : 26-11-03 10:25

> [...]
> Quattro fra '92.
> (Alternativt en tilsvarende A6 fra '94-95). Puha det er en dejlig vogn !!!

Ja - lækker bil. Det er jo en Audi! Jeg ville ikke vælge en V6 efter det jeg
har hørt. Held og lykke med købet...

MVH EjS

Fra : Morten Koch

Dato : 09-12-03 08:31

Så er vognen købt. A6 Avant m/140HK Tdi, og en 2 alen lang udstyrsliste.
Næste spørgsmål til det åbne forum: <Emne> Webasto vs. Eberspächer oliefyr

Tak for hjælpen, - valget var faldet ud til V6'erns fordel, hvis ikke vi
havde haft denne diskussion.

Mvh Morten