Parring af 2 Opel motorer, muligt?
Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 09:34

Hej rødder ;)

Kan man tage min C20NE motor, hive toppen af - og sætte en bearbejdet top på
fra en 20SEH?

C20NE har std. 115hk og en kompression på 9.2:1 - 20SEH har std. 130hk og en
kompression på 10.0:1

Hvis ja, hvilke dele tager man fra hvilken motor? (Jeg tænker også her på
indsprøjtning og styrebox)

Formålet er selvfølgelig at opnå en højere kompression. - Og at sætte
hurtigere tider en Jan W. med en G-Tech ;)

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special

Fra : Johnny B [2000 Frb.]

Dato : 25-11-03 13:14

måske opel danmark ( GM ) kan hjælpe med t finde ud af om "bunden" på de 2
er ens.

men er det ikke en konstruktiv ændring ? syn/godkendelse ? - måske afgift ¿

johnny
--
slet FJERN for direkte mail

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 13:59

"Johnny B [2000 Frb.]" <johnnyb2000@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> måske opel danmark ( GM ) kan hjælpe med t finde ud af om "bunden" på de 2
> er ens.

Jeg har selvfølgelig undersøgt nærmere.... :)

Bunden er identisk.
Toppen er rent faktisk OGSÅ identisk.

Af væsentlige forskelle er det eneste jeg har fundet stemplerne.

Jeg har også hørt om at knasten skulle være til forskel. Men det ser jeg dog
ikke som "væsentligt" - motorernes ventilløftere har samme reservedelsnummer
ved Opel.dk

> men er det ikke en konstruktiv ændring ? syn/godkendelse ? - måske afgift
¿

Ssh

Det mener jeg IKKE er nødvendigt at undersøge :)

Citat fra "12 & Skvat"
Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af
en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, f.eks.
ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive anset
for et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
Citat slut.

Topstykket/motorblok er jo identisk... Ombytning af motor er det heller
ikke... :) Eneste forskel jeg har fundet er som sagt stemplerne - og
muligvis knast. Vigtigst af det hele er som sagt - synsmanden kan ikke se
forskel :)

Ovenstående havde selvfølgeligt været fløjtendes ligegyldigt hvis jeg
regnede med at holde mig inden for 115*1,2 hk ;) Men nu får vi se.

Mht bremseopgradering ved jeg ikke helt. Mine forbremser er identisk med dem
der sidder på en GSi 16v - dvs at de kan tage i hvert fald 180hk... Og mine
bagbremser sidder også på enkelte 130 hestes modeller.

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 19:32

> Formålet er selvfølgelig at opnå en højere kompression. - Og at sætte
> hurtigere tider en Jan W. med en G-Tech ;)

Umuligt...

Ham Jan W´s vectra er altså bare for lækker..

/Johnny W Nielsen, Århus
Opel Vectra, 2.0i, 1990

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 20:08

> Ham Jan W´s vectra er altså bare for lækker..

Jeg vil bare gerne sige, at jeg synes, Jan W´s Vectra er sj.

Jacob W Nielsen, Århus

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 20:09

> Ham Jan W´s vectra er altså bare for lækker..

Totalt - intet over og intet ved siden af....!

Jonas W Nielsen, Århus

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 20:12

Den er meget mere lækker og hurtig end Bjørns Kadett 2.0...!

Janus W Nielsen, Århus

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-11-03 20:37

<Janus W Nielsen> skrev :

Multiplus Schizofrenius acuttus ?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-11-03 21:09

Tue, 25 Nov 2003 20:37:06 +0100, skrev jan@stevns.net, på 8 linier, i
<1qb7sv4pgnbr2pnl3f7ma532gfohp2tf59@dtext2.news.tele.dk>, :

><Janus W Nielsen> skrev :
>
>Multiplus Schizofrenius acuttus ?
Det må det være

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 21:16

> Multiplus Schizofrenius acuttus..?

Ja, ham Johnny er ikke til at styre på en hel tønde land.

Han må lide af Multiplus Humoristicus Schizofrenius Acuttus.

/Jan W NIelsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : John Sahl

Dato : 25-11-03 21:35

Jan W NIelsen wrote:
> Ja, ham Johnny er ikke til at styre på en hel tønde land.
>
> Han må lide af Multiplus Humoristicus Schizofrenius Acuttus.

Jeg troede bare du holdt familiekomsammen for alle fætrene,
siden alle indlæggene kom fra samme IP

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 13:51

> Humoristicus Schizofrenius Acuttus.
>
> Jeg troede bare du holdt familiekomsammen for alle fætrene,
> siden alle indlæggene kom fra samme IP

*LOL*

I er da heller ikke til at snyde..

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 21:46

<Jan W NIelsen> skrev i en meddelelse

> Ja, ham Johnny er ikke til at styre på en hel tønde land.
>
> Han må lide af Multiplus Humoristicus Schizofrenius Acuttus.

Jeg er sq glad for at jeg ikke skal betale for 5 billetter hver gang mig og
konen skal i biffen ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-11-03 22:03

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> <Janus W Nielsen> skrev :
>
> Multiplus Schizofrenius acuttus ?

Landsforeningen for skizofrene:
Vi er flere end I tror.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (kun den ene)

Fra : Vestman

Dato : 25-11-03 22:14

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Landsforeningen for skizofrene:
> Vi er flere end I tror.

Før var jeg skizofren - nu har vi det meget bedre!

--
Venligst,
Lars Vestman - ver.1.0

Fra : H3nrik V!

Dato : 25-11-03 21:47

<Janus W Nielsen> skrev i en meddelelse

> Den er meget mere lækker og hurtig end Bjørns Kadett 2.0...!
>
> Janus W Nielsen, Århus

Kun de få udvalgte OpelMega'er slår den - i kraft af baghjulstrækket...
</Troll>

/H3nrik!

Fra : Thomas Krath

Dato : 25-11-03 22:51

> Umuligt...
>
> Ham Jan W´s vectra er altså bare for lækker..

Performance Vectra in the house!!!! :)

Bjørn - køb dog en bil der er bygget ordentlig fra start ;)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : bme

Dato : 25-11-03 22:54

> Bjørn - køb dog en bil der er bygget ordentlig fra start ;)

LOL

Hvad fanden skal han så få weekenden til at gå med??? (og hvad skal vi så
bruge dfb til)

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 15:19

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bjørn - køb dog en bil der er bygget ordentlig fra start ;)

Det kunne der været noget om :)

Men nej, jeg beholder 'vanen. Hvis vi fx. snakker en Vectra A 4x4 Turbo -
denne bil kan vel erhverves for 80-100.000kkr. Dette er intet problem.

Forsikringen vil også stige gevaldigt. Jeg tror at økonomien for mit
motorprojekt på Kadetten udgør mindre end 1 års præmieforskel på hhv
Kadetten og en med turbo... derfor ;)

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 15:51

> Performance Vectra in the house!!!! :)

Yeeah..!

Jan W Nielsen, Århus
Opel "Cossie-killer" Vectra, 2.0i, 1990

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : John Sahl

Dato : 26-11-03 16:35

Jan W Nielsen wrote:
> Opel "Cossie-killer" Vectra, 2.0i, 1990

Tror du godt nok du kan nå at ramme en cossie, inden den
smutter væk?

Fra : Thomas Krath

Dato : 27-11-03 00:18

> Tror du godt nok du kan nå at ramme en cossie, inden den
> smutter væk?

Det tror jeg - den Performance Vectra er for vild!

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 09:11

> Det tror jeg - den Performance Vectra er for vild!

Den ruster hurtigere, end du kan accelerere fra 0-100, Thomas..

*LOL*

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Johnny B [2000 Frb.]

Dato : 26-11-03 08:50

la' os se slæden ... superVectra'en

johnny
--
slet FJERN for direkte mail

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 09:45

Fra : Johnny B [2000 Frb.]

Dato : 26-11-03 10:24

den er sgu' flot ... dejlig bil

mangler den ikke en 2.0 cet motor

johnny

Fra : Johnny B [2000 Frb.]

Dato : 26-11-03 10:37

sorry 2.0LET

johnny
--
slet FJERN for direkte mail

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 12:14

"Johnny B [2000 Frb.]" <johnnyb2000@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> sorry 2.0LET

Den skal bare have samme tur som denne -> http://www.bomben1.dk :)

Sidste måling jeg så på den var 300,1 hk og 385nm. Den yder faktisk stadig
~280hk når den klapper i begrænseren :)

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 13:49

> [...]

> Formålet er selvfølgelig at opnå en højere kompression. - Og at sætte
> hurtigere tider en Jan W. med en G-Tech ;)

Nu siden i ikke rigtigt ved det skal jeg komme med et resumé :)

Efter snak med en tuner, samt en ansat ved Opel ;)

Opel-guttens svar først:

Sammenligning af C20NE og 20SEH.

Topstykke ventiler mm. er det samme på NE & SEH'eren
Toppakninger mm. er også det samme
Kobling er det samme
Krumtap er den samme
Svinghjul er det samme
Knastaksel er ikke den samme .Der er forskel imellem SEH & NE
Stempler er også forskellige. Det er her hovedforskellen ligger siger de
kloge heroppe.
Plejlstængerne er de samme også.

- det lyder jo godt ikke?
Sagen er åbenbart skide simpel. Jeg skal have fat i en SEH knast og SEH
stempler. Bearbejdet min top og smidt den på.

Jeg spurgte om det kunne lade sig gøre at smide SEH stempler i min. Tuneren
svarede:
Tjoh, men det er ikke nødvendigt at montere stemplerne, da man bare fræser
ca. 0,8 mm af toppen for at opnå et kompressionsforhold på 10,0:1 ca.
Fræser man 1,3 mm af toppen kommer forholdet op på 10,5:1 ca. og så sker
der noget...

Min plan er så at stemplerne ryger i. Og der bliver fræst 0,8mm af toppen.
1,3mm er sikkert sjovt nok - men jeg gider ikke have en engangsmotor ;)

Bud på effektstigningen er givet. og det ender med at både Jan, Janus,
Jonas, Jacob, Johnny og Henrik får baghjul ;)

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special
soon-to-be: Opel Kadett E 2.0i Club Very Special

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 14:49

On Wed, 26 Nov 2003 13:49:18 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
wrote:

> [...]
>Bud på effektstigningen er givet. og det ender med at både Jan, Janus,
>Jonas, Jacob, Johnny og Henrik får baghjul ;)

Råd:
Udfør tricket på en motor nr. 2 eller ha' en anden orginal motor i
baghånden. Du skulle jo nødig stå uden køremulighed på et tidspunkt...
(hint = Gewindefahrwerk)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 15:15

> Råd:
> Udfør tricket på en motor nr. 2 eller ha' en anden orginal motor i
> baghånden. Du skulle jo nødig stå uden køremulighed på et tidspunkt...
> (hint = Gewindefahrwerk)

Jeg er simpelthen så glad for den ekstra investering jeg gjorde mht
fjederben dengang.

Dette gentager sig naturligvis. :)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-11-03 23:10

>(hint = Gewindefahrwerk)

Og hvad betyder det så lige for os der ikke er så tyskkyndige.
Flemming Jacobsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-11-03 23:54

Thunderbird [7100] wrote:

> Og hvad betyder det så lige for os der ikke er så tyskkyndige.

....milimeterundervogn / justerbar undervogn; du kan skrue bilen højere
og lavere (foran) som du ønsker det...
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-11-03 23:57

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev :

>...milimeterundervogn / justerbar undervogn; du kan skrue bilen højere
>og lavere (foran) som du ønsker det...

Det var vist mere et hint til Bjørns bitre erfaringer med at holde
stille ;)

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 09:51

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad betyder det så lige for os der ikke er så tyskkyndige.

Det er en højde justerbar undervogn. Et billede af mine ellers så fine
tidligere fjederben.
http://www.norgaardsweb.dk/fk-automotive.de/forende1.jpg

Det virker formentlig fint når det er samlet rigtigt :/