Volvo B230k gør knuder
Fra : Klaus A

Dato : 24-11-03 17:26

Min 240 B230k (Jep den med karburator) har lavet lidt sjov i gade på det
sidste.

Til dagligt kører den fint og starter uden problemer. Der er masser af
trækkraft (relativt).

På længre ture hvor den får lidt at leve af, mister den trækkraft, for til
sidst at gå i stå. Jeg kan holde den igang ved at give mere og mere pedal,
men den dør alligevel tilsidst. Holder jeg så pause i et par min. starter
den fint igen, men gentager seancen hvis vi har lidt travlt. Sidste gang
lugtede den også kraftigt af benzin. Gives der gas i friløb ryger den lidt
sort når det står på, ellers ser røgen fin klar ud.

Jeg kan ikke konstatere at den bruger vand (men har haft en mistanke). Der
er ikke overtryk på ekspansionsbeholderen. Der er heller ikke undertryk i
tanken og benzin filteret er renset. Der er end ikke antydning af mayonæse
på oliedækslet.

Der sidder sikringer til en ekstern benzin pumpe og til en i tanken. Går
bilen i tomgang kører den uden problemer hvis jeg fjerner disse sikringer
(har dog kun prøvet et par min.)

Tændrør ser fine ud og den kører på alle 4 cyl.
Der er ikke kommet sprit i (og det plejer jeg heller ikke).

Den går ikke så langt pr l. som den plejer, men nu er det vinter og min ture
er meget korte p.t. (ca 4 korte ture á 4-8km pr. dag)

Kom med løsningen

Argh..

Klaus A..

Fra : Klaus A

Dato : 24-11-03 17:27

Skulle måske lige nævne, at det er årgang '87

Klaus A

Fra : Benny Jespersen

Dato : 24-11-03 18:06

"Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Argh..
>
> Klaus A..
>
> jeg kunne godt forestille mig at du skulle prøve med kaburatorsprit jeg
tror nemlig at den danner is i kaburatoren.og med den temp vi har nu er det
et problem.

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 24-11-03 20:37

Tjek om bensintrykket og overløbet fra karb er ok.

Der er en magnetventil på visse modeller der kan komme i tanke om dette
julenummer.

Topstykkenummer?

Lyder som en 1000631 top?
læs over tændrørnr3

Henrik

Fra : Klaus A

Dato : 25-11-03 16:15

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Tjek om bensintrykket og overløbet fra karb er ok.
>
> Der er en magnetventil på visse modeller der kan komme i tanke om dette
> [...]

Der står nemlig lige netop 1000631 !
Hvad er det for en magnetventil?

Men en anden ting er, jeg mangler det skjold der skal sidde på forrøret samt
aluslangen derfra op til luftfilter. De to gange den har strejket har det
været ca. 4-5 gr.C. dertil lagt en, efter de nye kommende regler, lovlig
hastighed på motorvejen....
Jeg prøver at fylde noget sprit på næste gang. Så får vi se...

Klaus A

Fra : Morten Lund

Dato : 08-12-03 12:45

Klaus skrev:

> [...]
> lugtede den også kraftigt af benzin. Gives der gas i friløb ryger den lidt
> sort når det står på, ellers ser røgen fin klar ud.

Jeg oplevede noget lignende med min gamle Volvo 240, også med B230K motor.
Der var det såmænd ikke andet en benzinfiltret.

Venlig hilsen
Morten Lund