/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
syncromesh udskiftning.
Fra : bme


Dato : 23-11-03 20:08

Afledt af et tidligere indlæg, hvor der blev henvist til en peugeot side,
kom jeg til at tænke på hvordan man skifter syncromeshene.

På et af billederne ser man en aksel med en masse tandhjul på, hvordan
skiller man den ad? trækkes det hele bare fra hinanden med en aftrækker,
eller sidder det monteret med låseringe?

Når man så samler det igen, bliver det hele så "bare" mast sammen, eller
skal det passes ind og justeres i forhold til andre aksler mm.?

Hvor lang tid tager en udskiftning, hvis man forudsætter at kassen er
afmonteret fra bilen, og kan det "almindelige" værksted gøre det, eller skal
man opsøge en specialist.

Hvordan er holdbarheden af en renoveret gearkasse, bliver den ringere end
ved køb af en ny??

Ja, jeg ved godt at det er en masse spørgsmål, men jeg er lidt nysgerrig af
natur.

/bo



 
 
Rasmus (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 24-11-03 06:11

Der burte ikke ske andet, end at du får en bedre skiftende gearkasse. Og mon
ikke dit lokale pug værksted kan klare det. Men spørg lige til prisen først.


"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:Oz7wb.3230$nv7.2310@news.get2net.dk...
> Afledt af et tidligere indlæg, hvor der blev henvist til en peugeot side,
> kom jeg til at tænke på hvordan man skifter syncromeshene.
>
> På et af billederne ser man en aksel med en masse tandhjul på, hvordan
> skiller man den ad? trækkes det hele bare fra hinanden med en aftrækker,
> eller sidder det monteret med låseringe?
>
> Når man så samler det igen, bliver det hele så "bare" mast sammen, eller
> skal det passes ind og justeres i forhold til andre aksler mm.?
>
> Hvor lang tid tager en udskiftning, hvis man forudsætter at kassen er
> afmonteret fra bilen, og kan det "almindelige" værksted gøre det, eller
skal
> man opsøge en specialist.
>
> Hvordan er holdbarheden af en renoveret gearkasse, bliver den ringere end
> ved køb af en ny??
>
> Ja, jeg ved godt at det er en masse spørgsmål, men jeg er lidt nysgerrig
af
> natur.
>
> /bo
>
>



alexbo (24-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 24-11-03 19:02


"bme" skrev

> På et af billederne ser man en aksel med en masse tandhjul på, hvordan
> skiller man den ad? trækkes det hele bare fra hinanden med en aftrækker,
> eller sidder det monteret med låseringe?

Der ses 2 aksler, den ene "bundakslen" er i et stykke, med tandhjul og aksel
fremstillet af det samme stykke stål.
På den anden "hovedakslen" er tandhjulene løse, og i konstant indgreb med
tandhjulene på bundakslen.

Synkromesherne er de blokke der sidder mellem tandhjulene de sidder på
stråler på akslen, og låst med låseringe.
Man skifter gear ved at låse et af tandhjulene sammen med en synkromeshblok.

Imellem blok og tandhjul sidde synkromeshringen, en koblingsring der kommer
i klemme når man skifter gear og derved får tandhjul og synkromeshblok til
at rotere med samme hastighed.

mvh
Alex Christensen




bme (24-11-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 24-11-03 19:26

> Der ses 2 aksler, den ene "bundakslen" er i et stykke, med tandhjul og
aksel
> fremstillet af det samme stykke stål.
> På den anden "hovedakslen" er tandhjulene løse, og i konstant indgreb med
> tandhjulene på bundakslen.

ok

>
> Synkromesherne er de blokke der sidder mellem tandhjulene de sidder på
> stråler på akslen, og låst med låseringe.

dvs, at det kan adskilles uden brug af aftrækker?

> Man skifter gear ved at låse et af tandhjulene sammen med en
synkromeshblok.

jeps

>
> Imellem blok og tandhjul sidde synkromeshringen, en koblingsring der
kommer
> i klemme når man skifter gear og derved får tandhjul og synkromeshblok til
> at rotere med samme hastighed.

got that.

dvs. at det hele holdes sammen med låseringe, og at det er de selvsamme
låseringe der sørger for korrekt placering af tandhjul og syncromeshringe??.

Det burde være til at håndtere som gds'er, hvis man har hænderne skruet
rigtigt på, eller skal der alligevel bruges specialværktøj???

/bo



pugdriver (09-12-2003)
Kommentar
Fra : pugdriver


Dato : 09-12-03 12:30

"bme" skrev d. 23-11-03 20:08 dette indlæg :
> Afledt af et tidligere indlæg, hvor der blev henvist til en peugeot
side,
> kom jeg til at tænke på hvordan man skifter syncromeshene.
>
Hej Jeg er ny her.

Hvad er det for en side der blev henvist til, jeg har søgt på altmuligt
med peugeot gearkasser, både nationalt og internationalt og har ikke
kunnet finde noget.
Jeg syntes heller ikke jeg har kunnet finde den henvisning du beskriver
her.
Jeg har en Peugeot 405 grd med 460k km på tælleren, og den kunne godt
snart trænge til nye lejer i kassen, men jeg ville gerne se noget
materiale inden jeg går igang med at skille den ad.
Så har du adressen endnu vil jeg gerne have den.

pugdriver

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Mogens Knudsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 09-12-03 12:38

On Tue, 09 Dec 2003 11:30:18 GMT, "pugdriver"
<pugdriver.news@kandu.dk> wrote:

>Hej Jeg er ny her.

Velkommen :)

>Hvad er det for en side der blev henvist til?

www.hi-speed.dk


/Mogens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste