Hvordan får man flere hk i en vectra 1,6
Fra : OK

Dato : 23-11-03 12:46

Hej

Sidste år solgte vi vores Vectra 2,0i fra 89 og købte en 1,6i fra 96. Det
har vi fortrudt meget, da den er meget sløv i forhold til den anden. Den
læber sig op af bakken med en boogietrailer på slæb, hvilket den anden ikke
gjorde og den er slet ikke kvik i optrækket.

Hvad kan man lave ved den for at få flere hk og for at den bliver kvikkere.
Har hørt om powerbox ( tror jeg nok den hedder), men er den kun til
dieselbiler?

v.h
K.N

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-11-03 12:47

"OK" <lysthaab@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan man lave ved den for at få flere hk og for at den bliver
kvikkere.

Sæt turbo eller kompressor på eller køb en bil med større motor...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : OK

Dato : 23-11-03 13:03

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> kvikkere.
>
> Sæt turbo eller kompressor på eller køb en bil med større motor...
>
> --
man taber lidt for meget på den så. Turbo eller kompresser hvad koster
det??? og hvad giver det i effekt.

K.N

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-03 13:24

OK wrote:

> Turbo eller kompresser hvad koster
> det??? og hvad giver det i effekt.

Det koster 35.000 kroner - og så bliver bilen nærmest usælgelig bagefter.
Ingen gider have en ombygget turbobil, der alligevel ikke kan noget. Sælg
den privat (og brug god tid på det, så I får en god pris), og køb så istedet
en 2.0´er.

Den nye 1,6´er er jo både noget tungere og har langt færre kræfter end den
gamle 2.0i.

--
Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 23-11-03 17:02

> Den nye 1,6´er er jo både noget tungere og har langt færre kræfter end den
> gamle 2.0i.

Kunne man egentlig få en 1.6 8 V i den forrige Vectra. Min bror havde en 16
V og den var sgu langsom. En 8 V må da være umulig.

Da han begyndte at blive gråhåret fik han en Passat 1.8 T i stedet. Hold da
kæft en forskel der var på de to rent motormæssigt...

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-03 18:40

EjS wrote:

> Kunne man egentlig få en 1.6 8 V i den forrige Vectra.

Hvis du spørger, om man kunne få en Vectra B 1,6 8V i Danmark, så er svaret
nej. Den fandtes kun med en 1,6 16V - som jo var mere livlig specielt ved
høje omdrejninger. Til gengæld er bilen jo tung, hvorfor den stadig er en
sløv æske.

> Min bror havde
> en 16 V og den var sgu langsom. En 8 V må da være umulig.

Den gamle Vectra 1,6 8V var næsten lige så kvik i acceleration som den nyere
Vectra B 1,6 16V - men på motorvejen vinder den nyere 1,6 16V. Til gengæld
er der i den nyere Vectra B mindre effekt pr kg under 2500 o/min - og det er
dét, der får den til at føles så ukristeligt sløv - også ift den første
Vectra A 1,6 8V.

> Da han begyndte at blive gråhåret fik han en Passat 1.8 T i stedet.
> Hold da kæft en forskel der var på de to rent motormæssigt...

Det er klart - den skulle de sørme også gerne være. Til gengæld er en alm
1,8T ikke ret meget hurtigere fra 0-100 km/t end min gamle Vectra A 2,0i 8V,
der er markant hurtigere end det opgivne. Dette målt både med G-tech-måler
og fotoceller på bane. Andeledes er det selvfølgelig, når hastigheden kommer
over 150 km/t - så er Vectra´en sat af.

1,8 T´eren er i øvrigt en fin motor med et stort potentiale. Passat 1,8 T
bliver muligvis min næste bil.

--
Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 23-11-03 20:17

> [...]
> høje omdrejninger. Til gengæld er bilen jo tung, hvorfor den stadig er en

Ja - 3. gear indtil 100 km/t - også under normale accelerationer...

> 1,8 T´eren er i øvrigt en fin motor med et stort potentiale. Passat 1,8 T
> bliver muligvis min næste bil.

Ja, det er en fin bil som han desværre har solgt for længst (det var en
'97). Motoren har et enormt moment. Paradoksalt nok betyder det man vender
sig til ret kraftige accelerationer i sit normale kørselsmønster. Uden at
bagatelisere 150 Hk betyder det man tydeligt mærker faldet i momentet over
5000 o/min når man "har brug" for ekstra trækkraft - eller bare skyder den
af for sjov :) - helt dieselagtigt, bare uden lyd...

Men du sætter vel bare en chip i så du kan slide dine fordæk hurtigere end
en Volvo 850 T5-R ;)

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-03 23:43

EjS wrote:

> Men du sætter vel bare en chip i så du kan slide dine fordæk
> hurtigere end en Volvo 850 T5-R ;)

Uden tvivl - men jeg kører langt på mine dæk, og jeg bilder mig ind, det er
fordi jeg kører forudseende.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 19:39

On Sun, 23 Nov 2003 13:23:30 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> og så bliver bilen nærmest usælgelig bagefter.

Bilen er allerede "usælgelig" nu. Jeg opfatter Vectra'en som værende
1.6i med 75 hk, hvilket ingen gider køre med...

>Ingen gider have en ombygget turbobil, der alligevel ikke kan noget. Sælg
>den privat (og brug god tid på det, så I får en god pris), og køb så istedet
>en 2.0´er.

Helt enig - at tune bilen er ikke pengene værd.

Hvis du alligevel beholder bilen, bør du være opmærksom på at køre den
således, at du rammer omdrejningerne ift. motorens evner:
1.6i = 75 hk v/5.200 omdr. - 128 Nm v/2.800 omdr.
1.6i 16V = 100 hk v/6.200 omdr - 150 v/3.200 omdr.

Ovenstående betyder, at du ikke bør gå i et højere gear, hvis det
medfører et omdrejningsfald under momentets værdi. I så fald vil du
mærke/opleve en flad fornemmelse (den trækker overhovedet ikke)

/Mogens

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-11-03 20:36

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse news:jav1svko962pokag0m1l6eb8s1qpmktj5t@4ax.com...

> Bilen er allerede "usælgelig" nu. Jeg opfatter Vectra'en som værende
> 1.6i med 75 hk, hvilket ingen gider køre med...

Hvis det er tilfældet må den godt nok være sløv - jeg synes ikke der er ret
meget skub i min Astra med den motor, og den er da noget lettere.

/Jakob