Stor bil eller manglende kondi ?
Fra : Kisser

Dato : 23-11-03 11:17

Hørte forleden i radioen et indslag om de mange bilister, som kører
rundt med defekte lygter.

Citat: "Vi opfordrer folk til lige at bruge 1½ minut på at gå rundt om
deres bil og checke lygterne, inden de bevæger sig ud i trafikken".

Min egen rekord er lige under 8 sekunder. Men jeg har også kun en ganske
lille bil og er desuden i god form, idet jeg træner denne disciplin
jævnligt

Opfordringen er hermed givet videre ...

mvh
/Kisser

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 11:26

> Hørte forleden i radioen et indslag om de mange bilister, som kører
> rundt med defekte lygter.

Dem kører der også mange af her i området.

> [...]
>
> Min egen rekord er lige under 8 sekunder. Men jeg har også kun en ganske
> lille bil og er desuden i god form, idet jeg træner denne disciplin

frygter bare at det ikke er dér problemet er. Det er at folk skal køre til
nærmeste tankstation og spendere 29.95,- på en pære og så montere den - uha
der er meget arbejde i det.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Leonard

Dato : 23-11-03 12:19

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>frygter bare at det ikke er dér problemet er. Det er at folk skal køre til
>nærmeste tankstation og spendere 29.95,- på en pære og så montere den - uha
>der er meget arbejde i det.

Funderede netopover dette problem en dag på motorvejen og fik ideen
til en alternativ politikontrol, osm desværre er ret mandskabstung.

Stop alle biler osv. med dårlige lygter på motorvejen ligefør en
tankstation og påtal manglen uden at skrive en bøde.
Lige efter tankstationen stoppes alle med dårlige lygter igen og her
skrives en bøde, for de har lige haft chancen for at rette fejlen, så
alle dårlige undskyldninger om at det lige er sket og det vidste de
ikke holder bare ikke.
(Så er der lige et problem med enkelte biler med lygter er ikke kan
købes pærer til på enalmindelig tankstation, men det er en bagatel.)
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 12:26

> Stop alle biler osv. med dårlige lygter på motorvejen ligefør en
> tankstation og påtal manglen uden at skrive en bøde.

Kan ikke lade sig gøre. Folk nedstætter slet ikke hastigheden fordi der
skulle være blå blink på motorvejen.

> (Så er der lige et problem med enkelte biler med lygter er ikke kan
> købes pærer til på enalmindelig tankstation, men det er en bagatel.)

Hvis man skal bruge specialpærer som ikke er på en tankstation så må man
have en ekstra liggende i bilen.
H4, H1, H7 og lign har alle (bemandede) tankstationer men D2S eller D2R kan
måske knibe lidt.

Fra : ENN

Dato : 23-11-03 14:19

Mange nyere biler har en pæreovervågning hvor man får advarsel om at en pære
er gået - det havde min Völle og min nuværende BMW har endda et checkpanel
der tænder og viser hvilken pære der er gået.
Så med en sådan overvågning er der ingen undskyldninger for ikke at skifte
pærer.

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 15:43

> [...]
> der tænder og viser hvilken pære der er gået.
> Så med en sådan overvågning er der ingen undskyldninger for ikke at skifte

hehe min kollega har en Tipo med en sådan overvågning af pærene og det sjove
er at overvågningen ikke virker så han sidder og slår på overvågningen for
at få den til at lyse (han ved i forvejen at den ene forlyspære er
sprunget).......længe leve teknikken,,,,,og fiat )

Fra : Henrik B.

Dato : 23-11-03 23:47

Tom wrote:
:: hehe min kollega har en Tipo med en sådan overvågning af pærene og

Tipo? Den løse forbindelse..... *heh heh*

M.v.h.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-11-03 17:52

On Sun, 23 Nov 2003 12:19:21 +0100, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

> [...]
>(Så er der lige et problem med enkelte biler med lygter er ikke kan
>købes pærer til på enalmindelig tankstation, men det er en bagatel.)

Problemet er bare at den her handling nok ville skabe et ramaskrig da
nogen ville mene at det kun var lavet for at forbedre indtjeningen for
den pågældende tankstation.
Flemming Jacobsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-11-03 12:32

Tom wrote:

> [...]
> nærmeste tankstation og spendere 29.95,- på en pære og så montere den - uha

Jeg kan lige indsparke at min svigermor kører i en Ford Ka og den skal
på værksted for at få skiftet pærer!
Hos Q8 har de sagt at de plejer at skifte pæren gratis hvis man køber
den hos dem og ikke selv kan, lige på nær i en Ka!!!

Mvh
Roberto

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-11-03 13:44

Roberto Saldo wrote:

> Jeg kan lige indsparke at min svigermor kører i en Ford Ka og den skal
> på værksted for at få skiftet pærer!

Jeg forstår ikke helt tendensen med at gøre pæreskift besværlige..
En af mine kolleger kører PUG 106 og der var gået en baglygtepære.
Hun spørger så om jeg vil vise hende hvordan og hvorledes..

På min gamle Volvo fra '71 sker pæreskift bagi ved at man skruer
to stjerneskruer ud, tager glasset af, skifter pæren og skruer
glasset på igen.

I min '83 Alfasud, gøres det ved at man åbner bagagerumsklappen,
klemmer med tommeltotten på sådan en snaplås, ender med
baglygteindmaden i hånden, skifter pæren og klikker indmaden
tilbage i baglygten.

I min fars '86 Mazda, drejer man en vingemøtrik 90 grader for at
åbne en låge og gør herefter som med Alfaen..

Eftersom PUG'en er en nyere bil, troede jeg at det måske var gjort
endnu lettere på den, men hold nu fast:

1) I bagagerummet klemmer man sammen om sådan en skal med snaplåse
og fjerner skallen.
2) Under skallen sidder en vingemøtrik, den skruer man af.
3) Med en stjerneskruetrækker fjerner man et ventilationsgitter
der sidder i siden af bagagerummet.
4) Bag ventilationsgitteret og bag noget isolering sidder endnu en
vingemøtrik som skal af. Det anbefales ikke at tabe denne da den i
så fald er gone forever.
5) Hele baglygten afmonteres.
6) Man klemmer om et par snaplåse og ender med indmaden af lygten
i hånden.
7) Man skifter pæren og samler det hele igen i modsat rækkefølge..

Det er ikke bare min manglende opfindsomhed der gør det så bøvlet,
fremgangsmåden er beskrevet sådan i brugermanualen.. Det er da
gak!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 13:50

On Sun, 23 Nov 2003 13:44:01 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>Det er ikke bare min manglende opfindsomhed der gør det så bøvlet,
>fremgangsmåden er beskrevet sådan i brugermanualen.. Det er da

Så skulle du prøve at skifte pæren for positionslys i en P406.
Jeg opgav!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 13:55

KLIP

> Så skulle du prøve at skifte pæren for positionslys i en P406.
> Jeg opgav!

Er der ikke en advarselslampe for defekt lys på de fleste moderne
biler...?

Den må da være mere besværlig at afmontere, så man ikke irriteres af den
forbandede røde lampe, da den sidder i selve speedometerhuset..?

Hr. Bjørn

Fra : René Lønstrup

Dato : 23-11-03 17:22

Bjørn Jørvad wrote:
> [...]

Eller forlygtepæren i en 206'er. Dét tager +30 minutter på værksted!

> Er der ikke en advarselslampe for defekt lys på de fleste moderne
> biler...?

Ikke alle (deriblandt forældrenes 206'er..)

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 17:41

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Eller forlygtepæren i en 206'er. Dét tager +30 minutter på værksted!

Så er min kone mere heldig. Hendes tager blot 2 minutter (Clio II), men
desværre er pæren ikke standard og kan kun købes hos Renault.

På min Volvo er der ingen problemer med samtlige pærer. Det går som en
leg og jeg bliver naturligvis advaret, når en pære er sprunget.

Hr. Bjørn

Fra : Martin Sand.

Dato : 23-11-03 16:49

Tom wrote:
> frygter bare at det ikke er dér problemet er. Det er at folk skal
> køre til nærmeste tankstation og spendere 29.95,- på en pære og så
> montere den - uha der er meget arbejde i det.

Ja, for Hr. og Fru Dillerdaller ER der sikker meget arbejde i det. Og på
visse biler skal man jo have en autoriseret værkstedhal i baglommen for at
kunne udskifte lortet. Jeg tror ikke at folk i gamle dage gad bruge mere tid
på det end i dag, men da der kører mange flere biler i dag, så vil man
proportionalt møde flere biler uden lys. Men jeg er da iøvrigt helt enig i,
at folk sgu godt kunne tage og tjekke - ikke kun bilens lys - men generelt
hele bilen engang imellem (dæktryk osv.). I snevejr ser man også tit folk
med ½ tons sne på bilen, og et lille 20x20 cm kik-hul at navigere ud af!
Også forkasteligt.
Men hvorfor dælen laver bilfabrikanterne ikke et smart
"lygteglas-vippe-udaf"-system, så man kunne få adgang til at udskifte de
livsvigtige pærer på en nem måde?

MVH Martin

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 17:25

On Sun, 23 Nov 2003 16:49:01 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Men hvorfor dælen laver bilfabrikanterne ikke et smart
>"lygteglas-vippe-udaf"-system, så man kunne få adgang til at udskifte de
>livsvigtige pærer på en nem måde?

Hvorfor det aldrig bliver tæt nok.
Hvis du har prøvet en speedbåd i silende regnvejr, ved du,
hvad jeg taler om. Vand kommer ind overalt!

/Mogens

Fra : Martin Sand.

Dato : 23-11-03 17:38

Mogens Knudsen wrote:
> Hvis du har prøvet en speedbåd i silende regnvejr, ved du,
> hvad jeg taler om. Vand kommer ind overalt!

Hmm, det har jeg ikke lige, kan du nok høre
Men der MÅ da kunne findes en bedre løsning, end at skulle afmontere bilens
batteri og luftfilterkasse for at skifte venstre pære i en Golf IV (såvidt
jeg husker). Det er helt vildt på den bil.
Men det er vel et spørgsmål om, hvor meget man vil ofre i udvikling og
produktion af bedre systemer. Det er trods alt "kun" en sølle pære der
springer en gang hvert 2. år. Så det har sikkert ikke den allerhøjeste
prioritet, selvom det dog efterhånenden bliver taget med som en del af
biltests rundt omkring (bl.a. FDM giver stjerner efter hvor let adgangen er
til pærer m.v.). Men næppe noget man lader styre sit bilvalg.

MVH Martin

Fra : Olesen

Dato : 23-11-03 15:10

"Kisser" <sprogblomster@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Opfordringen er hermed givet videre ...

Det er da nemmere at se i butiksvinduer, om de virker.
Så kan du sidde trygt og godt imens.: