Temperatur - Golf III
Fra : Tobester

Dato : 22-11-03 10:38

Hejsa,

Min ´94 Golf III 1,8 CL (benzin...) viser, at motortemperaturen sjældent
kommer over 80 grader ved normal blandet kørsel og ikke over 75 grader ved
motorvej/lange stræk, dvs. nålen bliver i venstre 1/3 af skalaen, næsten
altid, men den bevæger sig fint. Motorgangen er fuldstændig regelmæssig,
ingen mærkelige lyde og brændstofforbruget acceptabelt (ca. 12 km/l).

Hvad er der galt? Er det termostaten, der er kaput? Er det
temperatursensoren ( i sommers i 40 graders varme sydpå kom temperaturen
opad mod 100, så nålen sidder ikke fast...)? Betyder det noget, så længe
bilen kører fint? Her tænker jeg på, om jeg kunne optimere forbrændingen,
ved at skifte termostat?

Jeg håber, at I kan give et fif, for der skal jo skrues en del, hvis jeg
blot begynder fra en ende af....

Er der nogen, der har dårlige erfaringer med at rode med dette? Ifølge min
ven, Haynes, så er det ret ligetil.

På forhånd tak,

Tobester

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-03 13:11

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilen kører fint? Her tænker jeg på, om jeg kunne optimere forbrændingen,

Det tyder på at det er termostaten der står åben hele tiden. Selvfølgeli
skal den skiftes. Motoren går mest optimalt ved 90 gr.

Det er ret ligetil, men du skal have servopumpen af/løsnet for at komme til.

Tip ! afprøv den nye termostat ved et dyppe den ned i kogende vand inden du
montere den. Se om den åbner sig.
Jeg købte en billig termostat ved HovwdiAudi, det hjalp ikke en skid. Så jeg
blev jo straks urolig for om det var noget andet galt. Men det var der ikke.
En ny orginal som iøvrigt ikke var meget dyrer afhjalp problemet.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 13:14

On Sat, 22 Nov 2003 13:10:53 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Motoren går mest optimalt ved 90 gr.

Motoren er sikkert ligeglad med, om temperaturen er 75 eller 90
grader, men slidet er det ikke. Det er vigtig, at temperaturen ligger
efter forskrifterne - så er holdbarheden længst.
Sikkert dét du mente, Claus

/Mogens

Fra : p.jarnbak

Dato : 22-11-03 14:16

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Motoren er sikkert ligeglad med, om temperaturen er 75 eller 90
> grader, men slidet er det ikke. Det er vigtig, at temperaturen ligger
> efter forskrifterne - så er holdbarheden længst.
> Sikkert dét du mente, Claus

Bedre økonomi ved 90 grader og mere power grundet
mindre tab til til kølevandet.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-03 16:34

"p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Bedre økonomi ved 90 grader og mere power grundet
> mindre tab til til kølevandet.

Ja det var lige det jeg mente.... hehe...

Min passat TD kørte noget kortere på literen da den var kold ca 1,5 km / l.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 23-11-03 10:22

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> "p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Min Audi ligger omrking 80 grader, dog 90 grader om sommeren, når det er
rigtig varmt, og klimaanlægget kører. Om vinteren, når det er rigtig koldt,
kan den komme ned omkring 65 grader. Sådan har det altid været - er det et
problem?

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 11:13

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
koldt,
> kan den komme ned omkring 65 grader. Sådan har det altid været - er det et

Jeg er da helt sikker på at du har en defekt termostat.
Du kan ikke have specielt meget varme i varmeapparatet om vinteren.
Hvis jeg var dig ville jeg få skiftet termostaten i en fart.
Det var fuldstændigt samme mønster der var i min passat, kun hvis det var
varmt og den fik noget gas kunne den komme op i nærheden af 90 gr.
ellers lagde den på 70-75 gr. nu ligger den konstant på 90 gr. op til 95
hvis den får noget gas.

Det er ikke specielt dyrt. Et værksted burde kunne fikse det for en tusse.
Ellers gør det selv, hvis du har adgang til en lift kan det gøres på en
times tid.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 23-11-03 12:05

> [...]
> varmt og den fik noget gas kunne den komme op i nærheden af 90 gr.
> ellers lagde den på 70-75 gr. nu ligger den konstant på 90 gr. op til 95

Jeg har faktisk ikke ordentlig varme på om vinteren! Jeg har ikke anet, hvad
jeg skulle gøre. Tusind tak for forslaget - jeg vil snarest få det lavet. Og
i hvertfald inden vinteren sætter ind.

Fra : Øhhh_NOT

Dato : 23-11-03 20:58

ØHHHH hvad skal liften bruges til, når du skifter en termostat.??

KHS

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-03 19:10

"Øhhh_NOT" <KHSalvesen@fjernesget2net.dk> skrev i en meddelelse
> ØHHHH hvad skal liften bruges til, når du skifter en termostat.??
>
> KHS

Til at hejse bilen op på, øhhh hvad ellers.

Termostaten sidder nederste på blokken, nedadvendt - bag servopumpen. Med
mindre det er en VR6.
Den er umulig at få ud oppe fra, og det er da noget uhandy at ligge ind
under bilen når vandet kommer pissende ned.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : phk

Dato : 23-11-03 10:29

> [...]
> motorvej/lange stræk, dvs. nålen bliver i venstre 1/3 af skalaen, næsten
> altid, men den bevæger sig fint. Motorgangen er fuldstændig regelmæssig,

Der er flere fejlmuligheder.

Temperaturmåleren kan vise forkert.
Termostaten kan være defekt.

Måske kan du få dit værksted til at vise temperatur og vise fejlkoder? Så er
du et trin nærmere uden de store armbevægelser.

Hvis du bor i nærheden af Esbjerg kan jeg trække dem ud.

Du kan også selv se på det, f.eks. http://www.ross-tech.com/ Så vidt jeg
husker koster det under en tudse for selv at komme igang.

Min Golf III TDI smider temperaturen op på 90 grader og der bliver den
stående udanset hvad. Heller ikke hvis den holder i tomgang stiger
temperaturen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Tobester

Dato : 23-11-03 20:53

Tak for svarene!

Jeg tror, at jeg blot skifter termostaten. Den er billig og så har jeg en
undskyldning for at skrue.

Tusind tak!