Speget vurdering
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-11-03 08:18

Dette er ikke en salgsgruppe - det ved jeg, og min 323'er er ikke til
"offentlig" salg. Men problemet er flg.:

Min kones Mazda 323'er er til salg om en eller to uger, problemet er bare
nu, at der er en der har kørt ind i den. Konen siger, at hun holdt parkeret
osv..., men vi kender jo alle til kvinders måde at køre på, ikke? (-;

Nej, den er go' nok, for det er en bekendt, der har bakket op i siden på
den, mens den holdt parkeret på en parkeringsplads. Vi kan selvfølgelig få
hans forsikring til at betale udbedring af skaden, men vi skal undvære
bilen, og en reperation vil generelt være til gene for os - og modparten vil
jo gerne slippe for selvrisiko og præmieforhøjelse. Så han har foreslået at
købe bilen i stedet, da vi alligevel skal sælge, og da han skal have en
ekstra bil.

Men... hvad vil en reel pris være for begge parter. Vi skal selvfølgelig
ikke belastes af, at han har skadet bilen, og det er han naturligvis
indforstået i. Yderligere info:

En ejer
Fra sidst i 1991. 1992 model. 1,3i 16V 3 døre.
Kørt noget over 300.000 km. (yderst pålidelig, har kørt stort set hver dag,
har aldrig haft problemer). Bruger ingen synderlig mængde olie.
Skal synes indenfor de første måneder.
Lettere rust bagi og den ene bagskærm.
Kabine som ny. Ikke ryger.
Nyere bremser.

Ellers i fin stand dog med den ene fejl, at udstødningen skal skiftes og
dækkene bagpå skal skiftes.

Bilpriser.dk siger, at prisen ved salg til forhandler uden køb af anden bil
ligger på 2.000,-. Skal man ud og købe bilen hos en forhandler, skal man
slippe 24.000,-.

Jeg forestiller mig, at vores pris ligger i mellem disse tal - og det at
udstødningen skal skiftes, må jo trække noget ned. Jeg kunne selv forestille
mig at prisen er 5.000,- ... men hvad mener I?

Vh, Lars.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 09:17

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev :

>Jeg forestiller mig, at vores pris ligger i mellem disse tal - og det at
>udstødningen skal skiftes, må jo trække noget ned. Jeg kunne selv forestille
>mig at prisen er 5.000,- ... men hvad mener I?

Hvis det er usynet, og som den der, lyder det da nogenlunde.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-11-03 10:07

<jan@stevns.net> wrote in message

> Hvis det er usynet, og som den der, lyder det da nogenlunde.

Ja, det er som den er.

Vh, Lars.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 09:17

On Sat, 22 Nov 2003 08:17:31 +0100, "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com>
wrote:

> [...]
>ligger på 2.000,-. Skal man ud og købe bilen hos en forhandler, skal man

Kigger man i Bilbasen, holder de 24 ifm. privatsalg næppe. Bilen
ligger under 20.000 i nysynet og rimelig stand, hvor sidstmævnte
betyder, at rusten er væk og dækkene ok, IMO...

>Jeg forestiller mig, at vores pris ligger i mellem disse tal - og det at
>udstødningen skal skiftes, må jo trække noget ned. Jeg kunne selv forestille
>mig at prisen er 5.000,- ... men hvad mener I?

I skal selvfølgelig handle, som om skaden ikke var der. Dernæst kan I
tage udgangspunkt i 19.900 kr og regne baglæns mht. de fejl, du selv
nævner. Dét beløb I kommer frem til må være prisen på bilen, IMO.

P.S.: Handel mellem venner/bekendte er en farlig ting -> dét går ofte
galt (slut med venskabet)

/Mogens

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-11-03 10:07

> P.S.: Handel mellem venner/bekendte er en farlig ting -> dét går ofte
> galt (slut med venskabet)

Ja, helt enig - og især når det drejer sig om biler. Og det er jo også det,
der gør det speget. Og for at gøre det endnu mere kompliceret, er han far
til en af børnene på min kones arbejdsplads. Men i bund og grund er det jo
blot at være så åben som muligt om de fejl og mangler, der nu engang er på
bilen samt at finde den korrekte pris - derfor dette indlæg.

Og det var hans eget forslag at ville købe bilen. Vi kunne jo godt kræve, at
han udbedrer skaden, og så blot sælger uden om ham. Det er faktisk for at
hjælpe ham og da også for at gøre vores salg så nemt som muligt.

Med selvrisiko og skadeforhøjelse kommer han jo nok til i forvejen at skulle
slippe omkring de 5.000,- - så kan han ligeså godt få bilen oveni og så selv
vurdere, hvad og om han vil gøre noget ved skaden.

Vh, Lars.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 10:43

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev :

>Men i bund og grund er det jo
>blot at være så åben som muligt om de fejl og mangler, der nu engang er på
>bilen samt at finde den korrekte pris - derfor dette indlæg.

Netop - og hvis i begge er enige om at det er en god aftale, så er
alle jo glade

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-11-03 10:37

Mogens Knudsen skrev:

> P.S.: Handel mellem venner/bekendte er en farlig ting -> dét går ofte
> galt (slut med venskabet)

....man kunne jo sige noget i denne hér retning til køberen:

HVIS der skulle være det mindste at brokke sig
over ifm. bilen, må du straks henvende dig
til mig igen. Dette hvis den på een eller anden
måde ikke lever op til forventningerne
(pris/kvalitet osv.)
Jeg vil ikke snyde nogen og da slet ikke dig!

Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 10:43

LOL, Hans - hvor får du det fra?