Häkkinen og Kakkelovnen (Finsk vinter)
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-11-03 23:40

Jeg er blevet betroet lejlighedsvis at føre min lastmotorvogn til
Finland og tilbage igen.

Det er i den grad gået op for mig hvorfor alle de bedste rallykørere
kommer fra Finland. det er slet ikke noget de træner op. de kører s'gu
sådan hele tiden!

Jeg kører kun på hovedveje deroppe. Helt konkret fra Naadendal til
Helsinki og retur.

Ekvipagen er udstyret efter alle kunstens regler med nyt gummi incl.
vinterdæk på trækakslen og ikke mindre end 9 snekæder. derudover ABS
over hele linien.

Når det sner, lader de bare som ingenting. Når det så bliver lidt
varmere i vejret bliver sneen til is (Svartis kalder de det). De lader
stadig som ingenting.

Man kigger sig lidt omkring. Har de andre lagt kæder på? Nix, så kan
man ikke køre stærkt!

Så kører man uforfærdet ud mellem "de andre" (når de kan, så kan jeg
fanneme også), og lægger en marchfart på sårn en 75 km/t. Det er godt
at have lidt at fodre hestene med, hvis der skulle komme lidt slinger
i de 25,25 meter arrangementet fylder i længden, tænker man
fornuftigt.

Det var fejl nr. 1.

Der starter et sandt lysorgie bagved, for begrænseren slår jo først
fra oppe i nærheden af de 90. Det er lidt vildt. Sådan en færge lukker
lige 3 kilometer vogntog ud ad gangen!

Narh, det der med vinterkørsel er ikke liiiige helt inde på rygraden
endnu, så man holder lige ind og drikker en kop kaffe mens de får
raset ud.

Når man når Helsinki (175 Km) er den ved at være der, og det begynder
at se lidt rutineret ud, det man laver.

På hjemvejen har myndighederne så vist lidt god vilje, og har strøet
et askelignende produkt ud, der som primært formål har at få alle
bilerne til at se ud som om de kommer fra den samme
vognmandsforretning. De er gråsorte allesammen.

Formålet med dette indlæg er for så vidt kun at tydeliggøre at
forskellige nationaliteter har forskellige indgangsvinkler til
vinterførebekæmpelse, og at rutine ikke er det værste man har.

Det siger forsikringsselskaberne jo også, idet det er de første par
dage med vinterføre der koster kassen.

I morgen aften kører jeg op igen og høster lidt mere rutine. Det
er skideskægt. og man får også løn.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-03 23:45

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:b53trv0uttgq5rqnfrmon4ciktptm35bar@4ax.com
> [...]
> rallykørere kommer fra Finland. det er slet ikke noget de
> træner op. de kører s'gu sådan hele tiden!

Jeg har været i Finland én gang, og jeg kan kun give dig ret, de kører som
havde de stjålet det hele.

> Når man når Helsinki (175 Km) er den ved at være der, og
> det begynder at se lidt rutineret ud, det man laver.

Kan det ikke svare sig at sejle direkte til Helsinki (fra Stockholm) ?
Eller har du andre stop undervejs ?

> I morgen aften kører jeg op igen og høster lidt mere
> rutine. Det er skideskægt. og man får også løn.

Go' tur

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-11-03 23:51

On Fri, 21 Nov 2003 23:45:02 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>meddelelse news:b53trv0uttgq5rqnfrmon4ciktptm35bar@4ax.com

>Kan det ikke svare sig at sejle direkte til Helsinki (fra Stockholm) ?

Sejltiden er over dobbelt så lang hvis man sejler direkte, og desuden
har man vist nok dårlige erfaringer med for megen fest og for lidt
hvile på de færger.

Jeg kunne også godt forestille mig at der kunne ligge noget
prismæssigt i det, men det blander jeg mig ikke i.

Når vi kører retur samler vi også gods op i Turko/Åbo, så det er jo
meget belejligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-03 23:58

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:pe5trv4qo54c5r4rh7aeb6gog0grpv80mn@4ax.com

> Sejltiden er over dobbelt så lang hvis man sejler
> direkte, og desuden har man vist nok dårlige erfaringer
> med for megen fest og for lidt hvile på de færger.

Ja ja, det var også det jeg mente
Svjh var sejltiden ca. 14 timer hver vej, tilbage i 95.

> Jeg kunne også godt forestille mig at der kunne ligge
> noget prismæssigt i det, men det blander jeg mig ikke i.

Dengang var det ikke ret dyrt, og når først man havde købt billet, så var
det incl. kahyt og mad (valgfrit hvilken af de 8 restauranter ombord man
ville benytte).
Det var med Viking Line jeg var med dengang.

> Når vi kører retur samler vi også gods op i Turko/Åbo, så
> det er jo meget belejligt.

OK, så hænger det jo bedre sammen.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-11-03 00:04

On Fri, 21 Nov 2003 23:57:39 +0100, "Per Beer Hansen"
> [...]

>ville benytte).
>Det var med Viking Line jeg var med dengang.

Var du ude og køre lastbil, eller var det privat?

Der er en helvedes forskel på prisen. En indkøbsturist på
Rødby/Puttgarden kan komme frem og tilbage for næsten ingenting. Et
almindeligt vogntog bliver bon'et over 2600 kr. hver vej!

Sådan er det også på finlandsfærgerne. De bliver i høj grad brugt til
shopping og fest.

Derfor de billige priser til private.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-03 00:08

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:o56trvg1l8jk8rcbqsho31nf7501bsou21@4ax.com

> Var du ude og køre lastbil, eller var det privat?

Det var en lille "lastvogn" jeg var med i, og det var en "vognmandsbillet".
Det var en "officiel" tur, jeg var dog kun med som passager/hjælpekører.

> [...]
> kr. hver vej!
>
> Sådan er det også på finlandsfærgerne. De bliver i høj

Jeg kan ikke huske den nøjagtige pris, men det var så billigt at vi snakkede
en del om det.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-11-03 00:11

Jeg har boet deroppe to år for en 10-12 år siden, og det var bestemt ikke
kedeligt skulle jeg hilse og sige. Jeg ankom med færgen til Helsinki med min
Citroen BX en kold februar dag - det første mine nye arbejdskolleger gjorde
efter mistænksomt at have inspiceret kareten (dengang var Citroen kun noget
tandlæger og jurister kørte i deroppe), var at fratage mig nøglerne, afkæve
mig 1900 FIM, og sagde at nu skulle de nok sørge for at jeg fik ordentlige
dæk på. Om eftermiddagen fik jeg så bilen tilbage - nu med Nokia
Hakkapelliita 10 pigdæk, som var det absolut hotte deroppe dengang.
Dette ændrede fundamentalt køreegenskaberne på vognen, og efter en måneds
tid havde jeg heller ikke nogen som helst problemer whatsoewer med at cruise
derudaf på fastkørt sne med en 100 stykker på klokken....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-11-03 00:33

On Sat, 22 Nov 2003 00:10:35 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>tid havde jeg heller ikke nogen som helst problemer whatsoewer med at cruise
>derudaf på fastkørt sne med en 100 stykker på klokken....

Lige præcis de dæk med pigge har jeg også kørt med. (Svigermor er
placeret i Norge).

Det er de bedste vinterdæk der nogensinde har eksisteret, og det varer
længe inden de bliver slået af nogetsomhelst.

De støjer dog fælt.

Venlig hilsen
Folmer