Hvor hurtigt på pig-dæk?
Fra : Jesper

Dato : 21-11-03 19:09

Hej.

Tiden nærmer sig, hvor pig-dækkene skal på. Er der egentlig en regel
for, hvor hurtigt man må/bør køre med pig-dæk? Er det sådant, at man
pludselig kan høre alle piggene "rasle" ud i skærmkasserne ved +120 km/t
på motorvej?

--
Mvh. Jesper
Corsa B GSI

Fra : TGD

Dato : 21-11-03 19:16

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"Jesperm<remove> skrev i en meddelelse
> [...]
> for, hvor hurtigt man må/bør køre med pig-dæk? Er det sådant, at man
> pludselig kan høre alle piggene "rasle" ud i skærmkasserne ved +120 km/t

Det står højest sandsynligt på dækkene hvor hurtigt de må rulle.

Der findes vist ingen færdselsregler omhandlende pigdæk udover hvornår de må
bruges og hvordan.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-11-03 20:34

Hej!

Jesper wrote:

> Tiden nærmer sig, hvor pig-dækkene skal på.

I Danmark? Er det ikke overkill?

Fra : Jesper

Dato : 21-11-03 22:02

Kim Voss Schrader wrote:

> I Danmark? Er det ikke overkill?

Jo, og? Er det ikke også overkill med vinterdæk i lille Danmark, når der
kun er sne 3 dage om året (og man kan lade bilen stå de 3 dage)?

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 21-11-03 22:46

> Jo, og? Er det ikke også overkill med vinterdæk i lille Danmark, når der
> kun er sne 3 dage om året (og man kan lade bilen stå de 3 dage)?

Kan man lade den stå ??? jeg kan ikke.

Men jeg ved fra min tid i Norge at Pig dæk er fortræffelige på Is/ meget
hård sne
Og ikke på så meget andet.

Har du prøvet en katastrofeopbremsning med pigdæk på regnvåd vej ???
Det er ikke specielt sjovt

Mvh

Lars

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-11-03 22:57

Hej!

Jesper wrote:

> Jo, og? Er det ikke også overkill med vinterdæk i lille Danmark, når der
> kun er sne 3 dage om året (og man kan lade bilen stå de 3 dage)?

Jeg kan absolut ikke lade bilen stå når der er sne på vejen. Dels synes jeg det
er sjovt at køre i she (wheeee!) og dels skal jeg altid "opfinde" et eller andet
som absolut ikke kan vente og som kræver bilen

Men pigdæk er altså overkill efter min mening. Og så slider de ret voldsomt på
vores i forvejen slidte vejnet :-/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-11-03 22:59

Hej!

Kim Voss Schrader wrote:

> er sjovt at køre i she (wheeee!) og dels skal jeg altid "opfinde" et eller andet

SNE, ikke she!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-03 00:10

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3FBE8A1A.BFEEA6E4@tdcadsl.dk

> Dels synes jeg det er sjovt at køre i she
> (wheeee!)

Du er lidt OT her, dette er en bil gruppe.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Jesper

Dato : 22-11-03 00:46

Kim Voss Schrader wrote:

> Jeg kan absolut ikke lade bilen stå når der er sne på vejen. Dels synes jeg det
> er sjovt at køre i she (wheeee!) og dels skal jeg altid "opfinde" et eller andet
> som absolut ikke kan vente og som kræver bilen

Hvor der er vilje, er der vej.

> Men pigdæk er altså overkill efter min mening. Og så slider de ret voldsomt på
> vores i forvejen slidte vejnet :-/

Er det så nu, at jeg skal få skyldsfølelse? Så er det jo godt, at jeg
ikke kører så meget, så jeg slider alle vejene ned. Jeg kører ca. 12.000
km om året, så jeg forurener ikke så meget, som dem der kører 50.000 km
om året. Mon så ikke, at det hele går lige OP i sidste ende?

--
Mvh. Jesper

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-11-03 00:52

Hej!

Jesper wrote:

> Er det så nu, at jeg skal få skyldsfølelse?

Nej da :) Men hvis _alle_ kørte på pigdæk så...

Jo, den kan godtages

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-11-03 15:59

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan absolut ikke lade bilen stå når der er sne på vejen. Dels synes
jeg det
> er sjovt at køre i she (wheeee!)

Yeah, she is probably also nice to ride in

-M

Fra : ///JJ

Dato : 22-11-03 13:18

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"Jesperm<remove> wrote in message

> Jo, og? Er det ikke også overkill med vinterdæk i lille Danmark, når der
> kun er sne 3 dage om året (og man kan lade bilen stå de 3 dage)?
> Mvh. Jesper

Hey hey - vinterdæk er ikke kun berettiget på sne! De virker allerede fra
ca. 8 grader, og dvs er jo et godt stykke over sne-temperatur...
Men pigdæk synes jeg er skørt at køre med, før de har sneet i flere dage og
man får at vide det vil blive liggende...

mvh
///JJ

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-03 14:50

///JJ wrote:

> Hey hey - vinterdæk er ikke kun berettiget på sne! De virker allerede
> fra ca. 8 grader, og dvs er jo et godt stykke over sne-temperatur...

Ja., ved 7-8 grader celcius virker de ved på alle måder at være dårligere
end sommerdæk.

Då har´ vist it´ fulgt så møj mæ herin´ det sidst´styk tid, hva´.. ?

(Vi har haft en del tråde om emnet)

--
Jan W Nielsen

Fra : Søren Ramlov

Dato : 21-11-03 21:23

Hvis det er nye pigdæk bør hastigheden nok ikke komme over 120 km/t, da du
så ellers risikerer at piggene flyver ud, men når først de er kørt til, så
sidder de ganske godt fast, og så er det da bare at køre.

mvh
Søren

Fra : Jesper

Dato : 21-11-03 22:04

Hej Søren.

Søren Ramlov wrote:

> Hvis det er nye pigdæk bør hastigheden nok ikke komme over 120 km/t, da du
> så ellers risikerer at piggene flyver ud, men når først de er kørt til, så
> sidder de ganske godt fast, og så er det da bare at køre.

Tak for svaret. De har været en tur i Norge og tilbage igen, før jeg fik
dem - og jeg kørte med dem hele sidste vinter - så jeg har nok ikke
noget at frygte. Sjældent jeg kommer over 120 km/t, så det var mest af
nysgerrighed.

--
Mvh. Jesper

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 21-11-03 21:42

"Jesper @tdcadsl.dk> wrote:
> Tiden nærmer sig, hvor pig-dækkene skal på.

Hvad er grunden til at køre med pigdæk ?

Jeg ville kunne forstå det hvis du bor i de Norske Fjelde, hvor sne og is
bliver fastkørt og kan ligge sådan i flere måneder
Men herhjemme ???

Mvh

Lars

Fra : Jesper

Dato : 21-11-03 22:08

Lars Hørlyck Sørensen wrote:

> Hvad er grunden til at køre med pigdæk ?

At jeg fik 4 stk. Cotinental pig-dæk - som havde været en tur til Norge
og tibage igen - for 400 kr.

> Jeg ville kunne forstå det hvis du bor i de Norske Fjelde, hvor sne og is
> bliver fastkørt og kan ligge sådan i flere måneder
> Men herhjemme ???

Ja, også her hjemme. Sidste år var der én dag, hvor det var isglat. Hvor
var det sjovt at sidde og grine af de "fjolser" med alm. vinterdæk, som
ikke kunne stoppe ved lys-krydset, og havnede midt ude i det hele. Sådan
en dag kører man faktisk stile og roligt...for man ved jo ikke, om ham
bagved en også er i stand til at stoppe i tide!

--
Mvh. Jesper

Fra : Søren Blom

Dato : 22-11-03 01:36

> [...]
> en dag kører man faktisk stile og roligt...for man ved jo ikke, om ham
> bagved en også er i stand til at stoppe i tide!

Men alligevel er det sku overkill at bruge pigdæk i Danmark. Gør som os
andre, 4 hjulstræk og gode vinterdæk

Du skriver selv een dag, sidste år, det mener jeg slet ikke berettiger at
køre med pigdæk i f.eks. bare 20 dage i løbet af vinteren, når det reel
behov faktisk ikke er tilstede.

--
VH

Søren Blom