Dumpet til syn
Fra : Martin P.

Dato : 21-11-03 17:03

Heysa,

Min bil er dumpet til syn fordi ... "Støjdæmpning utilstrækkelig".

Der er lige kommet et særdeles flot Simons cat-back system med
gennemstrømningspotte på, men dette var ifølge synsmanden ikke lovligt, da
det kun var tilladt at montere original udstødning på bilen (WHAT!?). Sådan
et originalt udstødningssystem er e-mærket.

På synsrapporten står der ikke hvor mange decibel den er målt til, samt hvad
de betegner som utilstrækkeligt.

Har jeg ret til at få oplyst det?

Nu skal jeg så til omsyn inden for en måned, men hvad skal jeg gøre til
næste gang så ... :

- Skifte cat-back systemet til et originalt, så det er e-mærket?
- Dæmpe den udstødning der er på nu? Kan den dæmpes tilstrækkeligt, med
hvad?
- Sælge bilen og købe en Suzuki Wagon R+ med sugerørsudstødning?

--

- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 17:31

"Martin P." <sync@liquid.dk> wrote in message
> [...]
> hvad?
> - Sælge bilen og købe en Suzuki Wagon R+ med sugerørsudstødning?

Helt klart det sidste :)

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 18:21

> Helt klart det sidste :)

Enig!! :)

Det var vel ikke tilfældigvis i Rødovre din bil var til syn. Iflg. denne
synsmand der behandlede min bil ved toldsynet, var min Ford Sierra ikke
typegodtkendte - flot makker, tag dig dog sammen!!! Nogen synsfolk er bare
for dumme fordi de er misundelige på din bil - man bor vel i DK ;)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Martin P.

Dato : 21-11-03 18:31

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
bare
> for dumme fordi de er misundelige på din bil - man bor vel i DK ;)

Det var lige netop i Rødovre og det er både 2. og sidste gang jeg får min
bil synet det.

De var 2 (!!) mennesker om at syne den og inden jeg overhovedet var kørt ind
i hallen kommenterede de min udstødning som værende en storebælts færge
værdig. Aha tænkte jeg (det er et 2.5" cat-back system).

Derefter gik de den igennem og kørte rundt i 2-3 minutter på den lille plads
for at få den til larme så meget som muligt.

Og så dumpede de den. Så vidt jeg kunne se målte de ikke støjen med noget
udstyr ... det var blot en smagssag for dem.

Tak for kaffe. Bare fordi man ikke kører rundt i en 1 komma family!
--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 18:37

> Tak for kaffe. Bare fordi man ikke kører rundt i en 1 komma family!

Larmer den mere el. mindre end min? Du har jo kørt min... ;)

Jeg synes den jeg havde, havde en tendens til at brumme "lidt" for meget,
men DAMN det lød godt og med knald fra udstødningen :)

Fra : Martin P.

Dato : 21-11-03 18:45

> Larmer den mere el. mindre end min? Du har jo kørt min... ;)

Den larmer ikke mindre end din så vidt jeg husker.

> Jeg synes den jeg havde, havde en tendens til at brumme "lidt" for meget,
> men DAMN det lød godt og med knald fra udstødningen :)

Det lyder rigtig godt, men det bliver for meget i længden. Den bliver snart
dæmpet, men at den ikke skulle kunne gå gennem syn havde jeg virkeligt ikke
forestillet mig.

Min lyder alt alt alt alt alt for godt når der bliver skudt til den. Den
knalder også fra udstødningen når man skifter gear.

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Martin P.

Dato : 21-11-03 18:46

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
> Den larmer ikke mindre end din så vidt jeg husker.

Der skulle have stået "mere end din".

- M

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 18:49

> Der skulle have stået "mere end din".

Hehe okay :) og når du får turbo og racerkat. på så hjælper det jo nok ikke
på lyddæmpningen :)

Kør til Kvistgård, Hillerød, Humlebæk eller Kalundborg i stedet for... der
ved jeg at de er nede på jorden. Jeg gider heller ikke Rødovre mere - dybt
latterligt sted!

Min brummede helt vildt v. 120-140 km/t på motorvejen og var
ssssiiiiindddsyg hård i undervognen. Lidt belastende i længden, men sgu ok
de 15.-20.000 km jeg kørte i den!! Sjov bil der bare kørte UDEN problemer
OVERHOVEDET!!

Fra : Martin P.

Dato : 21-11-03 19:02

> Hehe okay :) og når du får turbo og racerkat. på så hjælper det jo nok
ikke
> på lyddæmpningen :)

Jo, det vil få den til at holde kæft igen - heldigvis.

> Kør til Kvistgård, Hillerød, Humlebæk eller Kalundborg i stedet for... der
> ved jeg at de er nede på jorden. Jeg gider heller ikke Rødovre mere -
dybt
> latterligt sted!

Det har jeg fundet ud af ...

> [...]
ok
> de 15.-20.000 km jeg kørte i den!! Sjov bil der bare kørte UDEN problemer

Ja det er ikke sjovt i længden, men dejlig bil/motor kombination.

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 19:52

> Jo, det vil få den til at holde kæft igen - heldigvis.

Hvordan det??

> Ja det er ikke sjovt i længden, men dejlig bil/motor kombination.

Jeg savnede nogle flere døre samt motorkraft.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 20:14

On Fri, 21 Nov 2003 19:01:49 +0100, "Martin P." <sync@liquid.dk>
wrote:

>Det har jeg fundet ud af ...

Idag godkendte de en Jaguar med den springende Jaguar på køleren.
SBI var ikke glad for det og gav den en betinget dom, men alligevel..
(han kunne godt se det fornuftige i at se igennem fingre med det)

/Mogens

Fra : TGD

Dato : 21-11-03 19:19

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Kør til Kvistgård, Hillerød, Humlebæk eller Kalundborg i stedet for... der
> ved jeg at de er nede på jorden. Jeg gider heller ikke Rødovre mere -
dybt
> latterligt sted!

Ikke at glemme Nykøbing Sj. der er altid tid og de er ikke nær så
halvhjernet som Rødovre folkene.

<KLIP>

Fra : Olesen

Dato : 21-11-03 19:25

> Tak for kaffe. Bare fordi man ikke kører rundt i en 1 komma family!

> Nissan Almera GTi

...hvor meget GTI er der egentlig i sådan en Almera ?

-sammenlignet med de 'ægte' GTI biler ?

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 19:52

> ..hvor meget GTI er der egentlig i sådan en Almera ?
>
> -sammenlignet med de 'ægte' GTI biler ?

Hvad er en "ægte" GTI bil. Hvis du mener en Golf GTI er en ægte GTI bil, så
er Almera GTI'en mindst lige så meget en ægte GTI, hvis ikke mere, IMO!

Fra : Olesen

Dato : 21-11-03 20:42

> Hvad er en "ægte" GTI bil. Hvis du mener en Golf GTI er en ægte GTI bil,

> er Almera GTI'en mindst lige så meget en ægte GTI, hvis ikke mere, IMO!

Men stilen...stilen du..en Almera GTI
er vel lige så akavet som en Cherry Turbo ? *S*

En 'ægte' GTI er vel en 'førtidsGolf', eller
måske en 205GTI af en slags...

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 21:02

> Men stilen...stilen du..en Almera GTI
> er vel lige så akavet som en Cherry Turbo ? *S*

Det er vel et spørgsmål om smag???

> En 'ægte' GTI er vel en 'førtidsGolf', eller
> måske en 205GTI af en slags...

Det ved jeg ikke, jeg synes en Golf er en spand med mindre det er en Golf 4
el. 5.

Fra : Olesen

Dato : 22-11-03 08:32

> Det ved jeg ikke, jeg synes en Golf er en spand med mindre det er en Golf
4
> el. 5.

En ægte GTI golf er netop hverken en 4 eller 5'er...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 09:09

On Sat, 22 Nov 2003 08:32:02 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>En ægte GTI golf er netop hverken en 4 eller 5'er...

Har I overhovedet prøvet en ægte Golf GTI?
(110 hk's fra '77-'82)

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 22-11-03 09:16

> Har I overhovedet prøvet en ægte Golf GTI?
> (110 hk's fra '77-'82)

Nu nærmer vi os, ja.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 09:38

On Sat, 22 Nov 2003 09:15:45 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Nu nærmer vi os, ja.

OK (din melding er dog lidt kryptisk) - Ovennævnte GTi er den ægte
vare og noget VAG kunne lære af (igen). De efterfølgende modeller
kunne slet ikke matche ur-GTi'en, IMO - 1.8 T-udgaven direkte kedelig.

/Mogens

Fra : Olesen

Dato : 22-11-03 09:56

> On Sat, 22 Nov 2003 09:15:45 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>

> (din melding er dog lidt kryptisk)

Den oprindelige GTI havde jo både
lyden og designet med sig. og så dêt
der gefûhl, som gjorde den så markant
anderledes end resten af feltet på sin tid.
Hele stemningen omkring en Golf GTI
var speciel, og idag er en velholdt
exemplar ganske interessant.
Ser dem dog ikke så fandens
tit længere..

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-11-03 20:41

> ..hvor meget GTI er der egentlig i sådan en Almera ?
>
> -sammenlignet med de 'ægte' GTI biler ?

Ha ha den var god!

Venligst

Fra : Martin P.

Dato : 22-11-03 00:27

> ..hvor meget GTI er der egentlig i sådan en Almera ?

Rigeligt GTi.

> -sammenlignet med de 'ægte' GTI biler ?

Bah. Den tager Golf 1,2,3 og 4 GTi, både 8v, 16v og 1.8T i standard trim. Så
kører den fra MB 320 CDi, Escort RS Turbo (1.9), Alfa Romeo 2.0 TSPARK Audi
1.8T og følger 306GTi til dørs.

- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Thomas Krath

Dato : 22-11-03 11:02

> Bah. Den tager Golf 1,2,3 og 4 GTi, både 8v, 16v og 1.8T i standard
> trim.

Enig.

> Så kører den fra MB 320 CDi, Escort RS Turbo (1.9)

Det passer sgutte det du skriver her!! Så har de biler du har kørt mod ikke
fået gas da!! En Almera GTI har trods alt kun 159hk/186nm (det havde min)
og den kan ikke følge en MB 320CDi, hverken 0-100 km/t el.
mellemacellerationer på motorvejen. En 180hk RST følger den sgu heller
ikke!

> Alfa Romeo
> 2.0 TSPARK Audi 1.8T og følger 306GTi til dørs.

Jep.

Fra : Martin P.

Dato : 22-11-03 11:42

> og den kan ikke følge en MB 320CDi, hverken 0-100 km/t el.
> mellemacellerationer på motorvejen. En 180hk RST følger den sgu heller
> ikke!

Ang. E klasse 320CDI kan jeg godt se at de nye modeller tager 0-100 på 7.7
og der kan min ikke være med. Det var modellen ældre og med automatgear jeg
mente og den nupper vist 0-100 på 8.5. Det er taxaer På motorvejen kan
jeg slet ikke være med nej.

Ang. Escorten, så havde han ikke fået den målt ham jeg kørte mod, men fra
ham kørte jeg altså.

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Thomas Krath

Dato : 22-11-03 12:48

> Ang. Escorten, så havde han ikke fået den målt ham jeg kørte mod, men
> fra ham kørte jeg altså.

Regn lidt på vægt/effekt forholdt - hvis den er justeret korrekt så trækker
han fra en std. Cossie og den kan du sgutte følge i din Almera GTI! Din har
trods alt kun de der ca. 160hk når det er uden turbo!

Fra : Martin P.

Dato : 22-11-03 14:57

> [...]
har
> trods alt kun de der ca. 160hk når det er uden turbo!

Enig enig ... det var et dårligt eksempel. Jeg vil nok også nødigt prøve
igen, da Fordens vægt/hk forhold er noget mere attraktivt.

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Thomas Krath

Dato : 22-11-03 15:28

> Enig enig ... det var et dårligt eksempel. Jeg vil nok også nødigt
> prøve igen, da Fordens vægt/hk forhold er noget mere attraktivt.

Hehe ;) Det er spændende med dit turbo projekt - jeg ser frem til at få en
tur :)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-03 14:55

Martin P. wrote:

> Så kører den fra MB 320 CDi.

Ja, hvis taxa´en tager kunder op på den ande side af lyskrydset..

(Sådan en taxa med automatgear præsterer 7,7 sek fra 0-100 km/t og 247 km/t
på toppen - det er sørme en livlig lille Nissan, du har dig der)

--
Jan W Nielsen

Fra : Martin P.

Dato : 22-11-03 15:27

> (Sådan en taxa med automatgear præsterer 7,7 sek fra 0-100 km/t og 247
km/t
> på toppen - det er sørme en livlig lille Nissan, du har dig der)

Tak skal du have.

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-11-03 17:50

> [...]
> hvad?
> - Sælge bilen og købe en Suzuki Wagon R+ med sugerørsudstødning?

Hmm en af mine venner har lige fået synet hans bil i Slagelse med hjembygget
udstødning.
Der er nok meget forskel på stederne, for hva de tolerer...

Venligst

Fra : Olesen

Dato : 21-11-03 19:24

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse

> - Sælge bilen og købe en Suzuki Wagon R+ med sugerørsudstødning?

Hvis potensen ligger dêr, så nej.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-11-03 20:45

> Hvis potensen ligger dêr, så nej.

Hvis potensen har noget med en bil at gøre så søg læge....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-11-03 10:08

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
>Snip en træls historie...

Hmmm Det er sq træls , når man møder de skrankepaver >:O/

Jeg kørte min Honda Civic til syn ude ved Røde banke i Fredericia.

Jeg havde haft lidt travelt , så jeg havde ikke haft tid til at gøre den
klar til syn.

Netop som jeg startede bilen for at køre der ud , så tændte alarmen på mit
airbag-system :O/

Nå - jeg havde jo en tid , så jeg trillede der ud i forvejen.

Der var en masse galt med bilen , bla.:

1.Alt for bredde dæk - de stikker ud af skærmkassen.
2.Sænket , men uden TUV papir.
3.Slap håndbremse.
4.Intet er gjort ved bilen , siden den blev sænket (camper , lygter osv.).
5.Alarm på airbagsystem.

Desuden er bilen monteret med et K&N performance kit +powerblanket , og en
Supersprint bagpotte.
Så helt lydløs er den jo ikke.

Der er desuden monteret et SMT6 modul (chiptuning) , men det har de jo ikke
en ærlig chance for at opdage

Bilen blev taget ind - De lurede lidt på den , og da den blev løftet op ,
for at se efter rust , kiggede han på mig , og spurgte , om den lige var
blevet sænket ? - Joo det måtte jeg give ham ret i
Så tullede han en tur , kom til bage , og dumpede øsen pga. airbagalarmen -
Fair nok - dette havde jeg forventet , men hvis den fejl ikke havde været
der , så var den blevet synet UDEN anmærkninger

Jeg spurgte ham , om det var nødvendigt , at jeg monterede mit træk , hver
gang jeg skulle til syn - Huh sagde han - har den træk. Så gik han om og
kiggede - sørme jo - der var jo en krog . Den skulle jeg have på sagde han ,
hvis nu de kunne finde på at teste det *lol*

Så kørte jeg til den gamle Honda forhandler i Kolding , fik resat mit airbag
system -uden beregning iøvrigt- og fik bilen synet kort tid efter - UDEN
anmærkninger

Så der findes åbenbart menesker i en synshal

Jeg skal kun have synet min bil ude hos dem fremover

--
Hygge
Martin

Fra : Martin P.

Dato : 22-11-03 11:53

"Martin Jørgensen" <MartinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse
> Hmmm Det er sq træls , når man møder de skrankepaver >:O/

Ja.

> Jeg kørte min Honda Civic til syn ude ved Røde banke i Fredericia.

> Netop som jeg startede bilen for at køre der ud , så tændte alarmen på mit
> airbag-system :O/

Hah, min ene nærlys pære gik også på vejen ud til syn. Var lige inde og købe
nogle nye, men nåede ikke at få dem skiftet inden jeg kørte ind. Det var dog
ikke det de hang sig i.

> [...]
> 5.Alarm på airbagsystem.
> Desuden er bilen monteret med et K&N performance kit +powerblanket , og en

Galt! Min bil står HELT standard og jeg fik kun skiftet udstødningen fordi
den originale gik.

> Der er desuden monteret et SMT6 modul (chiptuning) , men det har de jo
ikke
> en ærlig chance for at opdage

Er der ikke sådan en lille piggybag kasse somewhere?

> Så kørte jeg til den gamle Honda forhandler i Kolding , fik resat mit
airbag
> system -uden beregning iøvrigt- og fik bilen synet kort tid efter - UDEN
> anmærkninger

Tja jeg må jo prøve igen. Skal bare lige finde ud af hvad hulen jeg gør
først.

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-11-03 14:09

> "Martin Jørgensen" <MartinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en
meddelelse
> ikke
>
> Er der ikke sådan en lille piggybag kasse somewhere?

Jow - Den ligger inde ved styrekassen , så skal de skille noget af kabinnen
ad , før de ser den

--
Hygge
Martin

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-11-03 10:57

On Fri, 21 Nov 2003 17:02:53 +0100, "Martin P." <sync@liquid.dk>
wrote:

> [...]
>et originalt udstødningssystem er e-mærket.
>
>På synsrapporten står der ikke hvor mange decibel den er målt til, samt hvad
På synsrapporten står der også hvor du kan klage hen hvis du ikke er
tilfreds med deres afgørelser, nogle har haft posiktive udfald af at
klage, men andre har ikke opnået noget.

>Har jeg ret til at få oplyst det?
Har du ikke fået det oplyst med " men dette var ifølge synsmanden ikke
lovligt"

>Nu skal jeg så til omsyn inden for en måned, men hvad skal jeg gøre til
>næste gang så ... :
>- Skifte cat-back systemet til et originalt, så det er e-mærket?
Det vil nok være den bedste handling for at få vognen synet uden de
store problemer.

>- Dæmpe den udstødning der er på nu? Kan den dæmpes tilstrækkeligt, med
>hvad?
Jeg ville ikke gå efter denne løsning (det er vel også den fede lyd du
selv ønsker ?) for meget arbejde / penge, og det er ikke sikkert at de
godkender det.

/Hans

Fra : Martin P.

Dato : 22-11-03 11:48

> På synsrapporten står der også hvor du kan klage hen hvis du ikke er
> tilfreds med deres afgørelser, nogle har haft posiktive udfald af at
> klage, men andre har ikke opnået noget.

Det vil jeg gøre - jeg har jo intet at tabe.

> Har du ikke fået det oplyst med " men dette var ifølge synsmanden ikke
> lovligt"

Nej det mener jeg absolut ikke. Jeg vil se nogle tal ... ellers kan man jo
blive ved.

> Det vil nok være den bedste handling for at få vognen synet uden de
> store problemer.

Så må jeg prøve at få fat i sådan et.

> Jeg ville ikke gå efter denne løsning (det er vel også den fede lyd du
> selv ønsker ?) for meget arbejde / penge, og det er ikke sikkert at de
> godkender det.

Lige nu må målet bare være at få den synet!

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-11-03 12:32

On Sat, 22 Nov 2003 11:48:02 +0100, "Martin P." <sync@liquid.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det vil jeg gøre - jeg har jo intet at tabe.

>Nej det mener jeg absolut ikke. Jeg vil se nogle tal ... ellers kan man jo
Prøv at se her: http://www.stevns.net/dkfritidbil/detail/lydpotte.htm
overstående link er hentet fra http://www.dkfritidbil.dk/ som er en
ret god recurse til bil info.

/Hans