Hvormange mm på vinterdæk
Fra : René Jørgensen

Dato : 21-11-03 13:01

Hej !

Jeg skal til at skifte til vinterdæk, men er lidt i tvivl om jeg skal købe
nogle nye.

Der er 6 mm på de gamle vinterdæk, og jeg regner med at skal køre cirka km.
4000 på dem inden de skiftes 1. april.

Er det forsvarligt at fortsætte med disse dæk, eller skal jeg købe nogle nye
?

Hilsen

René

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-11-03 13:05

> [...]
> 4000 på dem inden de skiftes 1. april.
>
> Er det forsvarligt at fortsætte med disse dæk, eller skal jeg købe nogle

Man plejer vidstnok at sige min 5 mm, så jeg vil mene at du godt kan brge
dine dæk - dog under forudsætning at de ikke er rådnet op af alderdom...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-11-03 13:09

"René Jørgensen" <renerj@SPAMget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er det forsvarligt at fortsætte med disse dæk, eller skal jeg købe nogle
nye
> ?

Fortsæt du bare. Jo mere mønster, jo bedre greb, men 6mm er næsten 4,5 mm
mere end lovkravet befaler. Det er dog for lidt, og FDM anbefaler minimum 3
mm på dækkene, så du kan *sagtens* køre 4000 km mere!

/Caspersen

Fra : René Jørgensen

Dato : 21-11-03 13:19

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
> [...]
3
> mm på dækkene, så du kan *sagtens* køre 4000 km mere!

Er dette ironisk ?

Jeg ved godt at 2 mm er lovkravet, men jeg vil gerne kunne komme sikkert
frem om vinteren.

Hilsen

Johnt

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-11-03 13:23

> Er dette ironisk ?

Nej, overhovedet ikke, hvorfor skulle det være det ?

> Jeg ved godt at 2 mm er lovkravet, men jeg vil gerne kunne komme sikkert
> frem om vinteren.

Nej, lovkravet er 1,6 mm for personbiler.

6mm er rigeligt.

/Caspersen

Fra : claus b. p.

Dato : 21-11-03 15:23

> [...]
>
> Nej, overhovedet ikke, hvorfor skulle det være det ?

> Nej, lovkravet er 1,6 mm for personbiler.

Og så kan du jo bruge resten af mønstret op henover sommeren. Der er vel nok
til at du kan køre til næste vinter. Hvis selvfølgelig ikke du skal have
andre fælge på til sommerbrug. Eller du kører meget råddent.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 15:27

> Jeg skal til at skifte til vinterdæk, men er lidt i tvivl om jeg skal købe
> nogle nye.

Hej Rene

Der er næsten lige så mange opfattelser af "det der med dæk", som der er bilister
her i verden.

Imidlertid er der nogle ting, der fakta, og om ikke lader sig rokke ved.

Når vejen er tør eller våd, kører/bremser slidte vinterdæk BEDRE, end nye
vinterdæk ville gøre. Dette skyldes, at lamellerne bliver slidt af. Desværre
betyder slitagen også, at dæket bliver dårligere til at køre på sne og is. Med
andre ord: En del af de egenskaber, der gør dækket godt på sne og is, gør dækket
dårligt på asfalt.

Dine seks milimeter er RIGELIGT til at køre godt i sne. I både Sverieg, Norge og
Finland er 3 mm mindstekravet, og dette skyldes, at man jo ikke kan have, at folk
sidder fast i sneen og dermed blokerer vejnettet. I Danmark er kravet bare 1,6 mm,
som det også er med sommerdæk. Til gengæld skal der ifølge dækbranchens fagblad
for oktober i år være vinterdæk på alle fire hjul. Dermed sikrer du, at bilens
styrekaraktaristik opretholdes.

Dine dæk må til gangæld helst ikke blive alt for gamle - når dækket er mere end 6
år, er det på tide at overveje en udskiftning.

Lang smøre med det simple budskab, at du kører fint gennem sneen med dine 6 mm
lameldæl - men at sne- og is-regenskaberne forsvinder i takt med nedslidningen.
Til gengæld forbedre dækkets egenskaber på tør og våd vej - uafhængigt af
temperaturen.

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)