Så blev erklæret helt død... :(
Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 08:59

Hejsa...

Jeg har desværre været ude for en ulykke.

Min Alfa er totalskadet. Jeg kørte i grøften da jeg mistede herredømmet og
en anden påkørte mig efter jeg var røget ud af grøften igen. Det er
spekulationer for ingen så ulykken og jeg er totalt blank og modparten
husker heller ikke noget.

Modparten kom på skadestuen og blev heldigvis udskrevet samme dag uden noget
alvorligt. Jeg røg på traume i Frederikssund og lå 3 dage til observation,
primært pga. hjernerystelse. Gudskelov at der ikke skete modparten noget...

..... og nu skal jeg ud efter noget nyt...

Jeg regnet mig frem til et kørselsbehov på omkring 3-4000 km. pr. måned.
Jeg har længe tænkt på en dielsel, som kunne hjælpe meget på budgettet vedr.
brændstof. De er jo lidt dyere i indkøb.

Jeg havde forestillet mig en købspris på omkring 200.000.

Det ideelle ville være en TDI/HDI eller hvad de nu hedder, stationcar eller
stor hatchback.

Jeg har en datter på 16 måneder og der kommer nok en mere om 1 lille års
tid, hvis alt går vel.

Jeg havde håbet på at kunne finde en Passat Variant i TDI 110 hk, men det er
vist totalt umuligt

Jeg har kigget lidt rundt og 406´er HDI er vist muligt. Har prøvet en
Octavia 90 hk. Det sagde mig ikke så meget, godt nok...

Kan I komme med nogle gode forslag..??

Med venlig hilsen

Kristian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 09:42

On Fri, 21 Nov 2003 08:59:23 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
<knuden@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>primært pga. hjernerystelse. Gudskelov at der ikke skete modparten noget...

All the best for the future.

> [...]
>stor hatchback.
>Jeg havde håbet på at kunne finde en Passat Variant i TDI 110 hk, men det er

Denne '00 Passat TDI 115 st. car kan holdes indenfor beløbsgrænsen:
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?top=7&bereich=pkw&id=11111111128177278&
ABS, Stabilitätskontrolle, Klimaanlage, Zentralverriegelung, el.
Wegfahrsperre, Navigationssystem, el. Fensterheber

Beschreibung:
NAVI, 6-GANG, Klimatroic, 1 HÄND, Handyvor. mit Freisprechanlage, ABS,
ESP, 4xAirbag, 4xel. Fensterheber, Sitzheizung, el. Spiegel, Stereo
anl.

NETTO EXPORT betyder, at der skal tillægges 16% moms.

/Mogens

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 09:46

Hej Mogens...

Tak skal du have...

Tak for linket... Jeg er totalt grøn i det med import. Hvor´n er det nu...
er det dig som er mester i det eller var du med i noget hjemmeside, hvor det
var beskrevet godt..??

Jeg skal lige sætte mig lidt ind i det, tror jeg...

Mvh.
Kristian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 09:58

On Fri, 21 Nov 2003 09:46:08 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
<knuden@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>var beskrevet godt..??
>Jeg skal lige sætte mig lidt ind i det, tror jeg...

Mester er vel så meget sagt, men jeg har da gjort det ret mange gange.
Du kan læse lidt hér: http://bilimport.tkrath.dk

/Mogens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-03 15:09

> Mester er vel så meget sagt, men jeg har da gjort det ret mange gange.
> Du kan læse lidt hér: http://bilimport.tkrath.dk

En expert, er blot en der har begået alle de fejl der er mulige, inden for
et snævert felt....

OG lært af dem.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (jeg begår ikke samme fejl 2 gange, jeg finder hele tiden
på nye)

Fra : Rene Joergensen

Dato : 21-11-03 09:46

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> [...]
> ABS, Stabilitätskontrolle, Klimaanlage, Zentralverriegelung, el.
> Wegfahrsperre, Navigationssystem, el. Fensterheber

Hvad vil den ca. ende på incl afgift? Kan det virkelig betale sig at
importere så "normale" biler?

--
-René
http://www.taabelig-turbo-klub.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 10:02

On 21 Nov 2003 08:46:27 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

>Hvad vil den ca. ende på incl afgift?

Omkring de 200.000 kr.

>Kan det virkelig betale sig at importere så "normale" biler?

Tricket ér at finde en bil på ca. 8 år, indeholdende Vollausstattung.
(el-sæder, fuldaut. klima, navigation/TV, læder). Man ser ikke så
mange VW herhjemme med "det hele", fordi dét koster kassen. I Tyskland
er dét nemmere - og de har endvidere udvalget

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 10:01

"Mogens Knudsen" <mailto:dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Så blev erklæret helt død... :("

> [...]
> ABS, Stabilitätskontrolle, Klimaanlage, Zentralverriegelung, el.
> Wegfahrsperre, Navigationssystem, el. Fensterheber

Den bil kommer da til at koste ham omkring 150.000 i afgifter her i DK. Jeg
prøvede lige at slå en op på bilpriser.dk og den kostede 150K i afgift og da denne
har markant mere udstyr end gennemsnittet i DK og 6 gear så ryger prisen nok endnu
højere op.

> NETTO EXPORT betyder, at der skal tillægges 16% moms.

Så lander han på ca 240.000+ kr. og det er jo en del mere end 200.000 kr.

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 10:58

On Fri, 21 Nov 2003 10:01:06 +0100, <Thomas> wrote:

>Jeg prøvede lige at slå en op på bilpriser.dk og den kostede 150K i afgift

Jeg kender ikke een eneste import, hvor www.bilpriser.dk har ramt
rigtig mht. afgiften. Ikke een !

Dette har jeg skrevet til dem og rådet dem til at henvise til T&S's,
hvilket bilpriser.dk var taknemmelige for. De var klar over
problematikken!

>og da denne har markant mere udstyr end gennemsnittet i DK
>og 6 gear så ryger prisen nok endnu højere op.

Forholdet har ingen betydning...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 13:33

"Mogens Knudsen" <mailto:dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Så blev erklæret helt død... :("

> Jeg kender ikke een eneste import, hvor www.bilpriser.dk har ramt
> rigtig mht. afgiften. Ikke een !

Nej men jeg ville også mere poientere hvilke prisleje afgiften vil ligge i. Jeg
slog lige en bil op på bilzonen og der var en hos en forhandler til 280.000 kr og
da den var dårligere udstyret end den tyske så kan jeg ikke forvente at told og
skat ville pissætte afgiften meget forskelligt. Altså de ville gå udfra at den
skulle koste 280K + tillæg for ekstra udstyr.

> Forholdet har ingen betydning...

Jo du betaler jo også afgift af ekstra udstyr på biler under 8 år og denne er ret
godt udstyret så det trækker op.

Men hvis man kan få den til 200K så er det da om at slå til for så er det en
rigtig god handel.

Fra : Tom

Dato : 21-11-03 10:01

> [...]
>
> Jeg har kigget lidt rundt og 406´er HDI er vist muligt. Har prøvet en
> Octavia 90 hk. Det sagde mig ikke så meget, godt nok...

Gaab. sikke da nogle kedelige biler

> Kan I komme med nogle gode forslag..??

Hvis du prioriterer sikkerheden højt så skal du måske kigge på en nyere
mondeo med IPS.

--
Tom

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 10:09

Ja, tak.
Jeg er umiddelbart kun interesseret i den nye model og den er jo noget
dyrere end de 200k ??

mvh.
Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 13:23

> Ja, tak.
> Jeg er umiddelbart kun interesseret i den nye model og den er jo noget
> dyrere end de 200k ??

Næh der er da masser af mondeo mk III (2001) til under 200.000 Kr men hvis
det SKAL være diesel så starter de ved 206.900 Kr

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 13:26

> Næh der er da masser af mondeo mk III (2001) til under 200.000 Kr men hvis
det SKAL være diesel så starter de ved 206.900 Kr

---

Med omkring 4k km. om måneden ville det være dumt andet efter min
opfattelse...

Mvh.
Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 13:35

> det SKAL være diesel så starter de ved 206.900 Kr
>
> ---
>
> Med omkring 4k km. om måneden ville det være dumt andet efter min
> opfattelse...

Det er jeg nu ikke så sikker på når det kommer til stykket. De regnskaber
man kan lave om fordele/ulemper skal i nogle tilfælde tages med et stort
gran salt.
Min mondeo havde gået 160.000 Km på 3 år da jeg købte den til halv pris.
Motoren har nu gået 260.000 Km og fejler stadig intet. Den kører ca. 14 Km/l
i snit (uden snyd og bedrag).
Det jeg læser er at Dieselbilerne reelt kun kører et par Km mere pr. liter,
men bevares jeg har ikke gidet regne ALT ud med afskrivning osv osv.
Det hele afhænger også af hvor længe man vil beholde bilen m.m.

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 13:45

> [...]
> men bevares jeg har ikke gidet regne ALT ud med afskrivning osv osv.
> Det hele afhænger også af hvor længe man vil beholde bilen m.m.

Det kan der selvfølgelig være noget om :)

Mvh.
Kristian

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 18:30

> [...]
> liter, men bevares jeg har ikke gidet regne ALT ud med afskrivning
> osv osv. Det hele afhænger også af hvor længe man vil beholde bilen

Helt enig, men er en Passat TDI ikke sjovere end en Mondeo 1,8 ;) TDI'en
har et meget bedre moment og med en box på, så kører den endnu bedre.
Endvidere er jeg overbevist om at TDI'en holder prisen _meget_ bedre!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Tom

Dato : 21-11-03 19:43

> Helt enig, men er en Passat TDI ikke sjovere end en Mondeo 1,8 ;) TDI'en
> har et meget bedre moment og med en box på, så kører den endnu bedre.
> Endvidere er jeg overbevist om at TDI'en holder prisen _meget_ bedre!

Motoren i mkIII er slet ikke den samme som min mkII
Jeg husker at mondeo 2001 er blevet bedømt til at være en bedre bil hvor man
får mere for pengene end ved passat. Så selv om det er en ford behøver den
ikke være dårlig

--
Tom

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 20:07

On Fri, 21 Nov 2003 19:43:06 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>Så selv om det er en Ford, behøver den ikke være dårlig

Men nå en VW til dørhåndtagene? - nope

/Mogens

Fra : Tom

Dato : 21-11-03 20:55

> Men nå en VW til dørhåndtagene? - nope

http://www.swr.de/rasthaus/archiv/2001/04/28/printautotest.html

Ford ist es gelungen, mit dem neuen Mondeo in der Mittelklasse wieder ernst
genommen zu werden. Hier stimmt der Preis, hier stimmt die Leistung, es
fehlt nur noch das notwendige Image, um erfolgreich zu sein. Der Passat hat
es. Und obwohl nicht besser, kann er sich auf dem Polster ausruhen. Die
Frage ist nur, wie lange noch, bei dem Unterschied im
Preis-Leistungsverhältnis gegenüber dem Neuling aus Köln.

http://www.3sat.de/3sat.php?http://www.3sat.de/tips/mobil/12074/
Im Vergleich zum VW-Passat ist der Ford Mondeo rein wirtschaftlich
betrachtet die bessere Wahl, da er preiswerter und steuerlich attraktiver
ist

http://www.farmersjournal.ie/2003/0607/ruralliving/countrylifestyle/motoring
..htm
So there is no excuse for the higher Passat prices, and especially now that
there is real competition in the shape of the Ford Mondeo. Thanks Henry!

http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=1515&artikel_sei
te=4
1. plads 'passat = 284 point
2. plads vectra = 274 point
3. plads mondeo = 271 point

så et reelt billede må nok være at bilerne er meget jævnbyrdige omend en
lille fordel til passat. Tager man prisen med i regnskabet så vinder mondeo.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-11-03 22:35

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Men nå en VW til dørhåndtagene? - nope

Så dårlig bliver den aldrig ;)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-11-03 20:10

> [...]
> men bevares jeg har ikke gidet regne ALT ud med afskrivning osv osv.
> Det hele afhænger også af hvor længe man vil beholde bilen m.m.

4.000 km/md / 14 km/l * (8,16-0,25) kr./l = 2.260 kr./md.
4.000 km/md / 18 km/l * (6,95-0,70) kr./l = 1.389 kr./md.

Forskel 871 kr./md. Det er vel trods alt også penge.

Mit seneste skift af bil har betydet:
5.000 km/md / 6 km/l * (8,16-0,25) kr./l = 6.592 kr./md.
5.000 km/md / 9 km/l * (6,95-0,70) kr./l = 3.472 kr./md.
Forskel 3.120 kr.

Så et par km mere på literen tæller - specielt hvis bilen ikke kører langt
på literen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tom

Dato : 21-11-03 21:03

> 4.000 km/md / 14 km/l * (8,16-0,25) kr./l = 2.260 kr./md.
> 4.000 km/md / 18 km/l * (6,95-0,70) kr./l = 1.389 kr./md.

....og du er sikker på at en diesel går 18 km/l ?

> Forskel 871 kr./md. Det er vel trods alt også penge.

Det er mer-forrentning af et billån til en diesel også.

> [...]
> Forskel 3.120 kr.
>
> Så et par km mere på literen tæller - specielt hvis bilen ikke kører langt

Det har du ret i. jeg kunne også mærke forskellen fra sierra'erne til
mondeo. MIG er det aldrig lykkes at få dohc'erne til at gå over 12 km/l ved
meget pæn kørsel.

--
Tom

Fra : Peter G C

Dato : 21-11-03 21:20

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er mer-forrentning af et billån til en diesel også.

Enig. Jeg skiftede en 306'er med en 1,8 ud til fordel for en langt større
dieselpotte. Det koster - ingen tvivl om det - men jeg tror at det i længden
går lige op. 306'eren ville ikke køre mere end 14 km/l ved alm. pendling.
HDi'eren kører 18,5 til 19,5 på samme strækning.

Og så er det altså betydeligt federe at køre i en potent diesel i forhold
til 1,8eren, ligesom vi fik et langt større og mere komfortabel køretøj.

Fruen triller 100 km hver dag i potten. Jeg tror billånet steg med kr. 800
pr. md. og der røg vist et par år oven i.... Så kan I selv regne lidt på det
Serviceintervalleren på dieslen er dog kun 20.000 mod 30.000 for
benzineren.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-11-03 21:21

> ...og du er sikker på at en diesel går 18 km/l ?

Kommer vel meget an på, hvilken diesel det er...
Men ja, det burde ikke være urealistisk.

> Det er mer-forrentning af et billån til en diesel også.

Korrekt. Man kan låne ca. 50.000 over 5 år for de penge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter

Dato : 21-11-03 10:36

"Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg har desværre været ude for en ulykke.

Surt, men godt alle slap mere eller mindre godt fra det.

> [...]
> en anden påkørte mig efter jeg var røget ud af grøften igen. Det er
> spekulationer for ingen så ulykken og jeg er totalt blank og modparten

Hvordan mistede du herredømmet, eller rettere hvorfor?

Fra : Max[DK]

Dato : 21-11-03 11:42

> Hvordan mistede du herredømmet, eller rettere hvorfor?

Prøv nu lige at læse det igen....

/Max

Fra : Peter

Dato : 21-11-03 11:54

"Max[DK]" <Maxses@hotmail.com> wrote in message
> og

> Prøv nu lige at læse det igen....

ok, han må da kunne huske hvad der skete op til ulykken, han ved jo at han
mistede herredømmet, ergo må han da kunne huske noget.

Fra : Leonard

Dato : 21-11-03 12:24

"Peter" <Leasy@nospam.com> wrote:

>ok, han må da kunne huske hvad der skete op til ulykken, han ved jo at han
>mistede herredømmet, ergo må han da kunne huske noget.

Nej, hvis kroppen har valgt at lukke af for indtryk i forbindelse med
et uheld, så lukker den ofte af for alt der er sket et styke tid før
og til et langt stykke tid efter (et langt stykke tid kan være alt fra
et minut og til flere uger). Kroppen gør det bl.a. fordi
smertesignalerne i forbindelse med uheldet simpelthen er så kraftige
at de er ubrugelige og så er det bedre bare at være fri for at kunne
mærke og huske dem.
Det er meget sandsynligt at hukommelsen er blank flere minutter før
uheldet, det kan også være at der er enkelte glimt, der kan huskes.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Peter

Dato : 21-11-03 12:26

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote in message

> [...]
> et uheld, så lukker den ofte af for alt der er sket et styke tid før
> og til et langt stykke tid efter (et langt stykke tid kan være alt fra

dvs. at man kan komme ud for at man ikke kan huske hvad man foretog sig om
morgen inden man kørte?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-03 12:34

Peter wrote:
[...]
::
:: dvs. at man kan komme ud for at man ikke kan huske hvad man foretog
:: sig om morgen inden man kørte?

For 11 år siden var der en meget alvorlig ulykke hér i byen. Føreren af en
bil blev dræbt - kammeraten overlevede. Den overlevende kan den dag i dag
ikke huske hvad der skete fra 2 dage før ulykken til 3 dage efter....

M.v.h.

Fra : Leonard

Dato : 21-11-03 12:50

"Peter" <Leasy@nospam.com> wrote:

>dvs. at man kan komme ud for at man ikke kan huske hvad man foretog sig om
>morgen inden man kørte?

Ja.
Da jeg brækkede ryggen i 1994 kan jeg huske at jeg kørte galt, menjeg
kan ikke huske hvilken vej og hvad der skete på turen de sidste 10
min. før.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-03 14:34

Leonard wrote:
:: Ja.
:: Da jeg brækkede ryggen i 1994 kan jeg huske at jeg kørte galt, menjeg
:: kan ikke huske hvilken vej og hvad der skete på turen de sidste 10
:: min. før.
:: --
:: Leonard
:: http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Interessant læsning. (kører meget i og omkring Odense).
M.h.t. din brækkede ryg - havde du "glemt" selen?

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-03 14:38

Henrik B. wrote:
[...]

Lige meget - har læst videre - ingen sele.

M.v.h.

Fra : Rasmus

Dato : 21-11-03 11:46

"Peter" <Leasy@nospam.com> wrote in message

> "Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> wrote in message
> >
> Surt, men godt alle slap mere eller mindre godt fra det.

> Hvordan mistede du herredømmet, eller rettere hvorfor?

....prøv lige at læse hvad han skriver "..og jeg er totalt blank og modparten
husker heller ikke noget"

mvh
Rasmus

Fra : Peter

Dato : 21-11-03 11:54

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message
> og

> ...prøv lige at læse hvad han skriver "..og jeg er totalt blank og
modparten
> husker heller ikke noget"

ok, men han kan dog huske at han mistede herredømmet?

Fra : Max[DK]

Dato : 21-11-03 12:41

> herredømmet

(>>>Her fra<<<)

> ok, men han kan dog huske at han mistede herredømmet?

Læs ovenstående igen...

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 13:08

---

Har lige ligget i "koma" i soveværelset. Det tager hårdt på kræfterne. Jeg
var til kiropraktor til morgen og godt mør...

Jeg mistede bagenden af bilen i et sving i skoven. Der er 4 sving og dette
var det sidste. Det er såvidt jeg kan forstå et sted som er farligt og der
er sket flere ulykker. Jeg var bevist om 1 tidligere...

Jeg kører ind i svingene med "normal" hastighed og der 80 km/t, så det er
der omkring... De første 3 sving er også slemme, så der burde jeg jo have
været røget af hvis det var jeg havde kørt for stærkt.

Men altså.. Det jeg kan huske er :

4. sving, min bagende skrider ud. Nøjagtig som hvis håndbremsen trækkes. Så
har jeg et billede af kollisionen med grøften og derefter intet. Jeg ved
ikke hvordan jeg er kommet ud/op eller noget.

Da jeg kommer ud af grøften rammes min bil af modkørende, dog ikke med så
stor fart men alligevel nok til at den rettes af og holder i grøften. Det
var en bil med hestetrailer på. Der var 2 heste i, som begge kom på græs
bagefter og de har det fint. Begge i bilen ligeså. De er dog begge ikke i
stand til at huske noget...

Jeg kan altså kun huske udskridning, grøften og så ca 30 min efter og frem.

Jeg har ringet til arbejdet og sagt at jeg blev forsinket pga. at politiet
havde påkørt en hestevogn...!!

Jeg ringede 4 gange til arbejdet og 3-4 gange hjem indenfor 5 min og det kan
jeg ikke huske...

Det er meget mærkeligt...

Håber det besvarer dit spørgsmål nogenlunde...

Mvh.
Kristian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 14:04

On Fri, 21 Nov 2003 13:07:56 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
<knuden@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg mistede bagenden af bilen i et sving i skoven. Der er 4 sving og dette
>var det sidste. Det er såvidt jeg kan forstå et sted som er farligt og der
>er sket flere ulykker.

Da jeg bor i "dit" område, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor dét
er?

/Mogens

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 14:10

> Da jeg bor i "dit" område, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor dét er?

--

Hej Mogens...

Jeg har skiftet job og arbejder i Helsinge.

Det er i skovstrækningen lige inden Kagerup, ca. 4 km. udenfor Helsinge, mod
Helsinge altså....

Mvh.
Kristian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 14:22

On Fri, 21 Nov 2003 14:10:29 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
<knuden@tdcadsl.dk> wrote:

>Det er i skovstrækningen lige inden Kagerup, ca. 4 km. udenfor Helsinge, mod
>Helsinge altså....

Sjovt nok ville jeg ha' nævnt dét sted i min posting. Jeg kender
stedet udemærket, og vejen appelerer i dén grad til at lukke op for
sluserne. Jeg har faktisk lige selv passeret området i Alfa'en
"forleden" for fuld musik, men vil fremover tænke lidt på din
oplevelse...

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 14:28

<knuden@tdcadsl.dk> wrote:

>Har lige ligget i "koma" i soveværelset. Det tager hårdt på kræfterne. Jeg
>var til kiropraktor til morgen og godt mør...

Jeg føler med dig.

>Jeg mistede bagenden af bilen i et sving i skoven.

Tillad mig, trods dine lidelser, at stille et supplerende spørgsmål,
som handler om dæk ift. din ulykke. Vi har nemlig lige haft en kæmpe
debat på alt.autos.alfa-romeo, omhandlende "Bedste placering af
nye/gamle dæk på bilen - foran/bagpå"

Havde du de bedste dæk foran eller bagpå?

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 14:56

> Havde du de bedste dæk foran eller bagpå?

spændende spørgsmål, men som ingen har testet så vil f.eks våde blade på
vejen let kunne forårsage at vognen mister vejgrebet uanset dæktype.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 15:07

On Fri, 21 Nov 2003 14:55:49 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>spændende spørgsmål, men som ingen har testet så vil f.eks våde blade på
>vejen let kunne forårsage at vognen mister vejgrebet uanset dæktype.

Det er jeg helt med på, Tom - vejen går også netop gennem en skov.

Desuden hælder vejen til den rigtige side i svingene (det er derfor,
den er fremragende at køre stærkt på), hvorfor jeg venter spændt
på at høre svaret....

/Mogens
Billige reservedele:
www.duwrepair.de

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 15:08

> [...]
> debat på alt.autos.alfa-romeo, omhandlende "Bedste placering af
> nye/gamle dæk på bilen - foran/bagpå"
>
> Havde du de bedste dæk foran eller bagpå?

Jeg skiftede selv til vinterdæk for nogle uger siden. Der hvor det var
nattefrost nogle dage...

Jeg kiggede grundigt på dækkene og overvejede længe den oprindelige
påsætning eller ombytning...

Jeg valgte ombytning.

Jeg er af den opfattelse at de bedste skal bagpå idet tyngden der er lavest.

Det harmonerer ikke særlig godt med mit valg, idet jeg satte de bedste
foran. Der var forskel men ikke betydelig og jeg mente at jeg ville kunne
køre en sæson mere på dem, hvis jeg ombyttede. Jeg ville så slide de bedste
til lidt lavere end de dårligste og bytte igen næste vinter.

Jeg vil dog stadig holde på at der var rigeligt med slidbane. De havde kørt
1 sæson, hvor jeg ikke kørte så meget... men 7 graders varme i en skov med
slidt vejbane og vinterdæk... dårlig combo uanset...

Var det benzin til dit bål :)))

Vil du se billeder..?

Mvh.
Kristian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 15:18

On Fri, 21 Nov 2003 15:07:38 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
<knuden@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>1 sæson, hvor jeg ikke kørte så meget... men 7 graders varme i en skov med
>slidt vejbane og vinterdæk... dårlig combo uanset...

Jeg tror, at det har haft indvirkning - især hvis man sparker lidt til
den og fornemmer biddet i forhjulene. Dét har der måske ikke været i
baghjulene.

Indrømmet -> jeg kender det i disse dage fra Omega'en, hvor
sommerdækkene er færdige. De bidder slet ikke bagpå - man skal liste
omkring. Og dét gør jeg så...

>Var det benzin til dit bål :)))

Ikke i den forstand - jeg tror jo på, at de bedste skal bagpå :)
Men en bekræftigelse af teorien, måske...

I den nævnte NG, var der ikke mange af skribenterne, der kendte til
det, men de blev da overbeviste - ikke mindst da de engelske links kom
på bordet
(een ting er jo at ha' en bunke danske links i sin samling -> noget
andet er at bruge dém i et udenlandsk forum = ka' man ikke)

>Vil du se billeder..?

Det vil jeg meget gerne.

/Mogens

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 21-11-03 15:30

Der ligger 2 billeder i dk.binaer.motor.

Jeg har slettet Slet Dette i din mail og sendt dem. Ved ikke om det virker

Mvh.
Kristian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 15:35

On Fri, 21 Nov 2003 15:30:04 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
<knuden@tdcadsl.dk> wrote:

>Der ligger 2 billeder i dk.binaer.motor.
>Jeg har slettet Slet Dette i din mail og sendt dem. Ved ikke om det virker

Thanx - det virker.
Utroligt egentligt, at Alfa'en er totslskadet, men den har nok fået
mere "inde under" og i vanger mm., end man lige tror.
Godt du klarede dig, hvilket nok skyldes Alfa's fremragende
kollissions-sikserhed.

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-11-03 20:24

> [...]
>
> I den nævnte NG, var der ikke mange af skribenterne, der kendte til
> det, men de blev da overbeviste - ikke mindst da de engelske links kom

Jeg mener også, at de bedste skal på bagpå og ikke på de trækkende hjul, som
nogen mener. Jeg er dog enig med "nogen" hvis det er en baghjulstrækker.

Forklaring:
Forudsat at der er lige så god grip både i forenden og bagenden...

Med de bedste foran vil bagende smutte først, hvilket med medfører at den
forreste del af bilen med bremse bedre end bagenden. Dette vil medfører at
bagenden vil prøve at komme foran = snoretur.

Med de bedste bagpå med forenden forsøge at komme foran - hvilket den er =
ingen snoretur.

Jeg har engang taget en snoretur i min tidligere Peugeot 605. Der sad de
bedste på foran. Jeg mistede bagenden i et sving. Da bilen var/(er?)
forhjulstrukken er bagenden "løs" og det kan derfor være svært at føle
hvornår man mister bagenden. Og hvis man så tilmed har bedre grip i forende
er det ikke godt.

Det skal lige nævnes at jeg stadig undre mig over at bilen snorede, da jeg
ikke synes jeg kørte for stærkt - men det gjorde jeg jo - eller ville bilen
ikke have snoret...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Olesen

Dato : 21-11-03 19:11

> Havde du de bedste dæk foran eller bagpå?

Hehe..helt ærligt..hvad nu, hvis
subwooferen stod i venstre side af bagagerummet ?

Hvis 'de bedste' dæk kan være så afgørende,
om de sidder for eller bag, så vil jeg mene,
de slet ikke burde være monteret på bilen...

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 18:34

> Jeg har desværre været ude for en ulykke.

Godt der ikke skete jer noget udover bilen!

> Kan I komme med nogle gode forslag..??

Hvis det skal være diesel så er en Audi A6 2,5 TDI fra en 1996'er stykker
oplagt. Den koster omkr. 180-220 tkr. alt efter km og kan med
fordelagtighed importeres fra Tyskland.

Iflg. bilpriser.dk:
- indkøbspris uden afgift DKK 90.349 + reg.afgift DKK 158.051 = salgspris på
dk plader DKK 248.400.

Iflg. bilbasen.dk (forhandler)
- 1995, 191.000 km, meget udstyr = salgspris DKK 219.900
- 1995, 210.000 km, meget udstyr = salgspris DKK 229.900
- 1995, 218.000 km, meget udstyr = salgspris DKK 209.900
- 1995, 429.000 km, ikke stc. = salgspris DKK 139.800
- 1996, 363.000 km, std. udstyr = salgspris DKK 199.900
- 1997, 377.000 km, ikke stc. = salgspris DKK 189.900

Iflg. bilbasen.dk (privat)
- 1996, 362.000 km, ikke stc. = salgspris DKK 160.000
- 1996, 382.000 km, std. udstyr = salgspris DKK 164.500
- 1996, 389.000 km, meget udstyr = salgspris DKK 189.000

Iflg. T&S's hjemmeside er afgiften ca. DKK 150.-160.000

Afgiften vurderes på baggrund heraf at udgør ca. DKK 150.000 + salgspris
uden afgift ca. DKK 60.000 = DKK 210.000.

... jeg har lige undersøgt sagen for en, der har lavet tricket med sådan en
model ;) Iflg. ovenstående kan den også køre mange km, og ser er det jo en
Audi!