/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Grus i gearskiftet!?
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 21-11-03 01:08

Davs,

Mit gearskifte "knaser". Det kan både høres og mærkes -
fornemmelsen og lyden er som om nogen har taget en håndfuld grus
og kastet derned. Det gælder alle gear og er specielt slemt ved
skift ml. 1. og 2. gear og det er der nærmest konstant og uanset
om motoren kører eller ej.

Der er ikke spor andet vrøvl med gearene - det larmer ikke ved
kørsel og den hopper aldrig ud af gear eller noget andet.

Hvad kan det være? Og er det noget at bekymre sig om, eller kan
jeg bare ignorere det?

Har hørt noget om, at det kan være mine synchro-mesh ringe, som
er ved at være færdige?

(jeg har ikke særlig meget check på gearkasser selv)

Jeg havde den forbi min værksted, men ham jeg talte med (og som
prøvede gearskiftet) syntes ikke at der var noget i det, men
mekanikeren virkede også noget træt og ligeglad, så det kan jeg
helt tage for gode varer! Han kunne heller ikke høre gruset, men
det kan alle andre, som jeg har spurgt, så måske skulle jeg prøve
et andet værksted næste gang.

Bilen er en Honda Civic 1.6i LS fra '95, som har kørt omkring
115 kkm.

Hilsner,
Stig

 
 
Tom (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-11-03 09:57



> Hvad kan det være? Og er det noget at bekymre sig om, eller kan
> jeg bare ignorere det?
>
> Har hørt noget om, at det kan være mine synchro-mesh ringe, som
> er ved at være færdige?

Der er meget sansynligt de kære syncromesh ringe som er opslidte.
Det kan sagtens betale sig at skifte ringene frem for at skifte kassen,
såfremt at man har en billig mekaniker til det.

http://www.hi-speed.dk/Guide_Gearkasse/Gearkasse.html

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Kim Voss Schrader (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 21-11-03 10:18

Hej!

Tom wrote:
>
> Der er meget sansynligt de kære syncromesh ringe som er opslidte.
....
>
> http://www.hi-speed.dk/Guide_Gearkasse/Gearkasse.html

Hvor på billederne kan man se de kære syncromeshringe? Synes ikke rigtig han
nævner dem :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

edob (21-11-2003)
Kommentar
Fra : edob


Dato : 21-11-03 10:28

Kan anbefale www.bos.dk hvis du ikke selv har mod på at reparere.

V.h. Frank



Kim Voss Schrader (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 21-11-03 20:31

Hej!

edob wrote:
>
> Kan anbefale www.bos.dk hvis du ikke selv har mod på at reparere.

Hvem, mig? Jeg er sq 100% tændt på at fikse gearkassen selv når den tid kommer.
Man er vel gør-det-selv mand :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Stig H. Jacobsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 21-11-03 21:24

On Fri, 21 Nov 2003 20:31:10 +0100, Kim Voss Schrader wrote:

> Hvem, mig? Jeg er sq 100% tændt på at fikse gearkassen selv når den tid kommer.
> Man er vel gør-det-selv mand :)

Er du i nærheden af København?! Jeg vil godt give nogle kroner for
at få fikset min!

Stig

Kim Voss Schrader (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 21-11-03 22:54

Hej!

"Stig H. Jacobsen" wrote:
>
> Er du i nærheden af København?! Jeg vil godt give nogle kroner for
> at få fikset min!

Jeg bor i Birkerød, men reparerer kun min egen bil og vennernes biler :) Iøvrigt
er jeg langt fra ekspert, men reparationerne lykkes da som regel...

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Stig H. Jacobsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 21-11-03 21:23

On Fri, 21 Nov 2003 10:27:55 +0100, edob wrote:

> Kan anbefale www.bos.dk hvis du ikke selv har mod på at reparere.

Jeg prøvede lige at gå ind på hjemmesiden - det er nok meget
godt, at det ikke IT, som de laver - det eneste jeg kunne se var
et logo - resten af siden består p.t. af ASP-fejl

Men tak for hint, jeg checker dem, når deres web virker igen!

Stig

Tom (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-11-03 12:22



> > Der er meget sansynligt de kære syncromesh ringe som er opslidte.
> ...
> >
> > http://www.hi-speed.dk/Guide_Gearkasse/Gearkasse.html
>
> Hvor på billederne kan man se de kære syncromeshringe? Synes ikke rigtig
han
> nævner dem :-/

Næh men de sidder mellem tandhjulene

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Morten Larsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Larsen


Dato : 21-11-03 20:18


> Næh men de sidder mellem tandhjulene
>
> --

Hvis nogen vil se hvor een af dem sitter, så har jeg lagt et billede i
dk.binaer under
"gearkasse", hvor der er en pil på en synkromesring. Man kan ikkke se meget,
da det kun er en tynd ring på billedet,
men den er normalt af messing, eller noget der ligner godt
Derfor er den det eneste i gearkassen der er "guldfarvet"

Skulle det have interesse kan jeg da nuppe et foto af en ring alene
på mandag.

I øvrigt, så er slidte synkromesringe noget der normalt først viser sig som
skrat ved nedgearinger, og senere så småt ved opgearing.
Normalt er det 3 ned til 2 gearinger der først får problemer, pga. at 2.
gears synkromessen
er den der slides mest - den der oftest geares ned i.

Morten



Stig H. Jacobsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 21-11-03 21:31

On Fri, 21 Nov 2003 20:17:30 +0100, Morten Larsen wrote:

> I øvrigt, så er slidte synkromesringe noget der normalt først viser sig som
> skrat ved nedgearinger, og senere så småt ved opgearing.

Hmm, det problem har gearkassen slet ikke - børster kun tænder
ved skift til bakgear, hvis jeg glemmer at lave en dobbelt
udkobling - men bakgearet er vist heller ikke synkroniseret på en
middelmådig Honda.

Men I den tid jeg har haft den (25 kkm) har den altid vist mere
eller mindre modvilje mod nedgearinger, som ikke passer helt til
den aktuelle fart - f.eks. hvis jeg vil lave en kraftig
motornedbremsning. Den børster ikke tænder, men der er meget
modstand i gearskiftet, når man prøver at sætte den i det lavere
gear.

Er det også et synkromesh-symptom??

Jeg havde egentligt bare besluttet mig for, at det bare var en
Honda-underlighed...

Stig

Tom (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-11-03 22:44


- f.eks. hvis jeg vil lave en kraftig
> motornedbremsning. Den børster ikke tænder, men der er meget
> modstand i gearskiftet, når man prøver at sætte den i det lavere
> gear.

arrrgh man bruger bremserne til at reducere hastigheden og ikke motoren

--
Tom




John Sahl (21-11-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 21-11-03 22:49

Tom wrote:
> arrrgh man bruger bremserne til at reducere hastigheden og ikke
> motoren

Ikke helt enig, jeg kombinerer tit.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Tom (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-11-03 23:04



> Tom wrote:
> > arrrgh man bruger bremserne til at reducere hastigheden og ikke
> > motoren
>
> Ikke helt enig, jeg kombinerer tit.

jaja jeg kan jo også være ligeglad, det er jo ikke mine koblinger /
gearkasser

--
Tom




Mogens Knudsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 21-11-03 23:18

On Fri, 21 Nov 2003 23:03:33 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>jaja jeg kan jo også være ligeglad, det er jo ikke mine koblinger /
>gearkasser

Jow, jow - det er jo heller ikke mine Brembo'er, der slides.


/Mogens

Tom (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-11-03 23:29



> >jaja jeg kan jo også være ligeglad, det er jo ikke mine koblinger /
> >gearkasser
>
> Jow, jow - det er jo heller ikke mine Brembo'er, der slides.

så bliver de jo heller ikke skæve

--
Tom




John Sahl (21-11-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 21-11-03 23:26

Tom wrote:
> jaja jeg kan jo også være ligeglad, det er jo ikke mine koblinger /
> gearkasser

Og vi kan ikke alle køre bedstefarkørsel. Nogen gange
undrer det mig sgu hvad du ville med den turbobil, Tom

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Tom (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-11-03 23:28



> Og vi kan ikke alle køre bedstefarkørsel. Nogen gange
> undrer det mig sgu hvad du ville med den turbobil, Tom

nå bagdækkene holdt da kun 10.000 km



--
Tom




John Sahl (21-11-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 21-11-03 23:33

Tom wrote:
> nå bagdækkene holdt da kun 10.000 km

Så kan du lære ikke at købe det billige lort

Nej, jeg tager gas på dig!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Tom (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-11-03 23:36



> > nå bagdækkene holdt da kun 10.000 km
>
> Så kan du lære ikke at købe det billige lort

Toyo

--
Tom




John Sahl (21-11-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 21-11-03 23:40

Tom wrote:
> Toyo

Nåh, det gjorde jeg ikke alligevel

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Morten Lorenzen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 22-11-03 14:00

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bpm419$q6u$1@dknews.tiscali.dk...
> Tom wrote:
> > Toyo
>
> Nåh, det gjorde jeg ikke alligevel

Toyo Proxes :)

-M



John Sahl (22-11-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-11-03 14:23

Morten Lorenzen wrote:
> "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>> Tom wrote:
>>> Toyo
>>
>> Nåh, det gjorde jeg ikke alligevel
>
> Toyo Proxes :)

Shhhh, ellers er det jo ikke sjovt ,-)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Mark Sandberg (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 21-11-03 23:32


"Tom" skrev i en meddelelse:

> > Og vi kan ikke alle køre bedstefarkørsel. Nogen gange
> > undrer det mig sgu hvad du ville med den turbobil, Tom
>
> nå bagdækkene holdt da kun 10.000 km

Det er vel fordi du glemmer at slække håndbremsen

/Mark.



Stig H. Jacobsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 22-11-03 00:33

On Fri, 21 Nov 2003 23:03:33 +0100, Tom wrote:

> jaja jeg kan jo også være ligeglad, det er jo ikke mine koblinger /
> gearkasser

Motorbremsninger burde da ikke slide væsentligt på gearkassen,
når den ellers er varmet op og der er nok olie på? Aksler og
tandhjul derinde ræser jo konstant rundt alligevel under kørsel.

Jeg er enig mht. koblingen, men om det er bremseklodserne eller
koblingen der bliver slidt er egentligt mig lige meget!

Stig

Tom (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 22-11-03 16:31



> Motorbremsninger burde da ikke slide væsentligt på gearkassen,
> når den ellers er varmet op og der er nok olie på? Aksler og
> tandhjul derinde ræser jo konstant rundt alligevel under kørsel.
>
> Jeg er enig mht. koblingen, men om det er bremseklodserne eller
> koblingen der bliver slidt er egentligt mig lige meget!

hvorfor tror du at flere herinde har knas med gearkassen?. Hvis man skifter
ned gennem gearene under motorbremsningen så slider det unødvendig meget på
især syncromesh ringene.
Desuden er det billigere at skifte bremseklodser end kobling...eller skal vi
sige lettere.

--
Tom




Mogens Knudsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 22-11-03 16:33

On Sat, 22 Nov 2003 16:30:31 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>hvorfor tror du at flere herinde har knas med gearkassen?.

?

>Hvis man skifter ned gennem gearene under motorbremsningen
>så slider det unødvendig meget på især syncromesh ringene.

Unødvendigt? - man skal jo ned i fart...

>Desuden er det billigere at skifte bremseklodser end kobling

jow, jow - men jeg tror ikke, det har dén indflydelse, du nævner.
Nu har jeg i 25 år......


/Mogens

Jan W Nielsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-11-03 17:21

Mogens Knudsen wrote:

>> Hvis man skifter ned gennem gearene under motorbremsningen
>> så slider det unødvendig meget på især syncromesh ringene.
>
> Unødvendigt? - man skal jo ned i fart...

Ja, det skulle jo være en smal sag med sådan nogle bremser, som du har.

Jeg bremser helst også ned uden at skifte ned gennem gearerne. Kun hvis jeg
skal bremse fra meget høj fart, tager jeg gearet til hjælp.

Når jeg endelig gør det, prøver jeg med speederen at ramme det
omdrejningstal som motoren alligevel vil ramme ved udkobling efter
nedgearing.

Jeg tror, at gearkassen holder længere, hvis man generelt afholder sig fra
at bremse i gennem gearerne - men det er selvfølgelig ikke noget, der viser
sig, før bilen kommer lidt op i alderen.

--
Jan W Nielsen




Mogens Knudsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 22-11-03 17:29

On Sat, 22 Nov 2003 17:21:25 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja, det skulle jo være en smal sag med sådan nogle bremser, som du har.

Jow, jow - 300 mm Brmebo

>Jeg bremser helst også ned uden at skifte ned gennem gearerne. Kun hvis jeg
>skal bremse fra meget høj fart, tager jeg gearet til hjælp.
>Når jeg endelig gør det, prøver jeg med speederen at ramme det
>omdrejningstal som motoren alligevel vil ramme ved udkobling efter
>nedgearing.
>Jeg tror, at gearkassen holder længere, hvis man generelt afholder sig fra
>at bremse i gennem gearerne - men det er selvfølgelig ikke noget, der viser
>sig, før bilen kommer lidt op i alderen.

Har jeg aldrig spekuleret på. Min Corolla diesel holdt til mosten de
knap 3 år og ca. 180.000 km, jeg havde den, og så kan alt vel...... :)


/Mogens

Tom (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 22-11-03 19:13



> >Desuden er det billigere at skifte bremseklodser end kobling
>
> jow, jow - men jeg tror ikke, det har dén indflydelse, du nævner.
> Nu har jeg i 25 år......

men du skifter også biler som vi andre skifter underbukser ))

--
Tom




Mogens Knudsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 22-11-03 19:25

On Sat, 22 Nov 2003 19:12:49 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>men du skifter også biler som vi andre skifter underbukser ))

Forhåbentligt gør du dét lidt oftere...

Hvorfor har DU bilen så længe?


/Mogens

Tom (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 22-11-03 19:34


> >men du skifter også biler som vi andre skifter underbukser ))
>
> Forhåbentligt gør du dét lidt oftere...
>
> Hvorfor har DU bilen så længe?

En ford smider man jo ikke bare væk. Har som regl også smidt så mange penge
i dem i stumper, at man ikke lige vil af med den

--
Tom




Mogens Knudsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 22-11-03 19:37

On Sat, 22 Nov 2003 19:34:28 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>En Ford smider man jo ikke bare væk.

Nå :)

>Har som regl også smidt så mange penge i dem i stumper,
>at man ikke lige vil af med den

Jow, jow - men opgraderinger kan vel koste lidt ift. andre, ligesom
den høje tekniske standard har en indflydelse....

De mange km, bilen kommer til at køre, trækker kraftigt den anden vej,
IMO. Læg også mærke til Fruergaard!


/Mogens

Tom (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 22-11-03 19:52



> >Har som regl også smidt så mange penge i dem i stumper,
> >at man ikke lige vil af med den
>
> Jow, jow - men opgraderinger kan vel koste lidt ift. andre, ligesom
> den høje tekniske standard har en indflydelse....

Min deo nu er så modificeret at den skal holde mindst 10 år endnu. Det kan
den jo også da den ingen rust har (mere)
i næste uge regner jeg også med den har nyt lys

--
Tom




Mogens Knudsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 22-11-03 20:28

On Sat, 22 Nov 2003 19:51:49 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>Min deo nu er så modificeret at den skal holde mindst 10 år endnu.

Gys -> _godt_ dét ikke er mig.


/Mogens

Mogens Knudsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 21-11-03 22:46

On Fri, 21 Nov 2003 22:44:16 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

> man bruger bremserne til at reducere hastigheden og ikke motoren

Jég gør ikke.


/Mogens

Mark Sandberg (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 21-11-03 22:59


"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> > man bruger bremserne til at reducere hastigheden og ikke motoren
>
> Jég gør ikke.

En blanding, vil jeg hellere sige.

Der kan gå lidt sport i at dosere motorbremse, bremse, kobling og
nedgearing. Så det sker i en jævn bevægelse, indtil bilen evt. holder stille
ved en stoplinie.

/Mark.



Stig H. Jacobsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 22-11-03 00:30

On Fri, 21 Nov 2003 22:44:16 +0100, Tom wrote:

> arrrgh man bruger bremserne til at reducere hastigheden og ikke motoren

Næh. Bremserne bruger jeg, når jeg skal standse bilen eller rundt
om et skarpt hjørne. Ellers er det så vidt muligt motorbremse.

Jeg motorbremser ofte på vej op til et rødt lys ved at gå ned
igennem gearerne - når der så bliver grønt er jeg i det rigtige
gear allerede og lidt tråd på speederen bringer mig videre udover
stepperne.

Og på vej ind i et sving istedet for bremsen, så jeg kan styre
med speederen gennem svinget - og jokke den i bund på vej ud af
svinget for oplevelsens skyld

Det er generelt en god ting for alle at kunne, ifald
primærbremsen svigter (håndbremsen er ofte totalt til grin) eller
man ender i bjerge, hvor man kan komme jævnt galt afsted ved at
bruge den almindelige bremse for meget - men det ved du jo.

Jeg kan slet ikke have de der billister, som bremser i tide og
utide - du ved: "uuuuha, vejen svinger, jeg må hellere bremse nu"
- men de kan nok ikke gøre for det.

Stig

Morten Larsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Larsen


Dato : 22-11-03 13:12


"Stig H. Jacobsen" <shj@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:bpm76i$lms$1@news.cybercity.dk...
> On Fri, 21 Nov 2003 22:44:16 +0100, Tom wrote:
>
> > arrrgh man bruger bremserne til at reducere hastigheden og ikke motoren
>
> Næh. Bremserne bruger jeg, når jeg skal standse bilen eller rundt
> om et skarpt hjørne. Ellers er det så vidt muligt motorbremse.

Motorbremsning slider ikke på gearkassen synderligt, MEN det er i det
du hiver pinden fra 5. til 2. at du ødelægger den, hvis ikke
farten er afpasset til 2. Nedbremsningen er en anden sag, men
de to ting hænger jo desværre sammen - tit.

Morten



Morten Larsen (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Larsen


Dato : 22-11-03 13:06


"Stig H. Jacobsen" <shj@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:bplsm7$2q7$3@news.cybercity.dk...
> On Fri, 21 Nov 2003 20:17:30 +0100, Morten Larsen wrote:
>
> > I øvrigt, så er slidte synkromesringe noget der normalt først viser sig
som
> > skrat ved nedgearinger, og senere så småt ved opgearing.
>
> Hmm, det problem har gearkassen slet ikke - børster kun tænder
> ved skift til bakgear, hvis jeg glemmer at lave en dobbelt
> udkobling - men bakgearet er vist heller ikke synkroniseret på en
> middelmådig Honda.

Lyder mere som en dårlig kobling, måske navet går trægt på
højgearsakslen, så lidt ventetid hjælper.

I øvrigt, så fiser det hele rundt i et kort øjeblik efter udkobling,
så hvis ikke man har tålmodighed ved skift til bak (ingen synkronisering)
så får man skrat.
Gearolien kan godt have indflydelse på hvor lang tid der går
før det helle står stille, og man kan smide den i bak.
(har prøvet at hælde 90LS bagtøjsolie på en Avensis. Det hjalp, men
sig det ikke til nogen - da den nok ikke overholder reglerne)

> Men I den tid jeg har haft den (25 kkm) har den altid vist mere
> eller mindre modvilje mod nedgearinger, som ikke passer helt til
> den aktuelle fart - f.eks. hvis jeg vil lave en kraftig
> motornedbremsning. Den børster ikke tænder, men der er meget
> modstand i gearskiftet, når man prøver at sætte den i det lavere
> gear.

Den modstand du har mærket, er sikkert normal, da du
prøver at tvinge en aksel op i nogle hastighedder der er vilde
i forhold til den, den havde før. Alt den kraft skal dine synkromesringe
klare,
så lad være med det, hvis du ikke vil slide dem væk.
Kan du ikke høre det ? Når du gearer ned til 2. med 100 ? Hvinene lyd ?

> Er det også et synkromesh-symptom??

Nej - dårlige synkromesringe gir skrat, vilde nedgearinger ødelægger
ringene, så du ender med skrat.

>
> Jeg havde egentligt bare besluttet mig for, at det bare var en
> Honda-underlighed...

Hmm, jeg har kørt Accord i flere år (ikke mere) og den virkede efter
hvad man kan forvente af en gearkasse.

Morten



Stig H. Jacobsen (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 19-12-03 20:03

On Sat, 22 Nov 2003 13:06:21 +0100, Morten Larsen wrote:

> Kan du ikke høre det ? Når du gearer ned til 2. med 100 ?

Det gør jeg heller ikke - gider ikke bruge penge på en
motorrenovering

(2. gear med 100 km/t = rødt felt i min dyt!)

> Hvinene lyd ?

Jo, sommetider..

Stig

Kim Voss Schrader (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 21-11-03 20:32

Hej!

Tom wrote:
>
> > Hvor på billederne kan man se de kære syncromeshringe? Synes ikke rigtig
> > han nævner dem :-/
>
> Næh men de sidder mellem tandhjulene

Duh

Hvor meget koster sådan en synkromesh så (Til Ford Escort)? Man skal vel bruge 5
til en alm. gearkasse.

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Stig H. Jacobsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 21-11-03 21:36

On Fri, 21 Nov 2003 09:56:39 +0100, Tom wrote:

> Der er meget sansynligt de kære syncromesh ringe som er opslidte.
> Det kan sagtens betale sig at skifte ringene frem for at skifte kassen,
> såfremt at man har en billig mekaniker til det.

Tak for info! Men det lyder nu dyrt i timer alligevel - jeg kan
se på hi-speed.dk, at gearkassen skal splittes helt ad for at få
skiftet ringene.

Er der nogen fare for resten af gearkassen ved at køre med de
slidte ringe? Jeg ville gerne vente til februar med at få en
halvstor værkstedsregning..

> http://www.hi-speed.dk/Guide_Gearkasse/Gearkasse.html

Tak igen, jeg er meget klogere på gearkasser end for bare et døgn
siden

Stig

Fam. Olsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 21-11-03 22:43


"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:3fbdd355$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Der er meget sansynligt de kære syncromesh ringe som er opslidte.

Tja, det ville jeg også umiddelbart mene, hvis ikke det var fordi han
skriver at den også gør det med stoppet motor. Så et andet bud kunne være at
det et led e.l. i gearstangsforbindelserne der knirker fordi de trænger til
lidt smørelse.

MVH Niels



alexbo (21-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 21-11-03 22:00


"Stig H. Jacobsen" skrev i

> Mit gearskifte "knaser". Det kan både høres og mærkes -
> fornemmelsen og lyden er som om nogen har taget en håndfuld grus
> og kastet derned.

Det er måske lige præcis det der er sket, en uden for gearkassen oplevelse,
enten i bunden af gearstangen, eller nogle af leddene i forbindelsen til
gearkassen.
Jeg synes ikke det lyder som en defekt inden i gearkassen.

>Har hørt noget om, at det kan være mine synchro-mesh ringe, som
>er ved at være færdige?
Så ville den enten springe ud af gear, eller børste tænder.


mvh
Alex Christensen




Stig H. Jacobsen (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 19-12-03 20:10

On Fri, 21 Nov 2003 00:08:15 +0000 (UTC), Stig H. Jacobsen wrote:

> Mit gearskifte "knaser". Det kan både høres og mærkes -
> fornemmelsen og lyden er som om nogen har taget en håndfuld grus
> og kastet derned.

Bilen har været på værksted (synscheck) og jeg fik dem til at
checke gearskiftet også:

Det var en forbindelse i gearskifte-mekanikken, som gik stramt -
de gjorde ikke andet end at løsne den og så rense og smøre - og
nu kører gearskiftet som i smør igen.

Tak til alle, som havde input til knaset!

Også tak for motorbremse-snakken - man kan jo altid blive
klogere, omend jeg motorbremser ligeså meget som jeg plejer.

Men nu kender jeg da (mere) til omkostningerne ved det

Stig

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste