Vedr. Opel Rekord E
Fra : Andreas

Dato : 21-11-03 00:10

Hej Gruppe!

Jeg er blevet tilbudt at købe en nysynet Opel Rekord E fra 1983 og har været
inde på Jans gennemgang af en sådan (stationcar)
http://www.dkfritidbil.dk/brugtbil/rekord85/rekord_85stc.htm

Men da denne gennemgang især går på rusten, som jo burde være nogenlunde ok,
da den lige er synet, ville jeg spørge om der var andet jeg skulle være
opmærksom på?

Jeg har også prøvet at finde data på den på nettet, fx benzinøkonomi, HK,
acc., nyttelast, vægt osv, men den er for gammel til at der er informationer
om den på Biltorvet.dk, så hvis der er nogen der har disse informationer
liggende ville jeg være meget taknemmelig - det skal lige siges at det er en
2.0 med 4 gear.

Mvh.

Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 00:15

"Andreas" <andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ok,
> da den lige er synet, ville jeg spørge om der var andet jeg skulle være

Undersøg alligevel standen på bilen. Jeg har en kammerat der har brændt
fingrene. Han købte en 87'er Ascona C nysynet for 2 år siden. 20.000 kr. Han
var til syn i mandags - 13 anmærkninger!

> Jeg har også prøvet at finde data på den på nettet, fx benzinøkonomi, HK,

Er det en 2.0s har den 100hk. Benzinøkonomien er af h... til :) Over 10km/l
er muligt med let speederfod, og en ordentlig justeret motor.

--
Mvh Bjørn
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan

Fra : Andreas

Dato : 21-11-03 00:35

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Han
> var til syn i mandags - 13 anmærkninger!
Den koster heldigvis ikke nær så meget, faktisk så lidt at den blot skal
holde ind til næste syn Men 13 anmærkninger, det er da en hel del, var
meget af det rustrelateret?

> Er det en 2.0s har den 100hk. Benzinøkonomien er af h... til :) Over
10km/l
> er muligt med let speederfod, og en ordentlig justeret motor.

Ved det ikke, ved blot at det er en 2,0. Men hvis jeg kan få den op på lige
over 10 km/l er jeg ikke bare tilfreds, men lykkelig

Mvh.

Andreas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-03 02:17

> [...]

nogenlunde ok,
> da den lige er synet, ville jeg spørge om der var andet jeg skulle

Puha. Det kunne jeg skrive en længere fristil om, jeg efterhånden har
kigget på/repareret/kørt/ophugget rigtig mange Rekord E biler, og en del
Record F(Omega
Den fristil vil jeg dog undlade at skrive lige nu, da dynen kalder, men
ring til mig efter kl 10 her fredag.

> [...]
informationer
> liggende ville jeg være meget taknemmelig - det skal lige siges at det

Haynes vil være dig en hjælp, desværre er mine bøger lige pt. uden for
rækkevidde.

Fik forresten trukket en Omega igenne synshallen idag, en grundig men
flink mand, med posiitive bemærkninger,kun én anmærkning, nærlyset
forkert justeret.

Mvh.

Fra : Andreas

Dato : 21-11-03 13:50

Hej Uffe

> [...]
> Record F(Omega
> Den fristil vil jeg dog undlade at skrive lige nu, da dynen kalder, men
Det ville jeg meget gerne høre mere om, men du skriver ring her fredag uden
at opgive et tlf

Mvh.

Andreas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-03 14:02

"Andreas" <andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@ofir.dk> skrev

> Det ville jeg meget gerne høre mere om, men du skriver ring her fredag
uden
> at opgive et tlf

Det er jo korrekt, men ifølge http://krak.dk er der kun én Uffe Ravn i
Danmark

Mvh.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 14:23

On Fri, 21 Nov 2003 14:02:18 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Det er jo korrekt, men ifølge http://krak.dk er der kun én Uffe Ravn i
>Danmark

LOL, jeg slog også op.
Der er nu 2 stk., men kun een på Sjælland

/Mogens

Fra : Andreas

Dato : 21-11-03 14:36

> LOL, jeg slog også op.
> Der er nu 2 stk., men kun een på Sjælland
>

> /Mogens

Var måske lidt hurtig der, burde jo lige have undersøgt det selv, men tak
for hjælpen!

Mvh.

Andreas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-03 14:41

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev

> LOL, jeg slog også op.
> Der er nu 2 stk., men kun een på Sjælland

Sjovt nok får jeg kun én frem.

Hmm. hvis man opgiver sit telefonnummer på Usenet, mon man så bliver
bestormet af telefonsælgere i samme grad, som man spammes hvis man
opgiver sin e-mailadresse på Usenet?

Mvh.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-11-03 21:41

> [...]

>da den lige er synet, ville jeg spørge om der var andet jeg skulle være

Springer lige ind her (lidt sent)

Der kan stadig være en del rust du bør være temmeligt opmærksom på,
selv om bilen er nysynet. Nemlig den rust der ligger og pønser på at
gøre tilværelsen både sur og dyr

Forbroen er måske fin nu, men kan hurtigt blive øm
bærearmene bagi - ligepludselig er der et lille hul, som accellerer
voldsomt, og du skal til en træls øvelse: 1 finde en bærearm der er
iorden, og 2 skifte den

Skjult rust inde ved A stolperne - hvis der i regnvejr bliver vådt
omkring fusserne

Bunden under dine sæder - er sart, både stykket nærmest dørene, og så
lige der hvor dine bremsekabler løber

drillesyg topdækselpakning
formodstanden til blæsermotoren (Hej Uffe!)
Den er ej sjov at skifte

> [...]
>liggende ville jeg være meget taknemmelig - det skal lige siges at det er en

Bensinøko : 8-12 på literen
Nyttelast Personbil 625Kg Stationcar 675Kg
Egenvægt Personbil 1075Kg Stationcar 1125Kg

(Opel kan godt lave biler man kan være flere i)

Man kan måske med rette kalde Rekorden en gammelfar/blødhat bil - men
det er satme (pardon my french) en rigtig stabil slider, robust....

Billig at holde med dele - og ekstrem nem at pusle med.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-11-03 13:49

"Andreas" <andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@ofir.dk> wrote in

> Jeg er blevet tilbudt at købe en nysynet Opel Rekord E fra 1983 og har
> været inde på Jans gennemgang af en sådan (stationcar)
> http://www.dkfritidbil.dk/brugtbil/rekord85/rekord_85stc.htm

Jeg købte en 1980'er til mine forældre, brugt fra politiet, i 1984.

Motoren måtte skiftes, samt bageste hjullejer, men gearkassen holdt
bilens tid ud (280.000 km), den blev skrottet i 1997.

De angivne 13 km/l er vildt optimistisk. Jeg kom aldrig over 10.

2.0S motoren i de årgange omkring 1980 er kendt for at æde knastaksler.
Vær hysterisk mht. olie, den skal være fin og skiftes til tiden.

Hvis karburatoren bliver slidt, så kommer der et "hul" omkring 70-80 km/t
hvor bilen går dårligt ved dellast. Varajet II karburatoren er ikke for
sarte sjæle. Accelerationspumpen bliver også dårlig med tiden, men er nem
at ordne.

Desuden er forfjedrene farlige, hvis de knækker kan de nemt ryge så langt
ned at de flænser fordækket (det skete faktisk for min bror).

Et andet rust-sted er lige over benzintanken i højre side, det er pokkers
svært at komme til at give et pust med undervognsbehandling, derfor kom
der et ret stort hul i "min" Rekord.

Af plusser skal nævnes at den er nem at have med at gøre, alting kan
skiftes med almindeligt værktøj. Den rummer fantastisk.

Mvh. NKJensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 14:31

Niels Kristian Jensen <news2000@e-box.dk> skrev :

>De angivne 13 km/l er vildt optimistisk. Jeg kom aldrig over 10.

Min går faktisk 13 i snit - målt over de sidste 8.000km

>2.0S motoren i de årgange omkring 1980 er kendt for at æde knastaksler.
>Vær hysterisk mht. olie, den skal være fin og skiftes til tiden.

Det kan jeg ikke erindre - men ret skal være ret, på en af mine, røg
der en olieprop, der bevirkede at olietrykket i motorens top faldt
dramatisk , så *det* kan jo have været hvad der skete med de andre ?

> [...]
>hvor bilen går dårligt ved dellast. Varajet II karburatoren er ikke for
>sarte sjæle. Accelerationspumpen bliver også dårlig med tiden, men er nem

VaraJett'en er mildt sagt spøjs

>Desuden er forfjedrene farlige, hvis de knækker kan de nemt ryge så langt
>ned at de flænser fordækket (det skete faktisk for min bror).

Huh ? Det plejer at være den yderste vinding der knækker nede i
fjederskålen - det sænker fronten lidt.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-11-03 14:37

<jan@stevns.net> skrev

> Min går faktisk 13 i snit - målt over de sidste 8.000km

JEg har dog aldrig været over 11

Ja hvis det er en uden hævet oliestand i topstykket, det klares dog nemt
med et lille rør der proppes i.

Jeg har pillet en knast ud, der var nærmest rund, en 1980er

> Huh ? Det plejer at være den yderste vinding der knækker nede i
> fjederskålen - det sænker fronten lidt.

Jeps, også min observation, på de 5-6 knækkede fjedre jeg har set.

Mvh.

Fra : Andreas

Dato : 22-11-03 17:11

"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> 2.0S motoren i de årgange omkring 1980 er kendt for at æde knastaksler.
> Vær hysterisk mht. olie, den skal være fin og skiftes til tiden.

Tror jeg ikke bliver et problem, motoren er renoveret i 2001 og har kun gået
9000 km. siden, men jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget den er blevet
renoveret

Mvh.

Andreas