Mazda 323, tændrør
Fra : Mic Holm

Dato : 19-11-03 20:01

Jeg har skiftet tændrør i min nye brugte Mazda 323 '86, og den kører ikke
stabilt.

Jeg har muligvis byttet om på tændinds rækkefølgen, jeg syntes ellers jeg
passede på... Ham jeg købte den af har vist også selv pillet ved det, så
måske sad de forkert fra begyndelsen.

På den dims ledningerne ender i, sidder de fire over hinanden. Lad os kalde
den øverste 1 og den nederste 4. Og lad os så kalde det tændrør der sidder
til venstre A, og det til højre D. Altså sådan her:
1
A B C D 2
3
4

Nu er de forbundet

1-D
2-A
3-C
4-B

Hvilket nærmest ser lidt tilfældigt ud.

Hvordan skal de sidde?

På forhånd tak!

--Michael, Vanløse

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-11-03 20:11

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> passede på... Ham jeg købte den af har vist også selv pillet ved det,

Tændingsrækkefølgen er på 99,99% af alle 4 cyl. rækkemotorer 1-3-4-2

> [...]
sidder
> til venstre A, og det til højre D. Altså sådan her:

De skal sidde :
1-A
2-C
3-D
4-B
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Torben E

Dato : 19-11-03 20:19

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> De skal sidde :
> 1-A
> 2-C
> 3-D
> 4-B

Med mindre det er et dæksel med 4 på stribe der rearrangerer
rækkefølgen indvendigt.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : alexbo

Dato : 19-11-03 20:52

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org

> Hvordan skal de sidde?

formentlig
1-D
2-C
3-A
4-B

Hvis du kigger ind i dækslet, skal to forbindelser der sidder over for
hinanden, sidde på yder eller indercylinder.
d.v.s 1og 4 eller 2og 3.
Hvis man ser på de muligheder der er for ombytning af dine kabler, er det de
midterste der er mest sandsynlige.

Her er jeg gået ud fra at på strømfordeleren sidder kablerne i en lang
række, og ikke i en rundkreds.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mic Holm

Dato : 19-11-03 21:33

Det viste sig at der stod 4 2 3 1 (vistnok) på dækslet, så jeg satte dem på
i den rækkefølge, og vupti, den startede perfekt.

Tak for svarene.

--Michael