Xantia : olieforbrug
Fra : Morten Jensen

Dato : 19-11-03 17:12

Min 1.8i 8V fra 1994 bruger temmeligt meget olie. Har ikke målt det, men
anslår det til at være lidt over 2 liter pr. 1000 km.
Den bruger også en smule vand, men det er ikke noget særligt.
Der er ingen mayonaise i hverken olie eller kølervand.
Iflg. servicebogen fik den skiftet stempler og foringer ved 90.000 km.
Den har nu kørt 243.000km og kører egentlig fortrinligt, med en fin
brændstoføkonomi.

Jeg har ladet mig fortælle at disse motorer generelt har et stort
olieforbrug, men også at Citroen indtil for nyligt udbedrede fejlen på deres
egen regning.
MEN : Hvad er fejlen ? - Ventilstammepakninger/paraplyer - eller ?

/Morten

P.S.: Fjern hesten fra min emailadresse for at svare pr. email.

Fra : Peter G C

Dato : 19-11-03 17:18

In news:3fbb9657$0$29379$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Morten Jensen <dzr@HESTENgmx.net> typed:
> Min 1.8i 8V fra 1994 bruger temmeligt meget olie. Har ikke målt det,
> men anslår det til at være lidt over 2 liter pr. 1000 km.

[klip]

> Jeg har ladet mig fortælle at disse motorer generelt har et stort
> olieforbrug, men også at Citroen indtil for nyligt udbedrede fejlen
> på deres egen regning.

8V'eren er da ikke kendt for højt olieforbrug - jeg mener, at det var den
nyere 16V'er.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Deaster

Dato : 19-11-03 17:55

> [...]
>
> [klip]

> 8V'eren er da ikke kendt for højt olieforbrug - jeg mener, at det var den

Nope, det er 8V'eren som ofte bruger op til 1 liter pr. 1000 km, 16V skulle
vist være ok.

Deaster

Fra : thjulstad

Dato : 19-11-03 17:56

Det var i hvert fald også 8v. jeg troede ikke at det også var 16v.

Thjulstad

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 17:50

> MEN : Hvad er fejlen ? - Ventilstammepakninger/paraplyer - eller ?

Ventilstammepakninger/paraplyer er det samme. Det er højst sansynlig disse
der er tale om, ellers er motoren lige til at smide væk. Kan dårligt betale
sig at bore cylindrene op og smide nye stempler i osv.
Få evt lavet en kompressionstest som måske kan påvise at der er noget galt
med cylindrene/stemplerne og hvis ikke de fejler noget så må det være
pakningerne i toppen.

Ryger bilen meget lige når du starter den efter at den har stået stille >10
timer?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Morten Jensen

Dato : 19-11-03 18:30

> Ryger bilen meget lige når du starter den efter at den har stået stille
>10
> timer?

Ja, den ryger pænt meget om morgenen, men det holder op efter ca. 5
minutter.
Det er hvid/lys røg.
Jeg synes nu at de fleste biler ryger let ved koldstart.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 18:56

> Ja, den ryger pænt meget om morgenen, men det holder op efter ca. 5
> minutter.
> Det er hvid/lys røg.
> Jeg synes nu at de fleste biler ryger let ved koldstart.

Ikke om sommeren så er det kun dem med defekte pakninger.

Fra : Rasmus

Dato : 19-11-03 19:50

"Morten Jensen" <dzr@HESTENgmx.net> wrote in message
> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ja, den ryger pænt meget om morgenen, men det holder op efter ca. 5
> minutter.
> Det er hvid/lys røg.

Det du beskriver er vanddamp, hvis den brænder olie lugter den fælt og ryger
blå-gråligt

Du er sikker på at olien ikke bare pisser ud et sted?, det kunne f.eks være
en utæt pakdåse eller pakninger omkring ventildæksel, bundkar...osv, eller
evt. utæt bundkar?

mvh
Rasmus

Fra : Morten Jensen

Dato : 19-11-03 20:27

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Du er sikker på at olien ikke bare pisser ud et sted?, det kunne f.eks
være
> en utæt pakdåse eller pakninger omkring ventildæksel, bundkar...osv, eller
> evt. utæt bundkar?

Ja, den taber ikke en dråbe, så det må blive forbrændt. Jeg forstår bare
ikke hvorfor det så ikke ses på udstødningsrøgen.

Der er ca. 5.000 km til tandrems-skift, så der vil jeg skifte
ventilstammepakninger og toppakningen samtidigt, og så håbe på at det sætter
en stopper for dens umådeholdende olieforbrug.

/Morten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-11-03 20:37

Næppe
(læs min anden besvarelse)

/Mogens
www.cuoresportivo.dk/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=getit&lid=10

Fra : Michael Olesen

Dato : 20-11-03 11:06

> Ja, den taber ikke en dråbe, så det må blive forbrændt. Jeg forstår bare
> ikke hvorfor det så ikke ses på udstødningsrøgen.

Hvis bilen har katalysator, bliver den resterende olie brændt af i denne.

Min far havde nemlig det samme problem i hans Audi A4 2.4 årg. 2001, som
helt fra ny brugte ca. 1,5 L olie pr. 1000km. Her var heller ingen synlige
spor på at den brugte olie. Løsningen blev at Audi endelig, efter utallige
forseglinger og målinger af motorens olieforbrug og hvad ved jeg (hvilket de
ca. brugte 1½ år på og hvortil bilen havde kørt 35.000 km og brugt ca. 53 L
olie - som kun kan købes hos Audi til 130 - 140 kr litteren), skiftede
motoren...

/Michael

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-03 14:02

Michael Olesen wrote:
:: hvortil bilen havde kørt 35.000 km og brugt ca. 53 L olie - som kun
:: kan købes hos Audi til 130 - 140 kr litteren), skiftede motoren...

Der kan også købes olie der opfylder Audi's krav, andre steder end hos Audi!

M.v.h.

Fra : Tom

Dato : 20-11-03 17:32

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: kan købes hos Audi til 130 - 140 kr litteren), skiftede motoren...
>
> Der kan også købes olie der opfylder Audi's krav, andre steder end hos

ja aldi har da en ganske fin olie til 9.95 kr pr liter

--
Tom

Fra : Rasmus

Dato : 19-11-03 18:26

Motortypen XY med 16 ventiler har et stort olieforbrug, Jeg har selv en 306
1.8 16v, og i min instruktionsbog står at den må bruge op til 1 L. olie pr
1000 km. Men hvis de ellers bliver passet med olie og vand, skulle de være
ganske holdbare. Motoren er desuden ganske nem at lokke flere hk ud af, men
det er en helt anden snak
Ellers kan jeg henvise til forummet på www.hi-speed.dk , her er der måske
nogle som har en nærmere forklaring.

Mvh
Rasmus.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-11-03 19:29

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> wrote in message
> [...]
være
> ganske holdbare. Motoren er desuden ganske nem at lokke flere hk ud

Ok. Så er det en XY motortype jeg har for min motor er tørstig. Det
sammen med at skruerne til bundkarret løsner sig selv gør at den bruger
ret meget olie. Jeg tror det kan bruge op til 1.5L per 1000km... men
det er mest hvis jeg kører hurtigt. Samme afstand med landevejstempo og
den bruger betydeligt mindre.

Ku være man skulle få lavet en kompressionstest så jeg kan blive lidt
klogere på hvor olien egentlig forsvinder hen.

mvh Bernhard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-11-03 19:35

On Wed, 19 Nov 2003 19:29:04 +0100, "Bernhard Ege"
<bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

>Så er det en XY motortype jeg har for min motor er tørstig. Jeg tror
>det kan bruge op til 1.5L per 1000km...

PSA har repareret mange pr. kulance - motorene er de samme i Peugeot,
hvor een i familien var værkfører. Det var sidst i 90'erne et relativt
stort problem, fordi folk ikke ønskede nye biler med stort forbrug.

>men det er mest hvis jeg kører hurtigt.

Jow, jow - dét kender man jo

>Ku være man skulle få lavet en kompressionstest så jeg kan blive lidt
>klogere på hvor olien egentlig forsvinder hen.

Det løber "bag om" stmplerne og brændes af - olieringe og "løse"
stempler er problemet med motorerne.

/Mogens

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-11-03 20:29

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Det løber "bag om" stmplerne og brændes af - olieringe og "løse"
> stempler er problemet med motorerne.

Well, så er det vidst nemmest og billigst bare at hælde olie på
jævnligt... Den ryger jo ikke og bruger ingen kølevæske så problemet er
mest at det irriterer mig...

mvh Bernhard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-11-03 21:20

> PSA har repareret mange pr. kulance - motorene er de samme i Peugeot,
> hvor een i familien var værkfører. Det var sidst i 90'erne et relativt
> stort problem, fordi folk ikke ønskede nye biler med stort forbrug.

Benzinforbrug formoder jeg, for forbruget af olie er jo til at få øje på.

Måske husker jeg forkert, men var det ikke også den gang at der var bøvl med
nogle cylinderforinger som i større eller mindre grad forlod den tiltænkte
placering?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Rasmus

Dato : 19-11-03 19:54

> [...]
> ganske holdbare. Motoren er desuden ganske nem at lokke flere hk ud af,

I de fleste nyere bilers manual står der at de må bruge 1 L olie pr. 1500km.
Men det var 1,8 8v motoren som der var en konstruktionsfejl på, mange af dem
er udbedret, og da Mortens motor har fået skiftet stempler og foringer er
problemet rettet, som Mogens beskrivere længere nede drejede det sig om
stemplernes dimension ikke var helt god.

mvh
Rasmus

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-11-03 21:21

> [...]
> problemet rettet, som Mogens beskrivere længere nede drejede det sig om
> stemplernes dimension ikke var helt god.

I min instruktionsbog står der ikke hvor meget olie den må bruge, så den må
nok ikke bruge noget hvilket den heller ikke gør (ikke så man bemærker det i
hvert fald). Jeg har nu aldrig været ude for en motor med så højt et forbrug
af motorolie, siger den gamle tommelfingerregel ikke 1 liter motorolie pr.
10.000 km?

Med venlig hilsen Kim