Panda Europabilen !
Fra : Olesen

Dato : 18-11-03 15:18

Fiat PANDA årets bil i Europa....

Stik den, Mazda og VW Golf.....og Avensis på 4 pladsen...

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-11-03 15:39

Olesen wrote:
> Fiat PANDA årets bil i Europa....
>
> Stik den, Mazda og VW Golf.....og Avensis på 4 pladsen...

Value for money?
Et NoName TV fra ALDI vinder sikkert også over et B&O - ikke på kvalitet men
fordi det koster 1/10 del og stadig opfylder kravet om at vise billeder.
Panda'en er sikkert latterlig billig (alle andre steder end i DK), men IMO
er det IKKE en bedre bil end de ovennævnte. Tværtimod da. Men den kan fragte
folk fra A-B og gøre det grinagtigt billigt i forhold til de andre på
listen.
Men som om en Panda skulle være en bedre bil end de ovennævnte... tsk tsk.

Ligger nyprisen for en Panda ikke på omkring 73.000 dkr. i Tyskland? Så er
man da billigt kørende. En Golf koster vel fra knapt det dobbelte (stadig
billigt).

MVH Martin

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-11-03 16:04

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message news:bpdau7$9csa7$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...

> Ligger nyprisen for en Panda ikke på omkring 73.000 dkr. i Tyskland? Så er
> man da billigt kørende.

Bare til info:

Ifølge fiat.de koster billigste panda 8290 euro (ca. 62000 dkk)

> En Golf koster vel fra knapt det dobbelte (stadig
> billigt).

Billigste model (Golf V) koster 15220 euro (ca. 114150 dkk)

/Jakob

Fra : Olesen

Dato : 18-11-03 16:10

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Value for money?

Meget for pengene, ja.
Ved godt, en Panda ikke er en Golf, men ud fra de,
forhåbentlig mange, kritereier, bilen vælges ud fra,
og sågar i flere lande, så kan den ikke være SÅ ringe.
At en bil til de penge og i den størrelse kan vinde
over biler i en højere klasse, som har haft
årtier bag sig hvor de kunne være forædlet
til det ulitmative, vidner vel bare om,
at Fiat dêr har begået noget ganske snusfornuftigt.

> Et NoName TV fra ALDI vinder sikkert også over et B&O - ikke på kvalitet
men
> fordi det koster 1/10 del og stadig opfylder kravet om at vise billeder.

Skal ikke kunne sige, hvilke kriterier der i givet
fald ville være blevet stille op hvad angår forventninger
til kvalitet og funktioner.

> [...]
fragte
> folk fra A-B og gøre det grinagtigt billigt i forhold til de andre på

Mig bekendt køres der både slalom, måles bremselængder, støjniveau
gearfornemmelser, koblingspunkter osv..alt ialt punkter, alle
biler har været igennem. Var Panda'en KUN billig, men en
dårlig kørende bil, så havde den næppe vundet noget som helst
alligevel..
Synes det er forbandet godt gået af Fiat, og de danske
motorjournalister kunne måske lære lidt om dêt
at vurdere bil, sammenlignet med alle andre journalister.
(det viste sig iøvrigt, at det testede exemplar af Panda
til kåringen årets bil i danmark, havde en defekt ved hjulene,
som gjorde, køreegenskaberne ikke var som tænkt.)
Alt de gjorde var at sige 'undskyld'..og så var dên potte ude....

> Men som om en Panda skulle være en bedre bil end de ovennævnte... tsk tsk.

Nej. Men lad os nu se, hvor ofte vi vil høre om dårligdomme
hos Panda i samme stil som vi har fra Golf siden rev. 4.
-selvom prisen er lavere.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 19:07

> [...]
> årtier bag sig hvor de kunne være forædlet
> til det ulitmative, vidner vel bare om,
> at Fiat dêr har begået noget ganske snusfornuftigt.

Det er ikke første gang Fiat bliver årets bil. Multipla har også haft æren,
og det på trods af den er tudegrim om man (heldigvis) sjældent ser den på
vejene. At bilen også knækkede sammen i crachtesten og klarede testen til
dumpekarakter....siger vel også lidt om hvilken vægt man bør lægge på
Jornalisternes skreve ord.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 19-11-03 01:12

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> vejene. At bilen også knækkede sammen i crachtesten og klarede testen til
> dumpekarakter....siger vel også lidt om hvilken vægt man bør lægge på

Det siger vel lidt om at ikke alt skal gøres op i størst og dyrest. Fiat
Multipla er tudegrim og jeg ville aldrig eje sådan en selv. Men den er
samtidig meget praktisk du kan være 6 personer den og samtidig have plads
til bagage. Den kører som en god personbil samtidig med den er stor som en
lille kassevogn. Derudover så er det du og jeg ville kalde grim nok til at
andre folk siger at den er sød og at de gerne ville have en (min far er
iblandt dem og vi skal passe på han ikke køber sådan en næstegang han har
allerede snakket om at ville have en stationcar så der er bedre plads til
børnebørne). Uheldigvis er bilen dårlig i crash tests (ikke et enestående
problem hos FIAT Brava/Bravo fik ryglænet forstærket med en metal bare der
betød at det delelige ryglæn vare mere teoretisk end praktisk muligt) men
hvis det var eneste betingelse så ville årets udelukkende være Renault,
volvo og Mercedes.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 22:05

"Thomas Eriksen" <thomas@hardwareonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Multipla er tudegrim og jeg ville aldrig eje sådan en selv. Men den er
> samtidig meget praktisk du kan være 6 personer den og samtidig have plads

Hvorfor er det så at min svoger som har kone og fire børn, altid har trailer
med bare han skal overnatte en gang ?
Der er ikke en skid baggage plads når alle sæder er i brug. med mindre man
vil sidde med føderne ovenpå baggagen.
Pladsen bag ved bagsæderne er en joke når vi taler om ferieoppakning.

I øvrigt har han lige skiftet den ud til en Ford Windstar
Han var ved at falde ned af stolen da han fik regningen for at gøre den klar
til det første syn (altså Multiplaen).
små 20.000 kr. hvilket blandt andet inkluderede udskiftning af alle bremse
dele efter at den var dumpet første gang, og her taler vi slanger, kalibre -
hele molevitten.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-11-03 16:08

"Olesen" <mailto:olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
"Panda Europabilen !"

> Fiat PANDA årets bil i Europa....
>
> Stik den, Mazda og VW Golf.....og Avensis på 4 pladsen...

Jamen tillykke med det Fiat. Sejren i bilernes svar på Popstars er ikke det
værste, det giver jo en masse gratis reklame.

Det er i øvrigt en gammel nyhed
http://www.bilbasen.dk/nyheder/bilnyheder/show_article.asp?id=2152

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : Olesen

Dato : 18-11-03 16:36

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen tillykke med det Fiat. Sejren i bilernes svar på Popstars er ikke
det
> værste, det giver jo en masse gratis reklame.

COTY (car of the year) har eksisteret siden 1963,
og er stadig den mest eftertragtede titel for et bilmærke
at opnå.

Statistisk set ser det sådan ud, fordelt på mærker
som har vundet flest gange:

Position Brand Awards % of total
1. Fiat 7 18.4210 %
2. - 3. Ford 4 10.5263 %
2. - 3. Renault 4 10.5263 %
4. Citroen 3 7.8947 %
5. - 10. Alfa Romeo 2 5.2631 %
5. - 10. Audi 2 5.2631 %
5. - 10. Opel 2 5.2631 %
5. - 10. Peugeot 2 5.2631 %
5. - 10. Rover 2 5.2631 %
5. - 10. Simca 2 5.2631 %
11. - 18. Austin 1 2.6316 %
11. - 18. Lancia 1 2.6316 %
11. - 18. Mercedes 1 2.6316 %
11. - 18. Nissan 1 2.6316 %
11. - 18. NSU 1 2.6316 %
11. - 18. Porsche 1 2.6316 %
11. - 18. Toyota 1 2.6316 %
11. - 18. VW 1 2.6316 %

Men bedre, se alle lister her:

http://www.klabal.net/coty/index.html

under "results" og "statistics"

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-03 14:08

Olesen wrote:
:: COTY (car of the year) har eksisteret siden 1963,
:: og er stadig den mest eftertragtede titel for et bilmærke
:: at opnå.
::
:: Statistisk set ser det sådan ud, fordelt på mærker
:: som har vundet flest gange:
::
:: Position Brand Awards % of total
:: 1. Fiat 7 18.4210 %

Ja, men det har hverken forbedret Fiats salg, kvalitet eller omdømme.....

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 16:59

> Fiat PANDA årets bil i Europa....
>
> Stik den, Mazda og VW Golf.....og Avensis på 4 pladsen...

Jeg har modtaget følgende nyhedsmail fra Bil Magasinet:

Citat start:

Fiat Panda eller Mazda3?

Forvirringen bliver igen total, når der bliver diskuteret årets bil 2004.
Herhjemme løb Mazda fortjent med laurbærrene da den danske jury kårede årets
bil i starten af oktober. Nu er der gået en måneds tid, og dermed er det tid
til den europæiske jury som sædvanlig kårer sin favorit her i midt i
oktober.

Rygterne siger, at Fiat Panda bliver årets bil i Europa. Og det kan
overraske lidt, for hvorfor kan en meget billig bil klare sig så godt på
europæisk plan, når den kun får en middelmådig femte plads herhjemme i
Danmark hvor der bliver skelet meget til prisen under kåringen af årets bil.

Svaret ligger til dels i det faktum, at en enkelt journalist var oppe og
køre på to hjul med bilen under den danske kåring. Det bragte en dejlig
stemning af elg-test op blandt resten af juryen. Men der var ikke andre der
ville prøve at gøre kunsten efter, de refererede blot hvad der var sket. Og
det irriterede mig grænseløst, især da jeg mødte journalisten ovre på banen
efter hans to-hjuls kørsel og spurgte om han havde oplevet det samme i de to
andre Pandaer, der var stillet til rådighed og han svarede nej. Han var så
rystet at han ikke skulle ud i de biler igen.

Jeg må erkende, at jeg ikke har kørt i Pandaen, og heller ikke var med i
juryen i år, da vi lå i hård deadline på Bil Magasinet. Men hver gang jeg
har set den lille italiener, har jeg ikke kunne lade være med at smile lidt.
Den er utrolig charmerende, og selvom den efter sigende skulle krænge meget,
rør det mig overhovedet ikke. Panda er en bybil ikke en racerbil.

Alligevel vil jeg påstå, at mine europæiske kolleger er blevet ramt af en
fælles retrobølge. Gennemsnitsalderen i den europæiske jury er næsten oppe i
halvtredserne, og dermed husker de sikkert med glæde tilbage på den første
Panda, og ønsker dermed at give et skulderklap til den aldrende og dybt
kriseramte Fiat-koncern. For Pandaen kan ikke hamle op med årets to største
nyheder: VW Golf og Mazda3. I mine øjne er der ingen vej uden om Mazda3 i
herhjemme, men i udlandet er de ikke ramt af 180 procent afgift. Derfor vil
den eneste rigtige vinder i Europa være den nye Golf. Hermed har du fået mit
bidrag til den totale årets bil forvirring.

Karsten Lemche
Bil Magasinet

Citat slut.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Benjamin Skov Rasmus~

Dato : 18-11-03 17:07

"> >

Jeg mener nu at det er fortjent sejer til Fiat. Hvad angår kvaliteten på Fiat
biler, er jeg enig i at Fiat har haft problemer med kvaliteten, men at det er
blevet meget bedre efter 2001.

Med venlig hilsen

Benjamin Skov Rasmussen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.199.145.154)

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-03 14:10

Benjamin Skov Rasmussen wrote:
:::
:: Jeg mener nu at det er fortjent sejer til Fiat. Hvad angår
:: kvaliteten på Fiat biler, er jeg enig i at Fiat har haft problemer
:: med kvaliteten, men at det er blevet meget bedre efter 2001.

Dét sagde de også da Tipo'en blev introduceret.....og da Brava'en blev
intorduceret...og......og.....

M.v.h.

Fra : Kisser

Dato : 23-11-03 11:57

> [...]
> biler, er jeg enig i at Fiat har haft problemer med kvaliteten, men at det er

Jamen, så tillykke til Fiat. De kan også godt bruge lidt medvind for
tiden ...

Men, hvad var det lige for en skelsættende Fiat-begivenhed, der skete i
2001 ? (link ?)

mvh
/Kisser

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 19:01

> [...]
> andre Pandaer, der var stillet til rådighed og han svarede nej. Han var så
> rystet at han ikke skulle ud i de biler igen.

Jeg har læst om testen i Motor og jeg finder der nu ret foruroligende at
bilen kan tippe rundt fordi den angiveligt ikke lige har de rigtige dæk på
og der er "noget" galt med sporingen. Jeg håber ikke at det ER sådan at hvis
en Fiat-ejer senere vil skifte til et andet dækmærke el.lign at så sætter
man sikkerheden SÅ meget over styr.

Fra : bme

Dato : 18-11-03 19:19

> [...]
hvis
> en Fiat-ejer senere vil skifte til et andet dækmærke el.lign at så sætter

njae, nu var det jo ikke kun sporingen det var galt med, bilen var slået
skæv, sikkert under en kyndig motorjournalist's hænder.
Andre pandaer er senere blevet testet på samme måde, uden at der kunne
konstateres "elg-problemer".
Der var en artikel i vistnok jyllandspesten for et par uger siden.

/bo

Fra : Chr. L.

Dato : 18-11-03 21:11

> [...]

hvis
> en Fiat-ejer senere vil skifte til et andet dækmærke el.lign at så sætter

Den fik tre stjerne ligesom et par andre mini MPV'er, men frontal testen var
meget dårlig (3 point 19%)...ok bedre end den værste der er testet,-Chrysler
Voyager der fik 0 (NUL) point..ud af 16 mulige på frontal testen...

selvfølgelig skal man tænke på at det er bilens egen vægt der faktisk bliver
testet mod sig selv, og at hvis en mindre bil bliver påkørt vil det se
anderledes ud...dog hvis man brager ind i en lastbil eller væg så giver det
jo en god indikation hvordan bilen ser ud.

Chr.

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-11-03 21:10

> Fiat PANDA årets bil i Europa....
>
> Stik den, Mazda og VW Golf.....og Avensis på 4 pladsen...

Synes det er sjovt at se hvor forskelligt kåringerne er her i Danmark og
resten af europa.
Vi vælger en bil som årets og europa vælger altid en anden... Har de
egentlig nogensinde valgt ens?

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 22:57

> Synes det er sjovt at se hvor forskelligt kåringerne er her i Danmark og
> resten af europa.
> Vi vælger en bil som årets og europa vælger altid en anden... Har de
> egentlig nogensinde valgt ens?

Mener at Alfa'en var årets bil alle steder i EU for et par år tilbage.