/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mazda 6
Fra : Yadibedus


Dato : 18-11-03 12:24

Hej alle,

Jeg er en lykkelig ejer af en helt ny Mazda 6. Jeg elsker bilen og helt vild
med den. Men jeg bemærkede en ting, som
jeg umiddelbart ikke kan lide. I de sidste par dage, altid om
eftermiddagen/aftenen, kunne jeg se noget dug, indvendigt på forlygter ( på
begge to, ret symmetrisk ), ikke meget, men alligevel ret synligt...Næste
dag er det dog helt væk og forlygter glas er helt tørt! Der er xenon lygter
på bilen, kan det have noget med sagen at gøre ?
Skal jeg leve med det og ligesom acceptere det eller skal jeg køre bilen til
værksted og reklamere det?

Hilsen og på forhånd tak
Mazdamand



 
 
SNiP (18-11-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 18-11-03 12:47



Yadibedus wrote:
> Hej alle,
>
> Jeg er en lykkelig ejer af en helt ny Mazda 6. Jeg elsker bilen og
> helt vild med den. Men jeg bemærkede en ting, som
> jeg umiddelbart ikke kan lide. I de sidste par dage, altid om
> eftermiddagen/aftenen, kunne jeg se noget dug, indvendigt på
> forlygter ( på begge to, ret symmetrisk ), ikke meget, men alligevel
> ret synligt...Næste dag er det dog helt væk og forlygter glas er helt
> tørt! Der er xenon lygter på bilen, kan det have noget med sagen at
> gøre ?
> Skal jeg leve med det og ligesom acceptere det eller skal jeg køre
> bilen til værksted og reklamere det?
>
> Hilsen og på forhånd tak
> Mazdamand

Hej Mazdamand.

Xenon eller ej, de burde ikke dugge til, IMO, se til at værkstedet adskiller
og tætner dem.

/J
Også Mazdamand :)



Roberto Saldo (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 18-11-03 13:05

Yadibedus wrote:
> Hej alle,
>
> Jeg er en lykkelig ejer af en helt ny Mazda 6. Jeg elsker bilen og helt vild
> med den. Men jeg bemærkede en ting, som
> jeg umiddelbart ikke kan lide. I de sidste par dage, altid om
> eftermiddagen/aftenen, kunne jeg se noget dug, indvendigt på forlygter ( på
> begge to, ret symmetrisk ), ikke meget, men alligevel ret synligt...Næste
> dag er det dog helt væk og forlygter glas er helt tørt! Der er xenon lygter
> på bilen, kan det have noget med sagen at gøre ?
> Skal jeg leve med det og ligesom acceptere det eller skal jeg køre bilen til
> værksted og reklamere det?

Ja du skal. Hvis de lavede det ordentligt fra starten var de ikke nød
til at lave det om.

Svigermors Ford Ka har samme problem, de borde hul i lygten
(plastic-bras) det duede ikke. Så gav de hende en ny lygte.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Yadibedus (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Yadibedus


Dato : 18-11-03 14:09

Jeg har bestilt tid på værkstedet i næste uge !!
Tak for hjælpen !


>Hej Mazdamand.
>Xenon eller ej, de burde ikke dugge til, IMO, se til at værkstedet
adskiller
>og tætner dem.

>/J
>Også Mazdamand :)

>Ja du skal. Hvis de lavede det ordentligt fra starten var de ikke nød
>til at lave det om.
>Svigermors Ford Ka har samme problem, de borde hul i lygten
>(plastic-bras) det duede ikke. Så gav de hende en ny lygte.
>Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."




Torben R (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben R


Dato : 18-11-03 15:18

Hej Mazdamand,

Der har været nogle tidligere tråde omhandlende Mazda6.
Nogle hævdede at der er vindstøj ved motorvejs hastighed.

Kan du venligst info hvad din erfaring er med vindstøj.

Er det en sedan, 5-dørs eller stationcar du har købt.

Forresten - tillykke med "dyret" - fed bil synes jeg.

Mvh

--
Torben R



René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 08:31

"Torben R" <ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> wrote in message
news:7Spub.6196$%I7.4549@news.get2net.dk...
> Hej Mazdamand,
>
> Der har været nogle tidligere tråde omhandlende Mazda6.
> Nogle hævdede at der er vindstøj ved motorvejs hastighed.
>
> Kan du venligst info hvad din erfaring er med vindstøj.

Jeg tror det var mig du hentyder til i sin tid tog emnet op med vindstøj i
Mazda6!?!

Vær opmærksom på at det var en stationcar jeg kørte... Ikke at jeg tror det
gør en forskel og støjen var først rigtig til stede ved højere
motorvejshastigheder (hvor du forstår hvad jeg mener). Den optrådte mest
omkring forrude, A-stolperne og sidespejlene.

Desuden præges min opfattelse nok også af mine forventninger... Jeg er vant
til at køre en bil der fra ny i 1995 kostede kr. 164.000 og havde nok
forventet en mere tyst oplevelse i en bil til kr. 300.000 anno 2003.
Sammenligningsmæssigt er den nye Avensis MEGET mere tyst på motorvejen - men
den koster selvfølgelig også 15-20K mere (ikke at jeg tror de er brugt til
lyddæmpning alene, for kvalitetoplevelsen er generelt højere end i
Mazda'en).

Men alt i alt er Mazda6 en rigtig lækker bil! Før jeg blev "udsat" for
Avensis'en var den aller ALLER øverst på min ønskeseddel - nu er den så en
suveræn 2'er!!!

Med venlig hilsen
René Rolighed Christensen



Torben R (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben R


Dato : 19-11-03 10:11

>
> Jeg tror det var mig du hentyder til i sin tid tog emnet op med vindstøj
i
> Mazda6!?!
>
> Vær opmærksom på at det var en stationcar jeg kørte... Ikke at jeg tror
det
> gør en forskel og støjen var først rigtig til stede ved højere
> motorvejshastigheder (hvor du forstår hvad jeg mener). Den optrådte mest
> omkring forrude, A-stolperne og sidespejlene.
>
> Desuden præges min opfattelse nok også af mine forventninger... Jeg er
vant
> til at køre en bil der fra ny i 1995 kostede kr. 164.000 og havde nok
> forventet en mere tyst oplevelse i en bil til kr. 300.000 anno 2003.
> Sammenligningsmæssigt er den nye Avensis MEGET mere tyst på motorvejen -
men
> den koster selvfølgelig også 15-20K mere (ikke at jeg tror de er brugt til
> lyddæmpning alene, for kvalitetoplevelsen er generelt højere end i
> Mazda'en).
>
> Men alt i alt er Mazda6 en rigtig lækker bil! Før jeg blev "udsat" for
> Avensis'en var den aller ALLER øverst på min ønskeseddel - nu er den så en
> suveræn 2'er!!!
>
> Med venlig hilsen
> René Rolighed Christensen

Hej René,

Tak for dit indlæg.

Hvordan føles kvaliteten i kabinen på 6'eren ? Jeg har selv en 626 2.0 SLX i
stationcar 1999
og jeg synes at plastdelene efterhånden begynder at knirke. Stoffet som
sidder i bunden ud mod
døren går løs. Jeg fik tidligere en kort prøvetur i en 6'er stationcar og
jeg synes at udsynet
fra føreplads var generet af de lave stolper mellem for-rude og sidedør
(hedder de A-stolper?). Det skyldes vel til sin vis
at 6'eren er meget mere strømlinet end de tidligere 626'ere. Under kraftig
accelration synes jeg motoren "knurrede" lidt.

Rene, som daglig brugsbil, virker 6'eren så bare som den skal ? Man bliver
jo let lidt entutiastisk når man
sidder i en spritny bil hvor alt skinner (og dufter af ny bil - uhm). Det er
først når den nye bil bliver til hverdag
med ungerene ind og ud, vand og skidt ind på måtterne etc. at man bemærker
hvordan bilen fungerer.
Hvad er din oplevelse - er det stadig FEDT at dreje nøglen, eller har du
bemærket nogle iritations momenter ?

På forhånd tak for dit svar.

--
Torben R








René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 12:36

"Torben R" <ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> wrote in message
newsGub.3232$jB4.418@news.get2net.dk...
> Hvad er din oplevelse - er det stadig FEDT at dreje nøglen, eller har du
> bemærket nogle iritations momenter ?

Hej Torben

Jeg tror du har misforstået mig?
Jeg har IKKE købt en Mazda6... Planen var at Mazda6 skulle være den næste
nye bil - men efter et par møder med Avensis er planen altså ændret.

Cheers
Rolighed



Profus (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Profus


Dato : 19-11-03 10:49

Hej alle,

Nu er det kun ca.1400 km jeg kørte i min kære 6-eren, så det er helt bestemt
stadig fedt at
dreje nøglen, det hele skinner og dufter Jeg håber bare, det
fortsætter på den måde !
Da bilen er så ny, har jeg ikke prøvet at køre den over de ca. 120 km/h på
motorvejen og
ved den hastighed har jeg ikke bemærket (for) meget vindstøj!
Det er en sedan, vi snakker om...

Ang. sammenligning med Avensis, ja - jeg kan være enig, at kvaliteten synes
at være en tand bedre på en Avensis,
men prisen er osse ikke så lidt højere ( jeg synes i hvert fald mere end de
nævnte 15-20 K !! ). Til gengeld designmæssigt, har Avensis intet at gøre i
selskab med Mazda 6, den er alt for kedelig og firkantet ! Måske er det bare
mig - jeg vælger bil med hjærte, men jeg ville til enhver tid være parat at
betale mere for en 6-er i forhold til Avensis - når det nu heldigvis er
omvendt, er det klart, hvorfor jeg købte lige Mazdaen og ikke Toyotaen!
Bedre, pænere, frækere og bedre udstyret bil i den klasse til de penge end
Mazda 6 findes ikke i DK. Basta !

Hilsen Mazdamand

> > Hej Mazdamand,
> >
> > Der har været nogle tidligere tråde omhandlende Mazda6.
> > Nogle hævdede at der er vindstøj ved motorvejs hastighed.
> >
> > Kan du venligst info hvad din erfaring er med vindstøj.
>
> Jeg tror det var mig du hentyder til i sin tid tog emnet op med vindstøj
i
> Mazda6!?!
>
> Vær opmærksom på at det var en stationcar jeg kørte... Ikke at jeg tror
det
> gør en forskel og støjen var først rigtig til stede ved højere
> motorvejshastigheder (hvor du forstår hvad jeg mener). Den optrådte mest
> omkring forrude, A-stolperne og sidespejlene.
>
> Desuden præges min opfattelse nok også af mine forventninger... Jeg er
vant
> til at køre en bil der fra ny i 1995 kostede kr. 164.000 og havde nok
> forventet en mere tyst oplevelse i en bil til kr. 300.000 anno 2003.
> Sammenligningsmæssigt er den nye Avensis MEGET mere tyst på motorvejen -
men
> den koster selvfølgelig også 15-20K mere (ikke at jeg tror de er brugt til
> lyddæmpning alene, for kvalitetoplevelsen er generelt højere end i
> Mazda'en).
>
> Men alt i alt er Mazda6 en rigtig lækker bil! Før jeg blev "udsat" for
> Avensis'en var den aller ALLER øverst på min ønskeseddel - nu er den så en
> suveræn 2'er!!!
>
> Med venlig hilsen
> René Rolighed Christensen
>
>



Torben R (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben R


Dato : 19-11-03 12:14

> Hej alle,
>
> Nu er det kun ca.1400 km jeg kørte i min kære 6-eren, så det er helt
bestemt
> stadig fedt at
> dreje nøglen, det hele skinner og dufter Jeg håber bare, det
> fortsætter på den måde !

Rengøring og vedligehold og en voksning hjælper kraftigt

> Da bilen er så ny, har jeg ikke prøvet at køre den over de ca. 120 km/h på
> motorvejen og
> ved den hastighed har jeg ikke bemærket (for) meget vindstøj!
> Det er en sedan, vi snakker om...

Hmm, jeg er stadig lidt "bekymret" hvis den larmer ved højere hastighed -
altså 120-150 km/t.
Nogen her i gruppen som har erfaring ?
>
> Ang. sammenligning med Avensis, ja - jeg kan være enig, at kvaliteten
synes
> at være en tand bedre på en Avensis,
> men prisen er osse ikke så lidt højere ( jeg synes i hvert fald mere end
de
> nævnte 15-20 K !! ).

Toyota har altså bedre kvalitet ? Tænker du på samlingerne, sæder & stof,
instrumentering eller
virker Avensis'en bare "bedre bygget" ?

Til gengeld designmæssigt, har Avensis intet at gøre i
> selskab med Mazda 6, den er alt for kedelig og firkantet ! Måske er det
bare
> mig - jeg vælger bil med hjærte, men jeg ville til enhver tid være parat
at
> betale mere for en 6-er i forhold til Avensis - når det nu heldigvis er
> omvendt, er det klart, hvorfor jeg købte lige Mazdaen og ikke Toyotaen!

> Bedre, pænere, frækere og bedre udstyret bil i den klasse til de penge end
> Mazda 6 findes ikke i DK. Basta !

Enig !

Mvh Torben R
>



René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 13:34

"Profus" <profus2003XXX@yahoo.dk> wrote in message
news:bpfe7v$daf$1@news.mch.sbs.de...
>
> Ang. sammenligning med Avensis, ja - jeg kan være enig, at kvaliteten
synes
> at være en tand bedre på en Avensis,
> men prisen er osse ikke så lidt højere ( jeg synes i hvert fald mere end
de
> nævnte 15-20 K !! ). Til gengeld designmæssigt, har Avensis intet at gøre
i
> selskab med Mazda 6, den er alt for kedelig og firkantet ! Måske er det
bare
> mig - jeg vælger bil med hjærte, men jeg ville til enhver tid være parat
at
> betale mere for en 6-er i forhold til Avensis - når det nu heldigvis er
> omvendt, er det klart, hvorfor jeg købte lige Mazdaen og ikke Toyotaen!

> Bedre, pænere, frækere og bedre udstyret bil i den klasse til de penge end
> Mazda 6 findes ikke i DK. Basta !

Hej Profus

Jeg tror lige jeg skal uddybe mine meninger, holdninger og sammenligninger
lidt.

Som sagt syner kvaliteten lidt højere hos Avensis kontra Mazda6... Lidt
ligesom Philips og B&O - begge har Philips indmad (har jeg ladet mig
fortælle), men B&O udstråler altså bare noget mere "tyngde".

Prøv f.eks. at smække en dør i Avensis'en og så en i Mazda'en... Avensis =
smæk! - Mazda = klang!
Eller prøv at åbne/lukke handskerummet i de to.
Eller prøv at åbne/lukke det øverste aflæggerum i de to.
Eller prøv at sammenligne betjeningsknapperne til elruderne i de to.
Eller...

Jeg er sikker på at du vil få samme "Philips/B&O oplevelse" som mig. Om
kvaliteten på sigt rent faktisk er bedre/mere holdbar tør jeg ikke sige -
men jeg tør godt sige at Toyota hidtil har været kendt for
kvalitet/holdbarhed - hvilket forøvrigt også kan siges om Mazda så vidt jeg
ved.

Hvad pris-differencen angår på de to, så forstår jeg godt hvorfor du undrer
dig... Jeg har nemlig sammenlignet Mazda6 2.0 Touring Stationcar med Toyota
Avensis SOL 1.8 Stationcar!

Grunden til at sammenligner netop disse er, at der "kun" er 15-20.000 kr. i
forskel, samt at de er meget ens hvad angår præstationer og udstyr. Og hvad
du så prioriterer højest bestemmer så hvad du vælger... Her er at par af de
ting der har været bestemmende for mit valg:

Accelleration:
--------------
Mazda6 2.0: 0-100 = 9.9 sek.
Avensis 1.8: 0-100 = 10,5 sek.

Altså kun knap et ½ sekund i forskel (et halvt sekund!) - til gengæld kører
du så ca. 1,5 km længere på literen i Avensis og sparer ca. kr. 1.500 på den
grønne afgift.

Udstyr:
-------
Mazda6: Cruise-control som standard (ekstraudstyr hos Avensis)
Avensis: Regnsensor som standard (kan ikke fås til Mazda6)

Da jeg hovedsageligt vil befinde mig på de danske lande-/motorveje, så kan
jeg fint undvære Cruise-control - men da jeg får flip af at betjene
viskerkontrollen i min bil når jeg kører i konstant skiftende møgvejr og
konstant skiftende hastigheder vægter jeg denne funktionalitet højt.

Mazda6: Automatisk klimaanlæg
Avensis: 2-zonet automatisk klimaanlæg

Aldrig mere diskussion om temperaturen i bilen med konen (need I say more)!

Design:
-------
Mazda6: Sporty design både ude og inde
Avensis: En smule konservativt Passat-/Audi-look

Da Mazda6'eren kom frem var jeg forelsket lige på sekundet!!! However... Nu
er der efterhånden gået et år - og hvis jeg skal være helt ærlig, så synes
jeg ikke længere den er SÅ lækker. Faktisk synes jeg at den, hvis man ser
bort fra de klare baglygter og den relativt sporty front, er rimelig
"ordinær" (kan dog afhjælpes med eventuelle stylingkits, se f.eks.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5110 ) - dog stadig hævet
over de fleste konkurrenter! Dette er selvfølgelig farvet at jeg efterhånden
har kigget den efter i sømmene og fundet den for let på visse (for mig meget
vigtige) punkter (den koster trods alt kr. 300.000).

Interiørdesignet er jeg dog stadig vild med! MEGET smartere end Avensis'!
Bare ærgerligt at udførslen/kvalitetsfornemmelsen ikke er bedre - kun
midterkonsollen (radio, klimaanlæg etc.) virker til at være "kram".

Og når vi nu har fat i designet, så finder jeg faktisk Avensis MEGET
lækker.... Selvfølgelig ikke på den sporty måde som Mazda'en - men på den
limousine-agtige måde som VW Passat og Audi A6! Her hjælper dørens "smæk!"
naturligvis på helheden! Og et par 17-18" fælge SKAL der på den bil!

> Bedre, pænere, frækere og bedre udstyret bil i den klasse til de penge end
Mazda 6 findes ikke i DK. Basta

Sandt nok... Hvis ikke der fandtes en Avensis mit navn på, SÅ skulle jeg
også have en Mazda6.
Men nu findes Toyotaen, så jeg er rimelig sikker på at jeg ender som Avensis
ejer - IMHO basta!

Cheers
Rolighed



Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 13:45

On Wed, 19 Nov 2003 13:33:33 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>Jeg har nemlig sammenlignet Mazda6 2.0 Touring Stationcar med Toyota
>Avensis SOL 1.8 Stationcar!
>Grunden til at sammenligner netop disse er, at der "kun" er 15-20.000 kr. i
>forskel, samt at de er meget ens hvad angår præstationer og udstyr.
>Accelleration:
>Mazda6 2.0: 0-100 = 9.9 sek.
>Avensis 1.8: 0-100 = 10,5 sek.
>Altså kun knap et ½ sekund i forskel (et halvt sekund!)

Man sammenligner da ikke kvalificeret 2 biler på dén måde. Hvad med de
181 Nm, som Mazda'en naturligt ideholder grundet de "mange" kubik?
(Toyota'en har 170 og det er en rimelig stor forskel)
Hvorledes har deres Nm ikke indvirkning på dagligdagens
mellemaccelerationer på motorvejen eller ferieturen sydpå?

Du skal ha' langt flere facts med i dén vurdeirng, IMO - og så skal
det endeligt afprøves in real life.

Pt. har vi 3 "racervogne" holdende i indkørslen - de kan i princippet
ydelsesmæssigt det samme (præstationer), men hold da kæft mand en
indbyrdes forskel der er på dem, når du kører dig en tur...


/Mogens

Deaster (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 19-11-03 14:04

Mogens Knudsen wrote:
>
> Pt. har vi 3 "racervogne" holdende i indkørslen - de kan i princippet
> ydelsesmæssigt det samme (præstationer), men hold da kæft mand en
> indbyrdes forskel der er på dem, når du kører dig en tur...


Hvad er den tredje ?


--
Mvh
Deaster



Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 14:11

On Wed, 19 Nov 2003 14:03:45 +0100, "Deaster" <nospam@deaster.dk>
wrote:

>Hvad er den tredje ?

Cossie, AR Q4 og O 3.0i-24...


/Mogens

René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 14:14

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:gtqmrvocbuncj1743pdh592rfr99j3bdm5@4ax.com...
> On Wed, 19 Nov 2003 14:03:45 +0100, "Deaster" <nospam@deaster.dk>
> wrote:
>
> >Hvad er den tredje ?
>
> Cossie, AR Q4 og O 3.0i-24...

He! Jeg vidste det! Når du skal vægte biler, så hedder det garanteret:

Motor 75%
Undervogn 20%
Resten 5%



/Rolighed



Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 14:33

On Wed, 19 Nov 2003 14:14:26 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>He! Jeg vidste det! Når du skal vægte biler, så hedder det garanteret:

>Motor       75%
>Undervogn    20%
>Resten       5%

Om fordelingen er således, skal jeg være usagt - jeg er ikke single :)

Men som jeg skrev - hellere eje en 2.0 CL end en 1.6 Ghia...
Og dét fordi, jeg skal bruge bilen til megen motorvejskørsel


/Mogens

René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 14:08

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:e3pmrvgufcp7evae8qn7ngpkddgcmh1j7i@4ax.com...
>
> Man sammenligner da ikke kvalificeret 2 biler på dén måde. Hvad med de
> 181 Nm, som Mazda'en naturligt ideholder grundet de "mange" kubik?
> (Toyota'en har 170 og det er en rimelig stor forskel)
> Hvorledes har deres Nm ikke indvirkning på dagligdagens
> mellemaccelerationer på motorvejen eller ferieturen sydpå?

Højst sansynligt! Men nu er jeg heller ikke motorekspert på nogen måde!

> Du skal ha' langt flere facts med i dén vurdeirng, IMO - og så skal
> det endeligt afprøves in real life.

Jeg har prøvekørt begge biler og oplevet dem begge som "gode nok til mig" -
både på landevej og motorvej.
Ingen af dem følte jeg manglede kræfter - men selvfølgelig, ingen af dem
havde læs på... Det er sikkert muligt jeg ville få en anden oplevelse med
fuldt læs.
Jeg har dog eksempler på familier der har taget ferien sydpå i en Toyota
1.8'er med campingvogn på slæb, så heeeelt slem kan den nok ikke være!?!
Forøvrigt, så har Toyota'en da trods alt kun 6,07% færre Nm end Mazda'en?

> Pt. har vi 3 "racervogne" holdende i indkørslen - de kan i princippet
> ydelsesmæssigt det samme (præstationer), men hold da kæft mand en
> indbyrdes forskel der er på dem, når du kører dig en tur...

Du har ganske sikkert ret i din kritik af min motorsammenligning - men som
jeg håber mit indlæg gav udtryk for, så er der MANGE medbestemmende
elementer i valg af bil. Hvis det udelukkende handlede om motorstørrelse, så
var der jo ikke noget at debattere!

Må jeg spørge hvilke "racervogne" du har stående, da jeg fornemmer dig som
lidt af en "motormand" ... Stor motor = høj prioritet!?!

Cheers
Rolighed



Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 14:20

On Wed, 19 Nov 2003 14:08:14 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>Højst sansynligt! Men nu er jeg heller ikke motorekspert på nogen måde!

Dét skal du heller ikke være - jeg sigter efter oplevelsen på
landevejen, og der kan jeg altså godt mærke forskel.

>Jeg har prøvekørt begge biler og oplevet dem begge som "gode nok til mig" -
>både på landevej og motorvej.

Jow, jow...

>Ingen af dem følte jeg manglede kræfter - men selvfølgelig, ingen af dem
>havde læs på... Det er sikkert muligt jeg ville få en anden oplevelse med
>fuldt læs.

Mon ikke

>Jeg har dog eksempler på familier der har taget ferien sydpå i en Toyota
>1.8'er med campingvogn på slæb, så heeeelt slem kan den nok ikke være!?!

Det afhænger af så mange ting, og hvad man vil. Når jeg taler om
kræfter, Nm og lignende er det ud fra en hverdags betragtning.
Jeg kører mange motorvejs-km (40.000 km om året), hvorfor forskellen i
de faktorer tydeligt kan mærkes og ikke mindst irritere.

>Forøvrigt, så har Toyota'en da trods alt kun 6,07% færre Nm end Mazda'en?

Og?
(jeg er klar over, vi taler ikke samme sprog)

>Du har ganske sikkert ret i din kritik af min motorsammenligning - men som
>jeg håber mit indlæg gav udtryk for, så er der MANGE medbestemmende
>elementer i valg af bil.

Helt sikkert. Jég vil hellere eje en 2.0 CL end en 1.6 Ghia...

>Må jeg spørge hvilke "racervogne" du har stående, da jeg fornemmer dig som
>lidt af en "motormand" ... Stor motor = høj prioritet!?!

Jow, jow - det er klart, at dét satses der lidt på, men igen, jeg
prøver at vende blikket lidt mod hverdagsoplevelsen, og der bliver man
altså meget glad for at have en del hk/Nm at gøre godt med.

Vender du det lidt om, er det generelt meget mere behageligt at køre
diesel end med en mindre benzinmotor på 1.8 - og det er netop fordi,
en diesel har kræfter og ikke mindst Nm (!) i "rigelige" mængder.


/Mogens

René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 14:29

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:u0rmrvcj63ottgb9ioh2cptuotqb0f7ap1@4ax.com...
>
> Jow, jow - det er klart, at dét satses der lidt på, men igen, jeg
> prøver at vende blikket lidt mod hverdagsoplevelsen, og der bliver man
> altså meget glad for at have en del hk/Nm at gøre godt med.

Se, det kan jeg forstå! Jeg forstår oplevelsen af kræfter, motorlyd og
køreegenskaber - men i hverdagen betyder det for mig personligt utrolig
meget, at jeg sidder i lækre sæder, omgivet af lækre materialer i en lækkert
stille kabine! Ellers kunne jeg da bestemt gøre et meget bedre køb på
brugtmarkedet!

> Vender du det lidt om, er det generelt meget mere behageligt at køre
> diesel end med en mindre benzinmotor på 1.8 - og det er netop fordi,
> en diesel har kræfter og ikke mindst Nm (!) i "rigelige" mængder.

Men av av hvor den koster i anskaffelse!!!

/Rolighed



Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 14:39

On Wed, 19 Nov 2003 14:29:20 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>Se, det kan jeg forstå! Jeg forstår oplevelsen af kræfter, motorlyd og
>køreegenskaber - men i hverdagen betyder det for mig personligt utrolig
>meget, at jeg sidder i lækre sæder, omgivet af lækre materialer i en lækkert
>stille kabine! Ellers kunne jeg da bestemt gøre et meget bedre køb på
>brugtmarkedet!

Hvad køber du bil efter ud over de ting vedr. udstyret?
Har du prøvet en Avensis 2.0D-4? - eller 2.0 benzin?
(nu har km aktså en del at sige ifm. dieselvalg eller ej!)

>> Vender du det lidt om, er det generelt meget mere behageligt at køre
>> diesel end med en mindre benzinmotor på 1.8 - og det er netop fordi,
>> en diesel har kræfter og ikke mindst Nm (!) i "rigelige" mængder.

>Men av av hvor den koster i anskaffelse!!!

De er lidt dyrere i anskaffelse - iflg. Bilbasen mellem 15-30.000 kr
Men jeg er sikker på, at det er en bedre investering, hvis man kan
kalde et bilkøb dét. Diesel er fremtiden (ikke for mig, men måske en
nødvendighed, når det kommer til stykket...)


/Mogens

René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 14:42

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:ubsmrv0k68jdp4ubesbllvl58akbbhi4rv@4ax.com...
>
> Hvad køber du bil efter ud over de ting vedr. udstyret?
> Har du prøvet en Avensis 2.0D-4? - eller 2.0 benzin?
> (nu har km aktså en del at sige ifm. dieselvalg eller ej!)

Nej, jeg har ikke prøvet 2.0 - hverken diesel eller benzin. Mit "budget"
siger max. ca. 300.000 for ny dyt, så 2.0 liters motorerne kan selvsagt ikke
komme i betragtning! 1.8'eren er "kun" i betragtning pga. et favorabelt
forhandlertilbud!

> De er lidt dyrere i anskaffelse - iflg. Bilbasen mellem 15-30.000 kr
> Men jeg er sikker på, at det er en bedre investering, hvis man kan
> kalde et bilkøb dét. Diesel er fremtiden (ikke for mig, men måske en
> nødvendighed, når det kommer til stykket...)

Hvis kr. 30.000 er "lidt", så har undertegnede altså "lidt" for lidt!

Cheers
Rolighed



Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 15:01

On Wed, 19 Nov 2003 14:42:27 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>Nej, jeg har ikke prøvet 2.0 - hverken diesel eller benzin. Mit "budget"
>siger max. ca. 300.000 for ny dyt, så 2.0 liters motorerne kan selvsagt ikke
>komme i betragtning! 1.8'eren er "kun" i betragtning pga. et favorabelt
>forhandlertilbud!

2.0 st.car til 285.000 og så der er plads til soltag og lign.
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=854

Denne kender du:
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=4067

Det skal være st.car?
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3761
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=1785

Det gode valg pt. - og endda med den store motor
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3207

Tja' - med for fuldstændighedens skyld...
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=2428
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=2434


HER er mit valg - absolut toppen ikke mindst gensalgsværdi !!
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=1994


Men du har måske handlet med HB?

>> De er lidt dyrere i anskaffelse - iflg. Bilbasen mellem 15-30.000 kr
>> Men jeg er sikker på, at det er en bedre investering, hvis man kan
>> kalde et bilkøb dét. Diesel er fremtiden (ikke for mig, men måske en
>> nødvendighed, når det kommer til stykket...)
>
>Hvis kr. 30.000 er "lidt", så har undertegnede altså "lidt" for lidt!

15 (!) til 30.000

Hvad kører du om året?
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp


/Mogens

Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 15:11

On Wed, 19 Nov 2003 15:00:40 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Det gode valg pt. - og endda med den store motor
>www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3207

Nok denne istedet:
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3447


Prøv at ta' en tur hos forhandleren i denne!
HER er mit valg - absolut toppen ikke mindst gensalgsværdi !!
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=1994

Hvad kører du om året?
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp


/Mogens

René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 15:47

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:idumrv0sd6dlfqiebsm6p335oltr0tn8qn@4ax.com...
> On Wed, 19 Nov 2003 15:00:40 +0100, Mogens Knudsen
> <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
>
> >Det gode valg pt. - og endda med den store motor
> >www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3207
>
> Nok denne istedet:
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3447

HAR været med i betragtningerne. Tabte til Mazda 6!

/Rolighed



René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 15:46

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:36tmrv0lpob8h1i9o0308vh7n50gpnohu6@4ax.com...
>
> 2.0 st.car til 285.000 og så der er plads til soltag og lign.
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=854

Ford Focus Stationcar = Jeg synes den er grim!.

> Denne kender du:
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=4067

Mazda6 = Meget lækker! Men Avensis'en er mere lækker! (læs tidligere i
tråd!)

> Det skal være st.car?
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3761
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=1785

Ja - det skal være stationcar.

> Det gode valg pt. - og endda med den store motor
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3207
>
> Tja' - med for fuldstændighedens skyld...
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=2428
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=2434
>
>
> HER er mit valg - absolut toppen ikke mindst gensalgsværdi !!
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=1994

Højt forbrug, "gammel" bil og "gammelt" interiør.

> Men du har måske handlet med HB?

Ikke endnu!

> Hvad kører du om året?
> www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

I hvert fald ikke de 20.000 km der skal til for at hoppe fra Toyota 1.8
benzin til 2.0D4-D!

Cheers
Rolighed



Mogens Knudsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 21-11-03 08:47

On Wed, 19 Nov 2003 15:45:47 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>> Men du har måske handlet?

>Ikke endnu!

Vær sikker på, at bilen er spritny. Der har været problemer med
rudelim og luftlommer i sealingen, hvilket kan nemt kontrolleres ved
at presse hånden mod loftsbeklædningen -> suser dét mindre, ahr bilen
problemet.


/Mogens

René Rolighed Christ~ (22-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 22-11-03 14:05

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:hjgrrvcm5805en7iqjb7dm44l880p87t7g@4ax.com...
>
> Vær sikker på, at bilen er spritny. Der har været problemer med
> rudelim og luftlommer i sealingen, hvilket kan nemt kontrolleres ved
> at presse hånden mod loftsbeklædningen -> suser dét mindre, ahr bilen
> problemet.

Ja, jeg har godt læst/hørt om problemet og vil da klart være opmærksom på
det.
Det lyder dog heldigvis til at Toyota vil tage sig af de biler der har
problemet.

/Rolighed



Henrik B. (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-11-03 16:18

René Rolighed Christensen wrote:
:: Ja, jeg har godt læst/hørt om problemet og vil da klart være
:: opmærksom på det.
:: Det lyder dog heldigvis til at Toyota vil tage sig af de biler der
:: har problemet.

Nyeste eksempel: Tidligere model Avensis. Klaprelyde fra forende........alle
ophæng skiftet, instrumentbord adskilt, nye trækaksler m.m Skiftet af flere
omgange. Stadig klaprelyde......retur til Toyota DK. Skiftede torpedopladen,
hvor de fandt en defekt!!! Vist godt at det ikke var en Fiat.

M.v.h.



Ukendt (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-03 18:43



"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ubsmrv0k68jdp4ubesbllvl58akbbhi4rv@4ax.com...

> Hvad køber du bil efter ud over de ting vedr. udstyret?
> Har du prøvet en Avensis 2.0D-4? - eller 2.0 benzin?
> (nu har km aktså en del at sige ifm. dieselvalg eller ej!)

hehe så er det sjovt at læse hvorledes diesel-økonomien smuldrer når man
finder ud af at bilen i praksis slet ikke kører så langt som fabrikken
opgiver dem til
(tænker bl.a. her på 406 diesel)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



René Rolighed Christ~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 19-11-03 19:09

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:3fbbab94$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> hehe så er det sjovt at læse hvorledes diesel-økonomien smuldrer når man
> finder ud af at bilen i praksis slet ikke kører så langt som fabrikken
> opgiver dem til
> (tænker bl.a. her på 406 diesel)

He he... Ja, jeg har også godt læst et par tests der viste at mange
dieselmaskiner slet ikke kører det de skal på papiret.

/Rolighed



Henrik B. (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-11-03 14:19

Tom wrote:
::: Hvad køber du bil efter ud over de ting vedr. udstyret?
::: Har du prøvet en Avensis 2.0D-4? - eller 2.0 benzin?
::: (nu har km aktså en del at sige ifm. dieselvalg eller ej!)
::
:: hehe så er det sjovt at læse hvorledes diesel-økonomien smuldrer når
:: man finder ud af at bilen i praksis slet ikke kører så langt som
:: fabrikken opgiver dem til
:: (tænker bl.a. her på 406 diesel)

Avensis'en gør...

M.v.h.



Henrik B. (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-11-03 14:22

Mogens Knudsen wrote:
:: Hvad køber du bil efter ud over de ting vedr. udstyret?
:: Har du prøvet en Avensis 2.0D-4? - eller 2.0 benzin?
:: (nu har km aktså en del at sige ifm. dieselvalg eller ej!)

Avensis 2,0 er væsentlig dyrere end 1,8, når det gælder totaløkonomi. Den er
dyrere i indkøb, forsikring og så kører den 20-30% kortere på literen.

M.v.h.



Henrik B. (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-11-03 14:21

Mogens Knudsen wrote:
::: Jeg har dog eksempler på familier der har taget ferien sydpå i en
::: Toyota 1.8'er med campingvogn på slæb, så heeeelt slem kan den nok
::: ikke være!?!
::
:: Det afhænger af så mange ting, og hvad man vil. Når jeg taler om
:: kræfter, Nm og lignende er det ud fra en hverdags betragtning.
:: Jeg kører mange motorvejs-km (40.000 km om året), hvorfor forskellen
:: i de faktorer tydeligt kan mærkes og ikke mindst irritere.

Avensis 1,8 er rigelig - en fornuftig allround dagligdagsbil. Har familie
der én gang om året kører til Frankring med en 1250 kg's campingvogn, uden
problemer. Det skal nævnes at de kører 10-12 km/l i snit på turen.

M.v.h.



Mogens Knudsen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 20-11-03 15:03

On Thu, 20 Nov 2003 14:20:38 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Avensis 1,8 er rigelig - en fornuftig allround dagligdagsbil. Har familie
>der én gang om året kører til Frankring med en 1250 kg's campingvogn, uden
>problemer. Det skal nævnes at de kører 10-12 km/l i snit på turen.

Det modsatte ville også komme bag på mig.......

Get real mand...


/Mogens

Henrik B. (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-11-03 15:32

Mogens Knudsen wrote:
::: Avensis 1,8 er rigelig - en fornuftig allround dagligdagsbil. Har
::: familie der én gang om året kører til Frankring med en 1250 kg's
::: campingvogn, uden problemer. Det skal nævnes at de kører 10-12 km/l
::: i snit på turen.
::
:: Det modsatte ville også komme bag på mig.......
::
:: Get real mand...

De kører selvfølgelig også rundt nede i Frankrig uden campingvognen, men den
bliver stadig slæbt med ned (og op).

At du ikke vil se realiteterne i øjnene er nogen gange for meget, men du kan
sgu da få et telefon-nr, så kan du jo selv ringe til manden! Sidst han kørte
en tur Fredericia - Svendborg - Fredericia (uden campingvogn), var
gennemsnitsforbruget 17,6 km/l. (Avensis 1,8 årgang 2002).

M.v.h.



Mogens Knudsen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 20-11-03 16:21

On Thu, 20 Nov 2003 15:32:24 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>At du ikke vil se realiteterne i øjnene er nogen gange for meget

Ok

>men du kan sgu da få et telefon-nr, så kan du jo selv ringe til manden!

Næh, det er ligemeget. Jeg har noteret mig de fantastiske tal...


/Mogens

René Rolighed Christ~ (20-11-2003)
Kommentar
Fra : René Rolighed Christ~


Dato : 20-11-03 15:43

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:a6iprv0m8g0m1tv5686bk4baphd9jqr18c@4ax.com...
>
> Det modsatte ville også komme bag på mig.......
>
> Get real mand...

?

/Rolighed



Mogens Knudsen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 20-11-03 16:20

On Thu, 20 Nov 2003 15:43:09 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>> Get real, mand...

>?

Jeg har mødt Henrik B, og han er en meget flink og venlig mand.
Faktisk traskede jeg hele Bellacentret rundt sammen med ham. Jeg
synes, han overdriver lidt rigeligt ifm. Avensis/Saab. Derfor

Jeg beklager da, hvis en "alligevel" Avensis skulle køre "20 km/l..."
med en "2 tons..." campingvogn på slæb - dét har jeg bare ikke
konstateret før.


/Mogens

Henrik B. (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-11-03 01:06

Mogens Knudsen wrote:
:: Jeg har mødt Henrik B, og han er en meget flink og venlig mand.
:: Faktisk traskede jeg hele Bellacentret rundt sammen med ham. Jeg
:: synes, han overdriver lidt rigeligt ifm. Avensis/Saab. Derfor

Interessant betragtning! Og hvilke overdrivelser har du ellers fundet, som
vi skal have for dagen?

:: Jeg beklager da, hvis en "alligevel" Avensis skulle køre "20 km/l..."
:: med en "2 tons..." campingvogn på slæb - dét har jeg bare ikke
:: konstateret før.

Ja, man kan jo altid overdrive sig ud af realiteter man ikke vil se i
øjenene.

M.v.h.



Mogens Knudsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 21-11-03 07:58

On Fri, 21 Nov 2003 01:05:33 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Og hvilke overdrivelser har du ellers fundet

"Generelt" ifm de 2 mærker :)
Jég har fået det samme skudt i skoene, og man "kan ikke/har ikke
kunnet" udelukke en vis entusiasme omkring et mærke. Bliver det for
meget, er det vel blot rart at få et hint? -> (min opfattelse i alt
fald)

>Ja, man kan jo altid overdrive sig ud af realiteter, man ikke vil se i
>øjenene.

:)


/Mogens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste