En lille skade :-(
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-11-03 16:18

Min bror lånte sin bil ud her i lørdags, til sin ældste datter (hun fik
kørekort her i sommers), og fik den retur med en "mindre" skade på højre
side (se evt. billede i news:dk.binaer.motor).
Hun skulle dreje til venstre i et lyskryds, og holdte og afventede den
modkørende trafik.
Da der blev et hul, samtidigt med at lyset skiftede, ville hun køre over,
men hun havde "overset" en modkørende.
Flere øjenvidner fortalte dog at den modkørende (som i øvrigt havde en
trailer på) kørte meget for hurtigt.
Der blev ringet efter Politiet, men de havde desværre ikke tid til at komme.
Hvordan takserer forsikringen den slags uheld ?
Hvem får skylden ?

PS: Jeg skal måske lige nævne at der heldigvis ikke var nogen personskader.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 17-11-03 17:17

Ud fra det du har beskrevet, vil jeg mene at hun får skylden idet hun har
overtrådt sin ubetingede vigepligt---desværre

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 17-11-03 22:51

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
> Ud fra det du har beskrevet, vil jeg mene at hun får skylden idet hun har
> overtrådt sin ubetingede vigepligt---desværre

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor, i det øjeblik lyset er skiftet er det vel
de modkørende der har vigepligt (må ikke køre ud i krydset), eller hvad?
Mvh
Anders O

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-11-03 22:59

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> skrev :

>Jeg forstår egentlig ikke hvorfor, i det øjeblik lyset er skiftet er det vel
>de modkørende der har vigepligt (må ikke køre ud i krydset), eller hvad?

Forestil dig krydset er gået ud, du skal stadigvæk vige for folk der
kører i den vejbane du krydser ind over.

ganske almindelig højrevigepligt

Fra : MJ

Dato : 18-11-03 09:01

> ganske almindelig højrevigepligt

Når du drejer til venstre ??

MJ

Fra : Leonard

Dato : 18-11-03 11:03

"MJ" <mj@notvalid.se> wrote:

>Når du drejer til venstre ??

Ja.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 17:04

"MJ" <mj@notvalid.se> skrev :

>Når du drejer til venstre ??

Ja - hvad har du så på din højre hånd ?

Netop den modkørende bil.

Fra : MJ

Dato : 19-11-03 08:40

> Ja - hvad har du så på din højre hånd ?
>
> Netop den modkørende bil.

Tja, sådan har jeg aldrig tænkt på det - men det er jo egentlig rigtigt.

Så lærte jeg også noget i dag..

MJ

Fra : Chr. L.

Dato : 17-11-03 23:48

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> wrote in message
> [...]
vel
> de modkørende der har vigepligt (må ikke køre ud i krydset), eller hvad?

så har der jo også været rødt for den der skulle svinge til venstre....

Fra : Max[DK]

Dato : 18-11-03 07:14

> så har der jo også været rødt for den der skulle svinge til venstre....

Ja men så holder hun jo nok allerede ude i krydset....skal hun blive holdene
der?

/Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-11-03 09:15

"[8260]Anders Olesen" <mailto:a_k_olesen@varmpost.com> skrev i en meddelelse
"Re: En lille skade "

> Jeg forstår egentlig ikke hvorfor, i det øjeblik lyset er skiftet er det vel
> de modkørende der har vigepligt (må ikke køre ud i krydset), eller hvad?

Tjaeh, men domstole og forsikringsselskaber mener at det at krydse en vognbane er
noget det kræver ekstra agtpågivenhed. Så hvis nogen banker ind i dig mens du er
ved f.eks. at dreje til venstre, har du ikke udvist den ekstra agtpågivenhed og
får derfor (en del af) skylden - *ligegyldigt* hvad farve trafiklyset har.

Når jeg sidder og venter på at de modkørende idioter er færdige med at vælte over
for taxagrønt, sidder jeg i reglen og messer: "Den venstresvingende får skylden,
den venstresvingende får skylden, ..."

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 14:07

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en
meddelelse
> Ud fra det du har beskrevet, vil jeg mene at hun får
> skylden idet hun har overtrådt sin ubetingede
> vigepligt---desværre

Det var også mit bud, men nu må vi se om forsikringen siger det samme.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-11-03 17:21

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>Hvem får skylden ?

overser en modkørende , og drejer ind foran vedkommende ?

Den får hun nok skylden for.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 14:07

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev
> :

> overser en modkørende , og drejer ind foran vedkommende ?
>
> Den får hun nok skylden for.

Regnede jeg også med.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 17-11-03 17:24

> Hvem får skylden ?

Jeg har faktisk for et par år siden smadret en 106'er ret kraftigt på samme
måde.

Jeg holder og skal til venstre i et kryds, i en byzone - lyset skifter til
gult, og jeg syntes det ser ud som om at den modkørende på den anden side
træder på bremsen, og jeg kører over - jeg troede forkert, og han kører over
og rammer min bil bagi, så den drejer 180 grader, og ovenikøbet også laver
en mindre skade i en bil der holdt og ventede på at skulle over fra en af
sidevejene. Om han rent faktisk havde foden på bremsen inden han bestemte
sig for at komme over fandt jeg aldrig ud af.

Da man måtte køre 50 km i timen der, selvom der er to spor, så var der
bestemt absolut ingen tvivl om at modkørende kørte en del forstærkt (jeg ved
ikke om en bil normalt ville kunne flytte sig så meget ved 50 km i timen,
men 50 kørte han ihvertfald ikke).

Faktum var at jeg havde lavet en fejl, jeg må selvfølgelig ikke køre over
før end jeg var sikker på han standsede - situationen lyder til at være
meget lig den du har beskrevet her.

Konklusionen på det blev også meget hurtigt at jeg under alle omstændigheder
ville få halvdelen af skylden, da jeg havde lavet en fejl - og man ville
maksimalt kunne ligge halvdelen af skylden over på ham, hvis man overhovedet
kunne.

Da halvdelen af skylden ville give samme selvrisiko udbetaling, så kunne det
ikke betale sig at gøre mere ved - det maksimale man ville få ud af det var
at han også kom til at betale selvrisko og bonustab osv., og det havde ingen
jo interesse i.

Min 106'er blev repareret for knap 55.000 - hans Opel Kadett C blev erklæret
totalskadet, og den bil jeg ramte blev lavet for noget der ligner 10.000.

Til gengæld så er det helt sikkert ikke en fejl du laver igen - den dag idag
holder jeg stadig og venter indtil modkørende holder stort set stille, og
folk bagved syntes jeg er sløv.

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-11-03 18:00

"Brian Binnerup" <brian@NOSPAMbinnerup.dk> skrev i en meddelelse news:3fb8f5fd$0$95052$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> træder på bremsen, og jeg kører over - jeg troede forkert, og han kører over

Jeg var ude for samme situation (dog blev jeg ikke ramt) da jeg var til
køreprøve. For de lokalkendte (men andre kan nok følge med): jeg kom
kørende på Ringstedgade i Roskilde og skulle dreje til venstre opad
Søndre Ringvej (der er knap 300 m til man er færdig med køreprøven .
Jeg holder ude i krydset og er alt for fokuseret på repetitionssignalet, så da
det skifter til rødt begynder jeg at trille over - heldigvis havde den motor-
sagkyndige mere øje på den lastbil de var på vej over for rødt lys (hvilket
jeg senere har ressoneret mig frem til at han også gjorde i krydset lige før -
ved Holbækvej - ellers kan det simpelthen ikke lade sig gøre!).
Hvis ikke bilen var blevet bremset var vi endt ovre på taget af Mc'D ...

Det gjorde rimeligt voldsomt indtryk på mig dengang og man kan roligt sige
at jeg ikke har glemt det endnu - jeg er nærmest hysterisk påpasselig ved
venstresving.

Behøver jeg at sige at det kostede en ekstra tur hos den motorsagkyndige?

/Jakob

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 14:10

> [...]
> havde lavet en fejl - og man ville maksimalt kunne ligge
> halvdelen af skylden over på ham, hvis man overhovedet

OK, det er jo i så fald noget forsikringen må afgøre.

> [...]
> - det maksimale man ville få ud af det var at han også
> kom til at betale selvrisko og bonustab osv., og det

Hvis du kun får 50% af skylden, så skal der kun betales 50% af selvrisikoen
(sådan var det i hvert fald for en del år siden).

> Til gengæld så er det helt sikkert ikke en fejl du laver
> igen - den dag idag holder jeg stadig og venter indtil
> modkørende holder stort set stille, og folk bagved syntes
> jeg er sløv.

Jeg tror heller ikke at hun begår dén fejl igen, hun er stadig helt "knust"
over hvad hun har "gjort".
Så lidt har hun da lært.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-11-03 03:30

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modkørende trafik.
> Da der blev et hul, samtidigt med at lyset skiftede, ville hun køre over,

Det kommer an på, om den modkørende kørte over for rødt!
I så fald er skylden ubetinget hans, da han ikke overholder sin vigepligt.
Var det ikke rødkørsel, får den venstresvingende pige hele skylden, da det
så er hende, der ikke overholder sin vigepligt.

> Flere øjenvidner fortalte dog at den modkørende (som i øvrigt havde en
> trailer på) kørte meget for hurtigt.

Det er ligegyldigt, hvis han ikke samtidigt kørte over for rødt.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 14:12

"Frodo Nifinger" <jni@nejtaktdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> der ikke overholder sin vigepligt.

> Det er ligegyldigt, hvis han ikke samtidigt kørte over

Det er jo så også her at tvivlen opstår, hun begyndte først at køre frem da
der blev gult.
Men jeg tror nu også at hun (min bror) selv må "æde" den.

Fra : C. Caspersen

Dato : 18-11-03 14:55

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Der blev ringet efter Politiet, men de havde desværre ikke tid til at
komme.

Det var så hendes held En ny køreprøve kan vel løbe op i 8-10000, eller
hva ?

/Caspersen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 15:07

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en
meddelelse news:bpd88q$9pp$1@sunsite.dk

> Det var så hendes held

Tjae, det kan man vel godt sige.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-12-03 18:25

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> Der blev ringet efter Politiet, men de havde desværre ikke tid til at
> komme. Hvordan takserer forsikringen den slags uheld ?

Og det endte med at bilen blev totalskadet, regningen for rep. lød på ca.
70-75000,-

--
Mvh Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 01-12-03 18:32

> Og det endte med at bilen blev totalskadet, regningen for rep. lød på ca.
> 70-75000,-

Hvad gør du så?

-M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-12-03 18:35

Morten Lorenzen wrote:

> Hvad gør du så?

Jeg gør såmænd ingen ting, det var jo ikke min bil/datter

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 29-12-03 18:20

> Jeg gør såmænd ingen ting, det var jo ikke min bil/datter

Godt så :)

-M

Fra : Mogens...

Dato : 15-01-04 23:29

On Mon, 29 Dec 2003 18:20:26 +0100, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> wrote:

>Godt så :)

Hvad har broderen fået købt, Per?

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-01-04 09:49

Mogens... wrote:

> Hvad har broderen fået købt, Per?

Han har ikke købt noget endnu, vi leder stadig.
Det haster heller ikke så meget, da han har en del andre biler at køre i, så
han vil hellere vente til lige den rigtige dukker op.
Vi havde snakket om at hente f.eks. en 560 SEC'er i Tyskland, men de
foreløbige udregninger viser at det ikke kan svare sig, det ender med at
blive dyrere end dem der kan købes herhjemme.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 19:57

On Mon, 1 Dec 2003 18:25:07 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Og det endte med at bilen blev totalskadet, regningen for rep. lød på ca.
>70-75000,-

Det så sgu heller ikke godt ud vedr. vangen - den var nok berørt
alligevel...
Hva' så? -> hva' skal han så ha' at køre i.....?
Mercedes?

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-12-03 20:05

DJ Bobo wrote:

> Det så sgu heller ikke godt ud vedr. vangen - den var nok berørt
> alligevel...

Den lå lige på vippen.

> Hva' så? -> hva' skal han så ha' at køre i.....?
> Mercedes?

Han har kikket/snakket om en 560 SEC'er som han evt. kunne få billigt, men
nu må vi se, han er på Kyalami i denne uge, så der sker tidligst noget i
week-enden.

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 20:27

On Mon, 1 Dec 2003 20:04:45 +0100, "Per Beer Hansen"

BT Biler?

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-12-03 20:29

DJ Bobo wrote:

> BT Biler?

Nej nej, he he.
Det skulle være noget privat noget.

Fra : DJ Bobo

Dato : 01-12-03 20:32

On Mon, 1 Dec 2003 20:29:21 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Det skulle være noget privat noget.

Holten kender lidt til sådan een - noget med 4-5 km/l og iøvrigt 3
forskellige motorer, hvor den mindste W124 560 faktisk er på størrelse
med den største W124 500, der er mere økonomisk.
Men dét ved I jo ALT om

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-12-03 14:17

DJ Bobo wrote:

> Holten kender lidt til sådan een - noget med 4-5 km/l

Det har jeg godt hørt om.

> og iøvrigt 3
> forskellige motorer, hvor den mindste W124 560 faktisk er på størrelse
> med den største W124 500, der er mere økonomisk.
> Men dét ved I jo ALT om

Det med de 3 typer maskiner, har jeg aldrig hørt om, jeg troede kun at der
var én.
Det må lige undersøges.

Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 14:28

On Tue, 2 Dec 2003 14:17:24 +0100, "Per Beer Hansen"

>Det med de 3 typer maskiner, har jeg aldrig hørt om - jeg troede kun at der
>var én. Det må lige undersøges.

He, he - MB-mand
MB 560 kunne dengang og alt efter årgang leveres
med 256, 279 og 299 hk - du finder alle udgaverne
i www.mobile.de

/Mogens

Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 14:30

On Tue, 02 Dec 2003 14:27:51 +0100, DJ Bobo
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>He, he - MB-mand
>MB 560 kunne dengang og alt efter årgang leveres
>med 256, 279 og 299 hk - du finder alle udgaverne
>i www.mobile.de

Denne MB-freak angiver endda flere 560'er motorer
(242 hk) - www.ollihart.de/mercedes/pkw/

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-12-03 14:37

DJ Bobo wrote:
> [...]

Ja ja, den er jo for "ny" til mig

> Denne MB-freak angiver endda flere 560'er motorer
> (242 hk) - www.ollihart.de/mercedes/pkw/

Ja det har jeg aldrig lagt mærke til før, det må lige undersøges hvilken
model der er tale om til broderen.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-12-03 23:05

On Tue, 2 Dec 2003 14:36:38 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Ja det har jeg aldrig lagt mærke til før, det må lige undersøges hvilken
>model der er tale om til broderen.

Noget nyt under solen? :)

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-12-03 11:15

Mogens Knudsen wrote:

> Noget nyt under solen? :)

Ikke endnu, jeg regner med at få en melding i dag eller i morgen.
Han kom først hjem fra Afrika i torsdags (det var planlagt at han skulle
have været hjemme onsdag), så jeg har ikke fået talt så meget med ham endnu.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-12-03 15:54

Mogens Knudsen wrote:

> Noget nyt under solen? :)

Jeg har lige talt med brormand, og han har købt sig en anden bil.
Det blev dog ikke en 560 SEC, men derimod en 560 SEL årgang 1990, og ifølge
ham er den med alt i el udstyr.
Nu venter jeg så bare på at han kommer forbi her, så jeg kan se den også

--
Mvh Per
www.perbeer.ninja.dk / http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 17:00

On Sun, 7 Dec 2003 15:53:41 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Det blev dog ikke en 560 SEC, men derimod en 560 SEL årgang 1990, og ifølge
>ham er den med alt i el udstyr.

Respekt, hérfra !!!
Send endelig alle data og gerne billeder, Per - evt. pr. mail :)

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-12-03 17:04

Mogens Knudsen wrote:

> Respekt, hérfra !!!
> Send endelig alle data og gerne billeder, Per - evt. pr. mail :)

Skal jeg nok, han kommmer måske forbi her hos mig i morgen, så må jeg jo
lige se på dyret