Dobbetlsporet rundkørsel
Fra : Christoffer

Dato : 17-11-03 15:31

Hvordan er den korrekte måde at køre i en tosporet rundkørsel? Giv gerne
eksempler f.eks. hvis man skal ud af 1., 2. eller 3. vej.

Mvh
Christian

Fra : Klaus G.

Dato : 17-11-03 16:33

"Christoffer" <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote in message
> Hvordan er den korrekte måde at køre i en tosporet rundkørsel? Giv gerne
> eksempler f.eks. hvis man skal ud af 1., 2. eller 3. vej.

Første vej ud:
Hold dig til højre, blink evt. til højre inden du køre ind i rundkørslen,
blink når du skal ud af første vej.

Anden vej ud:
Hold igen til højre, køre forbi første vej, og blink så til højre, og kør ud
af anden vej.

Trejde vej:
Kør i venstre vejbane, kør ind i rundkørslen, så du køre forinden, altså så
du holder dig til venstre. Når du nærmer dig anden vej, så træk over så du
er i højre vejbane, når du når anden vejs udkørsel, blink så til højre, og
kør ud af rundkørslen.

Gav det mening?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Leonard

Dato : 17-11-03 16:40

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er i højre vejbane, når du når anden vejs udkørsel, blink så til højre, og

Blink evt. til venstre når du kører ind og sluk det når du er forbi 1.
vejs indkørsel til rundkørslen.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Klaus G.

Dato : 17-11-03 16:58

> Blink evt. til venstre når du kører ind og sluk det når du er forbi 1.
> vejs indkørsel til rundkørslen.
> --
Ja rigtigt, glemte jeg lige.

Fra : Christoffer

Dato : 17-11-03 17:59

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> Ja rigtigt, glemte jeg lige.

Tak for svarene og forklaringen

Mvh
Christian

Fra : Deaster

Dato : 17-11-03 18:41

"Christoffer" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
>
> Tak for svarene og forklaringen

Læg dog lige mærke til at man ikke behøver at blinke til venstre i en
rundkørsel, men det er nok meget venligt overfor sine medbilister.

Deaster

Fra : Christoffer

Dato : 17-11-03 18:50

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
> Læg dog lige mærke til at man ikke behøver at blinke til venstre i en
> rundkørsel

Jeg blinker altid til venstre når det er myldretid eller hvis der bare er
mange biler i rundkørslen. Men jeg synes generelt at folk er dårlige til at
blinke, og det er virkelig noget der gør at man kommer så langsom frem. Der
er også nogle folk der misforstår det med at blinke så de praktisk taget
først gør det når de er halvt ude af rundkørslen.

Mvh
Christian

Fra : Chr. L.

Dato : 17-11-03 23:52

> "Christoffer" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Læg dog lige mærke til at man ikke behøver at blinke til venstre i en
> rundkørsel, men det er nok meget venligt overfor sine medbilister.

Det skulle jeg da til køreprøven...er det lavet om..man skal blinke som var
det et kryds...ud af vej tre blinke til venstre FØR man kører ind i
rundkørsel..

Chr.

Fra : Deaster

Dato : 18-11-03 10:23

Chr. L. wrote:

> Det skulle jeg da til køreprøven...er det lavet om..man skal blinke
> som var det et kryds...ud af vej tre blinke til venstre FØR man kører
> ind i rundkørsel..

Det har aldrig været et krav i færdselsloven, det er jo bare en alm. lige
vej som er blevet drejet 360 grader rundt, du blinker jo heller ikke til
venstre hele tiden på en alm. vej der går lige ud?

Deaster

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-11-03 18:20

> Blink evt. til venstre når du kører ind og sluk det når du er forbi 1.
> vejs indkørsel til rundkørslen.

Det afhænger meget af hvem du spørger.
I århus har alle kørelærere en aftale om at lære eleverne ikke at blinke til
venstre, inden de kører ud i en rundkørsel - det sagde min lærer i hvert
fald. I Odder syd for Århus lærer man eleverne at blinke til venstre.

Min lærers begrundelse for det, var noget med at det bla. kunne forvirre
udenlandske billister (kan ikke huske forklaringen), og at det generelt var
overflødigt. Hvis man altid blinker ved vejen før man skal ud, er der jo
alligevel ingen tvivl om hvad man vil.

/Kasper Hansen

Fra : Gert

Dato : 17-11-03 19:09

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

>. Hvis man altid blinker ved vejen før man skal ud, er der jo
> alligevel ingen tvivl om hvad man vil.

bare man lige husker at der ikke må blinkes før du er forbi / ½vejs forbi
vejen før,
jeg lærte, da jeg tog lastbil kortet.
at jeg ikke skulle blinke før jeg var udfor / forbi midten af vejen før
"min" udkørsel.
(fik det sikkert os at vide da jeg tog personbil kortet men det kunne jeg ik
lige huske
på den måde kan din hensigt ikke misforståes.
men der er desvære aaaaaalt for mange der enten blinker for tidligt
eller slet ikke blinker og specielt de sidste skulle ha klaps i deres ovale
bare mås, med viskerarmen fra en gammel MAN

--
Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Fam. Olsen

Dato : 17-11-03 22:03

"Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ovale
> bare mås, med viskerarmen fra en gammel MAN

He he, kan man nå det nede i rundkørslen på torvet i Rønne????

MVH Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 09:34

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> Blink evt. til venstre når du kører ind og sluk det når du er forbi 1.
> vejs indkørsel til rundkørslen.

Nej. Ingen blinken til venstre i en rundkørsel.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-11-03 09:36

On Thu, 20 Nov 2003 09:33:30 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Nej. Ingen blinken til venstre i en rundkørsel.

Dét er nemlig rigtigt - "reglen" er gammeldags og bruges ikke i den
moderne trafik

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 20-11-03 11:38

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Dét er nemlig rigtigt - "reglen" er gammeldags og bruges ikke i den
>moderne trafik

Nå.
Så er trafikken i de rundkørsler jeg kører i altså gammeldags. Jeg ser
nogle der bruger at blinke til venstre og andre der ikke gør, ligesom
jeg ser nogle der blinker til højre på vej ud og andre der ikke gør.

Blinklys er retningsvisere og er til for at vejlede andre om hvad man
har tænkt sig, i nogle tilfælde skal de bruges i andre tilfælde må de
bruges, i de fleste tilfælde er de en hjælp til at vise hensigten.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 11:57

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> Så er trafikken i de rundkørsler jeg kører i altså gammeldags.

Eller også er der mange, der ikke ved hvorledes man skal kører i en
rundkørsel..

> [...]
> har tænkt sig, i nogle tilfælde skal de bruges i andre tilfælde må de
> bruges, i de fleste tilfælde er de en hjælp til at vise hensigten.

Når man kører i en rundkørsel skal den ses som et stykke vej. Blinker du til
venstre, når du kører på en vej? Nej, vel. Men du blinker/skal blinke, når
du drejer til højre, dvs. at du også skal blinke til højre, når du forlader
rundkørslen(du drejer til højre).

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leonard

Dato : 20-11-03 17:50

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Når man kører i en rundkørsel skal den ses som et stykke vej. Blinker du til
>venstre, når du kører på en vej? Nej, vel.

Det forhindrer nu ikke at det er en hjælp til at fjerne tvivlen om du
vil køre videre rundt eller dreje. Og heldigvis er det frivilligt, så
du kan bare lade være med at blinke til venstre og lade mig om at
blinke når jeg har lyst til det.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-11-03 17:58

On Thu, 20 Nov 2003 17:50:18 +0100, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Det forhindrer nu ikke at det er en hjælp til at fjerne tvivlen om du
>vil køre videre rundt eller dreje. Og heldigvis er det frivilligt

Nope - kørelæreren fortæller dig under indøvelsen, at i DK blinker man
ikke til venstre ifm. rundkørsler

>Leonard
>http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Føj - dét må ha' været en frygtelig oplevelse.
http://leonard.dk/foredrag/p07.jpg
http://leonard.dk/foredrag/p08.jpg

Kører du med sele fremover?

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 20-11-03 18:27

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Nope - kørelæreren fortæller dig under indøvelsen, at i DK blinker man
>ikke til venstre ifm. rundkørsler

Kørelæreren lærer dig ikke at køre bil, han lærer dig at bestå en
køreprøve.

>Føj - dét må ha' været en frygtelig oplevelse.

Ja, den kunne jeg sagtens have været foruden.

>Kører du med sele fremover?

Ja, altid i bil, også når den bare skal køres ud af garagen, det er
faktisk ret nemt at vænne sig til.
I kørestolen har jeg ingen sele

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 21-11-03 10:04

Mogens Knudsen wrote:

> Nope - kørelæreren fortæller dig under indøvelsen, at i DK blinker man
> ikke til venstre ifm. rundkørsler

Arh, det kommer vist an på kørelæreren.
Min (i 2001, svjh) fortalte at i DK blinker man til venstre ifm
rundkørsler.
Læg iøvrigt også mærke til den store i Taastrup, som jeg aldrig kan
huske hvad hedder - der er en venstresvingsbane på vej ind - hvad laver
den dér, hvis en rundkørsel udelukkende skal betragtes som et lige
stykke vej? ;) (Og jo, jeg ved godt den er lidt atypisk for arten).

/Tommy

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-11-03 10:23

"Tommy Eriksen" <tommy@moduleweb.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> den dér, hvis en rundkørsel udelukkende skal betragtes som et lige
> stykke vej? ;) (Og jo, jeg ved godt den er lidt atypisk for arten).

Jeg kender ikke den pågældende rundkørsel, men der findes da også
venstresvingsbaner på en landevej...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-11-03 10:08

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message news:<3esprvo5fda4m1dffos6fsf705lcpa62i4@4ax.com>...

> Nope - kørelæreren fortæller dig under indøvelsen, at i DK blinker man
> ikke til venstre ifm. rundkørsler

Kørerlæreren fortæller dig at det er tilladt i DK at blinke til
venstre i rundkørsler men at du ikke har pligt til det. Det fortalte
min kørerlærer mig da jeg tog kørekort i 1995. Og det er ikke mit
indtryk at du har været nødt til at tage køretimer siden da

Hvis kørerlæreren fortæller dig noget andet, er det hans egen mening
om sagen, der kommer frem. Det har ihvertfald ikke bund i
færdselsloven.

Ebbe

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 11:06

On 21 Nov 2003 01:08:18 -0800, ebbe@ekologic.dk (Ebbe Kristensen)
wrote:

> [...]
>min kørerlærer mig da jeg tog kørekort i 1995. Og det er ikke mit
>indtryk at du har været nødt til at tage køretimer siden da

Jeg tog det store kørekort i 2003 - i dén forbindelse "provokerede"
jeg kørelæreren, 1. gang jeg skulle gennem en rundkørsel ved at bruge
blinklyset. Jeg fik øjeblikkeligt at vide, at dén metode var
uhensigtsmæssig og måske "dråben" ifm. en køreprøve, idet der er nok
andet at koncentrere sig om.

>Hvis kørerlæreren fortæller dig noget andet, er det hans egen mening
>om sagen, der kommer frem. Det har ihvertfald ikke bund i
>færdselsloven.

Sikkert ikke - måske han gav mig et godt råd, idet rundkørsler er
tricky...

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 19:08

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> Det forhindrer nu ikke at det er en hjælp til at fjerne tvivlen om du
> vil køre videre rundt eller dreje.

Kører du også med katastrofeblinket på en lige landevej for at fortælle at
du holder både til højre og venstre = fortsætter lige ud..?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leonard

Dato : 20-11-03 19:31

>Kører du også med katastrofeblinket på en lige landevej for at fortælle at
>du holder både til højre og venstre = fortsætter lige ud..?

Nej, og nu synes jeg faktisk du er ved at være langt ude ...
Når jeg holder og venter på at der bliver plads til at køre ind i en
rundkørsel, så hjælper det gevaldigt at jeg kan se på blinklysene om
de har tænkt sig at dreje fra eller fortsætte rundt. Er der ikke noget
blink bliver jeg nødt til at gå udfra at de fortsætter rundt, men når
jeg så har ventet på 5 eller flere der alligevel drejede fra, så
bliver jeg utålmodig og begynder at tolke på deres kørsel og
hoveddrejning om de nu vil dreje fra eller fortsætte, og så opstår
faren for at jeg fejlvurderer og kører ud foran en der alligevel ikke
drejede fra. Det gør jeg ikke hvis der blinkes til venstre.

Og jeg ved godt at jeg ikke kan regne med at alle blinker, hverken til
den ene eller den anden side, men det forhindrer mig ikke i at bruge
mit blinklys, der hvor jeg mener det kan være en hjælp for andre og
mig selv.
Og jeg ved også godt at hvis alle brugte blinklyset koorekt og altid
blinkede ud af rundkørslen i god tid, så ville det slet ikke være
noget problem, en det gør de ikke.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-11-03 07:00

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, og nu synes jeg faktisk du er ved at være langt ude ...

Kan godt ske, men jeg synes du er kommet endnu længere ud..

> Når jeg holder og venter på at der bliver plads til at køre ind i en
> rundkørsel, så hjælper det gevaldigt at jeg kan se på blinklysene om
> de har tænkt sig at dreje fra eller fortsætte rundt.

Enig. Problemet er at folk ikke blinker til højre, når de forlader en
rundkørsel.

> Er der ikke noget
> blink bliver jeg nødt til at gå udfra at de fortsætter rundt,

JA

> [...]
> hoveddrejning om de nu vil dreje fra eller fortsætte, og så opstår
> faren for at jeg fejlvurderer og kører ud foran en der alligevel ikke

Det er jo så HER fejlen er. DU har at blive holdende til du er sikker på at
der er frit.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-11-03 19:41

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Dét er nemlig rigtigt - "reglen" er gammeldags og bruges ikke i den
>moderne trafik

Såehhh - jeg ser det ganske ofte, og bruger det da osse til at
orientere folk om at de bliver nødt til at vente et øjeblik inden de
selv vælter ind i rundkørslen - for jeg skal videre rundt....

den dag jeg mangler en forskærm, lader jeg blot være med at blinke ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-11-03 19:52

On Thu, 20 Nov 2003 19:41:20 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Såehhh - jeg ser det ganske ofte, og bruger det da osse til at
>orientere folk

Det ændrer ikke ved det faktum, at amn ikke skal blinke
(se de andre svar, hvor der henvises til køreundervisningen)
(og la' nu vær' med at skrive, at du vil skide på de kørelærere)

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 20-11-03 20:01

og derfor skrev jeg netop også oprindeligt:

Blink evt. til venstre når du kører ind og sluk det når du er forbi 1.
vejs indkørsel til rundkørslen.

Læg mærke til det lille evt.
Men nu er vi vidst nået dertil hvor det er et spørgsmål om ord og at
få ret, så EOD fra mig.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-11-03 07:02

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> Læg mærke til det lille evt.
> Men nu er vi vidst nået dertil hvor det er et spørgsmål om ord og at
> få ret, så EOD fra mig.

Ok. Du trækker i land. Så lader vi den ligge..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-11-03 21:29

>Det ændrer ikke ved det faktum, at amn ikke skal blinke
>(se de andre svar, hvor der henvises til køreundervisningen)
>(og la' nu vær' med at skrive, at du vil skide på de kørelærere)

Du har ret i at man ikke har pligt til at blinke - men det afholder nu
ikke mig fra det.

Jeg ved ikke hvad en kørelærer idag fortæller de håbefulde nye
trafikanter - så længe han ikke bilder dem ind det er ulovligt er jeg
da knaldhamrende/egentligt ligeglad.

Og ja - hvis vi nu skal derhen, så er der mere logik i at fortælle de
andre trafikanter, at de gerne må vente (læs : satme *skal*) med at
køre ind i en rundkørsel, end jeg kan se logik i det dersens havari-
blinklys, du ved nok ;)