"Eftermonteret" 4X4/AWD
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-11-03 23:55

Kære Gruppe.

Så kommer jeg lige med endnu en af mine "mærkelige spørgsmål".

Det skal lige siges at der faktisk realt set er en mening med dem
allesammen, går nemlig og pulser med en tanke, men ved aldrig om det
kommer videre end derfra.

Men tænkte på om man kan eftermonterer 4X4/AWD på en bil der ikke har
det fra starten af. Og hvis man kan er det så en pissedyr operation
eller kan man godt slippe billigt omkring den afhængigt af hvad bil man
regner med at gøre det ved?

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-11-03 00:19

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det fra starten af. Og hvis man kan er det så en pissedyr operation
> eller kan man godt slippe billigt omkring den afhængigt af hvad bil

Start med en bil der er baghjulstrukket og tag hele drivlinien fra en
4x4/AWD og flyt over - eksempelvis kan nævnes
Sierra/Scorpio/Mercedes/BMW 2WD
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-03 00:27

>man
>
>Start med en bil der er baghjulstrukket og tag hele drivlinien fra en
>4x4/AWD og flyt over - eksempelvis kan nævnes
>Sierra/Scorpio/Mercedes/BMW 2WD

Så er det godt at bilen i min tanke projekt er baghjulstrukket.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 08:39

> Så er det godt at bilen i min tanke projekt er baghjulstrukket.

Havde det nu været en Vectra A/Calibra, kunne du have lavet samme stunt :)

(..og den er forhjulstrukket)

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-03 14:00

On Mon, 17 Nov 2003 00:18:39 +0100, "Brian Sørup"
<brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Start med en bil der er baghjulstrukket og tag hele drivlinien fra en
>4x4/AWD og flyt over - eksempelvis kan nævnes

Hvad ville sådan en operation ca komme til at koste?
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas

Dato : 17-11-03 14:27

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message
> On Mon, 17 Nov 2003 00:18:39 +0100, "Brian Sørup"
> <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:
>

> Hvad ville sådan en operation ca komme til at koste?
> [...]

Spørgsmålet er vel i lige så høj grad om det er lovligt?

Mvh

Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-11-03 15:42

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i
en meddelelse

> Hvad ville sådan en operation ca komme til at koste?

Det afhænger i allerhøjeste grad af om du selv skruer det sammen, eller om
det skal være på et værksted.
Og samtidigt er det også meget afgørende for prisen, om man finder en
komplet donor bil (f.eks. i Tyskland), hvor man kan plukke alle de stumper
man skal bruge.
Og sidst men ikke mindst, hvilken en bil det drejer sig om.

PS: der kommer muligvis også noget afgift.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 15:47

On Mon, 17 Nov 2003 15:42:24 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>man skal bruge.
>Og sidst men ikke mindst, hvilken en bil det drejer sig om.

Jég mener, det vil være lidt crazy. Der er jo en enorm mængde 4x4 til
rådighed på det europæiske marked, hvorfor egen om-/opbygning kun
skulle være for at få tiden til at gå. Og med den relative frie handel
på tvær s af grænserne med biler, såh.....

>PS: der kommer muligvis også noget afgift.

Helt sikkert.

Jeg kender faktisk en Alfa Romeo Q4-ejer, der har gjort det modsatte.
Han har pillet de bagerste trækaksler af vognen !

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-11-03 15:58

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i
en meddelelse

> [...]
> egen om-/opbygning kun skulle være for at få tiden til at
> gå. Og med den relative frie handel på tvær s af

Helt enig, det vil være langt den billigeste løsning, men nu spurgte han jo
specifikt til om det kunne lade sig gøre og hvad det ville koste.

> Jeg kender faktisk en Alfa Romeo Q4-ejer, der har gjort
> det modsatte. Han har pillet de bagerste trækaksler af
> vognen !

Fik han så afgiften refunderet ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 16:06

On Mon, 17 Nov 2003 15:57:35 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Helt enig, det vil være langt den billigeste løsning, men nu spurgte han jo
>specifikt til om det kunne lade sig gøre og hvad det ville koste.

Jow, jow - Vectra, Sierra ville være de oplagte modeller at gøre det
på. Men jeg mener ikke, bunden er ens (2WD/4WD)

>Fik han så afgiften refunderet ?

Han har ikke søgt.
Når han valgte løsningen, var det fordi, han ikke mente, man brugte
4x4 i hverdagen (helt forkert antagelse), og han gerne ville bibeholde
de 6 gear.

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-11-03 16:13

> Jow, jow - Vectra, Sierra ville være de oplagte modeller
> at gøre det på.

Ja de er jo næsten meter varer nede syd for grænsen.

> Men jeg mener ikke, bunden er ens
> (2WD/4WD)

Jeg ved det faktisk ikke, har aldrig spekuleret på det.

> Han har ikke søgt.
> Når han valgte løsningen, var det fordi, han ikke mente,
> man brugte 4x4 i hverdagen (helt forkert antagelse), og
> han gerne ville bibeholde de 6 gear.

Hvad ville han forsøge at opnå med det indgreb ?
Bedre benzin økonomi eller ... ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 16:14

On Mon, 17 Nov 2003 16:12:53 +0100, "Per Beer Hansen"

>Jeg ved det faktisk ikke, har aldrig spekuleret på det.

Bagagerummet er mindre i min 4WD ift. den tilsvarende 2WD
(Alfa Romeo 164)

>Hvad ville han forsøge at opnå med det indgreb ?
>Bedre benzin økonomi eller ... ?

Jep - man sparer vægt og der er mindre teknik/mekanik, der skal slæbes
med rundt. Jég synes ikke om den salgs ændringer :)

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-11-03 16:21

> Bagagerummet er mindre i min 4WD ift. den tilsvarende 2WD
> (Alfa Romeo 164)

OK det er jo så også en forhjulstrækker fra starten af.

> Jep - man sparer vægt og der er mindre teknik/mekanik,
> der skal slæbes med rundt. Jég synes ikke om den salgs
> ændringer :)

He he, nej heller ikke mig.

Fra : Thomas Krath

Dato : 17-11-03 17:57

> på. Men jeg mener ikke, bunden er ens (2WD/4WD)

Det er de ikke, men en Sierra RS Cosworth kan godt ombygges til 4x4 - der er
flere der kører med det i UK. Det kræver at der bliver udvidet i bunden, så
der er lidt mere plads til trækaksler så vidt jeg husker.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-03 16:25

On Mon, 17 Nov 2003 15:47:23 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> [...]
>skulle være for at få tiden til at gå. Og med den relative frie handel
>på tvær s af grænserne med biler, såh.....

Min ide går så på at tune en bil og så udskifte 2 hjulstrækket til et 4
hjulstræk da effektforøgelsen jeg vil opnå er 2-3 gange det bilen har
som standard og det mener jeg altså ikke at kun 2 trækkende hjul kan
tage uden at der også kommer til at gå røg op i det,samt hjulspind an
masse.
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 16:37

On Mon, 17 Nov 2003 16:25:12 +0100, "Thunderbird [7100]"
> [...]

>som standard og det mener jeg altså ikke at kun 2 trækkende hjul kan
>tage uden at der også kommer til at gå røg op i det,samt hjulspind an

Jow, jow - men da du som udgangspunkt ikke har bilen endnu, er der
større fordel i at indkøbe en 4WD udgave end at ombygge en 2WD, IMO...
Der er iøvrigt flere biler med mange hk på forhjulene - det går
udemærket...

/Mogens

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-03 16:38

On Mon, 17 Nov 2003 16:36:52 +0100, Mogens Knudsen
> [...]

>større fordel i at indkøbe en 4WD udgave end at ombygge en 2WD, IMO...
>Der er iøvrigt flere biler med mange hk på forhjulene - det går

Hvis du kan finde en Supra Mk4 med 4 Hjulstræk fra starten af så... Som
sagt er dette kun et meget drømme projekt ()Desværre), men havde jeg
kapitalen til det så blev det sat i værk.
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 16:49

On Mon, 17 Nov 2003 16:38:21 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Hvis du kan finde en Supra Mk4 med 4 Hjulstræk fra starten af så... Som
>sagt er dette kun et meget drømme projekt ()Desværre), men havde jeg
>kapitalen til det så blev det sat i værk.

Du kan ikke ombygge dén bil til 4WD - no way, IMO.

/Mogens

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-03 16:57

On Mon, 17 Nov 2003 16:48:56 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Du kan ikke ombygge dén bil til 4WD - no way, IMO.

Må man hører hvorfor at det ikke kan lade sig gøre?. Jeg vil bare ikke
mene at det er forsvarligt fx at lade den smide fx 1000 heste på
baghjulene når at den normalt kun smide omkring de 300. Jeg vil da
antage at den så bliver utrolig legesyg, smider rigtigt meget med røven
og bliver stort set umuligt at kører?, eller tager jeg bare fejl
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 17:16

On Mon, 17 Nov 2003 16:56:54 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Må man hører hvorfor at det ikke kan lade sig gøre?.

Fordi du ikke bare lige smider noget frontwheeldrive på en bil, der
ikke fra start er konstrueret til det. Den skal jo både kunne dreje og
trække, og i dén forbindelse er der en række ting, der skal tages
højde for. Hvad med differentialer, gearkasse og trækaksler?

Bevares - man kan sende folk til månen og pille dem ned igen uden
problemer, men for menig mand vil dit projekt IMO være økonomisk
uforsvarligt (læs: dumt)

/Mogens

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-11-03 04:07

On Mon, 17 Nov 2003 17:16:11 +0100, Mogens Knudsen
> [...]

>Bevares - man kan sende folk til månen og pille dem ned igen uden
>problemer, men for menig mand vil dit projekt IMO være økonomisk

Hvad pokker har man så af muligheder for at reducerer evt udskridninger,
hjulspind og desligenår at man smider så mange heste på kun 2 hjul,
kontra 4?
Flemming Jacobsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 18-11-03 07:44

> Hvad pokker har man så af muligheder for at reducerer evt udskridninger,
> hjulspind og desligenår at man smider så mange heste på kun 2 hjul,
> kontra 4?

Enten tager man udgangspunkt i en anden bil. Ellers kører man med den
rigtige dækmontering og holder igen med speederen indtil den holder op med
at trække hjulene rundt. Det er skam bare et spørgsmål om at kende sin bil.

--
/Claus Fabritius
www.fabritius.nu

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-11-03 08:07

Claus Fabritius wrote:
> [...]
> at trække hjulene rundt. Det er skam bare et spørgsmål om at kende sin bil.

Der er en grund til at der er AWD på WRC biler :)
Man kan få langt mere kraft ned i jorden!

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo (der i sit næste liv vil være WRC kører)

Fra : Torben E

Dato : 18-11-03 09:12

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan få langt mere kraft ned i jorden!

Ikke altid, se klip i binaer.motor der hedder "no 4wd"

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-11-03 09:43

On Tue, 18 Nov 2003 09:11:52 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Ikke altid, se klip i binaer.motor der hedder "no 4wd"

He, he - det ser vildt ud.
Jeg gik på teknisk skole sammen med en gut, som tog kørekort i en BMW.
Til køreprøven (!) kunne han ikke nære sig ved et lyskryds at køre om
kap med en medtrafikant. Han dumpede...

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 18-11-03 09:51

> Jeg gik på teknisk skole sammen med en gut, som tog kørekort i en BMW.
> Til køreprøven (!) kunne han ikke nære sig ved et lyskryds at køre om
> kap med en medtrafikant. Han dumpede...

He he, nok ikke lige det rigtige sted at gøre noget sådant :-/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-11-03 10:01

Torben E wrote:
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke altid, se klip i binaer.motor der hedder "no 4wd"

Dragracere er ikke en brugbar køremaskine, men et grænsetilfælde :)
Jeg synes det er r*vsygt at køre ligeud.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Torben E

Dato : 18-11-03 10:11

> Dragracere er ikke en brugbar køremaskine, men et grænsetilfælde :)

Det var også bare for at vise at med en godt opsat RWD er der ikke
noget at hente ved 4wd traktionsmæssigt.

> Jeg synes det er r*vsygt at køre ligeud.

Ja det er der jo mange der siger, jeg synes personligt begge
dele er sjovt, for mig er det faktiskt sværere at lave en perfekt
acc. en at lave en fin svingkombination.
Svingkørsel er leeeet, drag er svært. (for mig)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-11-03 13:27

On Tue, 18 Nov 2003 10:11:20 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Det var også bare for at vise at med en godt opsat RWD er der ikke
>noget at hente ved 4wd traktionsmæssigt.

Jeg har stadig bare mine tanker med Baghjulstræk kontra AWD/4X4 på en
våd vej og med de Heste bag.
Flemming Jacobsen

Fra : Torben E

Dato : 18-11-03 16:43

> Jeg har stadig bare mine tanker med Baghjulstræk kontra AWD/4X4 på en
> våd vej og med de Heste bag.

Det har du også rigtigt fat i, en 4WD er langt at foretrække i almindlig
trafik / veje, sådan en start som i filmklippet kan man kun lave på en
dragstrip der er klistret til med trackbite og har varme slicks.
I den rigtige verden, med gadedæk vil sådan et 1000 hk monster som
bilen i klippet få baghjul af en Escort 4wd med 500 hk i et lyskrydsræs.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 18-11-03 17:01

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

> I den rigtige verden, med gadedæk vil sådan et 1000 hk monster som
> bilen i klippet få baghjul af en Escort 4wd med 500 hk i et lyskrydsræs.

Og så runder de 100. Kan du sige farvel til Cossien? :)

--
/Claus Fabritius
www.fabritius.nu

Fra : Torben E

Dato : 18-11-03 17:30

"Claus Fabritius" <usenet2@fabritius.nu> skrev i en meddelelse

> Og så runder de 100. Kan du sige farvel til Cossien? :)

Tror nu ikke 100 kan gøre det, det man kommer bagefter i
en start tager altså længe at hente igen, der er meget få biler
der kan køre 11 sec tider på 402 m. på almindelig vej med
gadedæk, en (tunet) escort/sierra 4WD er en af dem, og så
har de en slutfart på over 200 kmt, det er nok først derover
de bliver fanget af et amerikanerbils monster.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-11-03 20:55

On Tue, 18 Nov 2003 16:42:49 +0100, "Torben E"
> [...]

>I den rigtige verden, med gadedæk vil sådan et 1000 hk monster som
>bilen i klippet få baghjul af en Escort 4wd med 500 hk i et lyskrydsræs.

Så prøv at forestille dig 1000 heste og 4 hjulstræk.

men lige et side spørgsmål. er der nogen "teknisk" forskel på AWD/4X4
eller er det bare 2 betegnelser for det samme.
Flemming Jacobsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-11-03 08:35

Thunderbird [7100] wrote:

> Så prøv at forestille dig 1000 heste og 4 hjulstræk.
>
> men lige et side spørgsmål. er der nogen "teknisk" forskel på AWD/4X4
> eller er det bare 2 betegnelser for det samme.

Hmmm en 4x4 er en Landrover, AWD er mere raffineret, fluide eller
elektriske differentialer, styring af kraftfordelingen osv.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-03 09:48

> men lige et side spørgsmål. er der nogen "teknisk"
> forskel på AWD/4X4 eller er det bare 2 betegnelser for
> det samme. --

Det er bare 2 betegnelser for det samme, nogen synes det er mere fancy at
bruge AWD og andre 4X4.

Fra : Thomas Krath

Dato : 17-11-03 17:58

> Må man hører hvorfor at det ikke kan lade sig gøre

Kiesa har 803 HK og han har ikke 4wd. Det tror jeg er fordi det ikke kan
lade sig gøre.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-03 15:43

>Det afhænger i allerhøjeste grad af om du selv skruer det sammen, eller om
>det skal være på et værksted.

Har ikke selv den fornødne viden og erfaring til at gøre det og da det
skal gøres 100% ordnetligt og det skal spille perfekt sammen har jeg nok
ikke ret mange andre alternativer andet end at finde et værksted

> [...]
>man skal bruge.
>Og sidst men ikke mindst, hvilken en bil det drejer sig om.

Hvilken bil der skal modificeres fra 2 til 4 hjulsdrift?

>PS: der kommer muligvis også noget afgift.

Med alle mine ideer slipper jeg nok ikke uden om afgiften, med mindre at
jeg vil holde den på prøveplader.
Flemming Jacobsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-11-03 15:56

> Har ikke selv den fornødne viden og erfaring til at gøre
> det og da det skal gøres 100% ordnetligt og det skal
> spille perfekt sammen har jeg nok ikke ret mange andre
> alternativer andet end at finde et værksted

OK, så bliver det nok rimeligt dyrt.

> Hvilken bil der skal modificeres fra 2 til 4 hjulsdrift?

Jeps, der er jo nogen biler der er dyrere end andre at skrue på, eller finde
en donor bil.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 09:31

> [...]
> skal gøres 100% ordnetligt og det skal spille perfekt sammen har jeg nok
> ikke ret mange andre alternativer andet end at finde et værksted

Så har du ikke råd... :-|

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-11-03 13:40

On Thu, 20 Nov 2003 09:30:41 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Så har du ikke råd... :-|

Hvorledes?
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 13:56

> Hvorledes?

hvorledes hvad?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-11-03 14:33

On Thu, 20 Nov 2003 13:55:37 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>nok

>hvorledes hvad?

At du kan sige at "jeg" ikke har råd. Pt er der ikke tale om et
realistisk projekt, men bare en stor mænge drømme tænkning fra mine side
af. Jeg er så såmæn bare ud og snuse terratoriet efter for at se hvda
prisside mit "projkt" ville lande på hvis at det overhovedet kan eller
vil blive realiseret.
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-11-03 15:04

On Thu, 20 Nov 2003 14:33:17 +0100, "Thunderbird [7100]"

Dit projekt er urealistisk.

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 19:05

> Dit projekt er urealistisk.

Nemlig. Og hvis det skulle ville han ikke have råd....

--
Mvh. Morten Fruergaard