Valg mellem Fiat og Opel?
Fra : Anders Brandt

Dato : 16-11-03 21:24

Jeg står overfor valget mellem en Opel Corsa 1.4 fra 95 og en Fiat Punto fra
98.

Begge biler er for mig at bedømme i den stand man kan forvente. Prisen er
den samme - næsten. Puntoen er en anelse billigere: 56.200 alt inklusive.

Hvad ville I vælge?

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 22:17

> [...]
> den samme - næsten. Puntoen er en anelse billigere: 56.200 alt inklusive.

Ford Ka eller Fiesta og hvis det SKAL være en af ovenstående så Opel'en.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 22:54

On Sun, 16 Nov 2003 22:17:05 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Ford Ka eller Fiesta og hvis det SKAL være en af ovenstående så Opel'en.

Pjat med dig - Punto'en lige på stedet

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 23:13

> Pjat med dig - Punto'en lige på stedet

Kan ikke lade være med at tænke på hvor utilfreds fiat ejere er med deres
mærke så jeg tror ikke jeg ville købe fiat.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 07:20

On Sun, 16 Nov 2003 23:13:03 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Kan ikke lade være med at tænke på hvor utilfreds fiat ejere er med deres
>mærke så jeg tror ikke jeg ville købe fiat.

Er vi enige om, at der er solgt mange Fiat's?
Hvor mange spørgsmål vedr. fejl ser vi herinde?
Kan vi bruge ovenstående "statistik" til noget?

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 07:51

> Er vi enige om, at der er solgt mange Fiat's?

Ja

> Hvor mange spørgsmål vedr. fejl ser vi herinde?

middel,

> Kan vi bruge ovenstående "statistik" til noget?

Ja, det ændrer jo ikke på fiat ejeres tilfredshed hvad man synes her i
gruppen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 08:12

On Mon, 17 Nov 2003 07:51:20 +0100, "Tom"

>Ja, det ændrer jo ikke på fiat ejeres tilfredshed hvad man synes her i
>gruppen

You are missing the point

Hvor har du/vi den statistik, der viser dit udsagn?
FDM? -> Okay - så er det jo ældre mænd hele bundtet

/Mogens

Fra : Max[DK]

Dato : 17-11-03 11:28

> FDM? -> Okay - så er det jo ældre mænd hele bundtet

Hov hov...ser sguette mig selv som gammel(21)

/Max

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 13:29

On Mon, 17 Nov 2003 11:27:53 +0100, "Max[DK]" <Maxses@hotmail.com>
wrote:

>Hov hov...ser sguette mig selv som gammel(21)

He, he - lidt flabet kommentar far mig
Jeg mener ikke, at FDM-medlemmerne tæller et bredt udsnit af
bilisterne i DK.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 17:39

> You are missing the point
>
> Hvor har du/vi den statistik, der viser dit udsagn?
> FDM? -> Okay - så er det jo ældre mænd hele bundtet

Jeg sad lige og kiggede i forrige nummer af Motor.
"Kunne ikke reparere bil i 12 forsøg - Men forhandler og importør vil ikke
lade handlen gå tilbage. En historie, der illustrerer, hvorfor Fiat-ejere er
Nordens mest utilfreds bilister"

JEG ville ikke vælge Fiat uden at være dyb kritisk om jeg nu også fik mest
for pengene hos Fiat.

Men om undersøgelse er et reelt billede af en Fiat skal jeg lade være usagt,
omend koncernen har massive problemer.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 17:43

On Mon, 17 Nov 2003 17:38:46 +0100, "Tom"
> [...]

>lade handlen gå tilbage. En historie, der illustrerer, hvorfor Fiat-ejere er

Kender historien - forhandleren må være flov.

>JEG ville ikke vælge Fiat uden at være dyb kritisk om jeg nu også fik mest
>for pengene hos Fiat.

Jeg ville ikke vælge Ford uden at være dybt kritisk om jeg nu fik mest
for pengene hos Ford. Det samme gør sig gældende for Alfa Romeo samt
andre mærker og er vel en naturlig overvejelse inden et køb?

>Men om undersøgelse er et reelt billede af en Fiat skal jeg lade være usagt,
>omend koncernen har massive problemer.

Jeg har haft en del Fiat's, og dém har jeg været glade for, Tom.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 17:58

> Kender historien - forhandleren må være flov.

Ikke den bedste omtale at få

> Jeg ville ikke vælge Ford uden at være dybt kritisk om jeg nu fik mest
> for pengene hos Ford. Det samme gør sig gældende for Alfa Romeo samt
> andre mærker og er vel en naturlig overvejelse inden et køb?

Ford er bestemt heller ikke i toppen hvis man tager alle modellerne over en
kam. Focus er nok den eneste som folk er meget glade for.
Så hvis man ikke er "gift" med et bestemt mærke må man gerne være kritisk.
Toyota er (desværre) topscorer ude ved mange bilister.

> Jeg har haft en del Fiat's, og dém har jeg været glade for, Tom.

Jeg har da også været glade for mine Ford's men de har ikke været verdens
bedste biler af den grund

Fra : Kisser

Dato : 17-11-03 21:49

Mogens Knudsen wrote:

> You are missing the point
>
> Hvor har du/vi den statistik, der viser dit udsagn?
> FDM? -> Okay - så er det jo ældre mænd hele bundtet

Hvis du med "FDM" mener AutoIndex 2003, så er det desværre en udbredt
misforståelse, at det er FDM-medlemmer, der er blevet spurgt !
- det er et bredt udsnit (2000 stk) af alle danske bilejere

http://www.lgi.dk/homepage/pdf/autoindex/FAQ_autoindex.pdf

- Og Nordic AutoIndex 2003 (14000 bilejere adspurgt) samt tilsvarende JD
Power tilfredshedsundersøgelser i England (24000 bilejere adspurgt) og
Tyskland (16000 bilejere adspurgt) viser alle det samme:
- Fiat i bund og Toyota i top !

Og dét er jo stik modsat "dit verdensbillede", ikke ?
- så nu var det nok på tide, at du linkede den statistik, som på et
betydeligt grundlag påviser, at Fiat generelt har ligeså tilfredse ejere
som gennemsnittet af alle bilejere ...

mvh
/Kisser

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 22:06

On Mon, 17 Nov 2003 21:49:18 +0100, Kisser <sprogblomster@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>- så nu var det nok på tide, at du linkede den statistik, som på et
>betydeligt grundlag påviser, at Fiat generelt har ligeså tilfredse ejere

Slam !!!

Jeg nævner blot, at der i denne NG ikke er nævneværdig specielt mange
Fiat-indlæg om skavanker - en statistik, jeg selv satte spørgsmålstegn
ved.

Men italienske bilejere er nok folk, der sætter pris på andre ting en
Toyota-folket. Eller sagt på en anden måde - det ER ejere, der sætter
pris på andre ting. Jeg har jo selv haft Toyota og givet dem
dumpekarakter!

/Mogens

Fra : Kisser

Dato : 17-11-03 22:50

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> Toyota-folket. Eller sagt på en anden måde - det ER ejere, der sætter
> pris på andre ting. Jeg har jo selv haft Toyota og givet dem

Helt enig.
Og ligesom der heldigvis findes mange tilfredse Fiat-ejere så findes der
desværre også mange utilfredse Toyota-ejere.

Og netop derfor har vi brug for tilfredshedsundersøgelser, så vi kan få
et generelt og dækkende indtryk af bilmarkedet fremfor "bare" den
enkelte bilejers mening.

Men når disse tilfredsheds-data så indsamles fra adskillige tusinde
bilejere i flere europæiske lande af internationalt anerkendte
analysebureau'er og bilorganisationer, så er det ærligt talt pinligt,
når disse data bliver "udfordret" og ovenikøbet decideret underkendt af
5-10 tilfredse Fiat-ejere her i gruppen ...

Jeg er bestemt ikke ude på at træde på Fiat (eller nogle af de øvrige,
der ligger i den nedre ende), men jeg synes, at sådanne statistikker er
vigtige og et brugbart værktøj, som enhver bilejer bør kende og
respektere ... - om de så vælger at gøre disse data udslagsgivende eller
ej ved et bilkøb, det er naturligvis deres egen sag.

mvh
/Kisser

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 22:59

On Mon, 17 Nov 2003 22:50:06 +0100, Kisser <sprogblomster@hotmail.com>
wrote:

>Og netop derfor har vi brug for tilfredshedsundersøgelser, så vi kan få
>et generelt og dækkende indtryk af bilmarkedet fremfor "bare" den
>enkelte bilejers mening.

Jow, jow...

> [...]
>når disse data bliver "udfordret" og ovenikøbet decideret underkendt af
>5-10 tilfredse Fiat-ejere her i gruppen ...

Rolig nu... :)

> [...]
>der ligger i den nedre ende), men jeg synes, at sådanne statistikker er
>vigtige og et brugbart værktøj, som enhver bilejer bør kende og

Igen må jeg nævne, at der er andre forhold, der gør sig gældende for
Fiat-, Alfa Romeo- og Toyota-folket. Særligt for Alfa-folket er det
helt sikkert, at de blæser Pannenstatistik et langt stykke, idet dén
ikke er et element i déres verden ifm. et bilkøb - og aldrig bliver
det!

>- om de så vælger at gøre disse data udslagsgivende eller
>ej ved et bilkøb, det er naturligvis deres egen sag.

Jep.

/Mogens
Alfist

Fra : John Sahl

Dato : 17-11-03 11:14

Tom wrote:
> Ja, det ændrer jo ikke på fiat ejeres tilfredshed hvad man synes her i
> gruppen

Nu kender jeg jo så en del meget tilfredse Fiat ejere,
men som medlem af Fiat Klub Danmark, tæller min
mening sikkert ikke

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 17:42

> Nu kender jeg jo så en del meget tilfredse Fiat ejere,
> men som medlem af Fiat Klub Danmark, tæller min
> mening sikkert ikke

Det var også det jeg mente med at flere her i gruppen nok ikke deler
meningen med FDM om at Fiat har de mest utilfredse ejere.
Jeg selv har ikke ret meget erfaring med Fiat ud over min kollega's Tipo som
er rimelig ofte på værksted.

Fra : John Sahl

Dato : 17-11-03 19:04

Tom wrote:
> Det var også det jeg mente med at flere her i gruppen nok ikke deler
> meningen med FDM om at Fiat har de mest utilfredse ejere.

Der er noget om snakken, resten sørger pressen fint for at klare ;c)

> Jeg selv har ikke ret meget erfaring med Fiat ud over min kollega's
> Tipo som er rimelig ofte på værksted.

Min Uno har på de nu 27.000km/8-9måneder jeg
har haft den kun haft få fejl: Lige efter jeg købte den
blæste den en trykslange ved intercooleren. Jeg har
skiftet en bærearm inklusive styrekugle, kabineblæseren
virker kun når den selv vil og ventilen til varmeblæseren
går for stramt. Motoren har lige rundet 201.000km,
selve bilen har vist gået 483.000km

Jeg er tilfreds FIAT-ejer

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 19:53

> [...]
> skiftet en bærearm inklusive styrekugle, kabineblæseren
> virker kun når den selv vil og ventilen til varmeblæseren

sjovt du siger det så er der også problemer med blæseren i hans Tipo og så
virker centrallåsene ikke så man skal stå og vente på at han selv kravler
ind og låser op for en.
Tja og så har den mega svært ved at starte selv om den er med indsprøjtning
osv osv

Fra : peter

Dato : 16-11-03 22:34

Puntoen uden tvivl...

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-11-03 22:56

"Anders Brandt" <sysinfo@anders-brandt.dk (Fjern sys)> skrev i en meddelelse
> Hvad ville I vælge?

Punto...

/Caspersen

Fra : Christian Petersen

Dato : 16-11-03 23:09

Punto.

Fra : Fly Christensen

Dato : 16-11-03 23:44

On Sun, 16 Nov 2003 21:24:29 +0100, "Anders Brandt"
> [...]

>den samme - næsten. Puntoen er en anelse billigere: 56.200 alt inklusive.

Ingen af delene.

Jeg har èn gang prøvet en Punto en hel dag. Den dag svor jeg, at jeg
ikke ville købe nogen Punto. Det hele rasler, føles som dårligt plastik,
og så sidder jeg elendigt i den æske.
Corsaen kender jeg ikke, men der er personligt for lille til mig.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-11-03 21:57

Fly Christensen wrote:

> Jeg har èn gang prøvet en Punto en hel dag. Den dag svor jeg, at jeg
> ikke ville købe nogen Punto. Det hele rasler, føles som dårligt plastik,

Enig, og er det en 1,2 55hk som de fleste, så ender det galt for man falder
sq i søvn til sidst.. :-/ Den er SÅ undermotoriseret som noget i moderne
tid kan være... 150 er bare toppen for sådan en og så er den også pint og
har fået lov til at rende langt... Det holder ikke.

Men okay... pæn bil og lige noget for lillemor som ender med beslutningen i
sidste ende alligevel.

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Anders Møller

Dato : 17-11-03 11:04

> [...]

> Jeg står overfor valget mellem en Opel Corsa 1.4 fra 95 og en Fiat Punto

Hvilken motor og udstyrsniveau i Puntoen? Hvor langt har Puntoen kørt?

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 22:50

> [...]
> den samme - næsten. Puntoen er en anelse billigere: 56.200 alt inklusive.

Hey, vi har lige fået en punto i dag
Fruens yaris er ude til omlakering og rudeskift og hun har fået en punto som
lånebil uden jeg lige har bidt mærke i det. Men det er så sent at jeg ikke
lige gider prøvekøre den. En skam at jeg ikke har opdaget det lidt før så
kunne jeg da have fået en prøvetur i den.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 23:00

On Mon, 17 Nov 2003 22:50:16 +0100, "Tom"

Hallo! - kør da en tur, mand!
Man er vel entusiast :)

/Mogens
Alfist

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 23:05

> Hallo! - kør da en tur, mand!
> Man er vel entusiast :)

hun er ikke så glad for det, hun siger der er en selvrisiko på 7.000 Kr
)
Men jeg må hellere lige smutte ud og kigge lidt på den.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 23:12

On Mon, 17 Nov 2003 23:04:58 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>hun er ikke så glad for det, hun siger der er en selvrisiko på 7.000 Kr

Åh de kvinder... :)

>Men jeg må hellere lige smutte ud og kigge lidt på den.

Sådan :)
Læg nu mærke til City-knappen.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 23:15

> Sådan :)
> Læg nu mærke til City-knappen.

æh hva´er det?

Ellers en sød lille potte men den syner nu ikke af så meget ved siden af
mondeo'en

Fra : John Sahl

Dato : 17-11-03 23:21

Tom wrote:
> Ellers en sød lille potte men den syner nu ikke af så meget ved siden
> af mondeo'en

Du skulle jo køre en tur for fa.... *G*

City knappen er til at slå ekstra kraftig servostyring til
og fra. En ret lækker detalje faktisk.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 23:23

> Du skulle jo køre en tur for fa.... *G*

Ja ok det er godt nok fristende

> City knappen er til at slå ekstra kraftig servostyring til
> og fra. En ret lækker detalje faktisk.

okay, hun snakkede godt også om at servoen og gearskifte gik lettere i
punto'en end i hendes yaris. f..... kedeligt at man skal ikke selv kan
foretage sådanne tests :o/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 23:56

On Mon, 17 Nov 2003 23:22:55 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> kedeligt at man skal ikke selv kan foretage sådanne tests :o/

Ud af røret og afsted - du bør prøve bilen, nu I har den!

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 18-11-03 00:02

Mogens Knudsen wrote:
> On Mon, 17 Nov 2003 23:22:55 +0100, "Tom"
>
> Ud af røret og afsted - du bør prøve bilen, nu I har den!

Hvorfor er Tom's kone mon så nervøs for at Tom skal
prøve den bil, laver Tom flere buler end dem vi hører
om her i gruppen? ,-)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-11-03 00:05

On Tue, 18 Nov 2003 00:02:05 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Hvorfor er Tom's kone mon så nervøs for at Tom skal
>prøve den bil, laver Tom flere buler end dem vi hører
>om her i gruppen? ,-)

Lol - hun styrer nok deres home-banking

/Mogens

Fra : Christian Rahbek

Dato : 18-11-03 00:11

[/klip]
> fra

[klip]

Jeg er hver 3. uge passager i en køreordning hvor en Fiat Punto 1,2 indgår.
Puntoen går 17-19 km/L ved en hastighed på ca.100-110 km/time. Vægtafgiften
er lav og indkøbsprisen ligeså, rent driftsmæssigt har der aldrig været
noget(3 år).......Men det er altså svært at elske en Fiat Punto. Den føles
bare forkert og kunstig.

Hvad Opel'en angår kan jeg kun råde dig til at købe en 1997 udgave med 1,2
L's motor af ECOTEC-udgaven med KÆDE og IKKE med tandrem.. Renteudgiften
ved lånet er muligvis større ved en 97'er, men det er gensalgsprisen også,
herudover undgår du muligheden for at tandremmen forårsage et motorhavari i
20 tkr's klassen. Corsa'en har et dårlit rygte mht tandremme og de ekstra
lånte penge(10% af 20.000=2000 kr/år) kan hurtigt tjene sig selv hjem).

/Bluch

Fra : Jesper

Dato : 18-11-03 01:29

Hej.

Christian Rahbek wrote:

> Hvad Opel'en angår kan jeg kun råde dig til at købe en 1997 udgave med 1,2
> L's motor af ECOTEC-udgaven med KÆDE og IKKE med tandrem..

Mig bekendt så findes ECOTEC-motoren da ikke med kæde? Alle er da lavet
> [...]

> 20 tkr's klassen. Corsa'en har et dårlit rygte mht tandremme og de ekstra
> lånte penge(10% af 20.000=2000 kr/år) kan hurtigt tjene sig selv hjem).

Tandremmen bør man skifte indenfor de nævnte intervaller. Det er dog
forholdsvis billigt sammenlignet med andre bil-modeller. Det koster ca.
2500 kr. inkl. moms hos Opel.

Corsa'en er tekniks set meget stabil og kvaliteten af interiøret er
1000x bedre end hos Punto. Selv plast-kvaliteten i min ex Fiesta fra 78
var bedre end i en Punto fra 98.

--
Mvh. Jesper

Nu Corsa B GSI ejer