erfaringer med Zafira
Fra : bme

Dato : 16-11-03 17:53

Hej Ng

Svigerforældrene er blevet træt af deres citrobang lingo og har kig på en
Opel Zafira.

Er der noget specielt ved denne model der skal kigges efter??

Er der nogen der har erfaringer med motorbehov, kan 1.6'eren gøre det godt
nok, eller skal det være en 1.8'er?

Den skal stort set kun bruges til byture og køre på arbejde (2*15 km daglig)

Den er fra 01/2002 og har gået 35 kkm.

/bo

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 18:12

On Sun, 16 Nov 2003 17:53:08 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

>Svigerforældrene har kig på en Opel Zafira.
>Er der noget specielt ved denne model der skal kigges efter?
>Er der nogen der har erfaringer med motorbehov, kan 1.6'eren
>gøre det godt nok, eller skal det være en 1.8'er?

FedePede:
Ja, jeg har da en del erfaring med sådan en fyr i kraft af at jeg
"ejer"en. 2 dage efter jeg fik den røg omdrejningsføleren, så den
stort set ikke kunne køre. Benzinmåleren viser aldrig fuld tank (og
nej... Det er ikke fordi jeg aldrig fylder den op )

P.t. går den ud ca. een gang om ugen når jeg kører og kobler ud for
f.eks. at bremse. Dette har den været på værksted for 4 gange, uden at
de har løst problemet.

Bortset fra det er det en dejlig bil, omend den er en smule følsom
overfor sidevind, men det ikke noget særligt. Det er en fornøjelse at
køre i den, selvom den er lidt sløv i betrækket. (1,6).

Hvis jeg skulle købe en i dag ville jeg klart vælge en 1,8'er. Der er
altså lidt mere overskud. Så på trods af de småfejl nævnt herover kan
jeg klart anbefale Zafiraen..

Jan W:
Fin bil med ikke mindre end fremragende køreegenskaber, der matcher
mange almindelig personbiler. Imidlertid er stryken ved
frontalkollision ikke god. Men det er den på den anden side ikke i ret
mange af MPV´erne... i den størrelse.

JK:
1.8 benzin - udemærket motor, gode gear og kobling - ingen problemer
her - bilens størrelse/vægt taget i betragtning, passer denne motor
fint til bilen.

Indvendig er den måske en smule "kedelig" men det er funktionelt og
virker som kvalitet - og noget der holder - ingen knirke/knagelyde -
måske rumler den en anelse - dog slet ikke noget der generer. Man
sidder dejligt højt, og ka' lige nøjagtig kikke henover de andre
bilers tage.

Jeg er 1.89 høj, og havde måske lidt problemer med, at sædet ikke
kunne komme langt nok tilbage, men til gengæld sidder man ret højt -
så der er alligevel rimelig god plads til benene. Generelt sidder man
iøvrigt fint i bilen. Håndbremsen sidder lidt langt nede, og det ska'
man lige vende sig til

Hvis man skal sige noget negativt om den - hvilket efter min mening er
svært, vil jeg sige, at den måske er en lille smule annonym - den
ligner mange af de andre MPVere man ka' få - men det er naturligvis
en smagssag.

Desuden:
www.carsurvey.org/model_Opel_Zafira.html
eller
søg på "erfaring med zafira" via www.google.com -> grupper.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 19:24

> [...]
>
> Hvis jeg skulle købe en i dag ville jeg klart vælge en 1,8'er. Der er
> altså lidt mere overskud. Så på trods af de småfejl nævnt herover kan

Gosh jeg tro nok jeg ville undersøge lidt mere om Zafira hvis du har oplevet
SÅ mange fejl.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 19:46

On Sun, 16 Nov 2003 19:24:22 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Gosh jeg tro nok jeg ville undersøge lidt mere om Zafira hvis du har oplevet
>SÅ mange fejl.

Jow, jow - der er 16 indlæg i www.mandagsbil.dk hvis man kan bruge dét
til noget...

/Mogens

Fra : demal

Dato : 26-12-03 00:24

"bme" skrev d. 16-11-03 17:53 dette indlæg :
> [...]
>
> Den er fra 01/2002 og har gået 35 kkm.
>
> /bo
>
> Jeg købte privat en Zafira 2,2, godt nok en flexivan, i 01/2002. Jeg
har ingen problemer haft! Den kører godt, starter hver gang, og har
ingen irreterende knirke lyde. Som regel er det eneste jeg kan høre
dækstøj, pga. næsten ingen motorstøj. Jeg er selv meget "følsom" overfor
knirke og knagelyde i kabinen, og i mit job kører jeg i nye biler i den
lidt dyere ende af firmabilsklassen.

Som sagt: ingen problemer. Har på 2 år måtte bekoste en ny forlygtepærre
(40 kr), samt 1 service og 1 rustbesk. Har kørt 41.000 km.

Jeg har i øvrigt bemærket, at på mandagsbil.dk, er der ikke så mange
biler med fejl efter 2001. Det kan MÅSKE skyldes, at koncernen meldte
ud, at man ville have gamle dages ry mht. samlekvalitet, rustbesk. mm
tilbage, og derfor havde det som 1. prioritet fremover.

Håber at du kan bruge det til noget - og at det ikke er for sent.

http://www.kandu.dk/