kølervædske 2 mm under minimun
Fra : onix

Dato : 16-11-03 15:57

Hej !

Har en bil på ½ år. Den har i dag fået vask, tjek af oliepinden, tjek af
bremsevædske og så kølervædske beholderen, den er 2 mm under minimun
(temperaturmåleren er som den plejer når jeg kører - ingen stigning) - kan
jeg efter fylde et par m.m. med vand ? (skal man i så fald anvende
destileret vand ?) Eller skal jeg købe rigtig kølemiddel og blande i rette
forhold og efterfylde ? Må jeg blande en anden køle middel med nuværende
kølemiddel, eller bør jeg køre til forhandleren og købe "origianlt"
kølervædske.

Onix

Fra : Rasmus

Dato : 16-11-03 16:45

"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> wrote in message
> [...]
> forhold og efterfylde ? Må jeg blande en anden køle middel med nuværende
> kølemiddel, eller bør jeg køre til forhandleren og købe "origianlt"

Jeg ville køre ned og få fyldt på der hvor bilen er købt....., eller evt få
udleveret noget af dem, og selv gøre det

mvh
Rasmus

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 17:01

Sun, 16 Nov 2003 15:57:18 +0100, skrev onix, på 14 linier, i
> [...]

>forhold og efterfylde ? Må jeg blande en anden køle middel med nuværende
>kølemiddel, eller bør jeg køre til forhandleren og købe "origianlt"

Hæld du bare de 2 mm ren vand fra hanen på.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Benjamin Skov Rasmus~

Dato : 16-11-03 18:48

"Karsten Andersen" <mailto:karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev i en meddelelse
"Re: kølervædske 2 mm under minimun"

> Sun, 16 Nov 2003 15:57:18 +0100, skrev onix, på 14 linier, i
> <bp83aq$2g44$1@news.cybercity.dk>, :
>

> Hæld du bare de 2 mm ren vand fra hanen på.

Er 2 mm under minimum overhovedet noget der betyder noget?

Med venlig hilsen

Benjamin Skov Rasmussen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.165.153.202)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-11-03 19:05

Hej!

Benjamin Skov Rasmussen wrote:

> Er 2 mm under minimum overhovedet noget der betyder noget?

Næh, ikke som sådan. Men man bør helst have niveauet på max (ved kold motor
mener jeg det er) så der er mere at give af, hvis der skulle komme en læk...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 19:28

On Sun, 16 Nov 2003 19:05:01 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

> Men man bør helst have niveauet på max (ved kold motor
>mener jeg det er) så der er mere at give af, hvis der skulle komme en læk...

Nope - tæller ikke for alle biler. Jeg har haft een, hvor kun skulle
være halv fuld, ellers "brækkede" den sig. OG det skulle være sådan.
(halv fuld)

/Mogens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-11-03 20:04

Hej!

Mogens Knudsen wrote:

> Nope - tæller ikke for alle biler. Jeg har haft een, hvor kun skulle
> være halv fuld, ellers "brækkede" den sig. OG det skulle være sådan.
> (halv fuld)

Okay, jeg udtalte mig heller ikke helt generelt ("sådan mener jeg det er"). På
Escorten skal der hældes på til max. ved kold motor :)

Den har iøvrigt brugt en anelse kølervæske, men det stoppede da jeg skiftede
varmelegemet i foråret.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 21:18

On Sun, 16 Nov 2003 20:04:23 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Okay, jeg udtalte mig heller ikke helt generelt ("sådan mener jeg det er").

Man kunne tolke din tekst således, hvorfor jeg finder det på sin plads
at nævne, hvorledes det forholder sig på nogle biler...

Hvilken bil er der iøvrigt tale om?

/Mogens

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 19:35

Sun, 16 Nov 2003 19:05:01 +0100, skrev Kim Voss Schrader, på 13
linier, i <3FB7BC4D.DA9E2D57@tdcadsl.dk>, :

Så er der jo over max når den er Varm

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-11-03 20:05

Hej!

Karsten Andersen wrote:

> Sun, 16 Nov 2003 19:05:01 +0100, skrev Kim Voss Schrader, på 13
> linier, i <3FB7BC4D.DA9E2D57@tdcadsl.dk>, :

> Så er der jo over max når den er Varm

Ja, men det er beregnet til at være sådan. Escossien har ihvertfald aldrig
brokket sig over det :)

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 20:55

Sun, 16 Nov 2003 20:05:24 +0100, skrev Kim Voss Schrader, på 23
linier, i <3FB7CA74.A4BF3099@tdcadsl.dk>, :

>Ja, men det er beregnet til at være sådan. Escossien har ihvertfald aldrig
>brokket sig over det :)
Det siger jeg heller ikke.
Men man skal ikke fylde over Max

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-11-03 21:04

Hej!

Karsten Andersen wrote:

> Det siger jeg heller ikke.
> Men man skal ikke fylde over Max

Jamen, hvor har jeg skrevet at man skal fylde over max? Det er skisme da ikke
mit problem at væsken udvidder sig når den varmes op

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 22:24

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3FB7D843.1A179CC6@tdcadsl.dk

> Jamen, hvor har jeg skrevet at man skal fylde over max?
> Det er skisme da ikke mit problem at væsken udvidder sig
> når den varmes op

Hmmm, gad egentlig vide hvorfor sådan en beholder hedder en
expansionsbeholder ?
))

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home19.inet.tele.dk/perbeer/perbeer/index.htm

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-11-03 22:30

On Sun, 16 Nov 2003 22:23:38 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>meddelelse news:3FB7D843.1A179CC6@tdcadsl.dk

>Hmmm, gad egentlig vide hvorfor sådan en beholder hedder en

Det er sikkert fordi det er nemmere at skrive end dette:

Et opbevaringssted for det volumen af vand, der ikke kan være i
kølesystemet, når det ved opvarmning expanderer, helt i
overensstemmelse med de fysiske love.

Man kan da få skrivekrampe af mindre end det.

Venlig hilsen
Folmer