Ændring af totalvægt ved synsfri sammenkob~
Fra : Jesper Laursen

Dato : 16-11-03 14:08

Hej

Ved du om man kan få forhøjet den maksimale totalvægt som er angivet i
registreringsattesten. ??

I mit tilfælde har jeg en Renault Scenic 2.0 som kun må trække en total vægt
på 975 kg. !!! Den ville jeg meget gerne have forhøjet med 100-200kg.

Hilsen

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 16-11-03 15:48

"Jesper Laursen" skrev

> Ved du om man kan få forhøjet den maksimale totalvægt som er angivet i
> registreringsattesten. ??

Det er principelt muligt, det kræver en godkendelse fra fabrikken.
Det er ikke nødvendigvis så svært som det lyder.
Til en Citroen Picasso som herhjemme bliver godkendt med 1300 kg. kan man
uden videre få en godkendelseserklæring på 1500 kg.

> I mit tilfælde har jeg en Renault Scenic 2.0 som kun må trække en total
vægt
> på 975 kg. !!! Den ville jeg meget gerne have forhøjet med 100-200kg.

Du må have fat i Renault.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrich

Dato : 16-11-03 17:41

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Til en Citroen Picasso som herhjemme bliver godkendt med 1300 kg. kan man
> uden videre få en godkendelseserklæring på 1500 kg.

Det var pokkers, skal man bare have fat i forhandleren
for at få sat sin vægtgrænse op?
Sært den ikke ligge på max når man bestiller bilen / får træk på.
Min 307'er ligger også på 1300, jeg har lige bestilt en trailer på 1600 kg.

--
Hygge Ulrich

Fra : alexbo

Dato : 16-11-03 19:15

"Ulrich" skrev
> Det var pokkers, skal man bare have fat i forhandleren
> for at få sat sin vægtgrænse op?
Der er en overfortolkning af hvad jeg skrev.

> Sært den ikke ligge på max når man bestiller bilen / får træk på.
En af grundene er sikkert de danske kørekortregler.
Man løber hurtigt ind i et krav om hængerkort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrich

Dato : 17-11-03 21:32

> "Ulrich" skrev
> Der er en overfortolkning af hvad jeg skrev.

> En af grundene er sikkert de danske kørekortregler.
> Man løber hurtigt ind i et krav om hængerkort.

Har lige været hos forhandler, den kan vejes op til 1500 kg,
men skal jeg til syn?

--
Hygge Ulrich

Fra : alexbo

Dato : 18-11-03 20:58

"Ulrich" skrev

> Har lige været hos forhandler, den kan vejes op til 1500 kg,
> men skal jeg til syn?

Ja, og du må ikke bruge din nye trailer uden hængerkort E.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrich

Dato : 18-11-03 21:44

> "Ulrich" skrev

> Ja, og du må ikke bruge din nye trailer uden hængerkort E.

OK, undre mig bare over synet, forhandleren siger jo god nok.
Ligesom han sagde god nok til de 1300 kg.
Jeg har "stort" kørekort.

--
Hygge Ulrich

Fra : claus b. p.

Dato : 18-11-03 23:47

> OK, undre mig bare over synet, forhandleren siger jo god nok.
> Ligesom han sagde god nok til de 1300 kg.
> Jeg har "stort" kørekort.

Hvis stort kørekort er C+D er det ikke godt noktil hængere. Det er ikke
nødvendigt med hængerkort for at trække en 1300 kg. trailer, hvis bilens
egenvægt er mindst 1250 kg og totalvægten max. 2200 kg. Hvis bilens max.
anhængervægt laves om til 1500 kg, kan en 1500 kg. trailer kun køres med
stort kørekort, såfremt førnævnte egenvægt på 1250kg stadig gælder.
Førstnævnte bil må stadig gerne trække en max 1500kg hænger, bare den kun er
lastet til 1300kg. Er du forvirret? Reglerne står på dk.fritid.bil's
hjemmeside. http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/trailer.htm
/Claus

Fra : Ulrich

Dato : 19-11-03 21:03

"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> lastet til 1300kg. Er du forvirret? Reglerne står på dk.fritid.bil's

Ikke et spor, jeg har A-B-C-D-E jeg kører næsten med hvad der passer mig

--
Hygge Ulrich

Fra : claus b. p.

Dato : 20-11-03 00:30

> Ikke et spor, jeg har A-B-C-D-E jeg kører næsten med hvad der passer mig

Jamen det er jo bare så fint. Jeg har A-B-C-D, så der opstår problemerne.
Jeg må på den ene side køre en lastvogn på 30 ton, og en kæmpe anhænger,
bare den vejer max. 750 kg. Men jeg må ikke spænde en hænger med den
tilladte totalvægt på min personvogn, for så bliver den samlede totalvægt
for høj. Groteske regler.

/Claus