Privat salg af bil
Fra : Lars H. Jørgensen

Dato : 15-11-03 23:34

Hejsa

Hvad skal jeg tage mig iagt for inden jeg begynder at sælge min gamle bil
over internettet.

Er der ikke noget der hedder købt som beset længere??

ikke fordi jeg har skumle planer, men man kan jo ikke garantere al evighed
på en bil fra 92.

Hvad siger i, tør i godt sælge biler gennem f.eks DBA

mvh
Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-11-03 23:48

"Lars H. Jørgensen" <lars_gitteXX@tdcadsl.dk> skrev :

>Hvad skal jeg tage mig iagt for inden jeg begynder at sælge min gamle bil
>over internettet.

1: at du ikke lad træerne vkse ind i himmelen
2: at du har styr på hvem køberen er
3: at du ved eventuel prøvetur, selv er med i bilen, eller har en
fuldgod klemme på den der skal prøvekøre
4: at du ved salg af bilen får et forsikringsbevis af køberen, og hans
underskrift på formularen til omreg.
5: at du beskriver bilen du sælger så godt som overhovedet muligt, så
der ikke er noget, en køber kan hænge dig op på

>Er der ikke noget der hedder købt som beset længere??

Ikke efter købeloven, der er en betragtning om at det du sælger, skal
svare til hvad du lover køberen han får.

Dog vil jeg mene at hvis du sælger bilen som en engros-bil, altså en
bil til videre bearbejdning - så er der ikke meget køber kan klage
over, men prisen på bilen skal så også stå i forhold til det (altså
være rimeligt lav)

princippet er lidt ala det nogle forhandlere kalder "afhentningsbiler"
- selv om det stadig kræver at varen svarer til beskrivelse og pris

(Hvis nogen har indvendinger, må de skam gerne springe til!)

>ikke fordi jeg har skumle planer, men man kan jo ikke garantere al evighed
>på en bil fra 92.

Det skal du heller ikke - jo mere ærlig du er om bilens tilstand, jo
mindre kan han (hun) komme rendende med, men en hvis risiko vil du
altid have.

>Hvad siger i, tør i godt sælge biler gennem f.eks DBA

Jeg har solgt en bil eller 2 den vej , uden problemer, og købt nogen
også.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 07:36

On Sat, 15 Nov 2003 23:47:39 +0100, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>5: at du beskriver bilen du sælger så godt som overhovedet muligt, så
> der ikke er noget, en køber kan hænge dig op på

www.bilpriser.dk er der bunkevis af råd og vejledning inkl.
slutseddel, der kan anvendes...

/Mogens

Fra : Hans²°³°

Dato : 16-11-03 10:46

> On Sat, 15 Nov 2003 23:47:39 +0100, jan@stevns.net wrote:
>
> På www.bilpriser.dk er der bunkevis af råd og vejledning inkl.
> slutseddel, der kan anvendes...

Det er meget vigtigt at både køber som sælger har en original underskrevet slutseddel !
Forlang købers sygesikringsbevis udleveret og skriv af efter den - husk cpr.nr. !
Husk betalingen skal ske kontant !

Jeg solgte min bil primo marts en aften/weekend hvor motorkontoret er lukket, sælger
"lovede" bestemt at gå på motorkontoret om mandagen,
men glemte at gøre dette, dette skete først primo april - en måned efter, imellemtiden
havde jeg modtaget vægtafgiftsopkrævningen fra CRM for den nye periode, jeg tog en kopi af
den underskrevne slutseddel og returnerede til CRM, således blev jeg fri for at betale.

Forsikringsselskabet havde jeg ingen bøvl med

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-11-03 08:32

Hans²°³° wrote:
> Det er meget vigtigt at både køber som sælger har en original
> underskrevet slutseddel ! Forlang købers sygesikringsbevis udleveret
> og skriv af efter den - husk cpr.nr. !
> Husk betalingen skal ske kontant !

Kontant? Hvis bilen koster fx. 240.000 kr.??

MVH Martin

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 08:35

On Mon, 17 Nov 2003 08:31:41 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Kontant? Hvis bilen koster fx. 240.000 kr.??

Banknoteret check er at betegne som kontant.

/Mogens

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-11-03 13:42

Mogens Knudsen wrote:

> Banknoteret check er at betegne som kontant.

Ok

Fra : Jan Nielsen

Dato : 16-11-03 12:02

"Lars H. Jørgensen" <lars_gitteXX@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger i, tør i godt sælge biler gennem f.eks DBA

Jeg har lige solgt min bil nr 2, via bilbasen, jeg beskrev bilen med de fejl
jeg selv kendte til, i salgsannoncen. Og da der henvendte sig en køber fik
han at vide at de fejl jeg havde skrevet var de fejl jeg var bekendt med, og
prisen var sat ud fra det. Slutsedelen blev udfyldt med en beskrivelse af de
samme fejl, og vi var sammen på motorkontoret for at omregistrere,
medbringende et forsikringsbevis fra købers forsikringsselskab. jeg var selv
med på prøveturen, og fik betalingen kontant. Alt forløb til begge parters
tilfredshed, og jeg vil ikke tøve med at sælge eller købe en anden gang på
nettet, tværtimod.

Jan

Fra : claus b. p.

Dato : 18-11-03 02:01

"Jan Nielsen" <jan@campingvognen.dk> wrote in message

> [...]
> tilfredshed, og jeg vil ikke tøve med at sælge eller købe en anden gang på

God måde!

Det er værd at nævne, at købelovens bestemmelser om reklamation ikke gælder
for handel mellem private. Og for såvel forhandlere som for private er det
fuldt legalt at sælge en bil med fejl, bare det bliver oplyst. (Så det er om
at få det skrevet ned).

/Claus

Fra : Bo Gundersen

Dato : 18-11-03 07:31

claus b. p. wrote:

> [...]
> fuldt legalt at sælge en bil med fejl, bare det bliver oplyst. (Så det er om

Hmmm, det med købeloven er jeg nu ikke så sikker på...
Hvis Lars bevidst tilbageholder viden om fejl eller skavanker ved bilen,
så er køber stadigvæk dækket af en hvis garanti/reklamationsret. Jeg ved
så ikke om det direkte er købelovens bestemmelser der gælder, men det er
muligt at komme med krav til sælger efter salget.

ps. Det med at Lars tilbageholder information er selvfølgeligt et tænkt
eksempel :)

--
Bo Gundersen

Fra : Peter G C

Dato : 18-11-03 19:12

In news:3fb96f58$0$27457$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
claus b. p. <cbp33@hotmail.dk> typed:

[klip]

> Det er værd at nævne, at købelovens bestemmelser om reklamation ikke
> gælder for handel mellem private.

Ikke nu det vrøvl igen???

Købeloven gælder alle køb - ALLE - med mindre man AFTALER noget andet. Og en
sådan aftale er ikke ligefrem nem at udforme se bare denne tråd i
dk.videnskab.jura:

> Og for såvel forhandlere som for
> private er det fuldt legalt at sælge en bil med fejl, bare det bliver
> oplyst. (Så det er om at få det skrevet ned).

Ja, for så er der juridisk set ikke tale om en mangel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com