et normalt Service ??
Fra : Kim Hansen

Dato : 15-11-03 23:23

Hej !

Jeg har lige haft Corollaen til et 105.000 km. service eftersyn (et af de
små eftersyn hvor de skifter olie og lidt pakninger osv.) Efter 2½ time er
bilen klar til afhentning, og da jeg får udleveret nøglen fortæller
driftlederen på det aut. værksted at de har udført service og derudover
skiftet 2 beslag (eller lignende) ved udstødningssystemet (fint nok så
langt), men så læser han op fra værksted-fakturen at "bagbremsen bør
justeres"! og så er det jeg spørger er det ikke meningen at værkstedet skal
foretage denne justering til et service når man er der ? nu skal jeg ligge
og rode med at få aftalt en ny tid på værkstedet for at få den bagbremse
justeret.

Da bilen var til 30.000km. eftersyn ringede de og sagde at bremseskiverne
foran trængte til at blive drejet af fordi de var skæve, og det fik de lov
at gøre, derfor kan jeg ikke lige forstå hvorfor denne justering ikke blev
klaret samtidig med at de allerede havde bilen derinde til dette 105.000 km.
eftersyn.

Er jeg helt galt på den når jeg mener at dette er ualmindelig dårlig service
at jeg ikke fik justeret den bagbremse (eller fik tilbudet om at få den
justeret) nu jeg var der alligevel ?

Mvh. Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-11-03 23:36

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> skrev :

>Er jeg helt galt på den når jeg mener at dette er ualmindelig dårlig service
>at jeg ikke fik justeret den bagbremse (eller fik tilbudet om at få den
>justeret) nu jeg var der alligevel ?

Nej - du er ikke galt på den - det er efter hvad du skriver "ganske
ringe service"

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 08:54

jan@stevns.net wrote:

> Nej - du er ikke galt på den - det er efter hvad du skriver "ganske
> ringe service"

Tja de burde ha' ringet, men måske havde de ikke tid.

Jeg synes det er værre hvis de bare udfører ekstra ting uden at spørge.

Mhv
Roberto

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 16-11-03 00:58

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> wrote in message
> [...]
service
> at jeg ikke fik justeret den bagbremse (eller fik tilbudet om at få den

Det er bare 112% iorden hos toyota..
for mig er det en naturlig del af at tjekke bremser at de bliver smurt op og
justeret (samme med håndbremsen) og så ryger bilen lige en tur ned at
parkeringspladsen for at tjekke om den bremser som den skal..
(værkstedspolitik efter vi havde en bil der kørte lige over en rundkørsel
pga. en forkert bremsereperation)

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 01:06

"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev :

>(værkstedspolitik efter vi havde en bil der kørte lige over en rundkørsel
>pga. en forkert bremsereperation)

Nogen bremsespor må der da have været - Long time no see ;)

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 16-11-03 01:18

<jan@stevns.net> wrote in message

> Nogen bremsespor må der da have været - Long time no see ;)

dengang kunden kørte gennem rundkørslen var der ingen bremsespor.. pga
forkert montering af bremsebakkerne pissede bremsevæsken ud uden at danne
tryk.. heldigvis var det en diesel så der var en rimelig gang motorbremse
til rådighed..

dog skete det mens jeg var på skole, så jeg hørte ikke mester uddele
skideballe.. men de nærmeste naboer har nok hørt det :p

/Bo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 08:52

> [...]
>tryk.. heldigvis var det en diesel så der var en rimelig gang motorbremse

Jeg tænkte nu på bremsespor i chaufførens underhylere ;)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 08:55

Bo Lynnerup wrote:
> [...]
> tryk.. heldigvis var det en diesel så der var en rimelig gang motorbremse

Forklar lige hvordan det fungerer!
Hvilken model var det?

Mvh
Roberto

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 16-11-03 15:53

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message
Bo Lynnerup wrote:
> [...]
> tryk.. heldigvis var det en diesel så der var en rimelig gang motorbremse

Det var en golf 2 diesel.. bakkerne var smuttet ved siden af stemplerne i
hjulcylinderen, så stemplerne blev skudt ud ved første aktivering af
bremserne, og så løb bremsevæsken ligeså stille ud. (jeg går ud fra at de
allerede har været hoppet ud da ham der lavede bremserne kørte bilen ud fra
værkstedet)

/Bo

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 16:11

Bo Lynnerup wrote:

> [...]
> allerede har været hoppet ud da ham der lavede bremserne kørte bilen ud fra

Føj!

Note til mig selv: husk altid at checke asfalten for pletter når andre
har serviceret!

Mvh
Roberto

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 16-11-03 16:44

>Føj!
>
>Note til mig selv: husk altid at checke asfalten for pletter når andre
>har serviceret!
>
>Mvh
> Roberto

Tjah.. det værste er sq næsten at ham som lavede reperationen allerede var
udlært..

/Bo (snart 2. års lærling)

Fra : Morten Larsen

Dato : 16-11-03 13:12

> Det er bare 112% iorden hos toyota..
> for mig er det en naturlig del af at tjekke bremser at de bliver smurt op
og
> justeret (samme med håndbremsen)

Ja, men hvis man betaler/bestilller et 105.000km. eftersyn, så får man det.
Sæt sig ind i sagerne (et lille service omfatter ikke bremseeftersyn), og
det koster højst 1 værkstedstime. Så spørgeren har måske fået
mere for pengene efter 21/2 time.
Jeg syntes det er pænt af personalet at gøre opmærksom
på bagbremserne - uden beregning.

Morten

Fra : Carsten Juul Jensen

Dato : 16-11-03 13:27

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere for pengene efter 21/2 time.
> Jeg syntes det er pænt af personalet at gøre opmærksom

Ja jeg synes også det er iorden, hvad ville man sige til at få en regning
for justering som man ikke har bestilt?? Det er ikke nemt at være værksted
herinde....

/carsten

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-03 21:07

> Ja jeg synes også det er iorden, hvad ville man sige til at få en regning
> for justering som man ikke har bestilt?? Det er ikke nemt at være værksted
> herinde....

tjae.... jeg fik skiftet 2 pakninger som jeg ikke havde bestilt så.....!
men de kunne jo ha' ringet og gjort opmærksom på at at bagbremserne burde
justeres og spurgt om det var ok de gjorde det, som de gjorde dengang jeg
fik drejet af skiverne fordi de slog lidt, det havde jeg været tilfreds med
og det havde været god service!

Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 13:33

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev :

>Ja, men hvis man betaler/bestilller et 105.000km. eftersyn, så får man det.
>Sæt sig ind i sagerne (et lille service omfatter ikke bremseeftersyn),

Hvad er det for biler, hvor bremseeftersyn ikke indgår i eftersyn ?

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-03 21:01

> Ja, men hvis man betaler/bestilller et 105.000km. eftersyn, så får man
det.
> Sæt sig ind i sagerne (et lille service omfatter ikke bremseeftersyn),

Hvis det ikke omfatter et bremseeftersyn/kontrol hvordan har de så opdaget
at den bør justeres ?

> og det koster højst 1 værkstedstime.

Eftersynet er faktureret med 655,- ex. moms om det er en time på et værksted
skal jeg ikke kunne sige, derudover kommer så 315,- til udskiftning af de
pakninger som ikke er en del af service eftersynet ogt til sidst kommer så
de reservedele mm. der er brugt.

>Så spørgeren har måske fået mere for pengene efter 21/2 time.

Jeg er ret sikker på de ikke har udført mere arbejde end de har taget sig
betalt for, og de 2½ time er den tid bilen var hos værkstedet og det
fortæller ikke en dyt om hvor længe der har været en mekker igang med bilen,
og kender du et værksted hvor du får mere end du betaler for så vil vi andre
da vist gerne høre hvor det er henne!?
> Jeg syntes det er pænt af personalet at gøre opmærksom
> på bagbremserne - uden beregning.

Tjae nu indgik de 2 pakninger til udstødning/katalysator jo heller ikke i et
105.000km. service eftersyn, men de blev da skiftet og faktureret udover
serviceeftersynet på regningen uden først at spørge mig om jeg ville ha' dem
skiftet, men bremserne har de kun konstateret at de bør justeres og så mener
jeg at når de kan fikse det ene så kan de vel i det mindste ringe og tilbyde
at fikse bremserne når nu de har opdaget et problem med dem også.
Jeg er helt med på at et værksted ikke bare skal rep. løs på hvad som helst,
men når de før har ringet til mig for at fikse mine bremser til et service,
så syntes jeg godt de kunne ha' gjort det igen så bilen havde været helt
iorden når jeg fik den retur.
Prisen på justeringen bliver jo sikkert det samme selvom jeg skal køre
derind igen, men besværet med at få det gjort samt fri til at få det klaret
er det jeg har det værst med.

Mvh. Kim

Fra : Morten Larsen

Dato : 16-11-03 21:57

Klip en masse-ting

Jeg er mekaniker gennem 15 år, og syntes du er et utaknemligt tudefjæs.
Her slutter mine indlæg, for vi lever vist i hver sin verden.

Morten Larsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 22:08

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev :

>Jeg er mekaniker gennem 15 år, og syntes du er et utaknemligt tudefjæs.
>Her slutter mine indlæg, for vi lever vist i hver sin verden.

Her : tag en kiks

Der er sgu'tte noget forgjort i at der spørges til om ikke bremserne
burde have været tacklet lidt anderledes.

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-03 22:39

> Klip en masse-ting
>
> Jeg er mekaniker gennem 15 år, og syntes du er et utaknemligt tudefjæs.

Som dørmand gennem 8 år, syntes jeg det er utroligt tøset af folk som dig at
sidde bag sin computerskærm og svine folk til fordi man ved de ikke lige kan
nå en.

Kim

Fra : Olesen

Dato : 16-11-03 22:43

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> sidde bag sin computerskærm og svine folk til fordi man ved de ikke lige

Er d SÅDAN en dørmand ???

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 22:46

> at
> kan
> >

> Er d SÅDAN en dørmand ???

hehe jeg er glad for jeg ikke længere går på diskotek eller skal arbejde som
automekaniker

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-03 23:07

> [...]

jeps :)

> hehe jeg er glad for jeg ikke længere går på diskotek eller skal arbejde
som
> automekaniker

Kan du opføre dig ordenlig så smut du bare på diskotek men lad da for gud
skyld være med at kalde dørmændene "tudefjæs"

Kim

Fra : Olesen

Dato : 16-11-03 23:09

> Kan du opføre dig ordenlig så smut du bare på diskotek men lad da for gud
> skyld være med at kalde dørmændene "tudefjæs"
>
> Kim

Jeg ved stadig ikke rigtigt..når jeg hører ordet "dørmand", så ser
jeg altid en lille dreng pustet op til noget stort,
gerne kortklippet for at udstråle "dont mess with me.."

Foruden en side i avisen, hvor en evt. sag er pustet op,
og dørmanden absolut er UDEN skyld i noget som helst
af det skete.:

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-03 23:53

> Jeg ved stadig ikke rigtigt..når jeg hører ordet "dørmand", så ser
> jeg altid en lille dreng pustet op til noget stort,

Ja billedet af 120kg karseklippet bondedreng med en IQ som en halvvåd
brosten kender vi vist alle men den passer nu ikke på alle dørmænd, men
igen... når man indtil nu har holdt ud i 8 år med fulde folk, for høj musik
og unge knægte der tror de kan klare hele verden efter en håndfuld pils, så
må man vel være lidt tosset

> Foruden en side i avisen, hvor en evt. sag er pustet op,
> og dørmanden absolut er UDEN skyld i noget som helst
> af det skete.:

tjaee...

Kim

Fra : Torben E

Dato : 17-11-03 08:59

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan du opføre dig ordenlig så smut du bare på diskotek men lad da for gud
> skyld være med at kalde dørmændene "tudefjæs"

Men det er ellers hvad mange af dem er.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Kim Hansen

Dato : 17-11-03 14:57

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er ellers hvad mange af dem er.

Så kør du ned og fortæl dem det.
Det er jo nemt at sidde bag skærmen og være sej, men det er de færeste der
er så seje når først man har fat i dem.

Kim

Fra : Torben E

Dato : 17-11-03 15:33

> Så kør du ned og fortæl dem det.
> Det er jo nemt at sidde bag skærmen og være sej, men det er de færeste der
> er så seje når først man har fat i dem.

Joo, den var god nok

Fra : Morten Larsen

Dato : 16-11-03 23:00

> [...]
at
> sidde bag sin computerskærm og svine folk til fordi man ved de ikke lige

Hej Kim

Jeg håber du tar pis på mig, for hvis det er din indstilling, så
vil sgu ikke anbefale nogen at besøge din arbejdsplads - det
må være noget med - knald ham een, for jeg fatter ikke hvad han siger.

Morten

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-03 23:29

> [...]
> vil sgu ikke anbefale nogen at besøge din arbejdsplads - det
> må være noget med - knald ham een, for jeg fatter ikke hvad han siger.

hmmm, hvad er det lige jeg ikke har fattet ? jeg undre mig over at
bagbremsen ikke er blevet justeret eller at jeg fik tilbudet om at de
justerede den nu bilen var på værkstedet alligevel og ville høre om det er
en normal fremgangsmåde for et værksted, og at jeg så personligt syntes det
er ringe at de ikke kontaktede mig for at høre om de skulle fikse det
samtidig nu de havde bilen på værkstedet (det magtede de ved et tidligere
service) Jeg sidder sku'da ikke og flæber over det jeg ville bare høre om
det var alm. fremgangsmåde. Dette retfærdiggør vel ikke at du skal sidde og
kalde mig tudefjæs ?

Kim

Fra : Morten Larsen

Dato : 16-11-03 22:07

> [...]
> parkeringspladsen for at tjekke om den bremser som den skal..
> (værkstedspolitik efter vi havde en bil der kørte lige over en rundkørsel

Jeg kan læse længere nede i tråden at du snart er 2.års lærling, så
hvad der er naturligt for dig, må være noget ret nyt.

Når du kommer ud for at arbejde i den rigtige verden, hvor du bliver
stillet til regnskab for den tid du bruger på et eftersyn, og kvaliteten af
eftersynet, vil du opdage, at man ikke sådan bare lige checker bremser
efter fordi man syntes - så vil du forstå.

Er du i lære på en teknisk skole, eller på et værksted der ikke benytter
importørens serviceskemaer ?

Morten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 22:16

> [...]

>eftersynet, vil du opdage, at man ikke sådan bare lige checker bremser
>efter fordi man syntes - så vil du forstå.

Lad os stille spørgsmålet igen : på hvilke bilmærke er det at
kontrollere bremserne ikke en den af et normalt eftersyn ?

Fra : Morten Larsen

Dato : 16-11-03 22:47

<> Lad os stille spørgsmålet igen : på hvilke bilmærke er det at
> kontrollere bremserne ikke en den af et normalt eftersyn ?

Hvad er et "normalt eftersyn" ?

Hvis vi snakker et 105.000km eftersyn på en Toyota er det som følger:

Hvis bilen er fra før 96 skal der ikke kigges
på bremserne overhovedet. (det skyldes at biler fra før
96 skal til service for hver 10.000 km, og derfor aldrig kommer
til et 105.000 km eftersyn) men i øvrigt slet ikke bremser ved lille
service.

Hvis bilen er fra efter 96 (15.000 interval) skal den til et 105.000 km
eftersyn,
som er et lille service, hvor man kigger efter bremsebelægninger
på skivebremser (visuelt) ikke skille - man kontrollere håndbremsevandring
(hvis man er flink, da det ikke fremgår af serviceskemaet)
Man kontrollerer bremsevæskens kogepunkt.

Dette er ALT der har med bremser at gøre ved dette service.

Hvis værkstedet har fundet noget der trænger til yderligere kig,
er det ud over servicet, og derfor ny aftale pga. at så koster det penge
som ingen vil have i klemme. Husk på at kunde kan nægte at betale for
ting der ikke er aftalt, men det er jo SLET ikke problemet her.

Skulle du stille spørgsmålstegn ved min påstand, så sig frem, så
kan jeg da sende dig et org. serviceskema på et 105.000 km service
på en corolla årgang hvad du vil.

Morten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 22:55

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev :

><> Lad os stille spørgsmålet igen : på hvilke bilmærke er det at

>Hvad er et "normalt eftersyn" ?

Det er vel det de fleste venter at få udført når de sender deres
dyreste eje en tur forbi et værksted til rutinecheck ;)

Jeg forhold mig umiddelbart til hvordan Ford foreskriver eftersyn på
hhv. Sierra og Scorpio (som det står i bøgerne)

I både de små eftersyn, og de store, er bremsekontrol obligatorisk -
og da bremser er en så vital del, som de er fandt jeg det absurd at
nogle mærker (værksteder) undlader dette punkt.

>Skulle du stille spørgsmålstegn ved min påstand........

Næeh - hvorfor skulle jeg det ? Du kender sikkert Toyota bedre end
jeg gør.

(Jeg sidder bare nu med en stille undren)

Fra : Morten Larsen

Dato : 16-11-03 23:12

> I både de små eftersyn, og de store, er bremsekontrol obligatorisk -
> og da bremser er en så vital del, som de er fandt jeg det absurd at
> nogle mærker (værksteder) undlader dette punkt.

Ok - jeg skal ikke gøre mig klog på Ford's regler, men
er du sikker på at "bremsekontrol" på en lille service indebærer
adskillelse og smøring osv ? jeg tvivler, men hvis du kan læse
dig til det, så tror jeg dig. Måske er bremsekontrol en tur på rullefeltet,
eller
endnu værre en tur ud af vejen og så hug bremsen ? hvilken siger
INTET om bremserne i morgen - som du jo ved, da du ved
temmelig meget om biler - kan jeg forstå.

> Næeh - hvorfor skulle jeg det ? Du kender sikkert Toyota bedre end
> jeg gør.

Sikkert - uden at hovere

> (Jeg sidder bare nu med en stille undren)

Det gør jeg sgu dagligt over det som Toyota finder på
af mærkelige tiltag

Morten - Ja - Toyota-mand, nu kan jeeg ikke løbe fra det.
(ikke fanatisk) (har kørt Honda - fed vog) (osv.)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 23:21

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev :

>Ok - jeg skal ikke gøre mig klog på Ford's regler, men
>er du sikker på at "bremsekontrol" på en lille service indebærer
>adskillelse og smøring osv ?

Der står kontroller klodser og belægning for slidtage - på tromler er
man så nødt til at hive tromlen af og kigge efter

altså adskille tingene.

>Det gør jeg sgu dagligt over det som Toyota finder på
>af mærkelige tiltag

Jeg kender intet til toyota'er - absolut intet

Fra : Morten Larsen

Dato : 19-11-03 17:17

> Der står kontroller klodser og belægning for slidtage - på tromler er
> man så nødt til at hive tromlen af og kigge efter

Ok - men for Toyotaer (små service) gælder dette kun for skivebremser,
og dette klares ved at kigge ind og se hvor meget bremseklods der tilbage.
Tromlebremser bliver der ikke pillet ved, og det skal der heller ikke ifølge
serviceplanen.

> altså adskille tingene.

Ikke her.

Morten

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-11-03 00:32

On Sun, 16 Nov 2003 22:47:16 +0100, "Morten Larsen"
<mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis værkstedet har fundet noget der trænger til yderligere kig,
>er det ud over servicet, og derfor ny aftale pga. at så koster det penge
>som ingen vil have i klemme.

Korrekt, men her er det den servicemindede mekaniker kontakter (ringer
til) kunden og forlægger denne problemet. Så kan kunden tage stilling
til, om han ønsker det lavet i samme omgang.

Sådan fungerer det på det værksted, jeg bruger, og hvis det ikke havde
fungeret sådan, så havde jeg ikke brugt det værksted.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : bme

Dato : 17-11-03 00:54

> Sådan fungerer det på det værksted, jeg bruger, og hvis det ikke havde
> fungeret sådan, så havde jeg ikke brugt det værksted.

hmm, nu da du bor i nærheden af mig, må jeg så have den frihed at spørge om
hvilket værksted du benytter dig af??

/bo
som bor lidt længere oppe i det mørke vendsyssel, rettere sagt i Hjørring.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-11-03 07:41

On Mon, 17 Nov 2003 00:53:51 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

>hmm, nu da du bor i nærheden af mig, må jeg så have den frihed at spørge om
>hvilket værksted du benytter dig af??

Et lille lokalt værksted, som inden for de sidste par år har fået et
godt ry.
Det er ikke noget supermoderne værksted, men manden har nogle
fornuftige priser og en fornuftig indstilling.

Men bortset fra et enkelt værksted, som jeg hurtigt holdt op med at
bruge, har jeg nu oplevet samme indstilling til service andre steder.
Eller også holdt de bare deres kæft med det de ikke gad at lave

Fra : Morten Larsen

Dato : 19-11-03 17:25

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt, men her er det den servicemindede mekaniker kontakter (ringer
> til) kunden og forlægger denne problemet. Så kan kunden tage stilling
> til, om han ønsker det lavet i samme omgang.

Klart, sådan bør det også være, og sådan er det også hvor jeg arbejder, men
KUN hvis det ikke kommer til at gå ud over andre kunder pga. tidspres.
Har en kunde aflyst, er der tid til den slags, ellers stod den på
overarbejde hver
dag, samt ringen rundt til kunder med undskyldninger om forsinkelser.

Vi vil da gerne tjene de ekstra penge ved mere arbejde, men ikke på
bekostning
af hastværk.

> Sådan fungerer det på det værksted, jeg bruger, og hvis det ikke havde
> fungeret sådan, så havde jeg ikke brugt det værksted.

Det er sikkert et godt værksted - bliv der.
Hvis man er tilfreds, er der ingen grund at at flytte.

Morten