Min VW Golf II TD 1,6 motor er konstateret~
Fra : kim014

Dato : 15-11-03 17:06

Jeg har lige fået taget en Gollertest på min VW Golf 2 TD årg. 91 256000
km. og den viste et tal på 75 hvilket vil sige den er ved at være slidt. Jeg
er så i dilemma om hvad jeg skal gøre, skal jeg få sat nye stempelringe i ,
eller købe brugt motor som går godt ( er tilbudt een for 6500 kr.) eller
købe renoveret opboret blok med stempler + lejer og renoveret topstykke for
8500 med moms. Jeg er meget i vildrede, om hvad jeg skal gøre.
Mvh. Kim

Fra : Leif Neland

Dato : 15-11-03 17:17

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> 8500 med moms. Jeg er meget i vildrede, om hvad jeg skal gøre.

Med mindre du også får taget en test på den brugte motor, der siger at den
er i superform, så ville jeg ofre de 2000kr ekstra og få en motor, der vel
er at regne som ny, hvis den er blevet opboret, og har fået nye stempler og
lejer.

Og det er vel lige besværligt at skifte om du vælger den ene eller den
anden.

Leif

Fra : alexbo

Dato : 15-11-03 18:45

"kim014" skrev

Jeg er meget i vildrede, om hvad jeg skal gøre.

Hvorfor så gøre noget, er der startproblemer eller lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 15-11-03 19:14

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige fået taget en Gollertest på min VW Golf 2 TD årg. 91 256000
> km. og den viste et tal på 75 hvilket vil sige den er ved at være slidt.

Hvad er det for et tal?

Starter den som den skal, skal du ikke gøre en skid.

--
Per, Esbjerg

Fra : kim014

Dato : 15-11-03 19:43

Motoren hakker går nærmest på 3 cyllindre i tomgang + den har mistet 30% af
effekt , går kun 12,5 km/ltr.og starter ikke så godt mere , men den kører
sådan set godt nok ud ad landevejen, men jeg vil jo få problemer til vinter
, med start osv.og det ville jeg gerne komme i forkøbet. Det bedste for mig
var nok hvis jeg kunne finde brugt motor der var helt tip top , men det er
nok svært at finde til en rimelig pris, så det næstbedste er at købe
renoveret blok,stempler,lejer,topstykkehvilket jeg kan få til 8500,- i
bytte, så jeg tror nok jeg holder mig til det. Mvh. Kim

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 19:52

> "kim014" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er det for et tal?

Gollertesten er er tæthedsprøve, alle huller proppes af og der sættes tryk
på. Navnet Goller kommer efter dem der laver test apparatet.
Se et billede her:

http://www.himauto.dk/body_servicepriser.htm

Jeg mener at en værdi på over 90 på en brugt motor ved auto-ophuggeren er
lig med en A vare (findes ikke bedre brugt).

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : kim014

Dato : 15-11-03 20:09

> [...]
> Claus Peteresen
> http://vwfanatic.dk
>

> Ja det er sådan en test jeg fik foretaget idag
den viste 75 mbar hvilket vil sige mindre funktionsdygtig motor
6-40 mbar sund motor 40-70 mbar let slidt motor 70-90 mbar mindre
funktionsdygtig motor og 90- 11o meget slidt motor
og min var især slidt på cyllinder 3 og derfor ikke jævn slidt i alle
cyllindre.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 20:11

> [...]
> funktionsdygtig motor og 90- 11o meget slidt motor
> og min var især slidt på cyllinder 3 og derfor ikke jævn slidt i alle

Så fik jeg lige vendt det rundt over 90 betyder altså lige til at smide væk

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : kim014

Dato : 15-11-03 19:57

Gollertest er en måleapparat dims som sættes til udluftningshullet på
topdækslet , og måler fra 0-110mba (cyllinderslid) nok en slags måling af
underkompression, min var på 75 og da det mest er på 1 cyllinder den er
slidt fører det til at den går ujævn i tomgang, 12,5 km/l , bruger meget
olie ,derfor er jeg på udkig efter motor inden vinter og syn ,som jeg skal
til i december.
Mvh. Kim

Fra : Mikael Andresen

Dato : 15-11-03 23:13

Hejsa... hva koster denne test og hvor kan man få den udført i nærheden af
ålborg/nørresundby...???? Har selv en Golf 3 1.9 GTD som kun går 12 - 13.5
km/l....

Mvh. Mikael

Fra : kim014

Dato : 15-11-03 23:36

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 13:59

> [...]
> ålborg/nørresundby...???? Har selv en Golf 3 1.9 GTD som kun går 12 - 13.5

FDM har en gollertester. Der kan du få udført testen.

Nordjysk autoophug har også en Gollertester men om de udfører testen for
kunder ved jeg ikke.

Du kan nemt lave din egen Gollertest:

Start motoren og kør den varm.
Mens den går tomgang løsner du olieproppen, hvis den bliver liggende
(hoppper lidt) er den OK, men hvis der kommer så meget tryk op at den blæser
proppen af er der for meget tryk under topdækslet = slidt motor.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : BS

Dato : 15-11-03 23:17

Med de oplysninger du kom' med foreslår jeg en brugt motor som den mest
økonomiske løsning.
Hvis du køber en ny opboret blok, så ender det sikker med, de finder en
revne i topstykket og dårlige dyser og gløderør, pumpen trænger sikker osse
til justering/renovering.......
mvh DerGolf

Fra : kim014

Dato : 15-11-03 23:47

"BS" <Nospammer@mail.fi> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du køber en ny opboret blok, så ender det sikker med, de finder en
> revne i topstykket og dårlige dyser og gløderør, pumpen trænger sikker

Den renoverede motor jeg kan købe for 8500,- med moms er med renoveret
topstykke, men jeg skal bruge dyser + pumpe fra den gamle motor, men dem har
jeg ikke haft problemer med, men det kan jo komme.
Den brugte motor jeg så på hos himmerland autoimport sad i en VW Golf fra
ca.1990 motoren startede som den skulle kold , der blev taget Gollertest på
den 35 mbar. hvilket skulle være ok, jeg skal give 7500,- så får jeg også 5
trinsgearkasse 4T med (med høj gearing) så skal han så have min gamle motor
+ gearkasse i byt . Det er lidt svært hvad man skal vælge.
Mvh. Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-11-03 23:50

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev :

> Den renoverede motor jeg kan købe for 8500,- med moms er med renoveret
>topstykke, men jeg skal bruge dyser + pumpe fra den gamle motor, men dem har
>jeg ikke haft problemer med, men det kan jo komme.

Det lyder lidt som om det måske kan svare sig at finde en nedlagt
postbil fra syd for grænsen ?

Fra : kim014

Dato : 16-11-03 00:19

> Det lyder lidt som om det måske kan svare sig at finde en nedlagt
> postbil fra syd for grænsen ?
> --
>Ja det kunne jeg godt tænke mig , men mangler liiiiige et link/sted på et
Tysk site hvor man kan købe en sådan.

Mvh. Kim

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-11-03 00:26

"kim014" skrev i en meddelelse:

> Tysk site hvor man kan købe en sådan.

www.mobile.de starter priserne for en Golf GTD ved ca. 3.500 - 4.000 Kr.
En søgning på Golf GTD giver 117 resultater.
En søgning på Golf TD giver 438 resultater.

/Mark.

Fra : Mikael Block Christe~

Dato : 16-11-03 08:29

Det lyder som en masse hvisser....
Riv Toppen af og kig lidt på ventilerne, Cyllindervægge...ovs.
Det koster en ny toppakning plus arbejde...ca 300,00.
Få en mekker til at kikke på Toppen, det er ofte toppen på en TD, der er
røget

Så ved du hvad det er galt uden nogle hvisser...

Har du skrue Turbo trykket op ???

Hvis testen kun måler ved oliepåfyldingshullet, hvordan fanden kan han
så sige det er
3.cyl der er defekt ?????

Mikael

Fra : kim014

Dato : 16-11-03 09:44

"Mikael Block Christensen" <mikael-block@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> røget
>
> Så ved du hvad det er galt uden nogle hvisser...

JA turbotrykket lå på 1.0 bar

> Hvis testen kun måler ved oliepåfyldingshullet, hvordan fanden kan han
> så sige det er
> 3.cyl der er defekt ?????

Han målte i udluftningshullet som her
http://www.himauto.dk/body_servicepriser.htm
bagefter løsnede han dyserør een efter een , deraf kunne han høre hvilke
cyllindre der fik motoren til at gå mere ujævn, og der var speciel een
cyllinder hvor omdr. ikke gik ret meget ned = den er det galt med

Kim

Fra : phk

Dato : 16-11-03 10:24

> JA turbotrykket lå på 1.0 bar

Standardturbotryk på en 70HK GTD´er er 0,7 .... har du intercooler på?

--
Per, Esbjerg

Fra : kim014

Dato : 16-11-03 10:47

> "kim014" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Standardturbotryk på en 70HK GTD´er er 0,7 .... har du intercooler på?

JA jeg har intercooler på , men årsagen til min slidte motor kan være at
olien har været under nederste pejlemærke.
Det jeg mangler nu er en god sund motor, og jeg ved godt jeg kan købe een på
autoophug, men synes nok lidt de tager nogle gode priser for deres motorer
med en del km på bagen, alternativet kan være en renoveret motor, jeg er
tilbudt een til 8500,- kr , på den skal jeg bruge min gamle pumpe +
dyser,turbo m.m Det allerbedste for mig var at finde en motor fra en privat
, som jeg kan høre går godt+ evt. få gearkasse med ,så man kan se det hele
fungerer sammmen + jeg beholder min gamle motor Mvh. Kim

Fra : phk

Dato : 16-11-03 14:14

> [...]

> , som jeg kan høre går godt+ evt. få gearkasse med ,så man kan se det hele
> fungerer sammmen + jeg beholder min gamle motor

Pas på med nyrenoverede motorer ... ofte er de kun nødtørftigt renoverede,
så når du har kørt lidt viser manglerne sig, f.eks. at man ikke har skiftet
diverse lejer m.v.

Jeg ville - hvis jeg var dig - købe en motor som ikke har været renoveret.

--
Per, Esbjerg

Fra : Rasmus

Dato : 16-11-03 16:56

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> diverse lejer m.v.
>
> Jeg ville - hvis jeg var dig - købe en motor som ikke har været renoveret.

Jeg kan kun tilslutte mig Per..., kiggede engang på en 405 MI16 med
"renoveret" motor, bare ærgeligt at den klaprede fra ventilerne....

Så køb en brugt motor der er testet ok....

mvh
Rasmus

Fra : kim014

Dato : 16-11-03 21:19

> [...]
>
> Så køb en brugt motor der er testet ok....

> Jo men nedenstående annonce i den blå avis har jeg haft ringet til , og
manden jeg snakkede med sagde at de motorer han lavede var 1oo% OK med
garanti
Motorblokken blev planslebet,opboret, nye stempler
krumtapslejer,plejlstangslejer,renoveret topstykke men skal altså bruge
pumpe+dyser fra min gamle motor, jeg synes selv det lyder OK

VW diesel topstykker, samt nyrenoverede motorer, til 1.6, 1.9 og T4,
topstk. kr 1.500.- Motorer kr 7.800,- Ombt. Krumtappe til 1.9 turbo diesel.
Brugtedele til 1.3, 1.6, 1.9 diesel. 13-11-2003 97 51 02 59/22 97 67
30
Mvh. Kim

begin 666 globe.gif
M1TE&.#EA#@`.`,01``HQZ?__Y0`)JKW_8QW>`*_;_S%F_U^1_VK_%P&I`"%3
M_T9X_Y?_.GS_)XZ]_W=W=P```.KJZ@``````````````````````````````
M`````````````````````````"'Y! $``!$`+ `````.``X```558"2.9#E"
M:&H^*((T"/J0D+(<03# T DMCH+C,& `4"*(`3<T&!0`02\"&5@/SJ> ,*T.
D%EGHMAM6&*/29 WJ$KB124"40$B\22R(.Y&0F5(J)H(D(0`[
`
end

begin 666 forhandler.gif
M1TE&.#EA#P`.`,05`.GFXS M*%=+6V55A%9)=51(:)6(J&I=871DE89V;A,2
M$'-E9(%TI&)67UY1::VBMMG7XR8D(1T<&0```/___^KJZ@``````````````
M:!"MDC2)`04]AL$@R# 0;Q7,-HIP2% 8`S;<<%AP.!216TY(*%B;STA.MZ0(
MO@*%1$<@=,$-B:)L%1;0AT5D72T(X8M$P&BT>QMQ>08!(Q-8@'D)#P"$(A,M
**Q$I)R65)"$`.P``