/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kørsel i tåge
Fra : anders majland


Dato : 14-11-03 12:41

I aftes kørte jeg fra Århus mod nord ad motorvejen. Sigtbarheden var i
perioder nede under 100meter. Det gav blot mere brændstof til mit "had"
mod folks brug af tåbelygter. Det er squ et fåtal der kan finde ud af at
bruge dem.

- Det undrer mig hvormange der finder det forsvarligt at køre over
130km/t når sigtbarheden er så ringe. Der var også mere end en håndfuld
der passerede med noget over 150km/t

- Jeg var tæt på at køre op bag i en trailer uden lys. Han lå og kørte
lovligt med en 70-80km/t. Jeg var halvvejs blændet af en modkørende med
langt lys, extra projektører og tågelygter ( vejen drejede)så jeg var
ret tæt på inden jeg så reflekserne på traileren. Sådan en idiot.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



 
 
Henrik B. (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 14-11-03 12:56

anders majland wrote:
:: I aftes kørte jeg fra Århus mod nord ad motorvejen. Sigtbarheden var
:: i perioder nede under 100meter. Det gav blot mere brændstof til mit
:: "had" mod folks brug af tåbelygter. Det er squ et fåtal der kan
:: finde ud af at bruge dem.

Tjah, i Tysklan skal der være under 50 meters sigtbarhed, før du overhovedet
må tænk på at benytte tågebaglygter.
Herhjemme tænder folk dem sgu bag på, bare det er diset...

M.v.h.



Tommy Bøgeskov (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Bøgeskov


Dato : 14-11-03 13:13


"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
news:3fb4c2cb$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> anders majland wrote:
> :: I aftes kørte jeg fra Århus mod nord ad motorvejen. Sigtbarheden var
> :: i perioder nede under 100meter. Det gav blot mere brændstof til mit
> :: "had" mod folks brug af tåbelygter. Det er squ et fåtal der kan
> :: finde ud af at bruge dem.
>
> Tjah, i Tysklan skal der være under 50 meters sigtbarhed, før du
overhovedet
> må tænk på at benytte tågebaglygter.
> Herhjemme tænder folk dem sgu bag på, bare det er diset...
>
> M.v.h.
>
Og lad os så se hvor mange der har husket at slukke tågelygterne, når vi
kører hjem i eftermiddag



Christian B. Andrese~ (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 17-11-03 09:44


"Tommy Bøgeskov" <tb@ugyldig.ddf.dk> wrote in message
news:DE3tb.5111$uK7.2518@news.get2net.dk...
>
> "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> news:3fb4c2cb$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > anders majland wrote:
> > :: I aftes kørte jeg fra Århus mod nord ad motorvejen. Sigtbarheden var
> > :: i perioder nede under 100meter. Det gav blot mere brændstof til mit
> > :: "had" mod folks brug af tåbelygter. Det er squ et fåtal der kan
> > :: finde ud af at bruge dem.
> >
> > Tjah, i Tysklan skal der være under 50 meters sigtbarhed, før du
> overhovedet
> > må tænk på at benytte tågebaglygter.
> > Herhjemme tænder folk dem sgu bag på, bare det er diset...
> >
> > M.v.h.
> >
> Og lad os så se hvor mange der har husket at slukke tågelygterne, når vi
> kører hjem i eftermiddag

Ta-Da. Endelig en fordel til PSA bilerne:
Min Xsara drejer automatisk tåbebaglygtekontakten til slukket når man
slukker for nærlyset. Tåbebaglygten kan ikke aktiveres uden denne er drejet
mindst til positionslys. Så jeg kører med 100% garanti aldrig med
tåbebaglygten tændt næste dag, ej heller ved sigtbarhed over 30-50 m.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Leonard (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-11-03 10:42

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Min Xsara drejer automatisk tåbebaglygtekontakten til slukket når man
>slukker for nærlyset.

Og sådan skal det være i nye biler:

Fra Detailforskrifter for køretøjer:
Tågebaglygte kan fortsætte med at være tændt sammen med
positionslygterne, indtil disse slukkes, forudsat at tågebaglygten
forbliver slukket, indtil dens betjeningskontakt aktiveres igen.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Henrik B. (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 17-11-03 12:11

Christian B. Andresen wrote:
::: Og lad os så se hvor mange der har husket at slukke tågelygterne,
::: når vi kører hjem i eftermiddag
::
:: Ta-Da. Endelig en fordel til PSA bilerne:
:: Min Xsara drejer automatisk tåbebaglygtekontakten til slukket når man
:: slukker for nærlyset. Tåbebaglygten kan ikke aktiveres uden denne er
:: drejet mindst til positionslys. Så jeg kører med 100% garanti aldrig
:: med tåbebaglygten tændt næste dag, ej heller ved sigtbarhed over 30-
:: 50 m.

Det er sådan Mercedes har haft det de sidste 20 år.

M.v.h.



Peter G C (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 17-11-03 12:14

In news:3fb8acaa$0$95023$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Henrik B. <saab@tdcadsl_nospam_.dk> typed:

[klip]

> Det er sådan Mercedes har haft det de sidste 20 år.

Men ikke Saab og Volvo? - eller Totota for den sags skyld?

/Peter



Henrik B. (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 17-11-03 12:17

Peter G C wrote:
::: Det er sådan Mercedes har haft det de sidste 20 år.
::
:: Men ikke Saab og Volvo? - eller Totota for den sags skyld?
::

Nope...

M.v.h.



Kim Kristensen (18-11-2003)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 18-11-03 00:34


"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb8ae0a$0$95072$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Peter G C wrote:
> ::: Det er sådan Mercedes har haft det de sidste 20 år.
> ::
> :: Men ikke Saab og Volvo? - eller Totota for den sags skyld?
> ::
>
> Nope...
>
> M.v.h.
>
>

Min ganske almindelige japanske familiebil fra 97 (modellen kom på markedet
i 96) har det omtalte "sluk for tåbebaglygten". Modellen før (fra 92-95)
havde det vist også.

Med venlig hilsen Kim



Verner Johnsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Verner Johnsen


Dato : 14-11-03 20:14

On Fri, 14 Nov 2003 12:41:05 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> I aftes kørte jeg fra Århus mod nord ad motorvejen. Sigtbarheden var i
>perioder nede under 100meter. Det gav blot mere brændstof til mit "had"
>mod folks brug af tåbelygter. Det er squ et fåtal der kan finde ud af at
>bruge dem.
>

Jeg kørte selv strækningen i aftes (Middelfart - Brønderslev), men det
må have været på et andet tidspunkt, for jeg oplevede ikke så tæt
tåge.
Under 200 meters sigtbarhed lige nord for Vejle og et enkelt sted
længere nord på, ellers fra 300 meter og opad, men jeg helt enig med
dig i dine betragninger om lygteføring.

Der var rigtig mange, der tilsyneladende benyttede sig af lejligheden
for at få afprøvet alle lamperne på bilen.
Så'n nogen tåbebaglygter blænder altså a' h****** til.

Men mindst lige så slemt er det med de efterhånden temmelig mange
biler, som kører med defekte lygter. Manglende lys i en baglygte eller
en forlygte eller sågar manglende lys i begge dele, er altså ekstra
kriminelt sådan en aften med tåget og diset vejr.


--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

anders majland (17-11-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 17-11-03 11:43

> Men mindst lige så slemt er det med de efterhånden temmelig mange
> biler, som kører med defekte lygter. Manglende lys i en baglygte eller
> en forlygte eller sågar manglende lys i begge dele, er altså ekstra
> kriminelt sådan en aften med tåget og diset vejr.

Enig - der var en statistik i jp for et par uger siden. De havde i
dagslys stillet sig ud på en motorvejsbro et stykke tid og talt defekte
lygter. Mere end hver tiende havde forkert lygteføring. Havde de
gentaget forsøget i lygtetændingstiden havde antallet af fejl været
endnu større ...


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Henrik B. (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 17-11-03 12:11

anders majland wrote:
:: Enig - der var en statistik i jp for et par uger siden. De havde i
:: dagslys stillet sig ud på en motorvejsbro et stykke tid og talt
:: defekte lygter. Mere end hver tiende havde forkert lygteføring.
:: Havde de gentaget forsøget i lygtetændingstiden havde antallet af
:: fejl været endnu større ...

Ang. det sidste: Øhhh ????????

M.v.h.



Christian B. Andrese~ (17-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 17-11-03 12:16


"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
news:3fb8accf$0$95103$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> anders majland wrote:
> :: Enig - der var en statistik i jp for et par uger siden. De havde i
> :: dagslys stillet sig ud på en motorvejsbro et stykke tid og talt
> :: defekte lygter. Mere end hver tiende havde forkert lygteføring.
> :: Havde de gentaget forsøget i lygtetændingstiden havde antallet af
> :: fejl været endnu større ...
>
> Ang. det sidste: Øhhh ????????

- Folk der tænder tåbelyset fordi de tror det giver mere lys,
- Folk som bruger svagt kørelys, hvor der så er fejl i deres nærlys


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



3140 Bagdad Bob (14-11-2003)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 14-11-03 22:53


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:bp2f9b$bb9$1@sunsite.dk...
> I aftes kørte jeg fra Århus mod nord ad motorvejen. Sigtbarheden var i
> perioder nede under 100meter. Det gav blot mere brændstof til mit "had"
> mod folks brug af tåbelygter. Det er squ et fåtal der kan finde ud af at
> bruge dem.
>
> - Det undrer mig hvormange der finder det forsvarligt at køre over
> 130km/t når sigtbarheden er så ringe. Der var også mere end en håndfuld
> der passerede med noget over 150km/t
>
> - Jeg var tæt på at køre op bag i en trailer uden lys. Han lå og kørte
> lovligt med en 70-80km/t. Jeg var halvvejs blændet af en modkørende med
> langt lys, extra projektører og tågelygter ( vejen drejede)så jeg var
> ret tæt på inden jeg så reflekserne på traileren. Sådan en idiot.
>
> --
> Anders dot Majland at jyde dot dk
> email address in header is not valid
>

Har tidligere plæderet for at kontakten til tåbelygterne burde hotwires til
et katapultsæde. Folk der kører med tåbebaglygterne tændt på en tæt befærdet
motorvej, burde stilles op på række og mejes ned som mund-og-klovsygt kvæg!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste