Hvor finder jeg
Fra : Anja

Dato : 14-11-03 09:04

et sted hvor man kan se hvilken bilmærke som er det sikreste - det er fordi
i en debatgr. der er en livlig diskussion om netop dette i forhold til at
køre med børn.
På forhånd tak
Anja

Det er ikke vigtigt for mig hvilke mærke..det er mere dokumentationen

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 09:12

On Fri, 14 Nov 2003 09:04:07 +0100, "Anja" <salg@holdum.dk> wrote:

>et sted hvor man kan se hvilken bilmærke som er det sikreste

www.folksam.se/forskning/trafik/sakra_bilar/rapporten.htm
www.euroncap.com/results.htm
http://www1.tpgi.com.au/users/mpaine/ncaplist.html

/Mogens

Fra : Anja

Dato : 14-11-03 09:19

> www.folksam.se/forskning/trafik/sakra_bilar/rapporten.htm
> www.euroncap.com/results.htm
> http://www1.tpgi.com.au/users/mpaine/ncaplist.html
>

> /Mogens

Super - tak for dit hurtige svar

Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-11-03 10:36

> Super - tak for dit hurtige svar
>
> Anja
>
> --
> Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Hej Anja

Jeg tror det er svært at finde et entydigt svar. Der er steder som
www.euroncap.com (kan jeg se at Mogens allerede har nævnt) og www.crashtest.com
som fortæller hvor sikker bilerne er i de pågældende tests, hvis uheldet ikke
ligner testen kan resultatet jo godt være et andet. Men et forsøg på en
forudsigelse er nok bedre end ingenting, så noget om snakken er der jo nok.

Folksam fortæller hvordan det forholder sig ved virkelige ulykker, men igen så
skal man lige spise brød til. Biler som en ældre VW Golf, BMW 3 eller Honda Civic
med andre er meget populære biler blandt unge mænd, det betyder ganske givet noget
for antallet af uheld. Det er jo nok ikke så "smart" at køre rundt i en Ford KA,
en Hyundai Accent eller Toyota Yaris og lignende biler som så til overvejende
blive ført af en anden type mennesker.

Hvis de to grupper byttede biler vil resultatet nok være anderledes.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-03 12:05

Kim Kristensen wrote:
:: Hej Anja
::
[...]

NEJ, NEJ og atter NEJ!!! Folksam's undersøgelser har stadig væk intet med
antallet eller hyppigheden af uheld at gøre - basta!
Folksam undersøger et uheld og kigger på, hvor svært skadet blev man, var
der dræbte, årsag, hastighed o.lign.
At der så har været 5000 Brian-biler af et bestemt mærke, har intet med
bilens sikkerhed at gøre. Man tager som sagt også hastigheden i betragtning.
Desuden, hvad du i DK betegner som en Brian-bil (gamle Golf'er o.lign) er
ikke Brian-biler i Sverige. Netop biler som gamle Volvo og Saab-turbo'er er
deroppe Brian-biler med ofte tæt på 300 hk. Dette til trods vil du se at de
figurer højt i statistikken = folk overlever selvom de kører galt!

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 16:06

> [...]
> antallet eller hyppigheden af uheld at gøre - basta!
> Folksam undersøger et uheld og kigger på, hvor svært skadet blev man, var

jeg må sige at jeg finder det dybt foruroligende at Ford har stået stille
med udviklingen af deres sikkerhed fra Sierra 1983 og frem til mondeo 2000
;o(
Hverken airbag, sideairbag, selestrammere, sidetværstivere, crashtests osv
har åbenbart flyttet noget hvis man skal tage Kolksams undersøgelser for
givende.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-03 17:19

Tom wrote:
[...]

Jo, selvfølgelig har de flyttet sig = er blevet en væsentlig mere sikker
bil. MEN, det der problemet er at gennemsnitsbilen har flyttet sig nøjagtig
lige så meget. Ford får jo ikke et forspring i sikkerhed, når de andre
flytter sig lige så meget.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 21:56

> [...]
nøjagtig
> lige så meget. Ford får jo ikke et forspring i sikkerhed, når de andre

Så er det meget forkert at liste bilerne op under hinanden uden at sortere i
årgangene.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-03 00:10

Tom wrote:
[...]

De er sorteret alfabetisk - og årgangene er jo angivet.

M.v.h.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-11-03 21:45

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> NEJ, NEJ og atter NEJ!!! Folksam's undersøgelser har stadig væk intet med
> antallet eller hyppigheden af uheld at gøre - basta!

Jeg skulle nok have formuleret mig anderledes som, at det ganske givet har
betydning for hvor alvorlige konsekvenserne af et uheld bliver.

> Folksam undersøger et uheld

Ikke bare et uheld men kun uheld med to kolliderende biler, alle andre
kombinationer af uheld er ikke med.

og kigger på, hvor svært skadet blev man, var
> der dræbte,

Yep

årsag, hastighed o.lign.

De skriver selv "Varken hur bilarna kördes innan krocken eller deras
körsträckor påverkar resultaten". Det betyder vel at der i bedømmelsen ikke
er taget hensyn til hvordan bilerne blev kørt (her under hastighed), eller
hvor langt de havde kørt inden kollisionen.

> At der så har været 5000 Brian-biler af et bestemt mærke, har intet med
> bilens sikkerhed at gøre.

Nej det mener jeg heller ikke, men at en hvilken som helst bil kan blive "
usikker" med den forkerte chauffør.

Man tager som sagt også hastigheden i betragtning.

Med udtalelsen højere oppe ser det jo ud til, at de netop ikke tager hensyn
til hvordan bilen bliver kørt op til kollisionen.

> Desuden, hvad du i DK betegner som en Brian-bil (gamle Golf'er o.lign) er
> ikke Brian-biler i Sverige.

Jo det er de også der oppe, men jo der er da andre. For ikke at skulle nævne
dem alle skriver jeg jo også "med andre".

> [...]
de
> figurer højt i statistikken = folk overlever selvom de kører galt!

Ja nå det gælder kollision mellem to biler som jo er den eneste type
kollision den opgørelse gælder, så du ser ikke hvordan den klare sig nå den
rammer noget andet end en anden bil eller nå den ruller ned af en skrænt. I
de tilfælde er den større vægt måske med til at skade bilens indhold, eller
måske ligefrem årsag til at kollisionen eller afkørslen ikke kan undgås.
Vægten har jo en del at gøre med hvor meget man maser den man ufrivilligt
møder i kollisionen, hvilket Folksam jo også skriver. Vores svenske ven
Brian i en Volvo 240 Turbo vil også have en langt mindre sandsynlighed for
at kollidere med en tungere bil end vores anden svenske ven Brian i en
Citroen GT, så på den måde er den store mere sikker end den lille.

Uden at have noget at have det i vil jeg tro at sandsynligheden for rent
faktisk at ramme noget er større i 240 end i AX som følge af køreegenskaber.
Det er trods alt mere sikkert slet ikke at ramme noget som helst, end at
være godt beskyttet nå man gør det. Opgørelsen her fortæller intet om hvor
ofte chaufføren i Axen helt har undgået en skade i forhold til at 240 på
grund af højt sikkerhedsniveau har fået begrænset sin, men det er nok også
nærmest umuligt af samle den slags data.

I det svenske trafikmagasin udtalte ham den store Christer Glenning (hedder
han vist) engang, at han hellere ville sidde i en Toyota Camry end en Volvo
240 hvis en kritisk situation skulle opstå. Volvoen blev den gang (måske med
rette) opfattet som den mest sikre personbil man kunne sidde i under en
kollision, men som han sagde ville man i den også ramme mange af de
forhindringer som Toyotaen kunne komme udenom.

Denne opgørelse fortæller heller ikke spor om brand i bilerne, jeg har
kikket efter. En bil som Folksam i denne forbindelse bedømmer til at være
15% over gennemsnittet (Citroen XM 90-) i en anden opgørelse fra Folksam er
den bil som har den største risiko for at bryde i brand inden for et år
(kollision eller ej). For XM vedkommende er den risiko næsten fire gange så
stor som for den usikre Volvo 440-460, eller lidt mere end 17,5 gange så
stor risiko som den usikre Honda Civic 88-91. En Renault Laguna 94-00 (som
jo ellers er stjernebesat i Euroncap og ligger 30% over middel) er nummer
tre fra bunden med hensyn til risiko for brand, den har lidt mere end 3
gange så høj risiko som 440-460 og 14,5 gange så høj risiko som Civic 88-91.

Hvad er det som skal forlænge bilens og chaufførens evner i en
krisesituration på nyere biler, det er ting som ESP, ABS, elektrisk
servostyring osv. Hvis de evner slipper op må selestrammere, airbags osv.
træde til, alt sammen noget som er styret af elektronik.

En undersøgelse som tyske CAR som er centret for bilforskning har lavet,
sammen med universitetet i Gelsenkirchen omkring elektronikfejl på biler af
årgang 98-01 fortæller noget om risikoen for fejl på det punkt. De tre
mindst fejlende mærker er Honda, Toyota og Subaru, i den tungeste ende
ligger SAAB, Alfa Romero og Renault. Der er næsten 7 gange så stor risiko
for at et eller andet elektronik i en SAAB svigter, i forhold til en Honda.
Så SAAB 9-5 98- er da nok en sikker bil, med mindre elektronikken svigter på
et eller flere punkter (samtidig er risikoen for brand heller ikke
imponerende lille på den model).

Euroncap skal man også lige nærlæse, og ikke kun se på stjerner. Mercedes
C-klasse 2001 får 31 point og fire stjerner, Mercedes C-klasse 2002/2003 33
point og fem stjerner. De to sidste point og dermed den sidste stjerne
skyldes en "belt reminder" i alle andre discipliner opnår de samme pointtal.
Det vil sige at en selealarm kan resultere i 25% flere stjerner og dermed
hæve en bil fra 4 til 5 stjerner selv om de er lige sikre.

Jeg vil straks ned på tanken og få købt et "husk selen" klistermærke så jeg
kan opgradere min bil med en halv stjerne eller mere.

Så sikkerhed er mange ting!

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 17-11-03 14:51

Kim Kristensen wrote:
:: årsag, hastighed o.lign.
::
[...]

Åbenbart.

[...]

Vægten spiller selvf. også ind, ved roll-over, men det er stadig bilens
konstruktion - eller mangel på samme - der er afgørende faktor. Og netop
Saab og Volvo laver elgtests af deres biler, hvilket også fortæller om
roll - over sikkerheden.

[...]

Nej, det der må træde til er to ting: Sikkerhedsseler og passiv sikkerhed.
De ting du nævner er sekundært sikkerhedsudstyr som kun bidrager ganske lidt
til den samlede sikkerhed.

[...]

Hvilken slags elekronik? Radioen? Saab 9-5 en sikker bil - basta!
Elektroniksvigt eller ej. Ellers ville det jo også kunne ses på Folksams
stadigstik. Den med brand er ligegyldig - så længe man ikke snakker om
brand, efter en kollision. Jeg har forøvrigt endnu til gode at se den første
Saab, der har haft motorbrand - uanset årgang og model.

[...]

Enig. Derfor vægter jeg også Folksams undersøgelser højere. Også fordi de
ser ulukker med alle mulige off-set og retninger. Ikke kun 3 forskellige i
et laboratorie.

:: Så sikkerhed er mange ting!

Enig, netop derfor Saab foretager flere forskellige crashtest end nogen
andre bilmærker.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 15:24

On Mon, 17 Nov 2003 14:51:09 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Saab foretager flere forskellige crashtest end nogen andre bilmærker.

Link?
Dét ka' enhver jo komme at sige...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 17-11-03 16:58

Mogens Knudsen wrote:
::: Saab foretager flere forskellige crashtest end nogen andre
::: bilmærker.
::
:: Link?
:: Dét ka' enhver jo komme at sige...

Gider ikke bruge tid på at få svar fra bilfabrikker der ikke svarer
alligevel (har bl.a. prøvet med Renault!). Men hvis du vil forsøge at
modbevise, er du velkommen. Saab foretager i alt 75 forskellige crashtest -
ikke computer-simulerede, men reelle tests.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 17:11

On Mon, 17 Nov 2003 16:58:03 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Gider ikke bruge tid på at få svar fra bilfabrikker der ikke svarer
>alligevel (har bl.a. prøvet med Renault!).

Fair nok

>Men hvis du vil forsøge at modbevise, er du velkommen.
>Saab foretager i alt 75 forskellige crashtest -
>ikke computer-simulerede, men reelle tests.

Om året?

Maybach/Mercedes foretog 24 crashtests alene på MAybach modellen:
www.mercedes-benz.at/de/mb/news/nw_news.asp?Key=1912&Typ=100
"24 Crashtests mit kompletten Fahrzeugen sowie eine große Anzahl von
Crash- und Strukturtests einzelner Komponenten"

Jeg tror, du tager fejl vedr. Saab's overlegenhed på dén front...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 17-11-03 17:31

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Nej, pr. ny model der udvikles. Plus der så foretages yderligere i
modllernes løbetid. Men de 75 er for at gennemteste en ny model. Bl.a. kan
nævnes at der crashtestes med 75 kg (!) i bagagerummet - frontalt med 65
km/t. Bagsædet skal kunne holde disse "varer" i bagagerummet, uden
indtrængning i kabinen. Det var der nok mange der kunne lære noget af.....

M.v.h.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-11-03 00:27

> [...]
> konstruktion - eller mangel på samme - der er afgørende faktor. Og netop
> Saab og Volvo laver elgtests af deres biler, hvilket også fortæller om

Mit indtryk er at stort set alle (hvis ikke alle) er begyndt med den
såkaldte elgtest de senere år, om det er selvfølgelig fordi man tager
disciplinen undvigemanøvre alvorligt. Det fortæller intet om hvad der sker
nå den ryger om på skjoldet, men der er givet vis også små/lette biler som
er så tynde i toppen at de vil lide under deres egen vægt.

Men jeg har det indtryk at det ikke er noget du finder vigtigt, du fokusere
kun på hvad der sker nå to biler kollidere som i Folksams opgørelse. Andre
former for kollisioner, eller muligheden for at undgå dem ser ikke ud til at
betyde noget.

Det er svært rigtigt at finde noget data på den såkaldte elgtest, dog har
amerikanerne lavet noget der minder om det. Der var kun data på de nyeste
biler og kun biler som rigtig sælger i US, så franske biler var det ikke til
at finde spor på. Men bilerne her under var der data på, noget de kalder "
Static Stability Factor" hvor almindelige personbiler typisk ligger på
1,00 - 1,50 (højest er bedst).

Ford Focus 4d sedan 2003 - 1,33
Toyota Corolla 4d sedan 2003 - 1,34
Mercedes c-klasse 4d sedan 2003 - 1,35
SAAB 9-5 4d sedan 02-03 - 1,37
VW Bora 4d sedan 2001 - 1,37
Honda Civic 4d sedan 2003 - 1,40
Toyota Camry 4d sedan 2003 - 1,40
BMW 3-serie 4d sedan 2003 - 1,41
VW Passat 4d sedan 2003 - 1,41
Accord 4d sedan 2003 - 1,42
Hyundai Accent 4d sedan 2003 - 1,42
Honda Accord 2d coupe 2003 - 1,44
Honda Accord 4d sedan 2002 - 1,45
Mercedes E-klasse 4d sedan 2003 - 1,45
Volvo S80 4d sedan 2003 - 1,47

Som det fremgår er SAAB 9-5 ikke blandt de sidste der ryger om på ryggen.

Jeg er ikke meget for forsøg på forudsigelser hvilket det her til dels er,
men i mangel af bedre. Man kombinere den dog med en virkelig test som kan
minde om en halv elgtest, beskrivelsen er her:

The dynamic maneuvering test uses a heavily loaded vehicle, to represent a
five-occupant load, and a full tank of gas. Using a fishhook pattern, the
vehicle simulates a high-speed collision avoidance maneuver-steering sharply
in one direction, then sharply in the other direction-within about one
second. Test instruments on the vehicle measure if the vehicle's inside
tires lift off the pavement during the maneuver ("inside" meaning the left
wheels if turning left, and the right wheels if turning right). The vehicle
is considered to have tipped up in the maneuver if both inside tires lift at
least two inches off the pavement simultaneously.

> [...]
> De ting du nævner er sekundært sikkerhedsudstyr som kun bidrager ganske

Det er muligt at de ting kun bidrager lidt til den samlede sikkerhed, men
det bedste i mine øjne er nu også at det første er nok så man slet ikke får
brug for det andet.

> [...]
første
> Saab, der har haft motorbrand - uanset årgang og model.

Ud fra Folksams opgørelse er det jo ikke til at se hvor mange kollisioner
der skyldes elektroniske fejl, at man så sidder sikkert nå de indtræffer er
en anden ting (personligt ville jeg nu foretrække at undgå kollisionen)

Selv har jeg kun set en som kom op af en afkørsel med tyk røg ud fra
motorrummet, kan desværre ikke huske mærket. Men da Folksam har registreret
5706 brande sidste år må der jo tros alt være nogle. Hovedparten var i
øvrigt forsaget af kortslutninger, ja elektriske fejl.

> [...]
> ser ulukker med alle mulige off-set og retninger. Ikke kun 3 forskellige i

Uanset om man kan lide Euroncap eller ej så er det en mere ligelig måde at
sammenligne bilerne på, de møder under de samme forhold den samme modstand i
kollisionen, resultaterne er lettere eller mere rimelige at sammenligne end
Folksams, der vil en SAAB eller en Volvo oftere møde en mindre/lettere bil
end en Corsa eller AX vil og vil derfor komme til at fremstå som mere sikker

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-03 02:16

Kim Kristensen wrote:
[...]

Hér tager du nemlig HELT fejl! En elgtest er nemlig IKKE en dobbelt-undvige.
Det er fejlagtigt noget tyskerne kalder en dobbelt-undvige, efter at
Mercedes A-klassen væltede i Sverige, med svenske journalister ombord.
Nææh, en elgtest er netop en test, hvor forrude-/tagparti testes, i tilfælde
af at man rammer en elg! Saab og Volvo er de eneste(!) der udfører denne
type test. Man hænger 5-600 kg tykke kabler op i 1.5 meters højde, og så
kører man imod denne opstilling med 60-65 km/t, for at teste at
forruderamme, tag m.m. klarer at påkøre en elg, uden at den trænger ind i
kabinen. I og med at sikkerhedsburet klarer denne test, viser også at den er
modstandsdygtig i forbindelse med en rollover.

Jeg kan komme med utallige eksempler på steder, hvor Saab går så meget
længere end EU-lovgivningen kræver. Hér er blot et par eksempler:

1. I forbindelse med at man lavede en reklamefilm for den nye generation
900, tog man en standard 900 - UDEN ekstra sikkerhedsbur. I denne kørte en
stuntmand op på en rampe, så bilen netop lavede en rollover. Dette var der
ingen problemer i, så stuntmanden var så sikker, så han tog turen en ekstra
gang.
2. Saab 9-5 kan klare en rollover - uden døre monteret!!!
3. Da den nye generation 900 blev vist frem for pressen første gang,
fremviste man en bil, som man havde monteret 4 voksne crash-dukker i.
Herefter havde man kørt den i en mur med 60 km/t, havde banket en rambuk op
bagi den med 60 km/t og havde torpederet den fra siden med 30 km/t. Alt
sammen på én og samme bil! I kabinen var der masser af luft omkring dukkerne
(passagerne) og dørerne kunne stadig åbnes.

[...]

Overhovedet ikke qua ovenstående. Og som jeg har nævnt andetsteds for
Mogens, så udfører Saab 75 FORSKELLIGE crashtest på alle nye modeller der
udvikles - hvilke andre bilfabrikker gør det? Se om du kan finde én
eneste....

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-11-03 07:57

On Thu, 20 Nov 2003 02:16:14 +0100, "Henrik B."
> [...]

>Det er fejlagtigt noget tyskerne kalder en dobbelt-undvige, efter at
>Mercedes A-klassen væltede i Sverige, med svenske journalister ombord.

Ikke desto mindre beskriver man en elgtest på dén måde (pkt. 7 på
denne skitse, som mangler 7-tallet, der ligger mellem 6 og 8):
www.peugeotklubb.no/events-filer/D0903StageDrive.pdf

/Mogens
www.cuoresportivo.dk/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=getit&lid=10

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-03 12:35

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Ja, som der står i et af de uddrag Kim citerer, så er det blev det udbredt
kendt som elg-testen, efter Mercedes A-klassen væltede. Men en elgtest har
nu i mange år været som jeg beskriver (det meste af 30 år). Den eneste grund
til at man kaldte det for elgtesten, var for at, fra tyskernes side, nedgøre
den svenske journalister, efter devicen: Vi har ikke elge i Tyskland. (Jeg
husker stadigvæk den over-arrogante Mercedes topchef, dengang på tysk tv,
med en million bortforklaringer).

M.v.h.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-11-03 11:28

"Henrik B." <mailto:saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Hvor finder jeg"

> [...]
> kabinen. I og med at sikkerhedsburet klarer denne test, viser også at den er
> modstandsdygtig i forbindelse med en rollover.

Som Mogens også påpeger med sin henvisning så er det en udbredt opfattelse
at "elgtesten" drejer sig om en undvigemanøvrer, og ikke en crashtest i en meters
højde.

Fra en norsk avis (om Mercedes A):

For under testkjøringene i Danmark avslørte bilen ustabile trekk. Dette pirret
nysgjerrigheten til en svensk journalist som hjemme i Sverige tok bilen gjennom en
unnamanøver, senere kjent som elgtesten.

Fra en norsk avis (optakten til årets bil):

Som vanlig har de nordiske jurymedlemmene vært samlet i Tannishus nord i Danmark
for å teste bilenes sterke og svake sider, fra billige Fiat Panda og knøttlille
Smart til eksklusive Jaguar XJ-serie og svinedyre Porsche Cayenne. Bare
luksusbiler som Bentley, Rolls-Royce og Maybach holdes hjemme når Korsvoll kjører
elgtest på flystripa utenfor Hjørring.

Fra norsk sprogråd:

elgprøve, elgtest DDRs varemerke, Trabanten, har med god margin klart "elgprøven"
som felte Mercedes' nye A-klasse-bil.

Hvis det er en crashtest i ganghøjde er det godt gået at en gammel østtysker i pap
klare sig bedre end en ny vesttysker.

> Jeg kan komme med utallige eksempler på steder, hvor Saab går så meget
> længere end EU-lovgivningen kræver. Hér er blot et par eksempler:

Gør alle bilfabrikker ikke det? der er da vist mere sikkerhedsudstyr i langt de
fleste biler en lovgivningen kræver. For ikke at tale om andre punkter som for
eksempel forurening.

> [...]
> sammen på én og samme bil! I kabinen var der masser af luft omkring dukkerne
> (passagerne) og dørerne kunne stadig åbnes.

Jamen det er da kun godt, det kan ingen vel bestride.

> [...]
> Mogens, så udfører Saab 75 FORSKELLIGE crashtest på alle nye modeller der
> udvikles - hvilke andre bilfabrikker gør det? Se om du kan finde én

Jeg har ikke styr på hvor mange fabrikker der laver x antal crashtests, men mange
har vel efterhånden deres egne lokaliteter for crashtests. På google kommer der
dog kun tyske links til information om Hondas indendørs crashtestcenter hvis man
søger på ordet, men det har nok mest med søgningen at gøre.

Fra : Olesen

Dato : 14-11-03 15:12

"Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> På forhånd tak
> Anja
>
> Det er ikke vigtigt for mig hvilke mærke..det er mere dokumentationen

Euro Ncap siger Renault med 5 stjerner