Chip eller boks til HDi?
Fra : Asger Ellekrog

Dato : 13-11-03 23:53

Beklager hvis spørgsmålene har været tæsket igennem her i gruppen før. Her
kommer de i så fald igen...

Jeg er tæt på at købe en Xsara HDi, og overvejer at puste lidt mere liv i
den. Jeg har læst lidt hist og pist på nettet, men savner lidt konkrete
oplysninger:
Kender nogen 'Power-Sticks' herfra: http://www.ls-diesel.dk/ er de ok,
eller?
Bør jeg evt. betale mere for en 'boks', som flere forskellige firmaer kan
levere? Jeg regner ikke med at rende og justere i tide og utide - bare gi´
mig krikkerne og momentet, så er jeg glad...
Slides motoren/koblingen væsentligt mere, ved de ekstra 25-30 hk plus det
øgede moment, som 'dimserne' angiveligt skulle kunne gi´..?
Er der andet jeg bør vide, som ikke fremgår af reklamerne..?

Jeg er umiddelbart tilfreds med motoren, men hvis en Power-Stick eller en
'boks' virkelig kan holde hvad de lover, er det da en overvejelse værd..!

/Asger Ellekrog
"Basic psychology is among my sub-routines" CyberDyne Systems model T101

PS. Dette er ikke et 'diskussions-oplæg' om lovlighed, forurening mv.

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 02:16

> Kender nogen 'Power-Sticks' herfra: http://www.ls-diesel.dk/ er de ok,
> eller?

Hvor i landet bor du ?

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 14-11-03 22:48

> Hvor i landet bor du ?

Falster

Fra : p.jarnbak

Dato : 14-11-03 05:27

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote in message
> Beklager hvis spørgsmålene har været tæsket igennem her i gruppen før. Her
> kommer de i så fald igen...

En box øger ikke max ladetryk.Det gør en chiptuning normalt
vilket så giver lidt bedre økonomi og lidt mere power ,end en
box, der bare ændre insprøjtningstidspunkt og længde.
Hej Palle.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 07:36

On Fri, 14 Nov 2003 05:27:01 +0100, "p.jarnbak"
<jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> wrote:

>En box øger ikke max ladetryk.Det gør en chiptuning normalt
>vilket så giver lidt bedre økonomi og lidt mere power ,end en
>box, der bare ændre insprøjtningstidspunkt og længde.

En dieseltuning, hvor trykket hæves, er ødelæggende for motoren.
Dén form for tuning anvendes ikke af anerkendte tunere som Kleemann

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 08:41

> En dieseltuning, hvor trykket hæves, er ødelæggende for motoren.
> Dén form for tuning anvendes ikke af anerkendte tunere som Kleemann

Enig et stykke hen ad vejen.

Jég ville kun anvende en tuning, hvor blandingen fedes op - det vil sige, mere
diesel via længere åbningstid af dyserne. Dette resulterer indirekte i et lidt
højere ladetryk - men det er marginalt.

Jeg ville vælge en boks, som kan afmonteres på 2 minutter.

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 08:50

On Fri, 14 Nov 2003 08:41:29 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

> [...]
>højere ladetryk - men det er marginalt.
>Jeg ville vælge en boks, som kan afmonteres på 2 minutter.

Du vil vel slet ikke vælge noget
www.dr.dk/nsapi.dr/newton/tva_indslag/io_tvindexview.asp?id=70929

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 09:21

> Du vil vel slet ikke vælge noget
> www.dr.dk/nsapi.dr/newton/tva_indslag/io_tvindexview.asp?id=70929

Hvad siger det, for os der ikke kan gå på nettet for at se det?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 09:33

On Fri, 14 Nov 2003 09:20:58 +0100, "Morten Fruergaard" <mit
fornavn@mit efternavn.com> wrote:

>Hvad siger det, for os der ikke kan gå på nettet for at se det?

Kan du ikke gå på nettet... -

Jan W siger i klippet, at det forurener af helvede til
(meget farlig forurening for dit helbred!)

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 14-11-03 10:29

> Jan W siger i klippet, at det forurener af helvede til
> (meget farlig forurening for dit helbred!)

En journalist spurgte en mand hos DTI om det kunne tænkes at chiptunede
dieselbiler forurenede mere end standard. Svaret var naturligvis "det kan
ikke udelukkes" og det kom der en lang historie ud af. Men vi har tilgode at
se nogle undersøgelser der kan be- eller afkræfte det. Man styrer en
dieselbils ydelse ved at lukke mere eller mindre op for dieselhanen, og
chiptuningen flytter bare stopklodsen lidt længere op. Indtil et vist punkt
vil det ikke nødvendigvis betyde en dårliger forbrændingsgrad. Faktum1: En
del chips er godkendt hos TÜV. 2: Mange oplever liges så god eller bedre
brændstoføkonomi med en chip, så helt ringe forbrænder de altså ikke. 3:
Mange bilfabrikker bruger chiptuning til at ændre ydelse på forskellige
modeller, fordi folk rask væk betaler 20-30k for 20 ekstra hypper.
4:Synshallerne har ikke udstyr/viden til at måle forureningsgraden så de tør
ikke godkende chips uden fx. en måling fra DTI. Da dette koster, vælger de
fleste den nemme løsning, at lade være med at få bilen synet med chippen.
Det kunne være interessant at høre fra (om) nogen der har fået godkendt en
chiptuning hos SBI med eller uden DTI eller TÜV måling?

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 13:58

> En journalist spurgte en mand hos DTI om det kunne tænkes at chiptunede
> dieselbiler forurenede mere end standard. Svaret var naturligvis "det kan
> ikke udelukkes"

Det kan vel heller ikke udelukkes, at du lige skulle se indslaget igen - eller
skærpe din hukommelse..

> Indtil et vist punkt
> vil det ikke nødvendigvis betyde en dårliger forbrændingsgrad.

Det er ikke KUN forholdet om der forbrændes lige så optimalt som standard, der er
afgørende for, om der udledes flere partikler. Desuden er det velkendt, at
blandingen "fedes godt op", når du stiller boksen på maks effekt. (En del bokse
har flere indstillinger).

> /Claus

"Journalisten".

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Brian M

Dato : 14-11-03 19:40

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message news:<gst8rvgecctumimb84om51ng32l52fga76@4ax.com>...
> [...]
På 90Hk HDI er max ladetrykket mekanisk bestemt, det er forøvrigt
"let" at justere men giver ikke så mange HK i sig selv.

> En dieseltuning, hvor trykket hæves, er ødelæggende for motoren.
> Dén form for tuning anvendes ikke af anerkendte tunere som Kleemann

Nå, så kører der vist mange biler rundt med ødelagt motor. Commonrail
indsprøjtning variere trykket efter behov, på Bosch fra 200bar til
1350bar og max tryk bruges kun under fuld accelleration. De bokse der
øger trykket, øger max trykket til ca. 1600bar. Det er stadig inden
for det max tryk systemet er bygget til. Hvis man øger det mere træder
insprøjtningens sikkerhedssystem ikraft og melder fejl.
Ls-diesel har jeg kun set positivt omtalt, selv om det er et lille
firma. Powerstick sælges også i England. Indehaveren kører selv 206HDI
med over 170HK og 400nm. Den blev nr.2 i Dieselklassen ved Danmarks
hurtigste Bil i år.
Det bedste sted i Danmark at få info om tuning af HDI er stadig
www.hi-speed.dk Der er der folk der har kørt 100.000km med div. bokse.
Hvad der er bedst er der lige så mange meninger om som der er folk.
Mange af firmaerne tilbyder gratis lån i 14 dage, så man har mulighed
få at prøve hvad man bedst kan lide,f.eks www.bokstuning.dk som også
sælges ved "Super Dæk Service".

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 20:02

On 14 Nov 2003 10:39:58 -0800, brianbmortensen@yahoo.dk (Brian M)
wrote:

>Nå, så kører der vist mange biler rundt med ødelagt motor.

Du læser min tekst, som fanden læser biblen.
"Spark på skinnebenet er ødelæggende for helbredet" betyder
nødvendigvis ikke, at man dør imorgen!
Gosh!

/Mogens

Fra : p.jarnbak

Dato : 14-11-03 20:05

> En dieseltuning, hvor trykket hæves, er ødelæggende for motoren.
> Dén form for tuning anvendes ikke af anerkendte tunere som Kleemann

Det gør alle der bliver tunet med en ny chip da.Jeg har prøvet en box og det
gav kun noget fra 2000 rpm og op og først rigtig noget over 3000 rpm så
kun chiptuning her tak.En diesel tuning hvor trykket hæves er netop en
tuning
da der derved kan tilføres mere diesel uden at den ryger.Det er jo også det
fabikanterne gør
når de har flere modeler af samme motor.De bliver dog forstærket alt efter
ydelse.
Hej Palle.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 20:08

On Fri, 14 Nov 2003 20:04:44 +0100, "p.jarnbak"
> [...]

>fabikanterne gør når de har flere modeler af samme motor. De bliver dog forstærket alt efter

Nope - man behøver ikke hæve trykket for at tilføre mere diesel.
Der er andre ting der spiller ind, og det har anerkendte tunere altså
fundet ud af...

/Mogens

Fra : p.jarnbak

Dato : 14-11-03 20:29

> [...]
>
> Nope - man behøver ikke hæve trykket for at tilføre mere diesel.
> Der er andre ting der spiller ind, og det har anerkendte tunere altså
Det er rigtigt at man ikke behøver at hæve ladetrykket.Jeg skriver også bare
at du kan tilføre mere(end med box)
hvis du hæver det.Jeg skriver også at det er det at fabrikanterne gør når de
hæver ydelsen fra model til model.
En 90hk og en 110 hk tdi har ikke samme ladetryk(eller samme turbo og
dyser/pumpe) men er ellers ens efter hvad jeg
ved.Det er nok mere skadeligt kun at avancere indsprøjningstidpunkt da det
giver en meget større trykstigning før toppunkt
end med standart tidspunkt.Den længere periode giver til gengæld en højere
udstødningstemperatur og det hjælper
til at holde turboen i gang ved lavere omdrejninger(gælder især box men også
chip).Da en chip og en box normalt
giver ca samme ekstra ydelse må boxen nok belaste motoren mere thermisk end
en chip.
Hej Palle.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-11-03 19:34

p.jarnbak wrote:

> Det er rigtigt at man ikke behøver at hæve ladetrykket.Jeg skriver
> også bare at du kan tilføre mere(end med box)

Hvorfor skelner du så skarpt mellem boks og chip...?

Det er da komplet bedøvende, om et nyt motorstyringsprogram ligger i
"intern" chip - eller en ekstern. (i sin egen "boks".)

Det afgørende er, hvilket program, bilens komponenter "danser efter".

--
Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 12:00

> [...]
> fabikanterne gør
> når de har flere modeler af samme motor.De bliver dog forstærket alt efter

Der er et luftoverskud i blandingsforholdet på alle standard-HDi´ere.

Det er dette overskud, man kan udnytte uden at hæve ladetrykket. Det lægger slet
ikke samme pres på motoren bare at fede blandingen op med måske 25 % mer-effekt
til følge, som det gør samtidigt at hæve af ladetrykket - og mon ikke, det er dét,
som Mogens skriver...??

170 hk på en 90 hk HDi opnår man selvfølgelig ikke uden at hæve trykket på
blæsebælgen også - men det er det formentlig heller ikke så mange, der forventer...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-11-03 12:23

On Sat, 15 Nov 2003 12:00:01 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>og mon ikke, det er dét, som Mogens skriver?

Jow, men jeg talte tilsyneladende for "døve ører"

/Mogens

Fra : Disco

Dato : 14-11-03 12:11

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er tæt på at købe en Xsara HDi, og overvejer at puste lidt mere liv i
> den. Jeg har læst lidt hist og pist på nettet, men savner lidt konkrete

Faldt lige over denne box til 25 Euro i Tyskland
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2441809180
idet jeg selv sidder og leder efter en box til min kommende Touran 2.0
Mon ikke sådan en fætter kan fåes til en HDI også ?

Det er da trods alt ikke alverdens penge for den

Glenn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 14:33

On Fri, 14 Nov 2003 12:11:11 +0100, "Disco" <vectra2000@(GÆT)ofir.dk>
wrote:

> [...]
>Mon ikke sådan en fætter kan fåes til en HDI også ?
>Det er da trods alt ikke alverdens penge for den

Pris og kvalitet hænger sammen. Man bruger ikke flere hundrede tusind
kroner på en ny bil og tuner den efterfølgende med noget billigt lort.
Det gi'r sig selv.

Tuning skal udføres af en kompetent person, som gerne har rullefelt
mm. Derved opnå'es det bedste resultat.

/Mogens

Fra : Disco

Dato : 14-11-03 15:37

> [...]
>

> Pris og kvalitet hænger sammen. Man bruger ikke flere hundrede tusind
> kroner på en ny bil og tuner den efterfølgende med noget billigt lort.

Billig lort !!
gider du uddybe det ? indholdet er vel det samme, bare ikke prisen
Til 300.- incl forsendelse er det vel et forsøg værd, eller hvad

> Tuning skal udføres af en kompetent person, som gerne har rullefelt
> mm. Derved opnå'es det bedste resultat.

Hvis det bare er for at få nogle heste, så kan alle bokse vel det, billige
ell. dyre ??

P.S er total uerfaren på dette område, idet jeg aldrig har ejet en turbo
diesel

Glenn

Fra : John Sahl

Dato : 14-11-03 15:45

Disco wrote:
> Billig lort !!
> gider du uddybe det ? indholdet er vel det samme, bare ikke prisen
> Til 300.- incl forsendelse er det vel et forsøg værd, eller hvad

Tør du? Jeg turde ikke...

> Hvis det bare er for at få nogle heste, så kan alle bokse vel det,
> billige ell. dyre ??

Jeg holder klart med Mogens på det her område.
Gør det ordentligt, eller lad være..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Disco

Dato : 14-11-03 16:58

> Jeg holder klart med Mogens på det her område.
> Gør det ordentligt, eller lad være..

Noget/nogen som kan anbefales ??

Det skal lige siges Mogens.... det bliver en VAN til "kun" et par hundrede
tusinde kr
og ikke "flere" hundrede kilo .

Glenn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 17:11

On Fri, 14 Nov 2003 16:58:14 +0100, "Disco" <vectra2000@(GÆT)ofir.dk>
wrote:

>Noget/nogen som kan anbefales ?

Afhængig af modelvalg - hvilken bil vil du købe?

>Det skal lige siges Mogens.... det bliver en VAN til "kun" et par hundrede
>tusinde kr og ikke "flere" hundrede kilo

Det er i princippet ligegyldigt - skal der chippes, skal det sgu gøre
ordentligt, IMO. Ikke mindst hvis det er noget, du skal bruge hver
dag...

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 14-11-03 17:16

Mogens Knudsen wrote:
> Afhængig af modelvalg - hvilken bil vil du købe?

Og hvor i landet kan også have en betydning...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 17:14

On Fri, 14 Nov 2003 17:11:18 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Afhængig af modelvalg - hvilken bil vil du købe?

Touran ser jeg nu

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 15:45

On Fri, 14 Nov 2003 15:36:35 +0100, "Disco" <vectra2000@(GÆT)ofir.dk>
wrote:

>Billig lort !!
>gider du uddybe det ? indholdet er vel det samme, bare ikke prisen
>Til 300.- incl forsendelse er det vel et forsøg værd, eller hvad

Langt fra det samme. Se det link, som jeg sendte - dér fortæller Palm
lidt om problemstillingen !

>Hvis det bare er for at få nogle heste, så kan alle bokse vel det, billige
>ell. dyre ??

Nope - der er forskel. Stor forskel !

>P.S er total uerfaren på dette område

Kan jeg godt "høre"

/Mogens
som har ejet en chippet Volvo,
udført ved en kompetent tuner :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-11-03 17:20

On Fri, 14 Nov 2003 14:33:05 +0100, Mogens Knudsen
> [...]

>Det gi'r sig selv.
>
>Tuning skal udføres af en kompetent person, som gerne har rullefelt

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. )

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 17:39

On Fri, 14 Nov 2003 17:19:36 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. )

Det er jo lidt "fantasisk", hvor ofte man hører om folk, der brænder
"en halv million" af på en splinterny bil og efterfølgende søger med
lys og lygte efter en billig løsning på et eller andet "sekundært..."

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-11-03 17:56

On Fri, 14 Nov 2003 17:38:59 +0100, Mogens Knudsen
> [...]

>"en halv million" af på en splinterny bil og efterfølgende søger med
>lys og lygte efter en billig løsning på et eller andet "sekundært..."

Jow jow, og så den klassiske med at man her forespørger om steder hvor
man kan købe ting "godt og billigt"!

Det hænger ikke rigtigt sammen IMO, bortset fra de sædvanlige
undtagelser der bekræfter reglen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter G C

Dato : 14-11-03 19:27

In news:bp1202$1o8l$1@news.cybercity.dk,
Asger Ellekrog <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> typed:
> Beklager hvis spørgsmålene har været tæsket igennem her i gruppen
> før. Her kommer de i så fald igen...

Det er diskuteret så ofte i dette forum.

> Jeg er tæt på at købe en Xsara HDi, og overvejer at puste lidt mere
> liv i den. Jeg har læst lidt hist og pist på nettet, men savner lidt
> [...]

Jeg kender den ikke.

> Bør jeg evt. betale mere for en 'boks', som flere forskellige firmaer
> kan levere?

Jeg har erfaring med en boks fra www.fgamotorsport.dk - du kan prøve boksen
gratis i 14 dage. Det vil jeg anbefale dig at gøre først.

> Jeg regner ikke med at rende og justere i tide og utide -
> bare gi´ mig krikkerne og momentet, så er jeg glad...

Det gør man heller ikke i praksis - man smider den på og ser om kobling mv.
holder til det.

> Slides motoren/koblingen væsentligt mere, ved de ekstra 25-30 hk plus
> det øgede moment, som 'dimserne' angiveligt skulle kunne gi´..?

Jada - men om det betyder noget væsentligt er vel tvivlsomt.

> Er der andet jeg bør vide, som ikke fremgår af reklamerne..?

Kør pænt som du plejer - ellers kommer der et noget mere markant slid - vil
jeg antage. Jeg bruger kun de ekstra nm/hk når jeg skal overhale.

> Jeg er umiddelbart tilfreds med motoren, men hvis en Power-Stick
> eller en 'boks' virkelig kan holde hvad de lover, er det da en
> overvejelse værd..!

Helt sikkert.

Jeg kører også i en vogn med en HDi-motor - men storebroderen til din vogn -
altså en 2,0 med intercooler. Jeg kan godt li' at boksen kan pilles af hvis
der skulle opstå problemer - det er en af fordelene ved en boks frem for en
chip. Den boks jeg har anbefalet dig giver næsten lige så god en ydelse som
en chip.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 14-11-03 20:02

In news:bp36pn$k6d$1@sunsite.dk,
Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> typed:

[klip]

> Det er diskuteret så ofte i dette forum.

Der mangler et "ikke" - dvs:

Det er ikke diskuteret så ofte i dette forum.

/Peter

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 14-11-03 23:03

Tjah, så gik der alligevel lidt forurenings-diskussion i den, men ok, det er
også ganske relevant.
Tak for synspunkterne og rådene! Jeg er nok også tilbøjelig til at lade en
fagmand ordne sagerne. Jeg vakler dog stadig mellem chip og boks...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 23:09

On Fri, 14 Nov 2003 23:02:55 +0100, "Asger Ellekrog"

Lyt til PGC og lån en boks af Landberg.
www.fgamotorsport.dk/default.htm

/Mogens

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-11-03 00:07

> Lyt til PGC og lån en boks af Landberg.
> www.fgamotorsport.dk/default.htm

Det indgår også i mine overvejelser..!

Fra : Peter G C

Dato : 15-11-03 11:06

In news:bp3n70$27oj$1@news.cybercity.dk,
Asger Ellekrog <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> typed:

> Det indgår også i mine overvejelser..!

Sagen er den, at PSA's biler med 90-hk dieslerne har en lidt svag kobling -
dvs. at den ikke kan holde til det kraftige moment og derfor "fedter" - hvis
dette skulle ske for dig kan du jo med en boks skrue ned for ydelsen - det
bliver nok svært med en chip.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-11-03 13:06

Koblingen har jeg også været lidt bekymret for, men den Xsara jeg har i
kikkerten er en 110hk-model (jeg har været i tvivl, men nu sku´ den være go´
nok) den har vel kraftigere kobling (?) Men bortset fra det, hælder jeg nok
alligevel mest til boks-løsningen.

/Asger

Fra : Peter G C

Dato : 15-11-03 13:10

In news:bp54ru$1dtc$1@news.cybercity.dk,
> [...]
> være go´ nok) den har vel kraftigere kobling (?) Men bortset fra det,
> hælder jeg nok alligevel mest til boks-løsningen.

Jeg tøffer rundt med en 110 hk Xantia og koblingen giver ikke problemer og
gør det meget sjældent med mindre den altså er slidt. Er det en forholdsvis
ny bil bør du ikke bekymre dig om koblingen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Landberg

Dato : 15-11-03 13:33

> [...]
> gør det meget sjældent med mindre den altså er slidt. Er det en
forholdsvis
> ny bil bør du ikke bekymre dig om koblingen.

Der er lige et enkelt "aber dabei"....

Normalt giver koblingen i 110hk-versionerne aldrig problemer, men netop med
Xsara'en ser det ud som om Citroën har valgt "90hk-koblingen" for den er
ikke alt for stærk. Jeg vil dog tilbyde et andet program i chippen hvis
koblingen glider (og det ikke er nok at gå et trin ned), så bilen stadig har
den høje topeffekt (omkring 138hk) men lidt mindre moment så koblingen kan
følge med.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
(den nye hjemmeside for boksene fra FGA Motorsport....)

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 15-11-03 11:09

> [...]
> Tak for synspunkterne og rådene! Jeg er nok også tilbøjelig til at lade en
> fagmand ordne sagerne. Jeg vakler dog stadig mellem chip og boks...

BOKS !!! ta en boks, eller to , en der hæver dyssetrykket og en der
forlænger indsprøtningstiden, så er du flyvende,og boksene kan tages af til
et eventuelt syn det er mere besværligt med en chip , men brug kræfterne med
omtanke, du må _aldrig_ spade til den når den ikke er 100% driftsvarm, og
skift så motor olie + filter ved halve skifte intervaller,olien bliver lige
pludselig meget hårdere belastet,
køb den billigste _fuldsyntetiske_ olie du kan opdrive, Bilka har tit
fuldsyntetisk olie til under 200,- kr for 4 liter, den er rigelig god !, den
overholder langt de specifikationer som PSA foreskriver.

Jeg har en boks der forlænger indsprøjtningstiden ( P-box fra
www.sportscar.dk ) og en der hæver dyssetrykket ( PowerStick fra
www.ls-diesel.dk )
og jeg har fået 151,3 Hk og 298,7 Nm , den kører rigtigt godt, det er ikke
nogen racer, men den følger fint, selv rimeligt kvikke benzin biler.
--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 15-11-03 13:12

Jaeh... jeg nøjes nu nok med een i første omgang - sandsynligvis en
boks, som de fleste, af mange gode grunde, anbefaler. Det med olien skal jeg
huske!

/Asger