Ford Sierra 2,0i CLX DOHC m/kat 1990
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-03 19:21

Hejsa!

Ja, den anden dag var jeg ude og køre i en Ford Sierra 2,0 (tror ikke det
var en DOHC) og jeg troede det var løgn... mage til kørekomfort skal man
lede længe efter i den prisklasse og årgang! Damn den var behagelig og
lydsvag...

Nå, men surfede lidt rundt og fandt subject til lige knap 17000 hos en
forhandler med 131kkm på klokken.

HVAD skal jeg være opmærksom på? Selvf. rust, men har sådan en
baghjulstrukken fætter nogle skavanker som evt. kunne finde på at ruinere
mig senere eller hvordan ligger landet?

Hvad siger specs på sådan en? Ved den har 120 HK (den som jeg har kigget
på), men hvad er der ellers at fortælle om den?

På forhånd tak

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 19:30

On Thu, 13 Nov 2003 19:20:42 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<ares@c.dk> wrote:

>en Ford Sierra 2,0
>knap 17000 hos en forhandler med 131kkm på klokken.
>HVAD skal jeg være opmærksom på?

Ovenstående skal du være meget opmærksom på !
(131.000 km - den har jo kun 5-cifret km-tæller)

/Mogens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-03 19:53

Mogens Knudsen wrote:

> Ovenstående skal du være meget opmærksom på !
> (131.000 km - den har jo kun 5-cifret km-tæller)

Hmm... kan man overhovedet tjekke det hvis man ikke kan/vil stole på
forhandleren?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-11-03 19:56

Hej!

"Martin Johansen [6000]" wrote:

> Hmm... kan man overhovedet tjekke det hvis man ikke kan/vil stole på
> forhandleren?

Hvis den har servicehæfte, ja. Du kan evt. kigge i hæftet og evt. ringe til
værkstedet som har serviceret den... Ellers må du jo til at gætte hvor slidt
interiøret ser ud :-/

Min Escort har pt. kørt (0)5600 km ialt og den er fra '96 :)

(At der skal et 2-tal foran er en anden sag :))

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-03 20:10

Kim Voss Schrader wrote:

> Hvis den har servicehæfte, ja. Du kan evt. kigge i hæftet og evt. ringe
> til værkstedet som har serviceret den... Ellers må du jo til at gætte hvor
> slidt interiøret ser ud :-/

Jeg må have de kritiske øjne frem i så fald.

> Min Escort har pt. kørt (0)5600 km ialt og den er fra '96 :)
> (At der skal et 2-tal foran er en anden sag :))

Hehe, det sir'vi ik' til nogen!

Fra : Rune Larsen

Dato : 13-11-03 19:37

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvad siger specs på sådan en? Ved den har 120 HK (den som jeg har kigget
> på), men hvad er der ellers at fortælle om den?

Hvis det er en 120 hestes, er det så ikke en DOCH'er?

--
/Rune

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-03 19:52

Rune Larsen wrote:

> Hvis det er en 120 hestes, er det så ikke en DOCH'er?

Jo præcis.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 20:26

> [...]
> var en DOHC) og jeg troede det var løgn... mage til kørekomfort skal man
> lede længe efter i den prisklasse og årgang! Damn den var behagelig og

Yep, en mand af samme støbning som mig selv Har får du lige mine
erfaringer med "vognen..."

> Nå, men surfede lidt rundt og fandt subject til lige knap 17000 hos en
> forhandler med 131kkm på klokken.

Billigt, hvis den er nysynet..? Omend det er den gamle model, med ældre
kofangere og interiør. (Jeg kan bedre lide det nye...)

> HVAD skal jeg være opmærksom på? Selvf. rust, men har sådan en
> baghjulstrukken fætter nogle skavanker som evt. kunne finde på at ruinere
> mig senere eller hvordan ligger landet?

Vær meget opmærksom på rust i bageste vanger ved fjederskåle og rust imellem
a-stolpe og døre.

Motoren har en kedelig tendens til at spise toppakning af ved ca. 200.000 km
(En forstærket kan fås hos Ford) Ikke alle gør det, men en del - Min egen
har nu kørt 213.000 og der er ingen tegn på defekt toppakning (7-9-13) Lyt
efter boble lyde fra varmeapparat ved acceleration og start af motor, det
bør ikke være der, da der så er en utæthed i kølesystemet et sted!

Så skal du være opmærksom på kobling, den må ikke glide, og ikke sige sjove
lyde ved hurtig tilkobling. Bilen skal gå let i 1 og 2 gear ved stilstand,
ellers er syncromesh eller oftest kobling gået. (Kobling er ved at være
slidt på min - Skal snart skiftes...) Der må ikke være for meget slup i
bagtøjet - giver en sjov bankelyd når du slipper koblingen med fart på.

Tjeck bøsninger i hele undervognen, de har aldrig været gode på en Sierra!
Mine egne er lige blevet skiftet, de så forfærdelige ud (Billeder kan følge
hvis det har interesse...)

Elektrisk er den meget stabil, bortset fra baglygternes stik er noget hø, så
tjeck om de ser fornuftige ud.

> Hvad siger specs på sådan en? Ved den har 120 HK (den som jeg har kigget
> på), men hvad er der ellers at fortælle om den?

Dejlig at køre på motorvej i. Man kan snakke sammen med alle passagerer selv
ved 130 km/t.
Motoren trækker helt nede fra 2000 o/min, har en dejlig gangkultur og bliver
hurtig varm om vinteren. De kan være lækkert udstyret efter datidens
standarder.

Designet er ikke helt hen i skoven efter min mening, specielt med et par
alu-sutter og en spoiler i bag

Det var sådan lige mine erfaringer... Håber de kunne bruges, spørg gerne om
mere! Men med det km-tal (Hvis det passer!) og den ellers er sund specielt
på ovennævnte stedder ville jeg slå til.

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-03 23:34

"T r o e l s P e d e r s e n" <troels[underscore]p[a]12mail[dot]dk> wrote:

> Yep, en mand af samme støbning som mig selv Har får du lige mine

Hehe. Jeg må sige, jeg har aldrig troet jeg skulle blive interesseret i en
Sierra, men det krævede bare en prøvetur, så var jeg solgt! :)

> Billigt, hvis den er nysynet..? Omend det er den gamle model, med ældre
> kofangere og interiør. (Jeg kan bedre lide det nye...)

Synet 11/2002...

> Vær meget opmærksom på rust i bageste vanger ved fjederskåle og rust
> imellem a-stolpe og døre.

Det er noteret!

> [...]
> af motor, det bør ikke være der, da der så er en utæthed i kølesystemet et

Nu har jeg aldrig skiftet toppakning, så grin bare... men... er det ikke
bare af med 8 bolte, løfte af, på med ny og så spænde?? Lyder nemt i mine
ører, men måske det er en noget mere kompliceret affære...

> at være slidt på min - Skal snart skiftes...) Der må ikke være for meget
> slup i bagtøjet - giver en sjov bankelyd når du slipper koblingen med fart
> på.

Hvad kan man gøre ved slup? Nyt bagtøj eller kan det reppes?

> Tjeck bøsninger i hele undervognen, de har aldrig været gode på en Sierra!

Ellers må de skiftes :)

> Elektrisk er den meget stabil, bortset fra baglygternes stik er noget hø,
> så tjeck om de ser fornuftige ud.

Lyder godt.

> Dejlig at køre på motorvej i. Man kan snakke sammen med alle passagerer
> selv ved 130 km/t.

Ja det lagde jeg mærke til. Behagelig vogn.

> Motoren trækker helt nede fra 2000 o/min, har en dejlig gangkultur og
> bliver hurtig varm om vinteren. De kan være lækkert udstyret efter
> datidens standarder.

Jeg kan se den har et nogenlunde samme moment som min gamle ZX 2,0i, men
hvordan er den i sprint? Er det en sløv slæde så at sige, eller skal Johnny
og Brian så tidligt op for at følge med?

> Designet er ikke helt hen i skoven efter min mening, specielt med et par
> alu-sutter og en spoiler i bag

Har allerede et 40/40mm sænkningssæt i hovedet, samt 16/17" aludrenge

> Det var sådan lige mine erfaringer... Håber de kunne bruges, spørg gerne
> om mere! Men med det km-tal (Hvis det passer!) og den ellers er sund
> specielt på ovennævnte stedder ville jeg slå til.

Du kan tro de kan bruges. Jeg kan af økonomiske årsager desværre ikke slå
til nu, men håber inden for nær fremtid at få mulighed for det.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-03 00:06

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev :

>Nu har jeg aldrig skiftet toppakning, så grin bare... men... er det ikke
>bare af med 8 bolte, løfte af, på med ny og så spænde?? Lyder nemt i mine
>ører, men måske det er en noget mere kompliceret affære...

Der er også noget kædeværk der skal demonteres m.v.

>Hvad kan man gøre ved slup? Nyt bagtøj eller kan det reppes?

Alt kan jo repareres - men slup er temmeligt sjældent.

>Ellers må de skiftes :)

Hvis den flakser som en vingeskudt and i blæsevejr, skal du se dig om
efter nogle powerflex bøsninger - de gjorde underværker på min

>Lyder godt.

Samme surdej til forlygterne ;)

>Jeg kan se den har et nogenlunde samme moment som min gamle ZX 2,0i, men
>hvordan er den i sprint? Er det en sløv slæde så at sige, eller skal Johnny
>og Brian så tidligt op for at følge med?

Hvis du kender din besøgstid, er den rimeligt rap i aftrækket ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-03 08:27

jan@stevns.net wrote:

> Der er også noget kædeværk der skal demonteres m.v.

Hmmm... kan man sige, at det bare er, at samle det i omvendt rækkefølge?

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 14-11-03 09:55

> Hmmm... kan man sige, at det bare er, at samle det i omvendt rækkefølge?

Det tager ca 6-8 timer at skifte toppakning på en DOCH, der er en del ting
der skal skilles ad. Men det er ikke meget være end så mange andre biler,
ford skal vist have 6000 kr for at lave det. Hvis du sel gør det skal du
have en org. toppakning da den er lavet af stål, der er stumper for ca 1400
kr org.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-03 19:09

B.Ingebrigtsen wrote:

> [...]
> ford skal vist have 6000 kr for at lave det. Hvis du sel gør det skal du
> have en org. toppakning da den er lavet af stål, der er stumper for ca

Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hovede hvorfor det skal tage så mange
timer, men det er nok fordi jeg ikke har prøvet det

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 14-11-03 19:30

> Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hovede hvorfor det skal tage så mange
> timer, men det er nok fordi jeg ikke har prøvet det

Hehe det er nok sansynligt, jeg var også overrasket over det første gang jeg
skiftede det på en DOCH. Men der er altså lidt mere arbejde i en DOCH end i
en OHC

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-03 20:02

B.Ingebrigtsen wrote:

> Hehe det er nok sansynligt, jeg var også overrasket over det første gang
> jeg skiftede det på en DOCH. Men der er altså lidt mere arbejde i en DOCH
> end i en OHC

Jeg må have det til gode så - jeg lærer hver dag :)

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-11-03 21:49

"B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3fb4984b$0$29415$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> ford skal vist have 6000 kr for at lave det. Hvis du sel gør det skal du
> have en org. toppakning da den er lavet af stål, der er stumper for ca

Når det er en alutop, bør man så ikke få den planslibet inden montering..?

---

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 21:54

> Når det er en alutop, bør man så ikke få den planslibet inden montering..?

hvorfor skulle man dog begynde at planslibe et topstykke som er plant?

og skulle det vitterlig være 1/20 mm skævt så bliver det altså spændt med en
8-12 strækbolte som nok skal trække det på plads igen.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 07:31

> Hehe. Jeg må sige, jeg har aldrig troet jeg skulle blive interesseret i en
> Sierra, men det krævede bare en prøvetur, så var jeg solgt! :)

Jeg tænkte det samme, startede med at prøve en 1,3 og en 1,6'er... Og jeg
tænkte nej, magen til sløv slæde skal man lede længe efter. Men min fader
insisterede på jeg skulle prøve en 2.0i DOHC... Og jeg var solgt!

> Synet 11/2002...

Ok, så går det an!

> Nu har jeg aldrig skiftet toppakning, så grin bare... men... er det ikke
> bare af med 8 bolte, løfte af, på med ny og så spænde?? Lyder nemt i mine
> ører, men måske det er en noget mere kompliceret affære...

Tjo, sådan da... Der er lige en tandkæde og nogle knaster der skal passe
sammen bagefter. Men ellers så er det næsten sådan, bortset fra der lidt
flere end 8 bolte

> Hvad kan man gøre ved slup? Nyt bagtøj eller kan det reppes?

Ja, få det reppet eller skifte med et brugt. Det ses ikke ofte, men er
_meget: irreterende at køre med! Den førte DOHC jeg var ude at prøve før jeg
købte havde meget slup, det var til at blive vanvittig af!

> Ellers må de skiftes :)

Ja, men overvej det endnu engang, det er altså ikke sååå sjovt (Siger jeg
efter at have skiftet 10 bøsninger på min egen...)

> Jeg kan se den har et nogenlunde samme moment som min gamle ZX 2,0i, men
> hvordan er den i sprint? Er det en sløv slæde så at sige, eller skal
Johnny
> og Brian så tidligt op for at følge med?

Den er kvik hvis du kender den! Den følger eks. med en lexus IS200 (Med
antispin) i vådt føre. Kører også fra alle "Brianer" i deres golf og corolla
model gejl

> Har allerede et 40/40mm sænkningssæt i hovedet, samt 16/17" aludrenge

Jeg ville gerne følge med 16" aludrenge. Men kan godt nøjes med mine 15 med
Eagle F1 lidt endnu

> Du kan tro de kan bruges.

Godt så!

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-03 08:29

> [...]

> tænkte nej, magen til sløv slæde skal man lede længe efter. Men min fader
> insisterede på jeg skulle prøve en 2.0i DOHC... Og jeg var solgt!

Jeg kan godt forestille mig at 1,6 og 75HK til næsten 1100kg er sløvt :-/

> Tjo, sådan da... Der er lige en tandkæde og nogle knaster der skal passe
> sammen bagefter. Men ellers så er det næsten sådan, bortset fra der lidt
> flere end 8 bolte

Hmm, jeg må have fat i Onkel Haynes så

> Den er kvik hvis du kender den! Den følger eks. med en lexus IS200 (Med
> antispin) i vådt føre. Kører også fra alle "Brianer" i deres golf og
> corolla model gejl

Kanon

Tak for alle dine input - jeg er ihvertfald ikke skræmt væk :)

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 11:55

> Jeg kan godt forestille mig at 1,6 og 75HK til næsten 1100kg er sløvt :-/

Helt præcist! Alt for sløv.

> Hmm, jeg må have fat i Onkel Haynes så

Ja den er guld værd, du kan praktisk taget lave næsten alt selv hvis du er
GDS'er og har stedet at gøre det!

> Kanon
> Tak for alle dine input - jeg er ihvertfald ikke skræmt væk :)

Det var så lidt - Godt jeg ikke skræmte dig, for bilen er slet ikke så ringe
endda!

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-03 19:10

"T r o e l s P e d e r s e n" <troels[underscore]p[a]12mail[dot]dk> wrote:

> Helt præcist! Alt for sløv.

Ligesom en Xantia 1,8... den er sløv. Tænk på de stakler som fiser rundt i
en 1,6'er.. ØV siger jeg bare.

> Ja den er guld værd, du kan praktisk taget lave næsten alt selv hvis du er
> GDS'er og har stedet at gøre det!

Du kan tro jeg er gør det selv Eneste jeg mangler er en grav og en lift
:)

> Det var så lidt - Godt jeg ikke skræmte dig, for bilen er slet ikke så
> ringe endda!

Nej det lyder det ikke til ihvertfald.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-11-03 21:19

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Ja, den anden dag var jeg ude og køre i en Ford Sierra
> 2,0 (tror ikke det var en DOHC)

Hvis det var en 90'er, så burde det være en DOHC'er, den kom i 9-10 måned
1989.

> og jeg troede det var
> løgn... mage til kørekomfort skal man lede længe efter i
> den prisklasse og årgang! Damn den var behagelig og
> lydsvag...

Ja det er en helt fornuftig bil.

> Nå, men surfede lidt rundt og fandt subject til lige knap
> 17000 hos en forhandler med 131kkm på klokken.

Jeg købte, for knap 2 år siden, en 92'er 2,0i CLX (5 dørs), og den gav jeg
18000,- kr. for (svjh), og solgte den her i foråret igen, da jeg fik et
tilbud jeg ikke kunne sige nej til

> HVAD skal jeg være opmærksom på? Selvf. rust, men har
> sådan en baghjulstrukken fætter nogle skavanker som evt.
> kunne finde på at ruinere mig senere eller hvordan ligger
> landet?

Bortset fra rusten, så er der ikke noget specielt uholdbart ved den model,
tværtimod er den væsentlig bedre (både mekanisk og rustmæssigt) end den
gamle Sierra.

> Hvad siger specs på sådan en? Ved den har 120 HK (den som
> jeg har kigget på), men hvad er der ellers at fortælle om
> den?

På langtur havde jeg min over 15 km/l og ved normal blandet kørsel lå den på
et sted mellem 11 og 12 km/l.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller lige for tiden
http://home19.inet.tele.dk/perbeer/perbeer/index.htm

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-03 23:35

Per Beer Hansen wrote:

> Hvis det var en 90'er, så burde det være en DOHC'er, den kom i 9-10 måned
> 1989.

Den har har kig på er en DOHC, men ved ikke om den jeg var med ude i, var.

> Jeg købte, for knap 2 år siden, en 92'er 2,0i CLX (5 dørs), og den gav jeg
> 18000,- kr. for (svjh), og solgte den her i foråret igen, da jeg fik et
> tilbud jeg ikke kunne sige nej til

Synes det er vildt de er så langt nede. Godt nok er det en gammel bil, men
alligevel...

> På langtur havde jeg min over 15 km/l og ved normal blandet kørsel lå den
> på et sted mellem 11 og 12 km/l.

Fint! Noget mere fint end jeg er vant til. Hvad render sådan en på toppen?
Ikke i medvind og ned ad bakke, men reelt ud af lige..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-03 00:07

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev :

>Fint! Noget mere fint end jeg er vant til. Hvad render sådan en på toppen?
>Ikke i medvind og ned ad bakke, men reelt ud af lige..

Den skulle normalt kunne nå de 200 (typisk)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-11-03 08:19

On Fri, 14 Nov 2003 00:07:08 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Den skulle normalt kunne nå de 200 (typisk)

På speedometeret - IRL er dét 190 km/t
www.biltorvet.dk

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-11-03 08:23

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i
en meddelelse

> På speedometeret - IRL er dét 190 km/t
> www.biltorvet.dk

Jeg havde dog min oppe på 220 km/t (på speedometeret) en enkelt gang, ud af
lige vej.
Det var der ingen problemer i.
Men den står vist til 191 km/t i Ford's egne bøger.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home19.inet.tele.dk/perbeer/perbeer/index.htm

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-03 20:28

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>På speedometeret - IRL er dét 190 km/t
>www.biltorvet.dk

Min er klokket adskillige gange til 200+

34 sekunder / strækning 2000mtr ~ 211km/t

men det er jo kun en detalje

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-03 08:29

jan@stevns.net wrote:

> Den skulle normalt kunne nå de 200 (typisk)

Ok.