Registreringsattest GRÅT kort ?
Fra : Hans²°³°

Dato : 13-11-03 14:39

Nogle bekendte agter at rejse til det sydlige EU og bo der og i et EU-hæfte
(EuropaDirekte) fåes på biblioteket, står at læse:
<start>
Er din registreringsattest GRÅT kort udstedt i et EU-land, giver den dig ret til at bruge
køretøjet i alle andre EU-lande.
Du kan altså roligt køre til et andet EU-land bag rettet i din bil, hvis køretøjet er
indregistreret i det land, du bor i, og
du har registreringsattesten med.

Er køretøjet indregistreret i en anden persons navn, og er vedkommende ikke med, skal du
kunne godtgøre din ret til
at bruge køretøjet f.eks. med et brev underskrevet af den, der har registreringsattesten,
hvori vedkommende forklarer,
at han eller hun har betroet dig sin bil.
<slut>

Altså læser jeg det sådan at mine bekendte godt må låne mig deres bil på udenlandske
nr.plader, som jeg kan køre rundt i
Danmark med, bare jeg har et underskrevet brev med at jeg er blevet betroet til at låne
deres bil og det kunne være et varigt lån
af en "flot bil" ?

Nogen der ved mere og har prøvet det ?

Fra : claus b. p.

Dato : 13-11-03 16:20

"Hans²°³°" <Hbolten@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Danmark med, bare jeg har et underskrevet brev med at jeg er blevet
betroet til at låne
> deres bil og det kunne være et varigt lån

Hæft dig ved: "alle andre EU-lande".
/Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 08:09

"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> ret til at bruge

> Hæft dig ved: "alle andre EU-lande".

Ja, end "et". Hvis "et" er Tyskland er Danmark med i "alle andre"...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : claus b. p.

Dato : 14-11-03 10:09

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> wrote in message

> Ja, end "et". Hvis "et" er Tyskland er Danmark med i "alle andre"...

Korrekt ifh.t. tysk og EU lovgivning. Men reglerne i DK kan man ikke se bort
fra, og der gælder at man med få undtagelser ikke må køre en udenlandsk
registreret bil hvis man er bosiddende i DK. Hvis der var en chance for at
denne bestemmelse var i modstrid med EU lovgivningen, er jeg sikker på at
nogen havde taget den op til en retssag. Dette er jo dybest set en regel der
er lavet for ikke at underminere skattesystemet, og den slags regler er
altid de sværeste at kæmpe mod. Men alle skal da være velkomne til at prøve
at tage sagen i retten. Så kan vi snakkes ved om 10-15 år.

/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-11-03 14:44

On Thu, 13 Nov 2003 14:38:48 +0100, "Hans²°³°" <Hbolten@ofir.dk>
wrote:

>Nogen der ved mere og har prøvet det?

Nope, men dit spørgsmål er meget interessant, hvorfor jeg undersøger
sagen pt.

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 19-11-03 16:55

> Nope, men dit spørgsmål er meget interessant, hvorfor jeg undersøger
> sagen pt.

Fint, må jeg køre med til Hamburg, når vi skal ned og indreg. vores biler
der

MVH

Holten
Der måske også lige undersøger sagen.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-11-03 17:13

On Wed, 19 Nov 2003 16:54:46 +0100, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>Fint, må jeg køre med til Hamburg, når vi skal ned og indreg. vores biler
>der

Ah, du gider vist ikke den vej over Langeland :)

>Holten - der måske også lige undersøger sagen.

Fino...

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 20-11-03 18:28

> Ah, du gider vist ikke den vej over Langeland :)

> Fino...

Så har jeg selv fået fat i EU-direkte.

Når man læser hele teksten igennem, læser man; at man må kører i andre
EU-lande hvis bilen er indreg. i det land man selv bor i.
Du må altså IKKE køre i en tysk bil i DK, hvis du selv bor i DK.

Bor du (folkeregisteradresse) derimod i Tyskland, gælder reglen.

MVH

Holten