klimaanlæg fungerer ikke optimalt.
Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 13-11-03 12:43

Hej!

Jeg har en Toyota Avensis 2001 med klimaanlæg.

Jeg synes ikke rigtigt at det fungerer optimalt.

Når jeg f.eks. for tiden starter om morgenen så blæser blæseren meget varm
luft ind de første ca. 15 minutter af kørslen. Derefter begynder den at
blæse koldere (jeg vil tro temperaturen svarer til det anlæget er sat til)
luft ind.
Desuden så går blæseren aldrig ned på laveste niveau, men bliver ved med at
blæse luft så det både høres og mærkes.

Kan man "skrue" på et eller andet så anlæget ikke er sa aggresiv med den
varme luft i starten?
Kan man "skrue" på et eller andet så blæseren hurtigere går ned i hastighed
for til sidst at ende på laveste niveau (hvilket jeg mener er nok til at
holde temperaturen i bilen)?

Jeg vil lige høre jeres mening inden jeg cykler op til toyota og lader dem
bilde mig noget ind.

mvh
Klaus Jacobsen

Fra : Kapper

Dato : 13-11-03 13:03

"Klaus Jacobsen" <none@here.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> holde temperaturen i bilen)?
>
> Jeg vil lige høre jeres mening inden jeg cykler op til toyota og lader dem

Hvis motoren er kold i min Toyota Combivan starter anlægget først efter et
1-2 minutters kørsel, når der begynder at komme lidt varme fra moteren. Når
der er ved at være varmt i bilen skruer den langsomt ned til "lavt blus".
Det kan ikke høres, men selvfølgelig svagt mærkes. Når den blæser meget,
blæser den altid kun ved fødderne (og svagt ved forruden), på "mellem blus"
både ved fødder og instrumentbord/forrude, og ved "lavt blus" kun ved
instrumentbord/forrude.

/Kapper

Fra : Kim Bernhart

Dato : 13-11-03 22:06

Hej Klaus,

Jeg har samme model og observeret det samme. Har egentligt bare tænkt at det
ikke er et klima som det skriver men nærmere mellemting med alm. ac + klima
siden det ikke kunne styre det bedre. I starten skruede jeg manuelt på
blæserenheden, men nu har jeg nok vænnet mig til det så den står altid på
auto. Fungere egentligt udmærket, men det er lidt irriterende at den ikke
går ned på laveste trin. Jeg vil derfor meget gerne høre toyota's
forklaring.

Med venlig hilsen

Kim Bernhart